Sida 4 av 5
Re: Pelarlyft
Postat: 26 jan 2019 12:28
av NEO
tehjimos skrev:MDurante skrev:taliz skrev:tehjimos skrev:Fyfan va ballt Tars!
Vi är supernöjda med vår XP90D men saknar 100 packet samt Ludicrous.... Får du bra resultat så tror jag att dom kommer få en kund till

.
Våran nybilsgaranti sprack nu idag så bara drivlinegarantin kvar... men vem kommer ihåg en fegis.
Väntar med spänning!

Borde väl vara mer rimligt att sälja den och köpa en beggad P100D istället?
Får nog pynta lite mer än 200k mellan, men inte jättemkt mer, och då får du noll problem på SC eller senare försäljning.
Vem bryr sig om SC, överbetalda klåpare med amerikansk grundvärderingar som speglar sig i milslånga köer med nedvärderande kundbehandling. Får dokumentera allt på mail eller skriftligt för att inte få problem då de inte håller vad de lämnat för besked muntligt.
Har haft väldigt bra bemötande under 3 år och säkert 1-2 dussin besök på SC. Men det är dyrt som vanligt på märkesverkstäder.
Hade grymt bemötande 2013-2015, efter det blev det allt för vanligt med Tesla i Norge och tyvärr påverkat servicenivån negativt. Men det rullar ju också 30875st här nu, rullar knappt 4750st i Sverige.
Re: Pelarlyft
Postat: 26 jan 2019 13:24
av Tars
taliz skrev:tehjimos skrev:Fyfan va ballt Tars!
Vi är supernöjda med vår XP90D men saknar 100 packet samt Ludicrous.... Får du bra resultat så tror jag att dom kommer få en kund till

.
Våran nybilsgaranti sprack nu idag så bara drivlinegarantin kvar... men vem kommer ihåg en fegis.
Väntar med spänning!

Borde väl vara mer rimligt att sälja den och köpa en beggad P100D istället?
Får nog pynta lite mer än 200k mellan, men inte jättemkt mer, och då får du noll problem på SC eller senare försäljning.
Nej, det skulle tyvärr bli många 100.000 extra om jag ska köpa en p100d privat.
Och så är jag väldigt bekväm och nöjd med bilen.
Pelarlyft (fixat) samt uppgradering till P100D
Postat: 26 jan 2019 15:56
av Tars
Första steget gjort.

Re: Pelarlyft
Postat: 26 jan 2019 16:16
av kontakten2
Väldigt spännande! På den P bakmotorn jag har liggandes är det max 410V och 1400A som går att plocka ut. Helt sjukt mycket.
Det är 574W eller 780hp
Men är rädd man behöver lägga in ett till batteripack parallellt med ditt för att få ut den effekten. Du får in ett Kia soulpaket i bagaget. Endast 200kg

Pelarlyft
Postat: 26 jan 2019 16:24
av Tars
kontakten2 skrev:Väldigt spännande! På den P bakmotorn jag har liggandes är det max 410V och 1400A som går att plocka ut. Helt sjukt mycket.
Det är 574W eller 780hp
Men är rädd man behöver lägga in ett till batteripack parallellt med ditt för att få ut den effekten. Du får in ett Kia soulpaket i bagaget. Endast 200kg

Jag bakåtvända säten där så det går inte.

Re: Pelarlyft
Postat: 26 jan 2019 16:53
av taliz
Tars skrev:taliz skrev:tehjimos skrev:Fyfan va ballt Tars!
Vi är supernöjda med vår XP90D men saknar 100 packet samt Ludicrous.... Får du bra resultat så tror jag att dom kommer få en kund till

.
Våran nybilsgaranti sprack nu idag så bara drivlinegarantin kvar... men vem kommer ihåg en fegis.
Väntar med spänning!

Borde väl vara mer rimligt att sälja den och köpa en beggad P100D istället?
Får nog pynta lite mer än 200k mellan, men inte jättemkt mer, och då får du noll problem på SC eller senare försäljning.
Nej, det skulle tyvärr bli många 100.000 extra om jag ska köpa en p100d privat.
Och så är jag väldigt bekväm och nöjd med bilen.
Ja i ditt fall verkar det som sagt hyfsat rimligt. Men en X som är värd nästan dubbla känns väldigt tveksamt om man vill modda så grovt redan.
Men men, kul med folk som vågar ändå.

Re: Pelarlyft
Postat: 26 jan 2019 16:55
av taliz
kontakten2 skrev:Väldigt spännande! På den P bakmotorn jag har liggandes är det max 410V och 1400A som går att plocka ut. Helt sjukt mycket.
Det är 574W eller 780hp
Men är rädd man behöver lägga in ett till batteripack parallellt med ditt för att få ut den effekten. Du får in ett Kia soulpaket i bagaget. Endast 200kg

Wk057 har ju stoppat ett 100 batteri i en P85, dvs icke D, och han bänkade ju över 600hk på hjulen.
Re: Pelarlyft
Postat: 26 jan 2019 18:41
av Plutric
Hej Nördar,
länge sedan jag bröt tystnaden i forumet, vilket inte innebär att jag läser alla era inlägg. Men Tars triggar de flesta

. Jag har en lite minivariant av Tars spännande konvertering "Unicorn" (som amerikanarna brukar nämna dem som). I somras rasade plötsligt mitt batteri på P85a som blev "uppgraderad" till P90 en "Unicorn" lite udda eftersom det inte finns utan D. Finns kanske fler i forumet som gjort detta? Det finns ett antal i lilla USA när jag kollade i somras och säkert vanligare allt eftersom. Och som många tidigare diskuterat här på formet är det lite känsligt beroende på batteriekvalitet och typ men min har fungerat utmärkt. Batteriebytet gjordes på Tesla i Malmö med hjälp av danskpersonal. Det ger några få extra mil att kunna köra.
Det skall bli kul och följa Tars upptåg.......
Re: Pelarlyft
Postat: 26 jan 2019 19:01
av Seregon
Tars, ska du inte behålla +:et från gamla märket? Mycket tuffare om det står P100D+ ju.

Re: Pelarlyft
Postat: 26 jan 2019 19:47
av fimpen
Hej
Spännande tråd! Jag har funderat lite på är ekonomin. PxxxDL har ju himla höga förmånsvärden, men säg att FU leasat en P85D i tre år, och kanske hjort slut på garantin genom att köra långt. 220 tkr gör att konvertera den till en P100DL skav väl rimligen vara avdragsgillt för företaget, ponera då att du gör det månaden innan leasingen tar slut. Nettokostnaden ex moms, arbetsgivaravgift och skatt blir ju mycket lägre. Och sånt här ”trixande” torde ju kanske inte göra att ”värderingen” av bilen i samband med ett privat friköp blir högre. Med privat ägande senare påverkas ju inte några andra kostnader. Vad tror ni om resonemanget? Kan det vara ”värt det”?
/fimpen
Re: Pelarlyft
Postat: 26 jan 2019 19:51
av Tars
Plutric skrev:P90 bak IMG_1579.JPG
Tesla P90.PNG
Hej Nördar,
länge sedan jag bröt tystnaden i forumet, vilket inte innebär att jag läser alla era inlägg. Men Tars triggar de flesta

. Jag har en lite minivariant av Tars spännande konvertering "Unicorn" (som amerikanarna brukar nämna dem som). I somras rasade plötsligt mitt batteri på P85a som blev "uppgraderad" till P90 en "Unicorn" lite udda eftersom det inte finns utan D. Finns kanske fler i forumet som gjort detta? Det finns ett antal i lilla USA när jag kollade i somras och säkert vanligare allt eftersom. Och som många tidigare diskuterat här på formet är det lite känsligt beroende på batteriekvalitet och typ men min har fungerat utmärkt. Batteriebytet gjordes på Tesla i Malmö med hjälp av danskpersonal. Det ger några få extra mil att kunna köra.
Det skall bli kul och följa Tars upptåg.......
Tack för lovorden!
Ska bli väldigt intressant med byte och hur detta görs rent praktiskt.
Re: Pelarlyft
Postat: 26 jan 2019 19:53
av Tars
Seregon skrev:Tars, ska du inte behålla +:et från gamla märket? Mycket tuffare om det står P100D+ ju.

+ har jag iofs bara i min signatur för att visa den hårdare fjädringen, inget annat sexuellt.
Re: Pelarlyft
Postat: 26 jan 2019 19:55
av Tars
fimpen skrev:Hej
Spännande tråd! Jag har funderat lite på är ekonomin. PxxxDL har ju himla höga förmånsvärden, men säg att FU leasat en P85D i tre år, och kanske hjort slut på garantin genom att köra långt. 220 tkr gör att konvertera den till en P100DL skav väl rimligen vara avdragsgillt för företaget, ponera då att du gör det månaden innan leasingen tar slut. Nettokostnaden ex moms, arbetsgivaravgift och skatt blir ju mycket lägre. Och sånt här ”trixande” torde ju kanske inte göra att ”värderingen” av bilen i samband med ett privat friköp blir högre. Med privat ägande senare påverkas ju inte några andra kostnader. Vad tror ni om resonemanget? Kan det vara ”värt det”?
/fimpen
Låter bra. Men när du köper loss bilen, måste du oavsett göra en värdering med det nya batteriet tex hos kvd så det inte blir fel hos skv.
Re: Pelarlyft
Postat: 26 jan 2019 20:01
av fimpen
Tars skrev:fimpen skrev:Hej
Spännande tråd! Jag har funderat lite på är ekonomin. PxxxDL har ju himla höga förmånsvärden, men säg att FU leasat en P85D i tre år, och kanske hjort slut på garantin genom att köra långt. 220 tkr gör att konvertera den till en P100DL skav väl rimligen vara avdragsgillt för företaget, ponera då att du gör det månaden innan leasingen tar slut. Nettokostnaden ex moms, arbetsgivaravgift och skatt blir ju mycket lägre. Och sånt här ”trixande” torde ju kanske inte göra att ”värderingen” av bilen i samband med ett privat friköp blir högre. Med privat ägande senare påverkas ju inte några andra kostnader. Vad tror ni om resonemanget? Kan det vara ”värt det”?
/fimpen
Låter bra. Men när du köper loss bilen, måste du oavsett göra en värdering med det nya batteriet tex hos kvd så det inte blir fel hos skv.
Ja, så är det ju. Men det är ju inte exakt samma sak som en fabrikstillverkad P100DL. Gissar att en raggartrimmad bil snarast skulle påverka värdet åt andra hållet om KVD skulle göra värderingen. Dessa värderingar är ju dock oftast rena skrivbordsprodukter. Frågan är hur de resonerar när de ska värdera en Tesla Model S xx som varit nere i Polen och blivit trimmad...
/F
Re: Pelarlyft
Postat: 26 jan 2019 20:14
av Tars
fimpen skrev:Tars skrev:fimpen skrev:Hej
Spännande tråd! Jag har funderat lite på är ekonomin. PxxxDL har ju himla höga förmånsvärden, men säg att FU leasat en P85D i tre år, och kanske hjort slut på garantin genom att köra långt. 220 tkr gör att konvertera den till en P100DL skav väl rimligen vara avdragsgillt för företaget, ponera då att du gör det månaden innan leasingen tar slut. Nettokostnaden ex moms, arbetsgivaravgift och skatt blir ju mycket lägre. Och sånt här ”trixande” torde ju kanske inte göra att ”värderingen” av bilen i samband med ett privat friköp blir högre. Med privat ägande senare påverkas ju inte några andra kostnader. Vad tror ni om resonemanget? Kan det vara ”värt det”?
/fimpen
Låter bra. Men när du köper loss bilen, måste du oavsett göra en värdering med det nya batteriet tex hos kvd så det inte blir fel hos skv.
Ja, så är det ju. Men det är ju inte exakt samma sak som en fabrikstillverkad P100DL. Gissar att en raggartrimmad bil snarast skulle påverka värdet åt andra hållet om KVD skulle göra värderingen. Dessa värderingar är ju dock oftast rena skrivbordsprodukter. Frågan är hur de resonerar när de ska värdera en Tesla Model S xx som varit nere i Polen och blivit trimmad...
/F
Jacka kolven. =)
Re: Pelarlyft (fixat) samt uppgradering till P100D
Postat: 26 jan 2019 20:17
av Tars
Nu kommer knäckefrågan.
Ska man lägga till ett + i signaturen för att särskilja att det är en Polacktrimmad tesla?
Re: Pelarlyft (fixat) samt uppgradering till P100D
Postat: 26 jan 2019 20:34
av e5m1r
Kan man tänka sig kombo deals med dem
Du uppar din 85 till 100 vad skulle de ha för att sätta ditt batteri i annan bil kanske original 60 ?
Re: Pelarlyft (fixat) samt uppgradering till P100D
Postat: 26 jan 2019 20:35
av Henrik Torphammar
Lirar det verkligen att byta batteri från lv till hv?
Re: Pelarlyft
Postat: 26 jan 2019 21:06
av kangru
Tars skrev:Pontus skrev:Tars skrev:Jag gör detta för det är det enda som jag anser fattas på bilen.
Sen får vi se hur det blir när jag säljer bilen.
Men projekt är kul!
Varför skulle någon tro att du någonsin skulle vilja sälja bilen?



Du menar sälja bilen igen.
Re: Pelarlyft (fixat) samt uppgradering till P100D
Postat: 26 jan 2019 21:43
av Tars
Henrik Torphammar skrev:Lirar det verkligen att byta batteri från lv till hv?
Vet ej, men firman som byter batteriet åt mig har uppgraderat en 75 rwd till en p100d genom att självklart hamstra från en krockad p100d.
Re: Pelarlyft (fixat) samt uppgradering till P100D
Postat: 27 jan 2019 00:10
av jeppe_sthlm
Tars skrev:Nu kommer knäckefrågan.
Ska man lägga till ett + i signaturen för att särskilja att det är en Polacktrimmad tesla?
Det behövs inte. Syns ändå på lacken
Re: Pelarlyft (fixat) samt uppgradering till P100D
Postat: 27 jan 2019 00:41
av Pontus
jeppe_sthlm skrev:Tars skrev:Nu kommer knäckefrågan.
Ska man lägga till ett + i signaturen för att särskilja att det är en Polacktrimmad tesla?
Det behövs inte. Syns ändå på lacken
Kommer han sitta i bilen hela tiden

Re: Pelarlyft (fixat) samt uppgradering till P100D
Postat: 27 jan 2019 03:03
av Tars
Förutom det självklara.

Det kommer man se hela tiden då jag själv är Polack.

Re: Pelarlyft (fixat) samt uppgradering till P100D
Postat: 27 jan 2019 07:33
av Remuz
Måste väl vara den enda P100D utan facelift också?
Re: Pelarlyft (fixat) samt uppgradering till P100D
Postat: 27 jan 2019 08:05
av Gretsch
Spännande projekt du tar dig för Tars, Skulle själv vilja uppgradera min 85D till 100D men det får bli längre fram när du har berättat hur det gick för dig. Hur är det med mjukvaruuppdateringar , fri supercharging, påverkas det när man gör en uppgradering som du ska göra?