Sida 4 av 5
Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.
Postat: 18 dec 2018 10:03
av TiborBlomhall
gellerstam skrev:TiborBlomhall skrev:Kan någon vänlig själ förklara för en total ekonomi analfabet hur man kan räkna ut hur mycket mindre lön man kommer få i handen om man köpt en Tesla Model 3 som kostnadsneutral förmånsbil?
Är det teslakalkylen.com som kan ge siffran? Eller Skatteverkets kalkyl?
Behöver du fortfarande siffror på personalbilskalkyler för Model 3? Eller har du fått så du drunknar?
Nej, långt ifrån drunkning. Tvärtom. Jag har fortfarande inte fått svar på frågan.
Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.
Postat: 18 dec 2018 10:22
av gellerstam
TiborBlomhall skrev:gellerstam skrev:TiborBlomhall skrev:Kan någon vänlig själ förklara för en total ekonomi analfabet hur man kan räkna ut hur mycket mindre lön man kommer få i handen om man köpt en Tesla Model 3 som kostnadsneutral förmånsbil?
Är det teslakalkylen.com som kan ge siffran? Eller Skatteverkets kalkyl?
Behöver du fortfarande siffror på personalbilskalkyler för Model 3? Eller har du fått så du drunknar?
Nej, långt ifrån drunkning. Tvärtom. Jag har fortfarande inte fått svar på frågan.
Jag mailar Autoplans beräkningar.

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.
Postat: 18 dec 2018 10:28
av OfarligTesla
Verdi skrev:
Grejen är att du ALLTID kan jobba mer. Därför blir det ju tvunget att man säger "Första söndagen varje månad ska jag jobba 3 timmar för att kompensera för min P", eller liknande. Alltså debitera tre timmar som man aldrig hade gjort annars.
Fast det är ju precis det man gör fast det klumpas ihop med allt annat man också prioriterar och är mer avrundat i form av "skall jag jobba 50, 60, 70, 80, 90, 100, 110%, osv...". Vad för intäkter behövs till bolaget för att ens bolag skall gå som man vill och ge än det liv man vill ha, och hur mycket fritid är man beredd att offra för det.
Jag känner ingen som driver eget som ser det som ett vanligt kneg där de skall jobba 40 timmar i veckan bara för att utan det är en avvägning mellan vad de vill dra in/få bolaget att växa och hur mycket de vill jobba. Den avvägningen gör nog de flesta anställda också men det bli lite mer luddigt då det krävs mer (arbetsplatsbyte för det mesta) för att ändra mängden arbetad tid och då inkomsten.
Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.
Postat: 18 dec 2018 11:31
av R2D2
Någon som har fått pris från t.ex Trygg Hansa angående försäkring på en LR AWD?
Vet inte om det gör någon skillnad när det är för företag eller privatperson.
Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.
Postat: 18 dec 2018 11:40
av ippii
R2D2 skrev:Någon som har fått pris från t.ex Trygg Hansa angående försäkring på en LR AWD?
Vet inte om det gör någon skillnad när det är för företag eller privatperson.
Privat eller företag gör jättestor skillnad enligt min erfarenhet. Mycket dyrare med företagsförsäkring.
Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.
Postat: 18 dec 2018 11:41
av Ptesla
gellerstam skrev:TiborBlomhall skrev:gellerstam skrev:TiborBlomhall skrev:Kan någon vänlig själ förklara för en total ekonomi analfabet hur man kan räkna ut hur mycket mindre lön man kommer få i handen om man köpt en Tesla Model 3 som kostnadsneutral förmånsbil?
Är det teslakalkylen.com som kan ge siffran? Eller Skatteverkets kalkyl?
Behöver du fortfarande siffror på personalbilskalkyler för Model 3? Eller har du fått så du drunknar?
Nej, långt ifrån drunkning. Tvärtom. Jag har fortfarande inte fått svar på frågan.
Jag mailar Autoplans beräkningar.

Jag skulle gärna vilja se dessa beräkningar. Har du möjlighet att skicka dem även till mig? Eftersom vi är 3 delägare i firman varav inte alla vill ha tjänstebil är det viktigt att vi hittar en konstnadsneutral lösning.
Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.
Postat: 18 dec 2018 11:51
av R2D2
Ptesla skrev:gellerstam skrev:TiborBlomhall skrev:gellerstam skrev:TiborBlomhall skrev:Kan någon vänlig själ förklara för en total ekonomi analfabet hur man kan räkna ut hur mycket mindre lön man kommer få i handen om man köpt en Tesla Model 3 som kostnadsneutral förmånsbil?
Är det teslakalkylen.com som kan ge siffran? Eller Skatteverkets kalkyl?
Behöver du fortfarande siffror på personalbilskalkyler för Model 3? Eller har du fått så du drunknar?
Nej, långt ifrån drunkning. Tvärtom. Jag har fortfarande inte fått svar på frågan.
Jag mailar Autoplans beräkningar.

Jag skulle gärna vilja se dessa beräkningar. Har du möjlighet att skicka dem även till mig? Eftersom vi är 3 delägare i firman varav inte alla vill ha tjänstebil är det viktigt att vi hittar en konstnadsneutral lösning.
Precis så har jag det med och kommer att justera det med nettolöneavdrag samt avdrag från min timbank (har alldeles för mycket övertid jämfört med de andra)
Jag gör ett avdrag på timbanken och varje timma är värd lön + sociala avgifter för aktuell månadslön.
EDIT: Blir även bättre för mig då jag slipper ta ut extra lön och betala alldeles för mycket skatt på det.
Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.
Postat: 18 dec 2018 12:37
av ippii
Ni som sla ha "kostnadsneutrala" företagsbilar. Är det inte en risk att restvärdet blir en kalldusch?
Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.
Postat: 18 dec 2018 12:39
av TiborBlomhall
gellerstam skrev:TiborBlomhall skrev:Kan någon vänlig själ förklara för en total ekonomi analfabet hur man kan räkna ut hur mycket mindre lön man kommer få i handen om man köpt en Tesla Model 3 som kostnadsneutral förmånsbil?
Är det teslakalkylen.com som kan ge siffran? Eller Skatteverkets kalkyl?
Jag mailar Autoplans beräkningar.

Tack för dem... men inte heller bland de massa siffror du skickat hittar jag det jag är ute efter: netto hur mycket minskas lönen jag får i handen?
Jag ser bruttolöneavdrag men inte nettolöneavdrag.
Eller tänker jag fel nånstans?
Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.
Postat: 18 dec 2018 12:40
av TiborBlomhall
ippii skrev:Ni som sla ha "kostnadsneutrala" företagsbilar. Är det inte en risk att restvärdet blir en kalldusch?
Restvärdet är satt till 50% efter tre år. Skulle det bli kalldusch?
Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.
Postat: 18 dec 2018 12:50
av ippii
TiborBlomhall skrev:ippii skrev:Ni som sla ha "kostnadsneutrala" företagsbilar. Är det inte en risk att restvärdet blir en kalldusch?
Restvärdet är satt till 50% efter tre år. Skulle det bli kalldusch?
Det tror jag egentligen är något problem.
Mest nyfiken på vad som händer?
Om Elon sänkt priset på nya väldigt mycket, då påverkar det ju andrahandsvärdet.
Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.
Postat: 18 dec 2018 12:54
av TiborBlomhall
Eller om dollarn faller - och de svenska Tesla-priserna med den.
Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.
Postat: 18 dec 2018 13:00
av drakbane
TiborBlomhall skrev:gellerstam skrev:TiborBlomhall skrev:Kan någon vänlig själ förklara för en total ekonomi analfabet hur man kan räkna ut hur mycket mindre lön man kommer få i handen om man köpt en Tesla Model 3 som kostnadsneutral förmånsbil?
Är det teslakalkylen.com som kan ge siffran? Eller Skatteverkets kalkyl?
Jag mailar Autoplans beräkningar.

Tack för dem... men inte heller bland de massa siffror du skickat hittar jag det jag är ute efter: netto hur mycket minskas lönen jag får i handen?
Jag ser bruttolöneavdrag men inte nettolöneavdrag.
Eller tänker jag fel nånstans?
Månadslön brutto..36 900.-
Skatt.....................9 807.-
Utbetalt.................27 093.-
Soc avg .................11 594.-
......................................................
Månadslön brutto..36 900.-
Förmånsvärde.......3 833.-
Skatt....................11 371.-
Utbetalt.................25 290.-
Soc avg .................12 798.-
......................................................
Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.
Postat: 18 dec 2018 13:09
av TiborBlomhall
drakbane skrev:TiborBlomhall skrev:gellerstam skrev:TiborBlomhall skrev:Kan någon vänlig själ förklara för en total ekonomi analfabet hur man kan räkna ut hur mycket mindre lön man kommer få i handen om man köpt en Tesla Model 3 som kostnadsneutral förmånsbil?
Är det teslakalkylen.com som kan ge siffran? Eller Skatteverkets kalkyl?
Jag mailar Autoplans beräkningar.

Tack för dem... men inte heller bland de massa siffror du skickat hittar jag det jag är ute efter: netto hur mycket minskas lönen jag får i handen?
Jag ser bruttolöneavdrag men inte nettolöneavdrag.
Eller tänker jag fel nånstans?
Månadslön brutto..36 900.-
Skatt.....................9 807.-
Utbetalt.................27 093.-
Soc avg .................11 594.-
......................................................
Månadslön brutto..36 900.-
Förmånsvärde.......3 833.-
Skatt....................11 371.-
Utbetalt.................25 290.-
Soc avg .................12 798.-
......................................................
Nu börjar vi komma nånvart!
Och iom att bilen ska bli kostnadsneutral för företaget blir det typ?
Månadslön brutto..36 900.- (+ lite till tack och lov)
Förmånsvärde.......3 833.-
Leasingavgift.........6 782.-
Skatt....................xx xxx.-
Utbetalt.................xx xxx.-
Eller?
(Japp, jag är total analfabet när det gäller sånt här.)
Och försäkring, service och sånt, betalar man det från egen skattad ficka eller tar man också det från bruttolönen? (Om vi snackar finansiell leasing. Vid operationell är det självklart att sånt ingår.)
Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.
Postat: 18 dec 2018 13:12
av gellerstam
TiborBlomhall skrev:gellerstam skrev:TiborBlomhall skrev:Kan någon vänlig själ förklara för en total ekonomi analfabet hur man kan räkna ut hur mycket mindre lön man kommer få i handen om man köpt en Tesla Model 3 som kostnadsneutral förmånsbil?
Är det teslakalkylen.com som kan ge siffran? Eller Skatteverkets kalkyl?
Jag mailar Autoplans beräkningar.

Tack för dem... men inte heller bland de massa siffror du skickat hittar jag det jag är ute efter: netto hur mycket minskas lönen jag får i handen?
Jag ser bruttolöneavdrag men inte nettolöneavdrag.
Eller tänker jag fel nånstans?
Det beror på vad man har för skattesats/ marginalskatt. Och den beror på vad du har för lön, var du bor, ev. kyrkskatt m.m. så det är nog därför du inte får en rak siffra på nettokostnaden. I exemplet jag mailade så ser du Bruttolöneavdragets nettokostnad baserat på att jag angett 50% marginalskatt. (Är inte helt sant men close enough för min kalkyl.) Du ser förmånsvärdets nettokostnad. lägg i hop dessa så har du nettokostnaden på bruttolöneavdraget och förmånsbeskattningen. Det är det din månadslön minskar med i "plånboken". Sen får du betala elen (Drivmedel) utöver detta.
Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.
Postat: 18 dec 2018 23:11
av pefreli
Jag är VÄLDIGT dåligt påläst på leasing och det företag jag jobbar på erbjuder inte ”tjänstebilar” men det verkar ju vara värt ett försök att testa med ”Kostnadsneutral privatbil med nettolöneavdrag”.
Jag undrar vad som händer om jag säger upp mig efter 1 år och bilen tappat väldigt mkt i värde?
Vem tar risken för detta? Företaget eller leasingfirman?
Tar företaget risken så blir det ju inte kostnadsneutralt, eller tänker jag fel här?
Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.
Postat: 18 dec 2018 23:24
av Jeppe_E
TiborBlomhall skrev:drakbane skrev:TiborBlomhall skrev:gellerstam skrev:TiborBlomhall skrev:Kan någon vänlig själ förklara för en total ekonomi analfabet hur man kan räkna ut hur mycket mindre lön man kommer få i handen om man köpt en Tesla Model 3 som kostnadsneutral förmånsbil?
Är det teslakalkylen.com som kan ge siffran? Eller Skatteverkets kalkyl?
Jag mailar Autoplans beräkningar.

Tack för dem... men inte heller bland de massa siffror du skickat hittar jag det jag är ute efter: netto hur mycket minskas lönen jag får i handen?
Jag ser bruttolöneavdrag men inte nettolöneavdrag.
Eller tänker jag fel nånstans?
Månadslön brutto..36 900.-
Skatt.....................9 807.-
Utbetalt.................27 093.-
Soc avg .................11 594.-
......................................................
Månadslön brutto..36 900.-
Förmånsvärde.......3 833.-
Skatt....................11 371.-
Utbetalt.................25 290.-
Soc avg .................12 798.-
......................................................
Nu börjar vi komma nånvart!
Och iom att bilen ska bli kostnadsneutral för företaget blir det typ?
Månadslön brutto..36 900.- (+ lite till tack och lov)
Förmånsvärde.......3 833.-
Leasingavgift.........6 782.-
Skatt....................xx xxx.-
Utbetalt.................xx xxx.-
Eller?
(Japp, jag är total analfabet när det gäller sånt här.)
Och försäkring, service och sånt, betalar man det från egen skattad ficka eller tar man också det från bruttolönen? (Om vi snackar finansiell leasing. Vid operationell är det självklart att sånt ingår.)
Påverkar inte ett sådant avdrag pensionsavsättningen?
Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.
Postat: 19 dec 2018 09:21
av gellerstam
Jeppe_E skrev:Påverkar inte ett sådant avdrag pensionsavsättningen?
Jo.
Mitt företag väljer att basera tjänstepensionen på beloppet före bruttolöneavdrag.

Men beroende på om du hamnar över brytpunkten eller ej så påverkas din allmänpension.
Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.
Postat: 19 dec 2018 09:53
av SimonB
Följt denna sida i många års tid, och reserverade Tesla Model 3 fem minuter innan eventet för en halv evighet sedan... och först nu kommer mitt första meddelande

.
Min första tanke är att köpa model 3 kontant, och har varit det sedan från start. Målinriktad sparande gör det även möjligt för mig ekonomiskt.
Men alla inlägg jag ser, säger att det är mer förmånligt att införskaffa bilen via leasing på företaget. Är det verkligen alltid det? Eller var går break even?
Någonstans måste antalet skattefria mil som kan tas ut från företaget med en privat bil göra det mer lönsamt än att ha en leasingbil?
Även Supermiljöpremien på 60 000:- bör vara mer värd för en privatperson än ett företag då dessa blir efter skattade pengar privat.
Även bokföringsmässigt bör det bli enklare med eget företag att debitera mig själv per mil och thats it, istället för att tänka leasingkostnader.
Förstår att frågan troligen är helt omöjlig att svara på, då massor av andra faktorer måste vägas in. Hur mycket billigare är en privatförsäkring vs företagets. Hur mycket däck, service etc kommer läggas på bilen.
Är det fler som har samma resonemang som jag, och vad har ni kommit fram till?
De föredelar jag målar upp att ta bilen privat:
— Debitera milersättning. (Jag vet inte hur många mil jag kommer köra i tjänsten. Det kan bli 1000 - 3000 mil. Hur ställer sig ett leasingavtal till så stora variationer per år?)
— Bilen är betald. Allt som körs därefter blir en sparbössa. Varje beräknad tankning per månad läggs in på ett indexfondkonto. Ju mer jag kör, desto mer pengar kommer jag spara och lägga undan

.
— Väljer jag att lägga ner firman och ta en anställning igen, behöver jag aldrig bry mig om att bryta leasingavtal i förtid.
— Enklare vid försäljning. Jag kan sälja bilen om 1 år eller 10 år. Det jag säljer den för, är det jag får in på mitt privata konto.
— Känna sig skuldfri. Bilen ägs av mig, och inte av en bank.
Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.
Postat: 19 dec 2018 10:17
av Smutt
Det lönar sig garanterat för dig att ta den på firman. Faktiskt mycket mer en nån kalkyl någonsin visar pga alla kostnader går att dra av alltså all tvätt alla besök på lackverkstad osv.
Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.
Postat: 19 dec 2018 10:46
av SimonB
Smutt skrev:Det lönar sig garanterat för dig att ta den på firman. Faktiskt mycket mer en nån kalkyl någonsin visar pga alla kostnader går att dra av alltså all tvätt alla besök på lackverkstad osv.
Tack för svar.
Gäller det även om man inte räknar med att ha några "direkta" avgifter. Och en fullstämplad servicebok på en Tesla kan inte vara "värd" speciellt mycket på eftermarknaden. På nuvarande bil BMW 520D sköter jag allt sånt själv. Lägger i stenskott med lackstift, enklare reparationer som byte av luftfjädring, oljeservice, däckbyte etc. Biltvätt skulle jag aldrig få för mig att använda på en Tesla

. Så där blir det handtvätt.
Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.
Postat: 19 dec 2018 11:09
av StefL
Gläm inte att om du kör elbil som tjänstbil och betalar elen själv kan du ta ut milersättning med 9.50 per tjänstemil, så kör du mycket i tjänsten genererar det ett märkbart plus i kalkylen. Att köra egen bil i tjänsten ger väl knappt 20 spänn i total milersättning och det är snarast ett minus. Sen kan man förstås ta ut mer milersättning men då blir den del som överstiger den skattefria nivån en skattepliktig förmån som det dessutom ska betalas sociala på.
Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.
Postat: 19 dec 2018 11:19
av Leo
Du kan så klart betala bränsle/drivmedel själv på en tjänstebil. Då får du ta ut 9,5kr skattefritt på elbil (privatbil får du ta ut 18,5kr skattefritt)
Alla driftskostnader (service, däck, reparationer osv) lyfter du hel moms på om det är företagsbil.
Byter du vindruta är självrisken ofta betydligt högre för företag.
Priset på försäkring kan ofta skilja mellan privat och företagsförsäkring.
Leasingavgiften lyfter du 1/2 moms på.
Leasar du bilen betalar du ju leasingbolaget en viss ränta.
Leasingavtal går nästan alltid att överlåta.
Leasingavtal går oftast bra bryta efter 1:a året. Har du ”annuitet” =vanligast =betalar exakt samma belopp varje månad, kan det dock vara ”ofördelaktigt”. Eftersom du mest betalar räntan i början av perioden och nedskrivning av restskulden i slutet. Har du då ett långt leasingavtal som bryts tidigt. Har du mest bara betalat in ränta till finansbolaget och måste lösa bilen till högt restvärde. (Har råkat ut för det själv) Lösningen är att försöka få ett ”rakt” avtal =samma nedskrivning och därmed lite olika ränta/belopp varje månad. Dock kunde i alla fall jag inte få det hos DNB sist jag frågade.
Äger du bilen privat blir den ”momssmittad” dvs många vill då inte köpa den begagnad av dig om de tänkt ha den som tjänstebil. Det är den där 1/2 momslyftet på leasingkostnaden som inte är möjlig.
Generellt är det oftast klart mest lönsamt att ta den på företaget tack vare subventionerat förmånsvärde osv.
Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.
Postat: 19 dec 2018 11:25
av SimonB
Fint
Så de 9,50 är skatterefri ersättning jag kan ta ut från företaget. Har bara läst det i farten och trott att det varit avdrag jag kan ta upp i deklarationen.
Nu börjar kalkylen bli bättre
Tack för bra och gediget svar Leo
Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.
Postat: 19 dec 2018 11:53
av ippii
Nu ger jag mig ut på riktigt djupt vatten måste jag erkänna!
Om alternativet är att ta utdelning i stället för lön (som det ofta räknas med) blir det inte lite annorlunda då?
Kostnader leasing osv. för bolaget ex. 10.000 kr / mån (120.000 kr år)
Lön:
120.000 = 91.310 kr kvar efter arbetsgivaravgift att betala ut. Sedan 50% skatt för en själv = 45.655 kr kvar
Utdelning:
120.000 = 93.600 kr kvar efter bolagsskatt att betala ut. Sedan 20% skatt på utdelningen = 74.880 kr kvar
Så om utdelning till 20% skatt är alternativet kanske det ser annorlunda ut, till förmån för att köpa privat?