taliz skrev:mati skrev:taliz skrev:
Känslig fråga? Jag är bara nyfiken. Scrollat igenom flera hundra trådar nu. Nån som kan länka?
Sök efter ordet dragkrok, du kommer få en massa träffar.
För vissa är det världens största lycka att ha en bil som accelererar som en projektil.
För andra är det otänkbart att köra på nåt annat än minst 22"-fälgar.
En del (inte många dock) kan aldrig tänka sig att skaffa en bil som inte möjliggör sträckkörning genom Europa i 250 knyck.
Andra behöver en kombibils stora baklucka.
Och så finns folk som har ett jobb, en hobby eller ett boende som förutsätter att bilen kan dra släp. Vissa har hästar, andra har husvagn. Att kunna köra skräp till tippen, köra hem ved, köpa brädor hos bygghandeln, ta hem ett lass grus, osv osv, är sånt som är vardagliga krav för många. Framförallt när man bor på landsbygden. Och nej, det duger inte att då och då låna en bil med dragkrok. Det är ungefär som att kräva att man ska ta bussen till jobbet när det är 1 mil till närmsta busshållpats.
Jotack, jag är inte dummare än att jag kan lista ut det där själv.
Men nu var det just Jerkers behov jag var nyfiken på, inte alla möjliga anledningar folk kan ha överlag.
Just för Jerkers behov tror jag är att han har en släpkärra som han behöver köra saker på, behöver inte vara svårare eller större anledning än så.
Själv har jag också ett behov av att dra släpvagn med jämna mellanrum. Dock har jag möjlighet att låna flera bilar med drag med någon dags varsel så därför tog jag beslutet att byta ut min V70 med drag till en Nissan Leaf (som hämtas den 2 januari)
Då kommer vi ha 2 elbilar i familjen, först den Zoe vi köpte i somras och den Leaf som tas ut efter årsskiftet.
Ursprungliga planen var att de gånger vi far till fjällen och har skotersläpet med så lånar jag min fars bil (som faktiskt är min V70 som han köper av mig nu) samt om jag behöver dra släp med kort varsel även låna svärfars bil.
Nu kommer dock delar av dessa planer gå i stöpet till sommaren då vi bestämt oss för att flytta till ett nybyggt hus inte långt ifrån där vi bor så behovet av en dragbil kommer faktiskt bli större. Här har jag faktiskt inte löst problemet ännu, men en tanke är faktiskt att skaffa någon billig härk med drag som bara skall överleva flytten för att sedan få somna in på någon bildemontering...