CHOCK!-terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen

Inlägg av jeppe_sthlm »

Om du har en månadskostnad på Leafen på 4250, så är det 25500 på 6 månader. Det kan väl dessvärre knappt räknas som prutmån på en begagnad Tesla.

Har nog mer med bra/dåliga affärer och att hitta rätt köpare att göra än faktisk värdeminskning på så pass kort tid tror jag.

Du kör ju rätt mycket, så några hundringar kanske du kan åka hem på gratis laddning, men det beror ju helt och håller på hur mycket du snabbladdar och vad du betalar för snabbladdning idag.

Du bör ju däremot kunna räkna hem en hel del laddtid och vad den tiden är värd för dig kan endast du svara på. Mindre laddtid kanske innebär mindre forumtid och det vore ju trist för oss :-)

Men, som ni var inne på tidigare - att åka långt med Zoe vs Model S: Lite som att åka Turistklass vs Business Class. Hur mycket är det värt att komma fram utvilad och bli bortskämd på vägen?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:

Nu är jag lite tuff kanske men ni klarar er ju bevisligen utan dragkrok idag. ;)
Efter som du skrive4 ”er” så tar jag också åt mig och säger att jag inte alls klarat mig utan dragkrok utan varit tvungen att ha två bilar. Men nu vill vi ju gå 100% eldrivet och då blir kraven annorlunda.
Jerker har väl också drag i familjen om jag mins rätt?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
Känslig fråga? Jag är bara nyfiken. Scrollat igenom flera hundra trådar nu. Nån som kan länka?
Sök efter ordet dragkrok, du kommer få en massa träffar.
För vissa är det världens största lycka att ha en bil som accelererar som en projektil.
För andra är det otänkbart att köra på nåt annat än minst 22"-fälgar.
En del (inte många dock) kan aldrig tänka sig att skaffa en bil som inte möjliggör sträckkörning genom Europa i 250 knyck.
Andra behöver en kombibils stora baklucka.
Och så finns folk som har ett jobb, en hobby eller ett boende som förutsätter att bilen kan dra släp. Vissa har hästar, andra har husvagn. Att kunna köra skräp till tippen, köra hem ved, köpa brädor hos bygghandeln, ta hem ett lass grus, osv osv, är sånt som är vardagliga krav för många. Framförallt när man bor på landsbygden. Och nej, det duger inte att då och då låna en bil med dragkrok. Det är ungefär som att kräva att man ska ta bussen till jobbet när det är 1 mil till närmsta busshållpats.
Jotack, jag är inte dummare än att jag kan lista ut det där själv.
Men nu var det just Jerkers behov jag var nyfiken på, inte alla möjliga anledningar folk kan ha överlag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Erxon
elbilist

Inlägg av Erxon »

taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Känslig fråga? Jag är bara nyfiken. Scrollat igenom flera hundra trådar nu. Nån som kan länka?
Sök efter ordet dragkrok, du kommer få en massa träffar.
För vissa är det världens största lycka att ha en bil som accelererar som en projektil.
För andra är det otänkbart att köra på nåt annat än minst 22"-fälgar.
En del (inte många dock) kan aldrig tänka sig att skaffa en bil som inte möjliggör sträckkörning genom Europa i 250 knyck.
Andra behöver en kombibils stora baklucka.
Och så finns folk som har ett jobb, en hobby eller ett boende som förutsätter att bilen kan dra släp. Vissa har hästar, andra har husvagn. Att kunna köra skräp till tippen, köra hem ved, köpa brädor hos bygghandeln, ta hem ett lass grus, osv osv, är sånt som är vardagliga krav för många. Framförallt när man bor på landsbygden. Och nej, det duger inte att då och då låna en bil med dragkrok. Det är ungefär som att kräva att man ska ta bussen till jobbet när det är 1 mil till närmsta busshållpats.
Jotack, jag är inte dummare än att jag kan lista ut det där själv.
Men nu var det just Jerkers behov jag var nyfiken på, inte alla möjliga anledningar folk kan ha överlag.

Just för Jerkers behov tror jag är att han har en släpkärra som han behöver köra saker på, behöver inte vara svårare eller större anledning än så.

Själv har jag också ett behov av att dra släpvagn med jämna mellanrum. Dock har jag möjlighet att låna flera bilar med drag med någon dags varsel så därför tog jag beslutet att byta ut min V70 med drag till en Nissan Leaf (som hämtas den 2 januari)

Då kommer vi ha 2 elbilar i familjen, först den Zoe vi köpte i somras och den Leaf som tas ut efter årsskiftet.
Ursprungliga planen var att de gånger vi far till fjällen och har skotersläpet med så lånar jag min fars bil (som faktiskt är min V70 som han köper av mig nu) samt om jag behöver dra släp med kort varsel även låna svärfars bil.

Nu kommer dock delar av dessa planer gå i stöpet till sommaren då vi bestämt oss för att flytta till ett nybyggt hus inte långt ifrån där vi bor så behovet av en dragbil kommer faktiskt bli större. Här har jag faktiskt inte löst problemet ännu, men en tanke är faktiskt att skaffa någon billig härk med drag som bara skall överleva flytten för att sedan få somna in på någon bildemontering...
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Verdi skrev:

Nu är jag lite tuff kanske men ni klarar er ju bevisligen utan dragkrok idag. ;)
Det är relativt. Att klara sig och att klara sig bra är två olika saker. Jag hade klarat mig nelt utan bil, kunnat stannat hemma och levt på socialbidrag, typ. Men det är ju inte så jag vill ha det. Precis likadant är det med dragkrok. Jag har fått klara mig i tre år utan. Och det var mycket mycket jobbigare än jag trodde innan.
Jag har skjutit upp nödvändiga renoveringar, jag har ställt undan skräp och gamla möbler i ladugården i brist på möjlighet att köra bort dem. Nu har jag ingen plats kvar nånstans. Renoveringarna måste göras.
Förr, när jag skulle renovera eller bygga nåt, var huvudfrågan alltid hur det ska byggas och vad det kommer att kosta. Nu är knäckfrågan alltid hur jag ska få hem skiten. Visst, man få det hemkört för en massa pengar. Och så märker man lite senare att det fattas två brädor. Det där är ett riktigt problem. Jag har ingen lust längre att krångla till det. Det får räcka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Köp X90D 6sits av Tesla för strax under 900k säger jag. Grym räckvidd, även helt ok med kärra. Åker du inte 15+mil med släp kommer du vara nöjd. Du kommer troligen kunna ha den i 5år utan problem. Givetvis kommer det bli dyrt, jag har ju själv en maxad XP100D privat, denna bör väg in på halva den kostnaden typ... Har du kapital eller kan låna på tex huset så känns det vettigt.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Är man spekulant på något i Kona/e-Niro prisklassen så är ju en bil för 900 000 Kr alldeles uppåt väggarna för dyrt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag tror att Jerker hade nog köpt en Model X för länge sedan om han hade haft den nödvändiga ekonomin. Alla kan och vill inte låna en miljon. Framförallt inte för en bil. Själv hade jag suttit med en fossilkärra om jag inte hade haft möjlighet att ta en leasingbil på firman.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag har respekt för det, men att spara 5000kr/mån som man hade klarat att betala på att inte vara nöjd känns ovärt. X90Dn kostade närmare 1.3mille ny, 866k nu, så mycket av värdetappet är nog svalt redan.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Jag tror att Jerker hade nog köpt en Model X för länge sedan om han hade haft den nödvändiga ekonomin. Alla kan och vill inte låna en miljon. Framförallt inte för en bil. Själv hade jag suttit med en fossilkärra om jag inte hade haft möjlighet att ta en leasingbil på firman.
Ungefär samma för mig, hade inte köpt en Model 3 för 700k privat. Men Kona/Niro hade jag gärna köpt, dragkrok får andrabilen ståta med. Tycker faktiskt det är ganska skönt att köra med en gammal skruttbil till brädgården eller återvinningen. Det är så få mil totalt sett så jag känner inte att jag måste ha en elbil för detta. Sen ganska skönt att slippa tänka på skitiga brallor mm som kommer med en ny bil.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jo, det ligger kanske en del i det du skriver. Men jag vill inte ha en fossilbil i reserv, bara för att få tillgång till dragkrok och så. Ungefär som LarsL säger. Man vill ju köra på el hela tiden och jag kan och vill inte ha olika bilar för olika ändamål. Om man argumenterar på det viset skulle jag till exempel lika gärna kunna köpa en Zoe för mitt vardagliga behov. Och när jag ska åka på semester, transportera hundarna, köpa brädor, köra till tippen etc, hade jag kunnat ta en dieseldriven V70 eller nåt. Många tänker säkert så. Men om elbilar ska ersätta fossilerna så kan vi inte samtidigt behålla en reservfossilbil för alla situationer som elbilen inte klarar av.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Men att ha en fossil bil stående för att ha när man kör släp känns riskabelt, är de inte stor osäkerhet att den startar när du väl behöver den om den stått i två tre månader..

Själva så lutar de just nu åt en e-Niro utan krok och sedan får man ha kvar sin gamla fossil som andra bil istället, den börjar bli så gammal så de är billigare än att skaffa en liten enkel andra bil vilket var tanken om vi tar en modell 3, dessutom har den krok.
Jag börjar enkelt också tröttna på att vänta på modell 3 som dessutom kostar ganska mycket mer även I SR utförande eftersom jag vill/måste ha adaptiv farthållare (+55000) och vill absolut inte ha svart färg (+11000 eller mer).
Vi har också idag och provade med en stor resväska både i modell 3 och e-niro, bagagen var nog I ungefär samma storlek men kändes som e-niro hade bättre format och lättare att packa.
Ja svåra frågor detta, man kommer inte ifrån att tesla är väldigt mycket snyggare men den kostar också ganska mycket mer.
E-niro kostar 481000 max utrustad dvs samma som en SR tesla modell 3 med premium om jag nu minns rätt då saknas adaptiv farthållare och färgen. Ja de är synd de inte erbjuder adaptiv farthållare för säg 10000, de hade underlättat valet.. Ja egentligen är adaptiv farthållare en självklarhet att de ska ingå i en bil i denna prisklassen åtminstone i premium paketet.

Mm.. Ja svåra beslut..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

E-Niro har ju ändå fantastiskt mycket utrustning som standard. Väljer man dessutom till allt som finns, så kostar den fortfarande "bara" 481000kr. Och då får man saker som Tesla inte ens erbjuder i S/X, t.ex. ventilerade stolar. Det är väldigt mycket bang for the buck i en e-Niro. Även om designen kanske inte tar hem första priset direkt. Även enfasladdningen och avsaknad av app drar ner betyget ganska kraftigt. Jag störde mig också på ljudnivån i kupén. Framförallt däcken dånade så mycket att man nästan kände att det var lite störande. Troligen fel däck på demobilen. Men jag vet inte. Den kanske låter så även med sommardäck?
Bagagemässigt måste ju ändå e-Niro slå en Model 3? Den har en fin och stor baklucka och sätena går att fälla ner så att man får ett nästan plant golv. Tyvärr räcker det inte för våra behov, två schäferhundar sväljer den nämligen inte, men jag inser att det är ganska udda krav vi ställer.
Baksätet i e-Niro är däremot (gissar jag) mindre bekvämt jämfört med Model 3. Man sitter lite ihoptryckt med för lite benfrihet. Kortväxta asiater sitter säkert bekvämt, jag är en ganska kortväxt tysk på 172cm och för mig funkar det också hyfsat, men mycket längre får man nog inte vara om man vill sitta bekvämt.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

mati skrev:
E-Niro har ju ändå fantastiskt mycket utrustning som standard. Väljer man dessutom till allt som finns, så kostar den fortfarande "bara" 481000kr. Och då får man saker som Tesla inte ens erbjuder i S/X, t.ex. ventilerade stolar. Det är väldigt mycket bang for the buck i en e-Niro. Även om designen kanske inte tar hem första priset direkt. Även enfasladdningen och avsaknad av app drar ner betyget ganska kraftigt. Jag störde mig också på ljudnivån i kupén. Framförallt däcken dånade så mycket att man nästan kände att det var lite störande. Troligen fel däck på demobilen. Men jag vet inte. Den kanske låter så även med sommardäck?
Bagagemässigt måste ju ändå e-Niro slå en Model 3? Den har en fin och stor baklucka och sätena går att fälla ner så att man får ett nästan plant golv. Tyvärr räcker det inte för våra behov, två schäferhundar sväljer den nämligen inte, men jag inser att det är ganska udda krav vi ställer.
Baksätet i e-Niro är däremot (gissar jag) mindre bekvämt jämfört med Model 3. Man sitter lite ihoptryckt med för lite benfrihet. Kortväxta asiater sitter säkert bekvämt, jag är en ganska kortväxt tysk på 172cm och för mig funkar det också hyfsat, men mycket längre får man nog inte vara om man vill sitta bekvämt.
Fungerande app med 99/100 tillförlitlighet går före ingen app och rövventilator i mitt tycke. Däremot slår nog E-niro TM3 i bagageutrymme.
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:

Det låter nog ännu mer med sommardäck. Är ju en Kia. Lågprisbil. Nånstans har de ju sparat.

App kommer nog snart dock. Finns väl redan en app hemma i Sydkorea?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Nu vet jag inte eller kommer inte ihåg vilka krav Jerker har på dragvikt men för mig känns 500kg lite för dåligt. Fast det kanske går att leva med, dvs köra med överlast de gånger behovet finns.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Bagagemässigt måste ju ändå e-Niro slå en Model 3? Den har en fin och stor baklucka och sätena går att fälla ner så att man får ett nästan plant golv.
Det beror nog på vad man ska packa. Model 3 har 540l bagage, e-Niro har 450l. För våran del behöver vi plats för väskor (kläder + pjäxor) när vi ska åka skidor, två vuxna på två barn, 9 och 11 år. Större kupe samt större bagage lär ge fördel Model 3 jämfört med e-Niro. Ett takräcke för skidorna bara men det behövs i båda fallen.

Sen kör jag förstås hellre en AWD bil med nästan 2 dm längre hjulbas under vintern häruppe.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Jerker, det skulle bli en ära att överlämna min bil till dig (köpa den alltså) och det känns som om stor del av teslaklubben gärna skulle träffas vid ceremonin.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Alltså, jag är rätt trött på min XC60 också. Den har drag :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Det låter nog ännu mer med sommardäck. Är ju en Kia. Lågprisbil. Nånstans har de ju sparat.
Förmodligen är det så att den är dåligt isolerad. Fast vindbruset tyckte jag inte var så påtagligt. Helt klart mindre än i min Tesla. Men lågprisbil? Jag förstår vad du menar, men nu låter du nästan som min kära sambo som anser att en Kia är lågkvalitativ billig Korea-skit. Hon jämför den med en Dacia Duster. Jag hade nästan velat köpa den bara för att bevisa motsatsen. Jag blir lite smått irriterad då eftersom den ändå kostar lika mycket som en välutrustad V90. Jag vägrar att kalla den för lågprisbil helt enkelt.
Men visst, det är ingen premiumbil såklart.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

mati skrev:
Verdi skrev:
Förmodligen är det så att den är dåligt isolerad. Fast vindbruset tyckte jag inte var så påtagligt. Helt klart mindre än i min Tesla. Men lågprisbil? Jag förstår vad du menar, men nu låter du nästan som min kära sambo som anser att en Kia är lågkvalitativ billig Korea-skit. Hon jämför den med en Dacia Duster. Jag hade nästan velat köpa den bara för att bevisa motsatsen. Jag blir lite smått irriterad då eftersom den ändå kostar lika mycket som en välutrustad V90. Jag vägrar att kalla den för lågprisbil helt enkelt.
Men visst, det är ingen premiumbil såklart.
OT men körde en fullsmetad V90 T8 med propilot i ett par dagar, den var så långt ifrån premium så jag nästan grät när jag såg startpriset här i grannlandet. Den var 20000kr dyrare än en S75D med aktiverad autopilot :lol: Tog samma väg till dagis som jag brukar köra grabben med min TMS, alla gupp transformerade bilen till Silja line galaxy i chassit, och jag ärligt talat studsade mig fram, med Teslan som är betydligt tyngre märker man ingenting. Propilot var en besvikelse också, den säger inte ifrån vid urkoppling eller ger samma feedback som AP1, den bara deaktiverades och var allmänt orolig. Inte alls lika inkluderande.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Jo den är verkligen välutrustad för de pengarna..
Ska erkänna att ljudnivån oroar mig också, märkte av de och ska prova en längre stund om jag går vidare i tankarna. Den bilen jag körde hade original sommardäck eftersom de inte hunnit sätta på vinterdäck än, tveksamt om de var lagligt i Skåne ens idag.
App vore nice men ingen show stopper för mig även om de irriterar att de inte finns eftersom de finns i Korea.
Jag sitter bekvämt fram och dottern var nöjd bak..
Jo vi hade med vårt största väska idag och provade i båda bilar och som sagt mycket mer lätt att packa i Niro helt klart sen om volymen är större i modell 3 vet jag inte men stämmer säkert.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Hej igen! Har haft lite annat för mig idag så jag har inte haft möjlighet att delta i debatten, men det har jag ju uppenbarligen inte behövt ;)

Roligt att se att det engagerar. Tror inte att jag nåt att tillägga rörande mitt behov av dragkrok. :)

Sitter just nu i Örebro och laddar min Zoe och ska sen åka hemåt till Nyköpingstrakten. Så här års så klarar jag inte de 11 milen på en laddning om jag inte ska köra 50-60 hela vägen, så det blir ett stopp i Vingåker också.

Det är i sådana här stunder som jag önskar att det var för sista gången jag tvingades till detta. Ack om jag hade 40 eller t.o.m 60 kWh!

Nu har jag fått en massa välkomna åsikter och förslag och jag ska verkligen begrunda dessa!

Tack allihopa!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Hm... börjar få felmeddelanden i min Zoe som enligt andra som fått det samma kan innebära byte av likriktare i bilen. Är detta månne en vink om att jag inte ska fortsätta att leasa den här bilen som jag hade tänkt? Att detta kommer idag, när jag startat denna tråd känns nästan som ett inlägg i debatten. Men att lösa det före 15/1, då leasingen går ut, kan bli tufft...
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

Jerker skrev:
Hm... börjar få felmeddelanden i min Zoe som enligt andra som fått det samma kan innebära byte av likriktare i bilen. Är detta månne en vink om att jag inte ska fortsätta att leasa den här bilen som jag hade tänkt? Att detta kommer idag, när jag startat denna tråd känns nästan som ett inlägg i debatten. Men att lösa det före 15/1, då leasingen går ut, kan bli tufft...
Låter illavarslande.

Men god resa i natt!

Gnatt! ;)
Skriv svar