Sida 4 av 24

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 dec 2018 03:20
av LarsL
Vad polisen och besiktningen gör/säger är ju inte det avgörande, inte för mig i alla fall, utan problemet är som vi skrivit här många gånger försäkringsbolagen.


Här är en liten del i varför Tesla inte gör dragkrok till Model S och 3, i USA är det pickups som gäller.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 dec 2018 08:19
av bjelkeman
Någon fick ett svar på e-post som sade:
Thank you for contacting Tesla. There will be an official Tesla tow hitch for the Model 3. However, there currently is no set date or ETA as to when that might be coming.
Men, det är ju lite dålig internkommunikation, så det kanske inte betyder något alls.


Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 dec 2018 09:51
av ippodrome
bjelkeman skrev:
Någon fick ett svar på e-post som sade:
Thank you for contacting Tesla. There will be an official Tesla tow hitch for the Model 3. However, there currently is no set date or ETA as to when that might be coming.
Men, det är ju lite dålig internkommunikation, så det kanske inte betyder något alls.

Det där har jag inte sett tidigare men det ser mycket lovande ut! Bild

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 dec 2018 10:32
av hakan_k
bjelkeman skrev:
Någon fick ett svar på e-post som sade:
Thank you for contacting Tesla. There will be an official Tesla tow hitch for the Model 3. However, there currently is no set date or ETA as to when that might be coming.
Men, det är ju lite dålig internkommunikation, så det kanske inte betyder något alls.

Det kan inte vara så att den blir typgodkänd för drag från början även om originaldraget dröjer? Gissar att det är för bra för att vara sant.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 dec 2018 10:44
av Smutt
Klart den är typgodkänd varför skulle den inte va det?

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 dec 2018 11:02
av Jeppe_E
Smutt skrev:
Klart den är typgodkänd varför skulle den inte va det?
För drag? Varför skulle den? S är ju inte typad för drag. Men det kan ju bara Tesla Sverige svara på (eller förmodligen inte)

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 dec 2018 11:02
av fth
Smutt skrev:
Klart den är typgodkänd varför skulle den inte va det?
Så var det iaf för X, den var typad direkt, så där kan man montera tredjepartslösning utan att få problem med rättvisan, jag har själv gjort det.

Sen får man iofs andra problem när Tesla vägrar aktivera släpvagnsläget i bilen :evil:

/fth

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 dec 2018 11:04
av Smutt
Jeppe_E skrev:
Smutt skrev:
Klart den är typgodkänd varför skulle den inte va det?
För drag? Varför skulle den? S är ju inte typad för drag. Men det kan ju bara Tesla Sverige svara på (eller förmodligen inte)
För att drag står i instruktionsboken, Elon kommer leverera nån torsdag något år 8-)

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 dec 2018 11:06
av Jeppe_E
fth skrev:
Smutt skrev:
Klart den är typgodkänd varför skulle den inte va det?
Så var det iaf för X, den var typad direkt, så där kan man montera tredjepartslösning utan att få problem med rättvisan, jag har själv gjort det.

Sen får man iofs andra problem när Tesla vägrar aktivera släpvagnsläget i bilen :evil:

/fth
Så du menar att man måste köpa kroken från Tesla (säkert för sjukt mycket pengar) för att få släpvagnsläget aktiverat? Det där är ju lite facistvarning på sådant beteende.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 dec 2018 11:22
av fth
Jeppe_E skrev:
Så du menar att man måste köpa kroken från Tesla (säkert för sjukt mycket pengar) för att få släpvagnsläget aktiverat? Det där är ju lite facistvarning på sådant beteende.
Japp, så illa är det tyvärr, jag köpte min X utan krok, med löfte från Tesla om att den skulle eftermonteras "om några veckor". Ett år senare gav jag upp och köpte en tredjepartslösning, luskade fram en kontakt som passade i signaluttaget innanför luckan, och lödde ihop en egen adapter, bara för att upptäcka att signalerna till ljusen inte är "live" utan mjukvaran. Det är alltså inte "bara" det anpassade körläget som inte fungerar.

/fth

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 dec 2018 11:53
av Klintan
fth skrev:
Smutt skrev:
Klart den är typgodkänd varför skulle den inte va det?
Så var det iaf för X, den var typad direkt, så där kan man montera tredjepartslösning utan att få problem med rättvisan, jag har själv gjort det.

Sen får man iofs andra problem när Tesla vägrar aktivera släpvagnsläget i bilen :evil:

/fth
Tyvärr finns det tidiga model X som inte är typade för drag. Så här ser det ut för en sådan, ingen släpvagnsvikt:
586.PNG

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 dec 2018 12:35
av Jeppe_E
Klintan skrev:
fth skrev:
Smutt skrev:
Klart den är typgodkänd varför skulle den inte va det?
Så var det iaf för X, den var typad direkt, så där kan man montera tredjepartslösning utan att få problem med rättvisan, jag har själv gjort det.

Sen får man iofs andra problem när Tesla vägrar aktivera släpvagnsläget i bilen :evil:

/fth
Tyvärr finns det tidiga model X som inte är typade för drag. Så här ser det ut för en sådan, ingen släpvagnsvikt:
586.PNG
Ser jag fel eller? :lol:

Den där får väl dra?

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Postat: 12 dec 2018 12:48
av Klintan
Så här ska det se ut, en MX typad för drag.
X100.jpeg

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 dec 2018 12:49
av lator
Jeppe_E skrev:
Klintan skrev:
fth skrev:
Smutt skrev:
Klart den är typgodkänd varför skulle den inte va det?
Så var det iaf för X, den var typad direkt, så där kan man montera tredjepartslösning utan att få problem med rättvisan, jag har själv gjort det.

Sen får man iofs andra problem när Tesla vägrar aktivera släpvagnsläget i bilen :evil:

/fth
Tyvärr finns det tidiga model X som inte är typade för drag. Så här ser det ut för en sådan, ingen släpvagnsvikt:
586.PNG
Ser jag fel eller? :lol:

Den där får väl dra?
Saknar godkänd släpvikt. Att den teoretiskt kan dra visst mycket med olika körkortsbehörigheter är ovidkommande....

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 dec 2018 13:23
av Jeppe_E
lator skrev:
Jeppe_E skrev:
Klintan skrev:
fth skrev:
Smutt skrev:
Klart den är typgodkänd varför skulle den inte va det?
Så var det iaf för X, den var typad direkt, så där kan man montera tredjepartslösning utan att få problem med rättvisan, jag har själv gjort det.

Sen får man iofs andra problem när Tesla vägrar aktivera släpvagnsläget i bilen :evil:

/fth
Tyvärr finns det tidiga model X som inte är typade för drag. Så här ser det ut för en sådan, ingen släpvagnsvikt:
586.PNG
Ser jag fel eller? :lol:

Den där får väl dra?
Saknar godkänd släpvikt. Att den teoretiskt kan dra visst mycket med olika körkortsbehörigheter är ovidkommande....

Aha, ja det var ju tydligt :roll: :lol:

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 dec 2018 16:16
av Spyder
Vad jag förstår typgodkänns model 3 i Nederländerna och de ska visst ha ett öppet register. Den hade dock inte kommit in där än, i alla fall för någon dag sedan.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 dec 2018 18:43
av Bjelke
Nu får den ju tydligen 3-fas-laddning så då fattas väl bara det där med den lilla kroken där bak :)

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 dec 2018 20:20
av LarsL
fth skrev:
Smutt skrev:
Klart den är typgodkänd varför skulle den inte va det?
Så var det iaf för X, den var typad direkt, så där kan man montera tredjepartslösning utan att få problem med rättvisan, jag har själv gjort det.

Sen får man iofs andra problem när Tesla vägrar aktivera släpvagnsläget i bilen :evil:

/fth
Fast det är väl bara bra för då går det använda autopilot med släpet.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 dec 2018 20:32
av fth
LarsL skrev:
Fast det är väl bara bra för då går det använda autopilot med släpet.
Nja, Tesla vägrar alltså aktivera läget i mjukvara, vilket dels har till följd att man inte ens har möjlighet att slå på det körläget, men även att släpvagnskontakten inte aktiveras. Du kan alltså inte få bromsljus etc på släpvagnen, iaf inte utan att krångla med att "tjuvkoppla" en egen kontakt mot bilens bromsljus etc.

Med släpvagn aktiverad i mjukvaran så kan du ju välja, det går ju att slå av släpläget även om man har släp koppplat till bilen, och då även köra på autopilot.

/fth

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 dec 2018 20:40
av TeslaTissel
fth skrev:
LarsL skrev:
Fast det är väl bara bra för då går det använda autopilot med släpet.
Nja, Tesla vägrar alltså aktivera läget i mjukvara, vilket dels har till följd att man inte ens har möjlighet att slå på det körläget, men även att släpvagnskontakten inte aktiveras. Du kan alltså inte få bromsljus etc på släpvagnen, iaf inte utan att krångla med att "tjuvkoppla" en egen kontakt mot bilens bromsljus etc.

Med släpvagn aktiverad i mjukvaran så kan du ju välja, det går ju att slå av släpläget även om man har släp koppplat till bilen, och då även köra på autopilot.

/fth

Aha, det förklarar en del varför den skall genomgå olika kontroller på besiktningen, och har med typning att göra förstås?

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 dec 2018 21:25
av Tom
TeslaTissel skrev:
fth skrev:
LarsL skrev:
Fast det är väl bara bra för då går det använda autopilot med släpet.
Nja, Tesla vägrar alltså aktivera läget i mjukvara, vilket dels har till följd att man inte ens har möjlighet att slå på det körläget, men även att släpvagnskontakten inte aktiveras. Du kan alltså inte få bromsljus etc på släpvagnen, iaf inte utan att krångla med att "tjuvkoppla" en egen kontakt mot bilens bromsljus etc.

Med släpvagn aktiverad i mjukvaran så kan du ju välja, det går ju att slå av släpläget även om man har släp koppplat till bilen, och då även köra på autopilot.

/fth

Aha, det förklarar en del varför den skall genomgå olika kontroller på besiktningen, och har med typning att göra förstås?
Är den bara helbilsgodkänd så kan du installera ett till fordonet passa de drag och då slipper du besiktiga nu för tiden.
Men, helbilsgodkännandet kommer inte av en slump vad gäller släpvagnsvikter. Jag har inte läst EU-direktivet men jag antar att fabrikanten måste certa mot laster i alla riktningar samt utmattningslaster och visa att både bromsar och karosstruktur håller.
Därför blir det kämpigt att själv gå först ut och fixa det före Tesla. Kanske skulle gå att regga in i något annat land som har gynsammare regler och sedan föra tillbaka. Får hoppas Tesla gjort ditt jobb när de kommer hit.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 dec 2018 21:33
av LarsL
fth skrev:
LarsL skrev:
Fast det är väl bara bra för då går det använda autopilot med släpet.
Nja, Tesla vägrar alltså aktivera läget i mjukvara, vilket dels har till följd att man inte ens har möjlighet att slå på det körläget, men även att släpvagnskontakten inte aktiveras. Du kan alltså inte få bromsljus etc på släpvagnen, iaf inte utan att krångla med att "tjuvkoppla" en egen kontakt mot bilens bromsljus etc.

Med släpvagn aktiverad i mjukvaran så kan du ju välja, det går ju att slå av släpläget även om man har släp koppplat till bilen, och då även köra på autopilot.

/fth
Jo, kan ju vara tråkigt att tjuvkoppla. Tråkigaste delen är ju om inte parkeringssenorn går att stänga av, hade så på en bil som pep hela tiden när man backade.

Jag har hört att trailermode går in automatiskt om bilen ”upptäcker” släpet, måste varit en Tesla-Bjørn video.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 dec 2018 22:12
av fth
LarsL skrev:
Jag har hört att trailermode går in automatiskt om bilen ”upptäcker” släpet, måste varit en Tesla-Bjørn video.
Jo, det stämmer, när du kopplar in släpvagnskontakten slås "Trailer Mode" på automatiskt, men du kan gå in och stänga av det manuellt och använda autopilot. Bilen kan dock "upptäcka" släpet igen vid accceleration eller inbromsning, då kopplas "Trailer Mode" in igen, och jag tror man i det läget måste stanna och stänga av bilen för att kunna slå på autopilot igen.

/fth

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 12 dec 2018 23:08
av Tom
Tror det är ECE-R-55 som de måste certifiera mot för att visa att fordonet uppfyller kraven.

Om ni kollar t.ex. denna så inser man att det är en del provning och dokumentation att ta hand om för att visa att fordonet klarar kraven.
https://www.unece.org/fileadmin/DAM/tra ... 055r1e.pdf

Skulle tro att Tesla har fullt upp att certa alla nödvändiga krav som prio 1 och tar detta som prio 2, även om de haft med lastfallen i sin konstruktion.

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Postat: 13 dec 2018 01:35
av TeslaTissel
Tom skrev:
Tror det är ECE-R-55 som de måste certifiera mot för att visa att fordonet uppfyller kraven.

Om ni kollar t.ex. denna så inser man att det är en del provning och dokumentation att ta hand om för att visa att fordonet klarar kraven.
https://www.unece.org/fileadmin/DAM/tra ... 055r1e.pdf

Skulle tro att Tesla har fullt upp att certa alla nödvändiga krav som prio 1 och tar detta som prio 2, även om de haft med lastfallen i sin konstruktion.
Hoppsan!
Där har vi alltså den dokumentation som behövs.

Men då ställer jag mig frågan varför inte Tesla gjort som med allt annat, gå från grunden och kontrollera behoven världen över för att se vilka behov som köparna kan tänkas ha på enskilda marknader?

Även om USA är en unik marknad på sitt sätt med ett icke-behov av dragkrok på en viss typ av fordon så har de ju bevisligen jobbat med just Model X och den modellens förutsättningar?
- Ufört tester för Model 3 med släp, sett till att det finns i nuvarande manual och...

Plopp sa säkringen i proppskåpet? ??