Re: Gulbrun skugga i stora skärmen?
Postat: 18 jun 2019 13:29
Tur bilen är privat i mitt fall. Såklart den måste bytas. En iPad borde bli bytt om skärmen blir missfärgad... detta är ju En iPad på hjul
Jag gjorde också lika. Skärmen fick randen inom 1 år. Då sa dom att det skulle komma en ny skärm om ett halvår som skulle lösa problemet.thedude skrev:Jag gjorde som du, ungefär samma tid men nu får man ångra det. Dock skulle vi fått den gamla varianten som kanske skulle hållit eller kanske inte.evilirish skrev:Då fick jag det här mailet i inkorgen:Jag var schysst och sa att det inte var bråttom att få det fixat när min drabbades för över ett halvår sen. Skulle alltså stått på mig och yrkat på omedelbart byte av skärmVi mailar dig eftersom du anmält att du har en gul rand runt din touch screen och vill uppdatera dig i ärendet.
Tesla är medvetna om möjligheten till kosmetiska problem med pekskärmen, vilket är ett smalt gult band runt gränsen/kanten som är mest synlig när skärmen är avstängd. Detta är ett slitage och kosmetiskt problem som inte påverkar prestanda, funktion eller pålitlighet på bilens pekskärm. Vi byter inte pekskärmen på Garanti/goodwill eftersom problem med allmänna utseende inte omfattas av detta. Dock kan skärmen bytas ut mot en betalning på ca 11000:- vid godkännande av kund. Tesla arbetar på att släppa en åtgärd/process som minskar eller eliminerar det gula tillståndet genom exponering för UV-ljus. Vi kommer generellt utföra denna process en gång som en goodwill. I nuläget kan vi inte säga när denna åtgärd kommer släppas.
Vid ytterligare frågor och funderingar kring detta, vänligen återkoppla på denna mailadress eller 040-645 05 43.
Mvh Tesla Service Malmö
Fast det är inte köparens fel att Tesla inte har en permanent lösning så de får gott öppna penningspungen i detta fallet. Det kanske gör att de kan snabba på med att bygga en skärm som funkar, det klarar ju typ alla idag så frågan är varför det tar sådan tid. Min gissning är att de inte vill ta smällen och försöker hitta ett sätt att “laga” skärmarna istället, som den metod med UV ljus som beskrivits. Det kommer ju dock inte fungera i längden på en skärm som är felkonstruerad från början.MDurante skrev:Håller med att det är fullständigt slöseri att byta bara för att ha en fungerande skärm i 6 månader upp till 2 år. Den kommer oavsett få den gula randen tillbaka. Därför bör inte Tesla byta ut en enda skärm fram tills man har en permanent lösning som bekostas av just Tesla. Aldrig i livet att detta ska falla under köparens ansvar.
Så mycket för miljöandan ...OfarligTesla skrev:Fast det är inte köparens fel att Tesla inte har en permanent lösning så de får gott öppna penningspungen i detta fallet. Det kanske gör att de kan snabba på med att bygga en skärm som funkar, det klarar ju typ alla idag så frågan är varför det tar sådan tid. Min gissning är att de inte vill ta smällen och försöker hitta ett sätt att “laga” skärmarna istället, som den metod med UV ljus som beskrivits. Det kommer ju dock inte fungera i längden på en skärm som är felkonstruerad från början.MDurante skrev:Håller med att det är fullständigt slöseri att byta bara för att ha en fungerande skärm i 6 månader upp till 2 år. Den kommer oavsett få den gula randen tillbaka. Därför bör inte Tesla byta ut en enda skärm fram tills man har en permanent lösning som bekostas av just Tesla. Aldrig i livet att detta ska falla under köparens ansvar.
Ja det tycker jag verkligen det är, oavsett om den håller bara håller i 6 månader så skall det bytas så snart det går just för att kunden inte skall lida för Teslas miss. Vill de inte betala för att byta skärmar i onödan är det ju bara att ta fram en lösning som fungerar så snart som möjligt. Var ju flertalet teknikbolag som haft problem med gulnande skärmar för ett antal år sedan, de löste det på någon månad så det är ju inte omöjligt utan handlar nog mer om kostnader.MDurante skrev:Så mycket för miljöandan ...OfarligTesla skrev:Fast det är inte köparens fel att Tesla inte har en permanent lösning så de får gott öppna penningspungen i detta fallet. Det kanske gör att de kan snabba på med att bygga en skärm som funkar, det klarar ju typ alla idag så frågan är varför det tar sådan tid. Min gissning är att de inte vill ta smällen och försöker hitta ett sätt att “laga” skärmarna istället, som den metod med UV ljus som beskrivits. Det kommer ju dock inte fungera i längden på en skärm som är felkonstruerad från början.MDurante skrev:Håller med att det är fullständigt slöseri att byta bara för att ha en fungerande skärm i 6 månader upp till 2 år. Den kommer oavsett få den gula randen tillbaka. Därför bör inte Tesla byta ut en enda skärm fram tills man har en permanent lösning som bekostas av just Tesla. Aldrig i livet att detta ska falla under köparens ansvar.
Är det verkligen värt att byta i onödan för en kosmetisk gul rand innan permanent fix finns? Så länge Tesla ordnar det på sin bekostnad och garanterar att köparen inte får betala har jag noll problem med att vänta. Jag la inte ens märke till den gula randen innan jag läste om problemet och tittade noga. Fick ny MCU 2018 när huvudbatteriet dog, min gamla hade i gen gul rand.
Inget fel på skärmen i min classic SP90D från 2016-04. Däremot på både nya X och S från mitten/sent förra året.e5m1r skrev:Ni snackar om gamla skärmen men skärmar i bilar 2014-2015 får inte detta fel eller ?
Borde göra en namninsamling och eskalera till en högre instans, tror inte SC kan besluta i denna frågadirrus skrev:Jag väntar också (fortfarande), fick problem i december förra året. Overkligt detta. Antar att vi som har problem får stå på oss och vägra acceptera att de inte bara löser problemet.
Dom sa ju att dom inte kommer lösa det?ovelundkvist skrev:Men hallå, de har ju sagt att de ska lösa det. Vad är då problemet ni vill eskalera?!?
Detta är ett slitage och kosmetiskt problem som inte påverkar prestanda, funktion eller pålitlighet på bilens pekskärm. Vi byter inte pekskärmen på Garanti/goodwill eftersom problem med allmänna utseende inte omfattas av detta.
evilirish skrev:Har företags leasing så kan inte gå via ARN.
Om någon vill driva detta (gå ihop) för oss företagskunder så är jag med direkt. Kan dessvärre inte företags juridik för fem öre.
Anmälde också i december och blev även jag lovad skärmbyte till sommaren. Fick svar häromdagen att om jag vill ha en ny skärm så får jag betala det själv alternativet är att vänta tills de får ett verktyg (inget datum eller några detaljer såklart). Jag är tyvärr inte privatkund.EnTraktor skrev:Jag ska ge Tesla 3 veckor till, sedan kommer jag lägga i en högre växel och börja agera längre upp i organisationen samt anmäla till ARN.
Jag anmälde felet för första gången 10 december 2018. Har blivit lovad skärmbyte till sommaren.
Jag är privatkund och omfattas av konsumentköplagen.
Om det finns intresse är jag intresserad av nån slags grupptalan.
Är i samma sits. Utlovad ny skärm, nu pratar dom om uv verktyg. Också privatkund. Hojta om du vill ha nån att driva Arn med.EnTraktor skrev:Jag ska ge Tesla 3 veckor till, sedan kommer jag lägga i en högre växel och börja agera längre upp i organisationen samt anmäla till ARN.
Jag anmälde felet för första gången 10 december 2018. Har blivit lovad skärmbyte till sommaren.
Jag är privatkund och omfattas av konsumentköplagen.
Om det finns intresse är jag intresserad av nån slags grupptalan.
Om det är så väntar jag gärna, bara det blir fixat någon gång.bat skrev:Kollar man på TMC så finns det många trådar i denna stil https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... en.143284/.
Verkar som folk globalt får beskedet att det ska komma en ny skärmmodell och de vill inte byta innan dess.