Sida 4 av 6
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Postat: 25 sep 2018 16:57
av fimpen
Remuz skrev:Varför gör inte Stefan Löfven något åt denna orättvisa? Jag kan bara få förmånsbil från BMW. På mitt förra jobb kunde jag inte få förmånsbil alls. Jag får veckert pynta några hundra tusen i moms och inte njuta av alla förmånsnedsättningar. Får böta för att jag vill köra miljöväntligt...
Knappast Löwén som bestämt att du bara får köpa BMW va?
Nää, det är på riktigt ganska orättvist att bara vi med relativt fri möjlighet att välja förmåns-/personalbil kan åtnjuta miljö-förmånen här i Sverige. Men ska en se till miljön är det supermiljöbilspremier som är rimligare, %-rabatt som det norska och svenska systemet för förmånsbilar innebär tenderar att gynna lyxbilar... om en ska vara lite objektiv....
/fimpen
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Postat: 25 sep 2018 19:08
av LarsL
Smutt skrev:LarsL skrev:Håller med systemet för förmånsbilar borde avskaffas eller reformeras. Jag tror folk gör klokare val om de köper bilen för ”egna skattade pengar”. Dessutom finns möjligheten för alla att köpa nya bilar och inte bara vissa utvalda personer.
Om det inte vore för förmånsbilarna skulle Sveriges bilpark vara mycket äldre och trafikfarligare. Sen är det ju så att dom flesta av oss behöver bilen pga firman och då är ju det ganska logiskt att vi får köpa den med oskattade pengar
Nej, folk skulle köpa bilar ändå och priserna skulle anpassas till köparna.
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Postat: 25 sep 2018 19:17
av mati
Verdi skrev:
Som egenföretagare kan man ju i vissa fall krypa under gränsen för statlig skatt och klara sig bra ändå tack vare utdelningen.
Jag ligger under gränsen för statlig skatt och klarar mig bra
utan någon utdelning. Det är billigt att bo på vischan och en klar fördel när man äger sin kåk. Otänkbart när man bor i stan.

Re: Ny site: Teslakalkylen!
Postat: 25 sep 2018 19:25
av Verdi
mati skrev:Verdi skrev:
Som egenföretagare kan man ju i vissa fall krypa under gränsen för statlig skatt och klara sig bra ändå tack vare utdelningen.
Jag ligger under gränsen för statlig skatt och klarar mig bra
utan någon utdelning. Det är billigt att bo på vischan och en klar fördel när man äger sin kåk. Otänkbart när man bor i stan.

Fast du bör ju ta utdelning ändå.

Re: Ny site: Teslakalkylen!
Postat: 25 sep 2018 20:42
av mati
Verdi skrev:mati skrev:Verdi skrev:
Som egenföretagare kan man ju i vissa fall krypa under gränsen för statlig skatt och klara sig bra ändå tack vare utdelningen.
Jag ligger under gränsen för statlig skatt och klarar mig bra
utan någon utdelning. Det är billigt att bo på vischan och en klar fördel när man äger sin kåk. Otänkbart när man bor i stan.

Fast du bör ju ta utdelning ändå.

Bör och bör. Det måste väl finnas utrymme för det antar jag.
Så sett är det en nackdel att bo på landet. Du kan inte ta samma timtaxa som storstadskonsulter. I slutändan blir det väl jämnt skägg. Man bor gratis, men inkomsten är mycket lägre.
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Postat: 25 sep 2018 21:32
av danni
Verdi skrev:mati skrev:Verdi skrev:
Som egenföretagare kan man ju i vissa fall krypa under gränsen för statlig skatt och klara sig bra ändå tack vare utdelningen.
Jag ligger under gränsen för statlig skatt och klarar mig bra
utan någon utdelning. Det är billigt att bo på vischan och en klar fördel när man äger sin kåk. Otänkbart när man bor i stan.

Fast du bör ju ta utdelning ändå.

Jag brukar råda folk att ta lön upp till första brytpunkten. Det blir inte så galet mycket mer skatt och man får positiva sidoeffeffekter med pension, SGI, osv. Men sen ska man ju också tänka på risken med att bygga upp ett stort oanvänt utdelningsutrymme - rätt vad det är kommer det nån reform som gör att allt det försvinner.
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Postat: 26 sep 2018 09:22
av Henrik Torphammar
danni skrev:
Har ni feedback, frågor, funderingar, önskemål, eller hittar buggar, så hör av er till mig! Nå, without further ado, här är siten:
https://www.teslakalkylen.com/
Jag fick en kalkyl under näsan här om dagen. Jättebra kalkylator men jag vill påpeka drivmedelskostnaden.
Det vi vet helt säkert är ju att elbilen förbrukar el från vägguttaget, inte det färddatorn säger. En mindre elbil som Nissan Leaf eller Zoe som kärs förnuftigt drar kanske 2-2.5kWh/mil utslaget över ett år från vägguttaget.
Min elräkning var senast på 2,215kr/kWh om jag dividerar elräkningen, vad jag faktiskt betalar per använda kWh. Intervallet för drivmedelskostnaden blir alltså 4,50-5,50kr. Det är ju liksom det som sörplar ur min plånbok när jag tankar elbilen. Teslan kanske drar 3kWh från väggpluggen, 6,50kr/mil. Jag tycker det är viktigt att man inte mörkar siffrorna.
Förövrigt så fyllde jag räckvidd i min V70 här om dagen. Nu har ST1 en app där man startar pumpen. Man kan likt en Tesla ställa precis hur mycket man vill fylla, men i enhet kronor inte liter. Tänk om Teslan pratade kronor och inte kWh. haha....
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Postat: 26 sep 2018 09:37
av Verdi
Henrik Torphammar skrev:danni skrev:
Har ni feedback, frågor, funderingar, önskemål, eller hittar buggar, så hör av er till mig! Nå, without further ado, här är siten:
https://www.teslakalkylen.com/
Jag fick en kalkyl under näsan här om dagen. Jättebra kalkylator men jag vill påpeka drivmedelskostnaden.
Det vi vet helt säkert är ju att elbilen förbrukar el från vägguttaget, inte det färddatorn säger. En mindre elbil som Nissan Leaf eller Zoe som kärs förnuftigt drar kanske 2-2.5kWh/mil utslaget över ett år från vägguttaget.
Min elräkning var senast på 2,215kr/kWh om jag dividerar elräkningen, vad jag faktiskt betalar per använda kWh. Intervallet för drivmedelskostnaden blir alltså 4,50-5,50kr. Det är ju liksom det som sörplar ur min plånbok när jag tankar elbilen. Teslan kanske drar 3kWh från väggpluggen, 6,50kr/mil. Jag tycker det är viktigt att man inte mörkar siffrorna.
Förövrigt så fyllde jag räckvidd i min V70 här om dagen. Nu har ST1 en app där man startar pumpen. Man kan likt en Tesla ställa precis hur mycket man vill fylla, men i enhet kronor inte liter. Tänk om Teslan pratade kronor och inte kWh. haha....
Ja, laddar man bara hemma så blir bränslet faktiskt inte så mycket billigare än en snål diesel. Fast å andra sidan så går ju Teslan bra mycket bättre än en sån. Plus att man ofta kan sno åt sig lite gratis elektroner här och där. Jag kommer logga alla mina laddningar med TeslaFi framöver och verkligen få svart på vitt vad Teslan kostar i bränsle. i3:an däremot laddas i princip enbart hemma då min fru inte kan ladda på jobbet och så laddas den aldrig på SuC av förklarliga skäl.

Re: Ny site: Teslakalkylen!
Postat: 26 sep 2018 10:35
av Henrik Torphammar
Verdi skrev:Henrik Torphammar skrev:danni skrev:
Har ni feedback, frågor, funderingar, önskemål, eller hittar buggar, så hör av er till mig! Nå, without further ado, här är siten:
https://www.teslakalkylen.com/
Jag fick en kalkyl under näsan här om dagen. Jättebra kalkylator men jag vill påpeka drivmedelskostnaden.
Det vi vet helt säkert är ju att elbilen förbrukar el från vägguttaget, inte det färddatorn säger. En mindre elbil som Nissan Leaf eller Zoe som kärs förnuftigt drar kanske 2-2.5kWh/mil utslaget över ett år från vägguttaget.
Min elräkning var senast på 2,215kr/kWh om jag dividerar elräkningen, vad jag faktiskt betalar per använda kWh. Intervallet för drivmedelskostnaden blir alltså 4,50-5,50kr. Det är ju liksom det som sörplar ur min plånbok när jag tankar elbilen. Teslan kanske drar 3kWh från väggpluggen, 6,50kr/mil. Jag tycker det är viktigt att man inte mörkar siffrorna.
Förövrigt så fyllde jag räckvidd i min V70 här om dagen. Nu har ST1 en app där man startar pumpen. Man kan likt en Tesla ställa precis hur mycket man vill fylla, men i enhet kronor inte liter. Tänk om Teslan pratade kronor och inte kWh. haha....
Ja, laddar man bara hemma så blir bränslet faktiskt inte så mycket billigare än en snål diesel. Fast å andra sidan så går ju Teslan bra mycket bättre än en sån. Plus att man ofta kan sno åt sig lite gratis elektroner här och där. Jag kommer logga alla mina laddningar med TeslaFi framöver och verkligen få svart på vitt vad Teslan kostar i bränsle. i3:an däremot laddas i princip enbart hemma då min fru inte kan ladda på jobbet och så laddas den aldrig på SuC av förklarliga skäl.

Fick även till mig att det är marginalen vi skall titta på. Räknar jag bort fasta kostnader för elnätet (enda fasta kostnaden) så blir det 1.82kr/kWh. Gånger antalet kWh man nu tycker är lagom per mil, men det är inte 1.01kwh/mil som NEDC säger för Leaf40

Re: Ny site: Teslakalkylen!
Postat: 26 sep 2018 15:09
av danni
Henrik Torphammar skrev:danni skrev:
Har ni feedback, frågor, funderingar, önskemål, eller hittar buggar, så hör av er till mig! Nå, without further ado, här är siten:
https://www.teslakalkylen.com/
Jag fick en kalkyl under näsan här om dagen. Jättebra kalkylator men jag vill påpeka drivmedelskostnaden.
Det vi vet helt säkert är ju att elbilen förbrukar el från vägguttaget, inte det färddatorn säger. En mindre elbil som Nissan Leaf eller Zoe som kärs förnuftigt drar kanske 2-2.5kWh/mil utslaget över ett år från vägguttaget.
Min elräkning var senast på 2,215kr/kWh om jag dividerar elräkningen, vad jag faktiskt betalar per använda kWh. Intervallet för drivmedelskostnaden blir alltså 4,50-5,50kr. Det är ju liksom det som sörplar ur min plånbok när jag tankar elbilen. Teslan kanske drar 3kWh från väggpluggen, 6,50kr/mil. Jag tycker det är viktigt att man inte mörkar siffrorna.
Förövrigt så fyllde jag räckvidd i min V70 här om dagen. Nu har ST1 en app där man startar pumpen. Man kan likt en Tesla ställa precis hur mycket man vill fylla, men i enhet kronor inte liter. Tänk om Teslan pratade kronor och inte kWh. haha....
Är elen så dyr numera alltså? Det var längesen jag ens tittade på min elräkning. De fasta kostnaderna tycker jag dock man kan räkna bort från bilens milpris, för elabonnemang lär man ju ha oavsett liksom. Ett problem med Teslakalkylen just nu är att milkostnaden är heltal, den måste tillåta decimaler.
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Postat: 26 sep 2018 15:44
av Henrik Torphammar
danni skrev:Henrik Torphammar skrev:danni skrev:
Har ni feedback, frågor, funderingar, önskemål, eller hittar buggar, så hör av er till mig! Nå, without further ado, här är siten:
https://www.teslakalkylen.com/
Jag fick en kalkyl under näsan här om dagen. Jättebra kalkylator men jag vill påpeka drivmedelskostnaden.
Det vi vet helt säkert är ju att elbilen förbrukar el från vägguttaget, inte det färddatorn säger. En mindre elbil som Nissan Leaf eller Zoe som kärs förnuftigt drar kanske 2-2.5kWh/mil utslaget över ett år från vägguttaget.
Min elräkning var senast på 2,215kr/kWh om jag dividerar elräkningen, vad jag faktiskt betalar per använda kWh. Intervallet för drivmedelskostnaden blir alltså 4,50-5,50kr. Det är ju liksom det som sörplar ur min plånbok när jag tankar elbilen. Teslan kanske drar 3kWh från väggpluggen, 6,50kr/mil. Jag tycker det är viktigt att man inte mörkar siffrorna.
Förövrigt så fyllde jag räckvidd i min V70 här om dagen. Nu har ST1 en app där man startar pumpen. Man kan likt en Tesla ställa precis hur mycket man vill fylla, men i enhet kronor inte liter. Tänk om Teslan pratade kronor och inte kWh. haha....
Är elen så dyr numera alltså? Det var längesen jag ens tittade på min elräkning. De fasta kostnaderna tycker jag dock man kan räkna bort från bilens milpris, för elabonnemang lär man ju ha oavsett liksom. Ett problem med Teslakalkylen just nu är att milkostnaden är heltal, den måste tillåta decimaler.
Jag kan ju som sagt inte göra mer än att välja billigaste på elskling och dividera mina räkningar. Det är ju en elbilsmyt att det kostar 1kr eller 2kr/mil. Det borde gå att föra in siffror på sin faktiska elräkning på något vis. Fråga inte hur det görs smidigast, ville bara lyfta milkostnaden där, att den är högre än 2kr.
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Postat: 26 sep 2018 15:57
av TeslaTissel
danni skrev:Henrik Torphammar skrev:danni skrev:
Har ni feedback, frågor, funderingar, önskemål, eller hittar buggar, så hör av er till mig! Nå, without further ado, här är siten:
https://www.teslakalkylen.com/
Jag fick en kalkyl under näsan här om dagen. Jättebra kalkylator men jag vill påpeka drivmedelskostnaden.
Det vi vet helt säkert är ju att elbilen förbrukar el från vägguttaget, inte det färddatorn säger. En mindre elbil som Nissan Leaf eller Zoe som kärs förnuftigt drar kanske 2-2.5kWh/mil utslaget över ett år från vägguttaget.
Min elräkning var senast på 2,215kr/kWh om jag dividerar elräkningen, vad jag faktiskt betalar per använda kWh. Intervallet för drivmedelskostnaden blir alltså 4,50-5,50kr. Det är ju liksom det som sörplar ur min plånbok när jag tankar elbilen. Teslan kanske drar 3kWh från väggpluggen, 6,50kr/mil. Jag tycker det är viktigt att man inte mörkar siffrorna.
Förövrigt så fyllde jag räckvidd i min V70 här om dagen. Nu har ST1 en app där man startar pumpen. Man kan likt en Tesla ställa precis hur mycket man vill fylla, men i enhet kronor inte liter. Tänk om Teslan pratade kronor och inte kWh. haha....
Är elen så dyr numera alltså? Det var längesen jag ens tittade på min elräkning. De fasta kostnaderna tycker jag dock man kan räkna bort från bilens milpris, för elabonnemang lär man ju ha oavsett liksom. Ett problem med Teslakalkylen just nu är att milkostnaden är heltal, den måste tillåta decimaler.
Danni, låt mig tipsa om Energimarknadsinspektionen. Där kan du se elpriset just nu samt en massa gratis kakyler på just elenergi och var man får bästa pris.
Du har säkert surfat förbi den tidigare, men ger en bra bild av läget.
https://ei.se
Hepp!
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Postat: 26 sep 2018 17:19
av vigge50
Henrik Torphammar skrev:danni skrev:Henrik Torphammar skrev:danni skrev:
Har ni feedback, frågor, funderingar, önskemål, eller hittar buggar, så hör av er till mig! Nå, without further ado, här är siten:
https://www.teslakalkylen.com/
Jag fick en kalkyl under näsan här om dagen. Jättebra kalkylator men jag vill påpeka drivmedelskostnaden.
Det vi vet helt säkert är ju att elbilen förbrukar el från vägguttaget, inte det färddatorn säger. En mindre elbil som Nissan Leaf eller Zoe som kärs förnuftigt drar kanske 2-2.5kWh/mil utslaget över ett år från vägguttaget.
Min elräkning var senast på 2,215kr/kWh om jag dividerar elräkningen, vad jag faktiskt betalar per använda kWh. Intervallet för drivmedelskostnaden blir alltså 4,50-5,50kr. Det är ju liksom det som sörplar ur min plånbok när jag tankar elbilen. Teslan kanske drar 3kWh från väggpluggen, 6,50kr/mil. Jag tycker det är viktigt att man inte mörkar siffrorna.
Förövrigt så fyllde jag räckvidd i min V70 här om dagen. Nu har ST1 en app där man startar pumpen. Man kan likt en Tesla ställa precis hur mycket man vill fylla, men i enhet kronor inte liter. Tänk om Teslan pratade kronor och inte kWh. haha....
Är elen så dyr numera alltså? Det var längesen jag ens tittade på min elräkning. De fasta kostnaderna tycker jag dock man kan räkna bort från bilens milpris, för elabonnemang lär man ju ha oavsett liksom. Ett problem med Teslakalkylen just nu är att milkostnaden är heltal, den måste tillåta decimaler.
Jag kan ju som sagt inte göra mer än att välja billigaste på elskling och dividera mina räkningar. Det är ju en elbilsmyt att det kostar 1kr eller 2kr/mil. Det borde gå att föra in siffror på sin faktiska elräkning på något vis. Fråga inte hur det görs smidigast, ville bara lyfta milkostnaden där, att den är högre än 2kr.
Om du kollar på din elräkning så är jag ganska säker på att de specificerar hur mycket som är fasta kostnader och hur mycket som du betalar per kWh. Om du ska ta hela elräkningen och dividera på antal kWh så kommer elen du använder i huset bli billigare tack vare att du skaffar elbil. Bör denna ”besparingen” i så fall inte räknas med?
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Postat: 26 sep 2018 17:30
av vigge50
Kollade nu ett foto jag hade på mina föräldras elräkning från juli då elen var den högsta på flera år i Sverige. De betalade elbolaget 79 öre/kWh till elbolaget. Till detta så ska elnätsavgift och energiskatt betalas och tillsammans blir detta hos Eon 65,375 öre/kWh. Detta blir tillsammans 1,44 kr/kWh vilket är helt klart över 1 kr/kWh men då var också elpriset rekordhögt i somras. Nu vet jag att en del har högre elnätsavgifter men att räkna över 2 kr/kWh har jag svårt att se.
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Postat: 26 sep 2018 18:23
av Henrik Torphammar
vigge50 skrev:Kollade nu ett foto jag hade på mina föräldras elräkning från juli då elen var den högsta på flera år i Sverige. De betalade elbolaget 79 öre/kWh till elbolaget. Till detta så ska elnätsavgift och energiskatt betalas och tillsammans blir detta hos Eon 65,375 öre/kWh. Detta blir tillsammans 1,44 kr/kWh vilket är helt klart över 1 kr/kWh men då var också elpriset rekordhögt i somras. Nu vet jag att en del har högre elnätsavgifter men att räkna över 2 kr/kWh har jag svårt att se.
Läs ovan, 1.82kr utan några fasta avgifter inräknade.
(Skulle ändå tanka båten, så fyllde upp bilen också, gratis bensin!!)
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Postat: 26 sep 2018 18:30
av vigge50
Henrik Torphammar skrev:vigge50 skrev:Kollade nu ett foto jag hade på mina föräldras elräkning från juli då elen var den högsta på flera år i Sverige. De betalade elbolaget 79 öre/kWh till elbolaget. Till detta så ska elnätsavgift och energiskatt betalas och tillsammans blir detta hos Eon 65,375 öre/kWh. Detta blir tillsammans 1,44 kr/kWh vilket är helt klart över 1 kr/kWh men då var också elpriset rekordhögt i somras. Nu vet jag att en del har högre elnätsavgifter men att räkna över 2 kr/kWh har jag svårt att se.
Läs ovan, 1.82kr utan några fasta avgifter inräknade.
(Skulle ändå tanka båten, så fyllde upp bilen också, gratis bensin!!)
Och när har du fått detta priset och hur?
Om vi kollar på historik över elpriset så har denna sommaren haft extremt höga elpriser tack vare torkan och då kanske de inte är rättvist att kolla på endast senaste räkningen?
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpri ... shistorik/
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Postat: 26 sep 2018 18:38
av evilirish
Detta är dock ett exceptionellt undantag att elen varit så dyr under sommaren. Tittar du på genomsnittligt pris över året är det lägre. Jag blev också chockad över senaste räkningen, men förhoppningsvis är det inte ofta som Östersjön blir så varm att kärnkraften tvingas stänga ner och det inte finns en droppe vatten i älvarna samtidigt.
Och som flera påpekat, man kan inte slå in den fasta kostnaden i det hela, den måste du ändå betala oavsett om du har elbil eller inte. Det är som att lägga på dina bostadskostnader på totala priset per kWh, för du måste ju ha ett hem för att kunna ladda hemma... Däremot om du måste säkra upp huvudsäkring för att kunna ladda blir det ju en merkostnad som bör slås ut på milkostnaden.
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Postat: 26 sep 2018 19:26
av nek0
vigge50 skrev:Kollade nu ett foto jag hade på mina föräldras elräkning från juli då elen var den högsta på flera år i Sverige. De betalade elbolaget 79 öre/kWh till elbolaget. Till detta så ska elnätsavgift och energiskatt betalas och tillsammans blir detta hos Eon 65,375 öre/kWh. Detta blir tillsammans 1,44 kr/kWh vilket är helt klart över 1 kr/kWh men då var också elpriset rekordhögt i somras. Nu vet jag att en del har högre elnätsavgifter men att räkna över 2 kr/kWh har jag svårt att se.
Min senaste räkning blev 1,914/1kWh och det är inte så långt ifrån 2kr/kWh
557kWh augusti månad
Eon fasta avgifter och skatt 821kr
Nordic Green Energy el pris 245kr
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Postat: 26 sep 2018 19:38
av +46
Jag brukar numera avrunda till 1,50:- för varje inköpt kWh (exkl. fasta kostnader för nät- och elavtal). Stämmer ganska bra med dagens verklighet även fast vi har haft rena vinterpriser den här sommaren.
För ett par år sedan räknade jag med 1:- kWh. Det var innan nätbolaget och staten behövde tjäna ännu mer pengar...
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Postat: 26 sep 2018 20:18
av mati
För alla som har möjlighet rekommenderar jag att skaffa solceller. Mig gav sommarens höga elpris bara ett ännu bredare leende på läpparna. Visst var det dyrare att köpa el under sommaren, men nu i oktober kommer återbäringen. Det ska nog räcka att betala i princip hela årsförbrukningen.
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Postat: 26 sep 2018 20:26
av Henrik Torphammar
vigge50 skrev:Och när har du fått detta priset och hur?
Om vi kollar på historik över elpriset så har denna sommaren haft extremt höga elpriser tack vare torkan och då kanske de inte är rättvist att kolla på endast senaste räkningen?
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpri ... shistorik/
Jag tittar på rörliga kostnaderna på min elräkning och dividerar med antal kWh. Alltså det är inte svårt

Re: Ny site: Teslakalkylen!
Postat: 26 sep 2018 20:55
av Soja86
Vilken bra sida!
Har en fundering angående månadskostnaden? Har idag en företagsleasad Tesla via DNB. som jag förstår det får DNB miljöbonusen och drar den som en avbetalning varpå min företags leasingkostnad minskade från något på 13000 till 11500 i månaden, har du räknat så?
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Postat: 26 sep 2018 21:37
av danni
Soja86 skrev:Vilken bra sida!
Har en fundering angående månadskostnaden? Har idag en företagsleasad Tesla via DNB. som jag förstår det får DNB miljöbonusen och drar den som en avbetalning varpå min företags leasingkostnad minskade från något på 13000 till 11500 i månaden, har du räknat så?
Japp, leasingavgiften du får fram på siten utgår från att restvärdet är oförändrat av miljöbonusen och utgår från bilens nypris före bonus, och att bonusen räknas som en extra kontantinsats. Däremot är leasingavgiften mer som ett genomsnitt. I verkligheten kommer du ha mycket högre leasingavgift än min siffra de första 6-8 månaderna innan bonusen trillat in, och sen lite lägre än min siffra resterande tiden. Men jag räknar för enkelhetens skull som om miljöbonusen kom på dag 1.
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Postat: 27 sep 2018 09:50
av TeslaTissel
mati skrev:För alla som har möjlighet rekommenderar jag att skaffa solceller. Mig gav sommarens höga elpris bara ett ännu bredare leende på läpparna. Visst var det dyrare att köpa el under sommaren, men nu i oktober kommer återbäringen. Det ska nog räcka att betala i princip hela årsförbrukningen.
Kanon det. Extra ++ !
Hepp!
Re: Ny site: Teslakalkylen!
Postat: 08 dec 2018 00:28
av binsell-gerdin
Vill passa på att tacka Danni för en enormt värdefull tjänst, hemsidan fick mig att fatta att jag faktiskt hade råd att köra Tesla. Sagt och gjort, idag beställde jag en blå 75d med soltak, lagerbil på väg in med bra rabatt. Danni fick min referral förstås, det rekommenderar jag andra att också göra då mycket jobb ligger bakom siten.
För er som inte sett den, titta på teslakalkylen.com och börja räkna, det kan bli billigare än ni tror att köra en bil för en miljon.