Re: Miljöpartiets förslag om fossilstopp till 2030
Postat: 17 feb 2018 23:00
Intressant med Lafferkurvan! Och tack till Herr X också för ett välskrivet inlägg.
Jag köper indignationen över synsättet att skattepengar är statens pengar och att sänkt skatt skulle vara en gåva från staten (exempel). Faktum kvarstår ju dock att varje sänkt skattekrona innebär mindre omedelbar inkomst till statskassan. Att det sen kan ge positiva effekter såsom högre sysselsättning osv är fullt möjligt, och i slutändan kanske man till och med får in mer pengar.
Men, och här kommer min poäng, det är inte säkert. Alltför ofta hör man argument som att ”skattelättnader betalar för sig själva” eller som nu här i tråden ”momsbefrielsen på elbilar har inte kostat Norge en krona”. Jag köper inte det. Detta är avancerad ekonomisk teori och Lafferkurvan är en kraftig förenkling. Den forskning jag har läst (inte jättemycket ska erkännas) gör gällande att skattelättnader riktade mot låg- och medelinkomsttagare har stor positiv effekt på ekonomin medan skattelättnader för de rikaste knappt påverkar alls. (Nu pratar jag inte om ”vanliga” höginkomsttagare utan mångmiljonärer.)
Det är förmodligen samma sak med elbilsmomsen. Det är självklart fel att räkna ut kostnaden för norska statskassan genom att bara summera ihop vad momsintäkterna blivit om lika många elbilar hade sålts utan momsbefrielse. Men det är precis lika fel att säga att reformen varit gratis eller betalat sig själv. Det vet vi inte utan att räkna noggrannare på det och göra kvalificerade uppskattningar.
För mig är det uppenbart att vi måste ställa om vårt samhälle till att bli miljömässigt hållbart på alla sätt - klimatförändringarna är bara toppen på isberget. Men det finns begränsat med resurser så frågan är vilka åtgärder vi bör satsa på som ger mest ”bang for the bucks” som man säger på utländska. Och jag är fortfarande inte säker på att momsbefrielse på elbilar är rätt väg framåt.
Jag köper indignationen över synsättet att skattepengar är statens pengar och att sänkt skatt skulle vara en gåva från staten (exempel). Faktum kvarstår ju dock att varje sänkt skattekrona innebär mindre omedelbar inkomst till statskassan. Att det sen kan ge positiva effekter såsom högre sysselsättning osv är fullt möjligt, och i slutändan kanske man till och med får in mer pengar.
Men, och här kommer min poäng, det är inte säkert. Alltför ofta hör man argument som att ”skattelättnader betalar för sig själva” eller som nu här i tråden ”momsbefrielsen på elbilar har inte kostat Norge en krona”. Jag köper inte det. Detta är avancerad ekonomisk teori och Lafferkurvan är en kraftig förenkling. Den forskning jag har läst (inte jättemycket ska erkännas) gör gällande att skattelättnader riktade mot låg- och medelinkomsttagare har stor positiv effekt på ekonomin medan skattelättnader för de rikaste knappt påverkar alls. (Nu pratar jag inte om ”vanliga” höginkomsttagare utan mångmiljonärer.)
Det är förmodligen samma sak med elbilsmomsen. Det är självklart fel att räkna ut kostnaden för norska statskassan genom att bara summera ihop vad momsintäkterna blivit om lika många elbilar hade sålts utan momsbefrielse. Men det är precis lika fel att säga att reformen varit gratis eller betalat sig själv. Det vet vi inte utan att räkna noggrannare på det och göra kvalificerade uppskattningar.
För mig är det uppenbart att vi måste ställa om vårt samhälle till att bli miljömässigt hållbart på alla sätt - klimatförändringarna är bara toppen på isberget. Men det finns begränsat med resurser så frågan är vilka åtgärder vi bör satsa på som ger mest ”bang for the bucks” som man säger på utländska. Och jag är fortfarande inte säker på att momsbefrielse på elbilar är rätt väg framåt.