Sida 4 av 6

AP2 är nästan fulländad

Postat: 16 dec 2017 10:13
av djFabbe
mati skrev:
Jag har de senaste dagarna gjort några intressanta iakttagelser. Jag körde ner till Tyskland, och på motorvägen fungerade AP2 som förväntat utan större anmärkningar. Bortsett från filbyte. Bilen har lätt för att byta till vänster fil, men inte tillbaka. Det funkar liksom aldrig. Jag stängde sedan av Auto Lane Change och allting var fint. Förutom att bilen ungefär vid varannan omkörning skriker att jag omedelbart ska ta över ratten. Intressant. AP är ju avstängd och det är faktiskt jag som kör. Känns som en liiiiten bugg. En ganska irriterande sådan, men okej.
Det som verkligen var spännande var hur bilen skötte sig på tyska landsvägar: Den körde som en gud (nästan). Jag behövde inte göra ett smack under många mil. Till och med genom kurviga småbyar, i mörker, utan vita linjer, genom regn, med dålig sikt. Hur bra som helst. Inget större vinglande, bilen hittade vägen och styrde i stort sett som man själv hade gjort. Den gjorde sina misstag såklart, men ingenting i jämförelse med vad jag upplever här hemma. Och jag satt såklart och undrade hur det kan vara möjligt. Vad är detta tänkte jag? Vill bilen inte bo i Sverige? Vill den bo kvar i Tyskland där alla verkar hata elbilar? Nejnejnej.
Och så kom söndagen och vi åkte hem igen, tidigt på morgonen. Och bilen vägrade köra genom byarna och på landsvägarna som gick så bra förut. Det var vingligt och otryggt och funkade bara bra på spikraka vägar.
Då kom jag på det. Trafiken! Det var tomt på vägarna, vi var helt själva. Precis som det brukar vara här i Skaraborg på de vägarna jag brukar köra på. De andra dagarna var det alltid bilar framför oss. Även om AP2 inte explicit och enbart kan följa andra bilar så som AP1, så tar den ändå med dessa i beräkningen på något vis. Andra bilar hjälper alltså AP2 att avgöra var vägen går och hur man ska köra. När trafiken blev tätare mot förmiddagen så fungerade AP igen som de andra dagarna. Det fanns återigen andra bilar att ta efter.
Detta var spännande. Och framförallt förklarar det de extremt skilda åsikterna som råder om AP2. Jag tycker att den är kass eftersom jag brukar köra på ganska otrafikerade vägar. Jag har ganska sällan någon bil framför mig. Men jag inser att jag är tämligen ensam om detta. Fast det förklarar en hel del.
Detta med att autopiloten är hjälpt av bilar omkring gäller också AP1. Min bil kör i regel mycket bättre när det är omgivande trafik, inte bara en bil framför utan också kring sidorna. Inte så konstigt egentligen; den får ju mer indata att använda sig av.

Det är väldigt tydligt att bilen, även när den inte bara följer bilen framför (blå bil på displayen), ”inspireras” av hur bilen framför kör. Många har tex påpekat om AP1 att om bilen framför kör av vid ett mot, har ens egna bil en tendens att dra åt höger också, bara för att ångra sig och vingla tillbaka till huvudvägen igen.

Re: AP2 är nästan fulländad

Postat: 16 dec 2017 10:32
av mans71
Jobbigt om man hamnar bland massa andra Teslor och alla baserar sina beslut på dom andra :lol:

Re: AP2 är nästan fulländad

Postat: 16 dec 2017 10:33
av e5m1r
mans71 skrev:
Jobbigt om man hamnar bland massa andra Teslor och alla baserar sina beslut på dom andra :lol:
Eller att en tesla med AP2 är huvud bilen Bild

Re: AP2 är nästan fulländad

Postat: 16 dec 2017 10:39
av mans71
e5m1r skrev:
mans71 skrev:
Jobbigt om man hamnar bland massa andra Teslor och alla baserar sina beslut på dom andra :lol:
Eller att en tesla med AP2 är huvud bilen Bild
Ja, ännu värre! :D

Re: AP2 är nästan fulländad

Postat: 16 dec 2017 10:41
av LarsL
Från tidigare videos så har jag uppfattat det som att vindruteinställningsmenyn kommer upp när man trycker in knappen. Det betyder alltså att man inte behöver leta i menyerna efter vindrutetorkaren, om det är så.

Re: AP2 är nästan fulländad

Postat: 16 dec 2017 11:46
av mati
djFabbe skrev:
Det är väldigt tydligt att bilen, även när den inte bara följer bilen framför (blå bil på displayen), ”inspireras” av hur bilen framför kör. Många har tex påpekat om AP1 att om bilen framför kör av vid ett mot, har ens egna bil en tendens att dra åt höger också, bara för att ångra sig och vingla tillbaka till huvudvägen igen.
Ja, för AP1-bilar är det ju inget konstigt. Men för just AP2 var det nytt för mig att den tar hänsyn till andra bilar iom att den inte kan följa bilar som AP1 kan. Jag har tvärtom hittills upplevt det som att AP2 överhuvudtaget inte har koll på vad som befinner sig runt omkring bilen. Och jag tycker fortfarande att den blir helt tagen på sängen när det dyker upp bilar som plötsligt byter fil och som kommer från sidan och så.

Re: AP2 är nästan fulländad

Postat: 16 dec 2017 13:45
av drakbane
Vad skiljer AP 2.0 och AP 2.5 ?

Hur vet man vad man har?

Re: AP2 är nästan fulländad

Postat: 19 dec 2017 12:03
av Kulingen
Ett prov på AP2 i motljus, det funkar bra tycker jag


Re: AP2 är nästan fulländad

Postat: 01 jan 2018 16:53
av Remuz
Jag har nu kört runt 250mil sedan SC fixade min Ap2 (bytte någon styrenhet eftersom Ap2 slog av utan att varna etc)

Jag håller nu med om att Ap2 är on-par med ap1. Körde E4 till Jönköping och sedan vidare till Ulricehamn utan att Ap2 spårade ur alls. Inte ens vid 2+1.

Jag körde Alingsås - GBG ett par gånger helt med Ap2.

Den funkade tom grymt bra i skogen norr om Ulricehamn (mot annelund) dock var den restricted där så helt oanvändbar. Kör man 90 på den 80-vägen får man snabbt en timmerbil i rumpan.

Jag testade imorse Magelungsvägen mellan Högdalen och Farsta, den har aldrig funkat alls med min bil, dock med alla loaners jag haft. Den körde i stort sett perfekt där.

AHB är inget jag direkt saknar (kör mest runt Stockholm och där har vägarna ljus), regnsensor dock...

Re: AP2 är nästan fulländad

Postat: 01 jan 2018 16:56
av Kulingen
Remuz skrev:
Jag har nu kört runt 250mil sedan SC fixade min Ap2 (bytte någon styrenhet eftersom Ap2 slog av utan att varna etc)

Jag håller nu med om att Ap2 är on-par med ap1. Körde E4 till Jönköping och sedan vidare till Ulricehamn utan att Ap2 spårade ur alls. Inte ens vid 2+1.

Jag körde Alingsås - GBG ett par gånger helt med Ap2.

Den funkade tom grymt bra i skogen norr om Ulricehamn (mot annelund) dock var den restricted där så helt oanvändbar. Kör man 90 på den 80-vägen får man snabbt en timmerbil i rumpan.

Jag testade imorse Magelungsvägen mellan Högdalen och Farsta, den har aldrig funkat alls med min bil, dock med alla loaners jag haft. Den körde i stort sett perfekt där.

AHB är inget jag direkt saknar (kör mest runt Stockholm och där har vägarna ljus), regnsensor dock...
Välkommen i gänget som tycker den fungerar otroligt bra

Re: AP2 är nästan fulländad

Postat: 01 jan 2018 17:08
av Remuz
Kulingen skrev:
Välkommen i gänget som tycker den fungerar otroligt bra
Tack, synd att det tog 6mån, tre bytta kameror, tvåbytta styrenheter och tre ”extra” besök på SC.

Re: AP2 är nästan fulländad

Postat: 01 jan 2018 17:21
av Kulingen
Remuz skrev:
Kulingen skrev:
Välkommen i gänget som tycker den fungerar otroligt bra
Tack, synd att det tog 6mån, tre bytta kameror, tvåbytta styrenheter och tre ”extra” besök på SC.
Då kanske dom har lärt sig vad felet kan vara på SC nu efter alla dina problem

Re: AP2 är nästan fulländad

Postat: 01 jan 2018 19:44
av improwise
Remuz skrev:
Den funkade tom grymt bra i skogen norr om Ulricehamn (mot annelund) dock var den restricted där så helt oanvändbar. Kör man 90 på den 80-vägen får man snabbt en timmerbil i rumpan.
Den fungerade grymt bra men var ändå helt oanvändbar? :)

Re: AP2 är nästan fulländad

Postat: 01 jan 2018 21:12
av Remuz
Väg 182 genom skogen är tämligen uppgraderad, men skyltningen för hastighet har inte hängt med. Att det sedan inte finns en trafikpolis där typ nånsin gör ju inte direkt farterna lägre. Mycket vilt i skymningen dock

Re: AP2 är nästan fulländad

Postat: 02 jan 2018 21:52
av johan_w
Jag har nu testat AP2 på min S90D lite mer och har bara erfarenhet av självkörning från min XC90 med "pilot Assist" vilket fungerat väldigt bra på motorväg. Den har sedan start kört lugnt och avslappnat utan att göra mig orolig.

Jag tycker generellt AP2 fungerar bra, den hittar lätt linjer och går till skillnad till XC90:n aktivera i fler situationer. Även om de kräver mer eller mindre "övervakning" från föraren. Den funkar även bra i halvdan väderlek. Jag har dock några issues som känns lite luriga, har fler samma erfarenhet?

-Bilen korrigerar hela tiden, även i bra situationer där min XC90 bara gör en lång följande kurva så småkorrigerar AP2 hela tiden. Gör körningen nervös ibland och även om den löser körningen känns det inte 100% tryggt.
-Den har lite problem att hålla sig mitt i filen. Särskilt tycker jag det rör ytterkurvor som den ligger långt ut samt så vill den ligga väldigt nära vänstersidan på filen om det är fasta hinder på sidan (borde ju vara tvärt om..). Exempelvis om man ligger i omkörningsfil i smala partiet mellan Linköping och Norrköping, eller utanför Vätterleden mellan Jönköping/Gränna. Den är dock inte helt konsekvent varför jag inte kan se någon verklig logik hur den vill ligga i filen (även med tydliga linjer).

Re: AP2 är nästan fulländad

Postat: 02 jan 2018 21:55
av Kulingen
Remuz skrev:
Väg 182 genom skogen är tämligen uppgraderad, men skyltningen för hastighet har inte hängt med. Att det sedan inte finns en trafikpolis där typ nånsin gör ju inte direkt farterna lägre. Mycket vilt i skymningen dock
Man kan ju alltid sänka eller höja hastigheten hur mycket du vill med AP2 spaken

Re: AP2 är nästan fulländad

Postat: 02 jan 2018 22:24
av oscfor
Nej, bara på fyrfilig väg. 2+1 väg t ex är begränsad till hastighetsbegränsning +10 km/h.

Re: AP2 är nästan fulländad

Postat: 02 jan 2018 22:26
av oscfor
Körde Göteborg-Skövde t/r idag. Om man undantar ett par omkörningar så kunde bilen köra utan min intervention förutom rondellen i Alingsås och avfarten från E20 mot Skövde. Jag vet inte vad ni kräver av er AP2, men för mig räcker det gott och väl.

Re: AP2 är nästan fulländad

Postat: 02 jan 2018 22:44
av hencjo
oscfor skrev:
Körde Göteborg-Skövde t/r idag. Om man undantar ett par omkörningar så kunde bilen köra utan min intervention förutom rondellen i Alingsås och avfarten från E20 mot Skövde. Jag vet inte vad ni kräver av er AP2, men för mig räcker det gott och väl.
Löser bilen stoppljusen i Alingsås?

Re: AP2 är nästan fulländad

Postat: 03 jan 2018 04:06
av Kulingen
hencjo skrev:
oscfor skrev:
Körde Göteborg-Skövde t/r idag. Om man undantar ett par omkörningar så kunde bilen köra utan min intervention förutom rondellen i Alingsås och avfarten från E20 mot Skövde. Jag vet inte vad ni kräver av er AP2, men för mig räcker det gott och väl.
Löser bilen stoppljusen i Alingsås?
Stoppljusen ingår i total självkörning inte AP

Re: AP2 är nästan fulländad

Postat: 03 jan 2018 04:07
av Kulingen
oscfor skrev:
Nej, bara på fyrfilig väg. 2+1 väg t ex är begränsad till hastighetsbegränsning +10 km/h.
Håller du spaken i läget öka en längre tid så ökar hastigheten mer än +10 km/h

Re: AP2 är nästan fulländad

Postat: 03 jan 2018 06:32
av mati
oscfor skrev:
Körde Göteborg-Skövde t/r idag. Om man undantar ett par omkörningar så kunde bilen köra utan min intervention förutom rondellen i Alingsås och avfarten från E20 mot Skövde. Jag vet inte vad ni kräver av er AP2, men för mig räcker det gott och väl.
Ska köra samma sträcka imorgon. Vanligtvis så kan jag inte använda AP norr om Vårgårda där vägen är väldigt bred. Den vägen har aldrig funkat för mig. Bilen får även problem söder om Alingsås där motorvägen är ganska kurvig. Det går kanske, men det känns otryggt och man får hjärtat i halsgropen ganska ofta.
Senast jag körde där var i början av december, och det gick inte så bra. Vi får se i morgon då.

Re: AP2 är nästan fulländad

Postat: 03 jan 2018 06:35
av mati
Kulingen skrev:
oscfor skrev:
Nej, bara på fyrfilig väg. 2+1 väg t ex är begränsad till hastighetsbegränsning +10 km/h.
Håller du spaken i läget öka en längre tid så ökar hastigheten mer än +10 km/h
Nej, det kommer upp en varningsruta att det är en "restricted road" där hastigheten är begränsad till vad det nu är. Man kan köra fortare om man gasar själv eller om man använder bara farthållaren utan autosteer.

Re: AP2 är nästan fulländad

Postat: 03 jan 2018 06:58
av Bjelke
mati skrev:
Kulingen skrev:
oscfor skrev:
Nej, bara på fyrfilig väg. 2+1 väg t ex är begränsad till hastighetsbegränsning +10 km/h.
Håller du spaken i läget öka en längre tid så ökar hastigheten mer än +10 km/h
Nej, det kommer upp en varningsruta att det är en "restricted road" där hastigheten är begränsad till vad det nu är. Man kan köra fortare om man gasar själv eller om man använder bara farthållaren utan autosteer.
Nu blev man ju nyfiken ju, kan det finnas lägen då det faktiskt funkar så? Annars skulle ju Kulingen inte ens ha skrivit det lixom, det bara måste jag ju prova (lite svårt just nu kanske,
typ värsta halkan här lixom, och även väldans ont om synliga linjer).

Re: AP2 är nästan fulländad

Postat: 03 jan 2018 07:08
av Kulingen
Bjelke skrev:
mati skrev:
Kulingen skrev:
oscfor skrev:
Nej, bara på fyrfilig väg. 2+1 väg t ex är begränsad till hastighetsbegränsning +10 km/h.
Håller du spaken i läget öka en längre tid så ökar hastigheten mer än +10 km/h
Nej, det kommer upp en varningsruta att det är en "restricted road" där hastigheten är begränsad till vad det nu är. Man kan köra fortare om man gasar själv eller om man använder bara farthållaren utan autosteer.
Nu blev man ju nyfiken ju, kan det finnas lägen då det faktiskt funkar så? Annars skulle ju Kulingen inte ens ha skrivit det lixom, det bara måste jag ju prova (lite svårt just nu kanske,
typ värsta halkan här lixom, och även väldans ont om synliga linjer).
Provade det i morse då gick det ej gasa på men för någon dag sedan fungerade det?!?! Då provade jag på samma sträcka gasa upp bilen i 130