nek0 skrev:mati skrev:Okej, jag ska försöka ta bussen nästa gång. Jag får visserligen gå eller cykla drygt 1 mil till busshållplatsen, men det får jag väl ta då. Sen kan det vara så att jag måste eventuellt övernatta nånstans eftersom jag inte kan åka hem med bussen samma dag. Men det får jag väl också acceptera.
Det där skitsnacket om att man inte ska åka bil för miljöns skull fungerar ju jättebra när man har tillgång till alternativa transportmedel. Men det har inte alla. Jag hade grannar en gång i tiden. Det var extrema miljökämpar och tänkte som du att en bil var jättedålig för miljön. De hade ingen bil. De hade en åsna istället. Inget skämt, det är faktiskt sant. Det gick inte så bra för dem. De kröp till korset och skaffade bil till sist. Det funkar inte utan bil på landsbygden. Punkt slut. Och då är elbilen det minst dåliga alternativet. Jag struntar i om det står Tesla eller Lada på den. Bara den fungerar.
Jag påstår inte att det fungerar för alla men nästan alla påstår att man köper en Tesla för att man är rädd om miljön . Det är detta som stör mig. Några köper Teslan för miljön men långt ifrån alla som påstår detta.
Själv kör jag diesel och vill gärna ha en elbil. Inte för miljön utan för körbarheten.
Tyvärr finns det ingen elbil som fungerar för mig än men det kommer snart.
Ja bryr mig inte vad man kör utan bara störs av osanningar.
Att jag skrev om flytten var ju för att om man är jätte miljövän tycker jag man ska inte köra bil som belastar miljön.
Och nej det var inte miljön vi tänkte på när vi flyttade närmare jobben .

Var inte sur på mig . Skriver bara det jag tycker. Påstår inte att jag har rätt.
Jag har inte valt Tesla av miljöhänsyn alls egentligen. Har varit inne på det tidigare här men jag tror inte enskilda individers goda vilja kan rädda jorden. Det kan bara breda politiska beslut och tekniska framsteg göra.
T ex att det nu ser ut som att sol och vind konkurrerar ut fossila bränslen när det gäller elproduktion. Det är ju ett sånt där teknikskifte som är värt tusen ggr mer än några hundra tusen ur västvärldens "progressiva medelklass" som köper en svindyr och jättestor elbil. Den största miljönyttan Tesla gör är väl att ändra elbilens image. Vilket de delvis har lyckats med. Finns ju fortfarande gott om de där lite äldre männen som häver ur sig en massa myter i kommentarsfälten på nätet när det skrivs om elbilar. De kommer nog aldrig tänka om.
En annan sak som driver på utvecklingen är problemet med luftföroreningar och smog i Kina, Indien osv. Den kraften, skalan och hastighet på utveckling som det skapar får du inte genom att appellera till folks goda vilja. Sen kan ju folk få späka sig bäst de vill ändå om det får de att må bättre och bli stolta över sig själva. Sluta äta kött, sluta bilpendla till jobbet, ha lite för kallt hemma osv osv... Grejen är att det är för få som är så altruistiska (eller om de mest är ute efter ryggdunkningar och beröm på facebook?) för att det ska få någon mätbar effekt.
Politikerna kan också snabba på utvecklingen och det har de också gjort. Är det nån som tror att norrmännen hade köpt elbilar i den här omfattningen om de inte varit så mycket billigare? Subventioner fungerar dock bäst som igångsättare av teknisk utveckling och bör inte cementeras.
En annan sak som bör ändras är att höja kostnaden för flygresor kraftigt. Det har blivit löjligt billigt att flyga nu jämfört med 20-30 år sen. Inför skatter på bred front så att det verkligen svider i skinnet att välja Thailand istället för Mallorca, eller varför inte Gotland, Västkusten, Skåne, Skärgården, Höga Kusten... ?