Varför ska man köpa en Tesla?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Kontakt:

Re: Varför ska man köpa en Tesla?

Inlägg av Tjell »

Walker skrev:
Tjell skrev:
Undrar hur det går med vårt Tesla-ägande: privatköpt, lagt >200', lån på 7 år, kör ca 6' mil/år.... Får dock bra milers (32:- ) på tjänstekörning som är ca 2/3 av totalen.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Det exakta svaret får du när du säljer Teslan. Då vet du exakt vad den tappat i värde.
Egentligen ska frågan gälla om bilen klarar 42k mil under dessa 7 år? Det får vi ju se också i sinom tid. Hoppas bara vi valt rätt....

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

dstr skrev:
Ni räknar helt fel!

Teslan är billig. Jättebillig. Generellt 10 gånger bättre än "bil 1.0" men bara 2-3 gånger dyrare.

Sen har vi vissa saker som är ovärderliga, som att ha en fulltankad bil varje morgon. Efter stökig lämning på skola eller dagis så är man oftast 10 minuter sen - då har man inte 10 minuter extra för att åka och tanka.

Autopiloten i bilköer är en annan ovärderlig funktion.
Åka och tanka vad är det?
Har kört bil i 32 år och har aldrig åkt för att tanka. Man tankar när man är på väg någonstans .
Vilken ny Golf som helst klarar kö körning .
Man behöver inte lägga 1 miljon på en bil för att åka till dagiset med full laddad bil.
Dagens Tesla bilar är för mig status bilar . Inga premium eller något annat.
Man påstår att man köper Model S för miljö. Det tror inte jag på. Pendlar man 10 mil om dagen till och från jobbet då kan man lika gärna flytta och då har man gjort något för miljön
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Man påstår att man köper Model S för miljö. Det tror inte jag på. Pendlar man 10 mil om dagen till och från jobbet då kan man lika gärna flytta och då har man gjort något för miljön
Förlåt, men vad har du rökt för nånting nu? Alla kan och vill inte bo i storstaden och på landsbygden är det fullständigt normalt med ett pendelavstånd på 5 mil eller mer. Dessutom ser jag en bostad som nånting permanent, en arbetsplats är i dagens samhälle för många en högst tillfällig angelägenhet. Jag har under de senaste 10 åren bytt jobb/arbetsplats 5 gånger. Det var inte alltid frivilligt. Pendelavståndet varierade då mellan 3 mil och 13 mil, dvs en daglig körsträcka på upp till 26 mil. Min sambo har bytt jobb 3 gånger de senaste 4 åren och liksom jag har hon minskat pendelavståndet med varje jobbyte. Vi jobbar givetvis inte på samma ort. Att köpa en Tesla har hittills varit enda alternativet om man inte vill köra fossilbil. En Model S är så långt ifrån statusobjekt för mig som man kan komma. Det är en nödvändighet som jag gärna hade sluppit om det hade funnits en billigare elbil med samma möjligheter.
Jag är nyfiken vilken lösning du har på detta. Förmodligen föreslår du nu att vi hade kunnat bo på olika ställen min sambo och jag, eller veckopendla. Eller leva på staten och inte jobba alls som så många andra som bor i ödemarken.
Sorry, men jag går igång på sådana uttalanden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
nek0 skrev:
Förlåt, men vad har du rökt för nånting nu? Alla kan och vill inte bo i storstaden och på landsbygden är det fullständigt normalt med ett pendelavstånd på 5 mil eller mer. Dessutom ser jag en bostad som nånting permanent, en arbetsplats är i dagens samhälle för många en högst tillfällig angelägenhet. Jag har under de senaste 10 åren bytt jobb/arbetsplats 5 gånger. Det var inte alltid frivilligt. Pendelavståndet varierade då mellan 3 mil och 13 mil, dvs en daglig körsträcka på upp till 26 mil. Min sambo har bytt jobb 3 gånger de senaste 4 åren och liksom jag har hon minskat pendelavståndet med varje jobbyte. Vi jobbar givetvis inte på samma ort. Att köpa en Tesla har hittills varit enda alternativet om man inte vill köra fossilbil. En Model S är så långt ifrån statusobjekt för mig som man kan komma. Det är en nödvändighet som jag gärna hade sluppit om det hade funnits en billigare elbil med samma möjligheter.
Jag är nyfiken vilken lösning du har på detta. Förmodligen föreslår du nu att vi hade kunnat bo på olika ställen min sambo och jag, eller veckopendla. Eller leva på staten och inte jobba alls som så många andra som bor i ödemarken.
Sorry, men jag går igång på sådana uttalanden.
Det skrev jag för att jag inte tror på snacket om dyr bil för miljön. Vill man verkligen göra något för miljön då åker man inte bil till och från jobbet.Min fru pendlade 10 år 9 mil om dagen . Hon åkte buss och ja gick till jobbet. Nu har jag byt jobb och flyttat så idag går vi till våra jobb. Vad som är miljövänligast kan man diskutera.
Jag ville inte göra är upprörda utan tycker att man snackar mycket om miljön utan att man gör något åt miljön.

Röker inte vejpar istället sedan 10 år tillbaka :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Okej, jag ska försöka ta bussen nästa gång. Jag får visserligen gå eller cykla drygt 1 mil till busshållplatsen, men det får jag väl ta då. Sen kan det vara så att jag måste eventuellt övernatta nånstans eftersom jag inte kan åka hem med bussen samma dag. Men det får jag väl också acceptera.
Det där skitsnacket om att man inte ska åka bil för miljöns skull fungerar ju jättebra när man har tillgång till alternativa transportmedel. Men det har inte alla. Jag hade grannar en gång i tiden. Det var extrema miljökämpar och tänkte som du att en bil var jättedålig för miljön. De hade ingen bil. De hade en åsna istället. Inget skämt, det är faktiskt sant. Det gick inte så bra för dem. De kröp till korset och skaffade bil till sist. Det funkar inte utan bil på landsbygden. Punkt slut. Och då är elbilen det minst dåliga alternativet. Jag struntar i om det står Tesla eller Lada på den. Bara den fungerar.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

nek0 skrev:
dstr skrev:
Ni räknar helt fel!

Teslan är billig. Jättebillig. Generellt 10 gånger bättre än "bil 1.0" men bara 2-3 gånger dyrare.

Sen har vi vissa saker som är ovärderliga, som att ha en fulltankad bil varje morgon. Efter stökig lämning på skola eller dagis så är man oftast 10 minuter sen - då har man inte 10 minuter extra för att åka och tanka.

Har kört bil i 32 år och har aldrig åkt för att tanka. Man tankar när man är på väg någonstans .
Man behöver inte lägga 1 miljon på en bil för att åka till dagiset med full laddad bil.
Köpte tesla pga teknikintresset att man får miljö på köpet är bara bonus
Håller delvis med att tankning är nåt man oftast gör i förbifarten måste dock tänka på det
Teslan är fulltankad dagligen ( förutsätter givetvis hemmaladdning ) och långresor är smärtfria då du vid resans början vet vilka stopp det blir utan att du själv behöver planera nåt
Att flytta bara för att man pendlar 10 mil är korkat tycker jag i alla fall
Det kan vara saker som område där man bor skola dagis osv som spelar in och som man rent av skiter i hur det ser ut där man jobbar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Okej, jag ska försöka ta bussen nästa gång. Jag får visserligen gå eller cykla drygt 1 mil till busshållplatsen, men det får jag väl ta då. Sen kan det vara så att jag måste eventuellt övernatta nånstans eftersom jag inte kan åka hem med bussen samma dag. Men det får jag väl också acceptera.
Det där skitsnacket om att man inte ska åka bil för miljöns skull fungerar ju jättebra när man har tillgång till alternativa transportmedel. Men det har inte alla. Jag hade grannar en gång i tiden. Det var extrema miljökämpar och tänkte som du att en bil var jättedålig för miljön. De hade ingen bil. De hade en åsna istället. Inget skämt, det är faktiskt sant. Det gick inte så bra för dem. De kröp till korset och skaffade bil till sist. Det funkar inte utan bil på landsbygden. Punkt slut. Och då är elbilen det minst dåliga alternativet. Jag struntar i om det står Tesla eller Lada på den. Bara den fungerar.
Jag påstår inte att det fungerar för alla men nästan alla påstår att man köper en Tesla för att man är rädd om miljön . Det är detta som stör mig. Några köper Teslan för miljön men långt ifrån alla som påstår detta.
Själv kör jag diesel och vill gärna ha en elbil. Inte för miljön utan för körbarheten.
Tyvärr finns det ingen elbil som fungerar för mig än men det kommer snart.
Ja bryr mig inte vad man kör utan bara störs av osanningar.
Att jag skrev om flytten var ju för att om man är jätte miljövän tycker jag man ska inte köra bil som belastar miljön.
Och nej det var inte miljön vi tänkte på när vi flyttade närmare jobben . :)
Var inte sur på mig . Skriver bara det jag tycker. Påstår inte att jag har rätt.
Verdi

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:
dstr skrev:
Ni räknar helt fel!

Åker och tankar gör man inte enkom för det såklart. Men det är ändå nåt som ska göras. Själv fick jag ta en något annorlunda väg till jobbet för att tanka. Tog 5-10 minuter och kostade 800 spänn. Känner absolut en lättnad över att slippa. Inte minst psykologiskt. Värst var det när jag hade M2:an som drog 1,2 liter milen och hade en tank på 52 liter samtidigt som jag körde 16 mil om dagen 3-4 dgr i veckan. Fick ju tanka nästan varannan dag. Fick hela tiden ha ett öga på bensinmätaren. Hade mer "räckviddsångest" med den än med Teslan.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

e5m1r skrev:
nek0 skrev:
dstr skrev:
Ni räknar helt fel!

Köpte tesla pga teknikintresset att man får miljö på köpet är bara bonus
Håller delvis med att tankning är nåt man oftast gör i förbifarten måste dock tänka på det
Teslan är fulltankad dagligen ( förutsätter givetvis hemmaladdning ) och långresor är smärtfria då du vid resans början vet vilka stopp det blir utan att du själv behöver planera nåt
Att flytta bara för att man pendlar 10 mil är korkat tycker jag i alla fall
Det kan vara saker som område där man bor skola dagis osv som spelar in och som man rent av skiter i hur det ser ut där man jobbar
Hade jag kunnat köpa en Model S genom jobbet så hade jag köpt en , men då hade jag inte påstått att det var miljön jag tänkte på.
Då hade jag erkänt att det var de 2,4 sec till 100, och autopiloten som var orsaken :)
Verdi

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:
mati skrev:
Jag påstår inte att det fungerar för alla men nästan alla påstår att man köper en Tesla för att man är rädd om miljön . Det är detta som stör mig. Några köper Teslan för miljön men långt ifrån alla som påstår detta.
Själv kör jag diesel och vill gärna ha en elbil. Inte för miljön utan för körbarheten.
Att jag skrev om flytten var ju för att om man är jätte miljövän tycker jag man ska inte köra bil som belastar miljön.
Var inte sur på mig . Skriver bara det jag tycker. Påstår inte att jag har rätt.
Jag har inte valt Tesla av miljöhänsyn alls egentligen. Har varit inne på det tidigare här men jag tror inte enskilda individers goda vilja kan rädda jorden. Det kan bara breda politiska beslut och tekniska framsteg göra.

T ex att det nu ser ut som att sol och vind konkurrerar ut fossila bränslen när det gäller elproduktion. Det är ju ett sånt där teknikskifte som är värt tusen ggr mer än några hundra tusen ur västvärldens "progressiva medelklass" som köper en svindyr och jättestor elbil. Den största miljönyttan Tesla gör är väl att ändra elbilens image. Vilket de delvis har lyckats med. Finns ju fortfarande gott om de där lite äldre männen som häver ur sig en massa myter i kommentarsfälten på nätet när det skrivs om elbilar. De kommer nog aldrig tänka om.

En annan sak som driver på utvecklingen är problemet med luftföroreningar och smog i Kina, Indien osv. Den kraften, skalan och hastighet på utveckling som det skapar får du inte genom att appellera till folks goda vilja. Sen kan ju folk få späka sig bäst de vill ändå om det får de att må bättre och bli stolta över sig själva. Sluta äta kött, sluta bilpendla till jobbet, ha lite för kallt hemma osv osv... Grejen är att det är för få som är så altruistiska (eller om de mest är ute efter ryggdunkningar och beröm på facebook?) för att det ska få någon mätbar effekt.

Politikerna kan också snabba på utvecklingen och det har de också gjort. Är det nån som tror att norrmännen hade köpt elbilar i den här omfattningen om de inte varit så mycket billigare? Subventioner fungerar dock bäst som igångsättare av teknisk utveckling och bör inte cementeras.

En annan sak som bör ändras är att höja kostnaden för flygresor kraftigt. Det har blivit löjligt billigt att flyga nu jämfört med 20-30 år sen. Inför skatter på bred front så att det verkligen svider i skinnet att välja Thailand istället för Mallorca, eller varför inte Gotland, Västkusten, Skåne, Skärgården, Höga Kusten... ?
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
nek0 skrev:
mati skrev:
Jag har inte valt Tesla av miljöhänsyn alls egentligen. Har varit inne på det tidigare här men jag tror inte enskilda individers goda vilja kan rädda jorden. Det kan bara breda politiska beslut och tekniska framsteg göra.

T ex att det nu ser ut som att sol och vind konkurrerar ut fossila bränslen när det gäller elproduktion. Det är ju ett sånt där teknikskifte som är värt tusen ggr mer än några hundra tusen ur västvärldens "progressiva medelklass" som köper en svindyr och jättestor elbil. Den största miljönyttan Tesla gör är väl att ändra elbilens image. Vilket de delvis har lyckats med. Finns ju fortfarande gott om de där lite äldre männen som häver ur sig en massa myter i kommentarsfälten på nätet när det skrivs om elbilar. De kommer nog aldrig tänka om.

En annan sak som driver på utvecklingen är problemet med luftföroreningar och smog i Kina, Indien osv. Den kraften, skalan och hastighet på utveckling som det skapar får du inte genom att appellera till folks goda vilja. Sen kan ju folk få späka sig bäst de vill ändå om det får de att må bättre och bli stolta över sig själva. Sluta äta kött, sluta bilpendla till jobbet, ha lite för kallt hemma osv osv... Grejen är att det är för få som är så altruistiska (eller om de mest är ute efter ryggdunkningar och beröm på facebook?) för att det ska få någon mätbar effekt.

Politikerna kan också snabba på utvecklingen och det har de också gjort. Är det nån som tror att norrmännen hade köpt elbilar i den här omfattningen om de inte varit så mycket billigare? Subventioner fungerar dock bäst som igångsättare av teknisk utveckling och bör inte cementeras.

En annan sak som bör ändras är att höja kostnaden för flygresor kraftigt. Det har blivit löjligt billigt att flyga nu jämfört med 20-30 år sen. Inför skatter på bred front så att det verkligen svider i skinnet att välja Thailand istället för Mallorca, eller varför inte Gotland, Västkusten, Skåne, Skärgården, Höga Kusten... ?
Tack Verdi, precis det jag menar. Se bara nu hur många kommer att vänta till juni för att få 20 000 extra i subvention. Ska man göra någåt för miljön bör man göra det oavsett subventionen. man sparar ganska många kg CO2 på 6-7 månader om man handlar elbil idag :)
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
Grattis alla vi som kör fossilt!
77B0DE8F-799F-4D48-96C1-F03F72350484.jpeg
Blir nog inte billigare framöver....
Tror du att det blir mycket billigare med el framöver ?
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare

Inlägg av ellerstrom »

nek0 skrev:
Walker skrev:
Pratar vi om att staten måste kompensera inkomstbortfallet för skatten på drivmedel (bensin/diesel) när allt fler kör bil driven av el?

Om vi bortser ifrån att kostnaden för elproduktion kan variera över tid och istället koncentrerar oss på hur skatten på el kommer se ut i framtiden, ser jag två möjliga scenarion:

1. Det införs en kilometerskatt för att kompensera inkomstbortfallet av skatten på drivmedel (bensin/diesel). Skatten på el påverkas inte av detta.

2. Skatten på el höjs för att kompensera inkomstbortfallet av skatten på drivmedel (bensin/diesel). Det blir då dyrare att köra på el än vad det är nu. Men dock inte med så mycket, eftersom denna skatt slår på allt som drivs med el och där utgör inte bilen en så stor del av ett normalt hushålls totala elkonsumtion. Dessutom fördelas denna skatt på alla personer/företag som förbrukar el, inte enbart de som kör bil.

Med detta sagt; om statens utgifter ökar, jämfört med idag, måste den såklart även öka skatteintäkterna. Och då går ingen säker (dvs. skatten på el kan definitivt påverkas).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Verdi

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:
Walker skrev:
Det beror på konjunkturen. Tror elpriset stabiliserat sig på en relativt låg nivå.

Jag har räknat lite och jag hävdar att motsvarande två moderna kärnreaktorer skulle utan problem driva runt en helt elektrifierad svensk bilflotta a 4 miljoner bilar som kör i snitt 15000 km per år och drar 200 Wh/km.

200 Wh/km * 15000 km * 4 000 000 = 12 TWh.

Som jämförelse så är det klart mindre än vad våra pappersbruk gör av med (15 Twh 2012): http://da.se/2014/08/sa-mycket-el-slukar-bruken/

Elproduktionen 2016: http://www.energimyndigheten.se/nyhetsa ... askningar/
Sverige nettoexporterade el för sjätte året i följd. 2016 exporterades 11,7 TWh vilket är en kraftig minskning jämfört med 2015 då exporten låg på 22,6 TWh.
Och lägger man in tidsaspekten i detta. Att det kommer ta 15-20 år innan elbilarna nått kanske 90% av bilparken så står det ju klart att elbilarna INTE kommer påverka elpriset det minsta. Inte på väldigt lång tid iaf.
Verdi

Inlägg av Verdi »

ellerstrom skrev:
nek0 skrev:
Walker skrev:
Pratar vi om att staten måste kompensera inkomstbortfallet för skatten på drivmedel (bensin/diesel) när allt fler kör bil driven av el?

Om vi bortser ifrån att kostnaden för elproduktion kan variera över tid och istället koncentrerar oss på hur skatten på el kommer se ut i framtiden, ser jag två möjliga scenarion:

1. Det införs en kilometerskatt för att kompensera inkomstbortfallet av skatten på drivmedel (bensin/diesel). Skatten på el påverkas inte av detta.

2. Skatten på el höjs för att kompensera inkomstbortfallet av skatten på drivmedel (bensin/diesel). Det blir då dyrare att köra på el än vad det är nu. Men dock inte med så mycket, eftersom denna skatt slår på allt som drivs med el och där utgör inte bilen en så stor del av ett normalt hushålls totala elkonsumtion. Dessutom fördelas denna skatt på alla personer/företag som förbrukar el, inte enbart de som kör bil.

Med detta sagt; om statens utgifter ökar, jämfört med idag, måste den såklart även öka skatteintäkterna. Och då går ingen säker (dvs. skatten på el kan definitivt påverkas).
Här kan ni läsa om statens intäkter per skatt. https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatt ... per-skatt/

Energiskatt bensin 11,9
Energiskatt oljeprodukter 11,3
Koldioxidskatt bensin 8,2
Koldioxidskatt oljeprodukter 15,4
Skatt på vägtrafik 19,7

Totalt: 66,5 miljarder.

Totala skatteintäkter 1 920,2

Dvs 3,46% av den totala skattebasen kommer från biltrafiken. Fast här ryms ju även lastbilar, traktorer, båtar, skotrar, gräsklippare, motorcyklar, motorsågar och allt annat som drivs med bensin/diesel.

Om nu andelen elbilar börjar rampa upp från dagens väldigt låga nivå så är det kanske en tiondels procent av statens totala skatteintäkter som försvinner per år. Nog borde det väl gå att skatteväxla bort under 15-20 år? Fast självklart ska biltrafiken bära sina egna kostnader och betala viss skatt. Den behöver dock inte bli lika hög som dagens skatter.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

nek0 skrev:
Walker skrev:
el går att producera själv via solceller, så möjligheten att ladda sin elbil med egenproducerad el, finns redan idag. Där är det svårt att få ihop det med en fossildriven bil.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Okej. No offense taken. :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

frippe skrev:
el går att producera själv via solceller, så möjligheten att ladda sin elbil med egenproducerad el, finns redan idag. Där är det svårt att få ihop det med en fossildriven bil.
Ja, jag fick precis en elräkning på -1000 kronor. Minus alltså. Sparat solel-överskott sedan juli. Mycket svårt att åstadkomma med fossila bränslen.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
frippe skrev:
Ja, jag fick precis en elräkning på -1000 kronor. Minus alltså. Sparat solel-överskott sedan juli. Mycket svårt att åstadkomma med fossila bränslen.
Jag frågade kanske otydligt. Med el menade jag hela köret el + staten :).
Jag är rädd att det på sikt inte blir bara + - 0 utan att de lägger först skatt på elen och sen skatt per kilometer . Sen troligen våra elleverantörer passar på att lägga till lite för infrastruktur mm .
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
mati skrev:
frippe skrev:
Jag är rädd att det på sikt inte blir bara + - 0 utan att de lägger först skatt på elen och sen skatt per kilometer . Sen troligen våra elleverantörer passar på att lägga till lite för infrastruktur mm .
Ja, jo, det kan vi utgå ifrån. På nåt vis kommer de kräva sina skattepengar. Det tror jag också. Statens kreativitet när det gäller skatter är nog oändlig. Men det är roligt så länge det varar.
Verdi

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:
mati skrev:
frippe skrev:
Är det inte nån som såg min fina skattegenomgång? :)
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare

Inlägg av ellerstrom »

Verdi skrev:
Är det inte nån som såg min fina skattegenomgång? :)
Jo, jag såg den och håller helt med.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

mati skrev:
frippe skrev:
Min kom på 5300:-.
Och det på 1 månad....
Märks att man har ett icke isolerat hus.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Och bygger
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Tars skrev:
mati skrev:
frippe skrev:
Min kom på 5300:-.
Och det på 1 månad....
Märks att man har ett icke isolerat hus.
Ajjj! Bor du på ett fotbollsplan ?
Skriv svar