2016 90D eller 2015 P85D?
Moderator: Redaktion
Re: 2016 90D eller 2015 P85D?
Trygg hansa är märkesförsäkring och tar 6000kr per år ca för halvförsäkring av min P85DL.
Jag tycker utseendemässigt att pre-facelift är klart snyggare men smaken är som baken. Gillar inte mustasch.
Jag tycker utseendemässigt att pre-facelift är klart snyggare men smaken är som baken. Gillar inte mustasch.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Jo, det där med utseende är ju subjektivt och inget objektivt argument. Men just jag föredrar alltså facelift.Niclas skrev:Trygg hansa är märkesförsäkring och tar 6000kr per år ca för halvförsäkring av min P85DL.
Jag föredrar även svart inredning, premiumpaket, 21" fälgar, ultra hifi osv. Finns ingen P85D som är klockren på samma sätt som den här 90D jag förhoppningsvis byter till på söndag.

Tack för tipset om Trygg Hansa. Kanske kan jag få lite bättre premie där på 90D:n också än jag har hos LF. Värt ett samtal iaf.
Den röda för 789.000 då?
Allt utan Premium, vad nu det innehöll på den tiden

Multicoat Red Model X P100D
"Moms ej återbetalningsbar"Yxel skrev:Den röda för 789.000 då?
Iofs inget hinder. Hur mycket dyrare blir den av det? 6,75% om man räknar på ett restvärde på 50%? (halva "halva momsen") Är ca 54 tusen det gör i missad avdragbar moms om jag tänker rätt. Så då kostar den motsvarande som en bil med avdragbar moms för 843 tusen ungefär?
Av en varas pris är 20 procent moms. Så halva "halva momsen" borde vara fem procent. Alttså 39 450 kronor.Verdi skrev:"Moms ej återbetalningsbar"Yxel skrev:Den röda för 789.000 då?
Iofs inget hinder. Hur mycket dyrare blir den av det? 6,75% om man räknar på ett restvärde på 50%? (halva "halva momsen") Är ca 54 tusen det gör i missad avdragbar moms om jag tänker rätt. Så då kostar den motsvarande som en bil med avdragbar moms för 843 tusen ungefär?
Ric skrev:Av en varas pris är 20 procent moms. Så halva "halva momsen" borde vara fem procent. Alttså 39 450 kronor.Verdi skrev:"Moms ej återbetalningsbar"Yxel skrev:Den röda för 789.000 då?
Såklart. En logisk vurpa från mig.
Nu står 90Dn här utanför efter en produktiv helg. En ny medlem i Tesla-familjen rattar nu min gamla och själv övertog jag den röda som var till salu via Shiftgear. Allt gick smidigt och bra. Så skönt att det är klart. Är supernöjd.
Grattis!Verdi skrev:Nu står 90Dn här utanför efter en produktiv helg. En ny medlem i Tesla-familjen rattar nu min gamla och själv övertog jag den röda som var till salu via Shiftgear. Allt gick smidigt och bra. Så skönt att det är klart. Är supernöjd.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Tack. Röd med regnr TJR = tjur och en fru som är lärare i spanska. Vilket då ger smeknamnet "El Toro". Den är svår att bräcka.Smutt skrev:Grattis!Verdi skrev:Nu står 90Dn här utanför efter en produktiv helg. En ny medlem i Tesla-familjen rattar nu min gamla och själv övertog jag den röda som var till salu via Shiftgear. Allt gick smidigt och bra. Så skönt att det är klart. Är supernöjd.

Grattis till köpet! 90D känns helrätt. Röd med grå 21" turbin är riktigt läckert.
Man får tacka för resan så att säga! Det har varit spännande och intressant att följa tankarna. Jag trodde faktiskt du skulle sitta kvar.
Grattis och härligt att det känns rätt!
Jag trodde så sent som i torsdags kväll att det inte skulle bli nån affär. Då var jag och min köpare oense om när mellanskillnaden mellan marknadsvärdet och aktuell restskuld hos DnB skulle betalas. Jag ville ha pengarna på en gång men han ville inte betala förrän bilen var registrerad på hans bolag. Den 1 december alltså då DnB bara gör ägarbyten vid månadsskiften. Men tack vare lite medling via tredje part i sista stund så kom vi överens om en kompromiss.Hyted skrev:Man får tacka för resan så att säga! Det har varit spännande och intressant att följa tankarna. Jag trodde faktiskt du skulle sitta kvar.
I övrigt så trodde jag den köpare som till slut tog bilen inte skulle löpa linan ut. Vi hade kontakt i veckor och diskuterade fram och tillbaka. Trodde avsaknaden av fri SuC och att bilen hade stålfjädring och ingen elbaklucka skulle visa sig vara dealbreakers alla tre. Men till slut gick det. Priset hade vi redan gjort klart konstigt nog.

Min nya bil bodde i Göteborg och dit hade jag ingen möjlighet att ta mig på kort varsel pga jobb och förkyld fru och dotter (hej sömnlösa nätter...). Den gamle ägaren kunde dock tänka sig att köra upp bilen i går söndag men kravet var att min bil måste vara såld senast på fredagen innan. Problemet var att jag hade en liten skrapskada som behövde lackas och lackeringsfirman hade inte tid förrän nu på onsdag. Fast med tur och tjat så fick jag in bilen på lack förra onsdagen istället. Och så länge min bil var osåld kunde jag inte boka upp den nya heller så den riskerades att säljas när som helst till någon annan. Och utan bil att köpa ville jag inte sälja min. Finns väldigt få prisvärda facelift bilar tillgängliga...
Kort sagt så kändes allt väldigt komplicerat och stressigt ett tag. Hade god lust att blåsa av allting flera ggr.
Men nu när den röde står här ute så känns allt bara så grymt skönt! Nu är jag mer än 100% nöjd med hur bilen ser ut och så kan jag äntligen släppa den där lilla bitterheten jag känt kring min olyckliga tajming av köpet. Att jag missade den nya prestandan först i somras och sen nu detta med "uncorkingen".
Att jag själv är hemma med en dunderförkylning (tack familjen) idag känns faktiskt helt ok.

Går det inte att lägga till en referralkod i MyTesla för den bilen som saknar fri Supercharging?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Gäller bara första ägaren. Sedan finns det inte sådan möjligheter.MangeT skrev:Går det inte att lägga till en referralkod i MyTesla för den bilen som saknar fri Supercharging?
Härligt!Verdi skrev:Men nu när den röde står här ute så känns allt bara så grymt skönt! Nu är jag mer än 100% nöjd med hur bilen ser ut och så kan jag äntligen släppa den där lilla bitterheten jag känt kring min olyckliga tajming av köpet. Att jag missade den nya prestandan först i somras och sen nu detta med "uncorkingen".
Att jag själv är hemma med en dunderförkylning (tack familjen) idag känns faktiskt helt ok.

Model S 90D -17
Snart kanske det kommer en liten uncorking på nyare 90/100D?;-)) din blir då såklart exkluderad.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Niclas skrev:Snart kanske det kommer en liten uncorking på nyare 90/100D?;-)) din blir då såklart exkluderad.

Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Grattis i efterskott förresten!
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Jag räknar inte med nåt annat.Niclas skrev:Snart kanske det kommer en liten uncorking på nyare 90/100D?;-)) din blir då såklart exkluderad.

Nu är accelerationen dock helt ok. Förut var den lite lam. Däremot så tycker jag att den vibrerar lite från framvagnen vid kraftig acceleration. Brukar det vara så?
Vibrationerna är ett vanligt fel som SC ibland löser och ibland säger att det inte finns lösning på
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Tack. Jo, jag sökte lite här på forumet och hittade några trådar. Blir det inte värre så är det inga problem. Antar att det omfattas av den 8-åriga garantin på drivlinan? Ingen brådska att få det fixat alltså? Kanske får ta och be dem kolla på det till våren.Remuz skrev:Vibrationerna är ett vanligt fel som SC ibland löser och ibland säger att det inte finns lösning på
Omfattas av någon garanti iaf, se till att få det dokumenterat.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Nu har jag, tyvärr tillfälligt, två kärror på My Tesla.
Är så löjligt nykär. Ja ni ser ju själva skillnaden. Äntligen får jag det där leendet i mungipan när jag ser bilen på parkeringen. "Är det verkligen MIN bil?" Förut var jag visserligen nöjd med bilen men samtidigt så såg den så tam och tråkig ut att den där riktiga stoltheten inte infann sig.
Är så löjligt nykär. Ja ni ser ju själva skillnaden. Äntligen får jag det där leendet i mungipan när jag ser bilen på parkeringen. "Är det verkligen MIN bil?" Förut var jag visserligen nöjd med bilen men samtidigt så såg den så tam och tråkig ut att den där riktiga stoltheten inte infann sig.