Sida 4 av 6
Re: Connectivity problem
Postat: 24 okt 2017 10:34
av Svenssons
fth skrev:Min X90D AP1 från 2016 har haft stora problem med anslutning, navigering, blinkers, radio, spotify etc sedan 14/10.
Den har hostat igång ett par gånger efter hård/mjuk reset, men det har slutat fungera efter någon timme igen.
/fth
Precis samma problem här och jag ligger kvar på .36 men tror att mina problem började först i lördags och kanske funkar bättre idag efter att jag startade om bägge skärmarna.
Re: Connectivity problem
Postat: 24 okt 2017 10:39
av fth
Är det inte lite konstigt att vi inte får någon officiell information från Tesla om detta?
Vore det inte rätt enkelt att t.ex. lägga ut information i appen om att dom har server-problem, att dom jobbar på det, och att dom återkommer när problemen är lösta?
Som det är nu så slösar ju ganska många ägare en hel del tid på hårda/mjuka resets, bananer i frunken, svinga döda katter över huvudet vid fullmåne etc, för att få bilen att fungera...
/fth
Re: Connectivity problem
Postat: 24 okt 2017 10:50
av ellerstrom
fth skrev:Är det inte lite konstigt att vi inte får någon officiell information från Tesla om detta?
Vore det inte rätt enkelt att t.ex. lägga ut information i appen om att dom har server-problem, att dom jobbar på det, och att dom återkommer när problemen är lösta?
Som det är nu så slösar ju ganska många ägare en hel del tid på hårda/mjuka resets, bananer i frunken, svinga döda katter över huvudet vid fullmåne etc, för att få bilen att fungera...
/fth
Håller helt med! Har samma problem själv sedan i helgen.
Och nu har jag fått ytterliggare ett, nämligen att jag måste hitta en död katt att svinga över huvudet. Några tips på var man kan hitta en?

Re: Connectivity problem
Postat: 24 okt 2017 10:52
av Svenssons
fth skrev:Är det inte lite konstigt att vi inte får någon officiell information från Tesla om detta?
Vore det inte rätt enkelt att t.ex. lägga ut information i appen om att dom har server-problem, att dom jobbar på det, och att dom återkommer när problemen är lösta?
Som det är nu så slösar ju ganska många ägare en hel del tid på hårda/mjuka resets, bananer i frunken, svinga döda katter över huvudet vid fullmåne etc, för att få bilen att fungera...
/fth
Vi lär oss nya trick hela tiden och när det helt plötsligt funkar så var det ju självklart det senaste man gjorde som fixade problemet. Själv har jag oftast inte behövt gå så långt i mina försök men man kanske skulle köpa lite bananer till frunken som förebyggande? Nu hoppas jag att det är löst eller löser sig innan den 4/11 så jag slipper ta nästa steg...
Re: Connectivity problem
Postat: 24 okt 2017 11:00
av fth
Svenssons skrev:Nu hoppas jag att det är löst eller löser sig innan den 4/11 så jag slipper ta nästa steg...
Vad händer 4/11?
/fth
Re: Connectivity problem
Postat: 24 okt 2017 11:10
av Svenssons
fth skrev:Svenssons skrev:Nu hoppas jag att det är löst eller löser sig innan den 4/11 så jag slipper ta nästa steg...
Vad händer 4/11?
/fth
Fullmåne...
Re: Connectivity problem
Postat: 24 okt 2017 11:13
av ellerstrom
Svenssons skrev:fth skrev:Svenssons skrev:Nu hoppas jag att det är löst eller löser sig innan den 4/11 så jag slipper ta nästa steg...
Vad händer 4/11?
/fth
Fullmåne...

Re: Connectivity problem
Postat: 24 okt 2017 11:19
av fth
/fth
Re: Connectivity problem
Postat: 24 okt 2017 11:23
av P_EL
fth skrev:Är det inte lite konstigt att vi inte får någon officiell information från Tesla om detta?
Vore det inte rätt enkelt att t.ex. lägga ut information i appen om att dom har server-problem, att dom jobbar på det, och att dom återkommer när problemen är lösta?
Som det är nu så slösar ju ganska många ägare en hel del tid på hårda/mjuka resets, bananer i frunken, svinga döda katter över huvudet vid fullmåne etc, för att få bilen att fungera...
/fth
Också undrat varför inte appen har en funktion med info-notiser. En workaround: - Skulle man inte kunna erbjuda Tesla Sverige en officiell röst här i forumet, kanske tom en egen kategori för information som förslagsvis bara är öppen för ägare. Där de skulle kunna lägga ut information som berör oss ägare generellt såsom tex driftsstörningar...men även annat matnyttigt som inte faller under kategorin "marketing"
Re: Connectivity problem
Postat: 24 okt 2017 12:00
av Idesta
Hade vår på 2000 mila service igår och fick 2017.42 a88c8d5 som laddades upp inatt - efter det fick jag kontakt med bilen igen via appen.
Re: Connectivity problem
Postat: 24 okt 2017 12:43
av kangru
På min funkar allt prima om jag ansluter till en wifi ap. Det gör att jag drar slutsatsen att det inte är på Teslas serversida det ligger. Antingen har Tesla sumpat något med avtalet för våra anslutningar via Ericsson DCP eller via Cisco Jasper eller så ligger det något i den senaste sw för mobiluppkoppling som inte funkar.
Det var någon som sa att senaste sw har laddat upp väldigt mycket data och det kan vara det som har dödat abbonemangen.
Re: Connectivity problem
Postat: 24 okt 2017 13:26
av bladh
kangru skrev:På min funkar allt prima om jag ansluter till en wifi ap. Det gör att jag drar slutsatsen att det inte är på Teslas serversida det ligger. Antingen har Tesla sumpat något med avtalet för våra anslutningar via Ericsson DCP eller via Cisco Jasper eller så ligger det något i den senaste sw för mobiluppkoppling som inte funkar.
Det var någon som sa att senaste sw har laddat upp väldigt mycket data och det kan vara det som har dödat abbonemangen.
Jag har fortfarande problemen även om jag ansluter via WiFi (har en mobil AP som delar internet till kidsen vid långfärd).
Så det har inte enbart med abonnemangen att göra. Vilket som påtalats tidigare skulle vara sjukt ifall blinkers-ljudet är beroende av uppkoppling.
Jag ringde Tesla Vägassistans igår förmiddag.
De skulle kolla på det och återkomma.
10 minuter efter samtalet hoppas TuneIn igång.
Och igår eftermiddag hade jag Spotify också.
I morse fick jag ett mail om att det var åtgärdat och att jag skulle göra en reset på scrollknapparna med bromspedal nedtryckt.
Det fungerade inte när jag kom ut till bilen. Jag gjorde reset (som så många gånger de senaste 5 dagarna).
Fungerar? Nej - problemen består.

Re: Connectivity problem
Postat: 24 okt 2017 14:02
av Svenssons
bladh skrev:
Fungerar? Nej - problemen består.

Har du startat om både stora och lilla skärmen? För mig försvann problemen efter att även ha startat om lilla skärmen efter den stora.
Re: Connectivity problem
Postat: 24 okt 2017 14:10
av kangru
bladh skrev:. Vilket som påtalats tidigare skulle vara sjukt ifall blinkers-ljudet är beroende av uppkoppling.
Jag tror det problemet är samma som får FM radion att låta 'buffrad' och det är (min gissning) kopplat till att CPU'n går full på datorn när den inte kan utföra det som den vill mot nätet och andra funktioner än ljud prioriteras absolut.
Re: Connectivity problem
Postat: 24 okt 2017 14:20
av Verdi
Min bil ligger kvar på .34. Hur många uppdateringar har jag missat då?
Re: Connectivity problem
Postat: 24 okt 2017 14:32
av oscfor
Verdi skrev:Min bil ligger kvar på .34. Hur många uppdateringar har jag missat då?
Ett tiotal åtminstone. Men det är ju ovanligt att man får alla.
http://firmware.teslafi.com/
Re: Connectivity problem
Postat: 24 okt 2017 15:40
av e5m1r
Då har jag jinxat min bil för den funkar inte nu

Re: Connectivity problem
Postat: 24 okt 2017 16:24
av Bjelke
e5m1r skrev:Då har jag jinxat min bil för den funkar inte nu

Min har funkat perfekt nu sedan igår!
(Även Spotify mm)
Re: Connectivity problem
Postat: 24 okt 2017 20:19
av JonasH
Pratade precis med Tesla Support och detta beror på problem med hos Telia.
De arbetar på att lösa det, men de vet inte när det är löst.
Det är alltså inte problem med bilarna utan hos Telia. Hoppas Telia skärper sig...

Re: Connectivity problem
Postat: 24 okt 2017 20:26
av Tars
JonasH skrev:Pratade precis med Tesla Support och detta beror på problem med hos Telia.
De arbetar på att lösa det, men de vet inte när det är löst.
Det är alltså inte problem med bilarna utan hos Telia. Hoppas Telia skärper sig...

Detta hände får några års med samma felkälla.
Re: Connectivity problem
Postat: 24 okt 2017 20:28
av P_EL
JonasH skrev:Pratade precis med Tesla Support och detta beror på problem med hos Telia.
De arbetar på att lösa det, men de vet inte när det är löst.
Det är alltså inte problem med bilarna utan hos Telia. Hoppas Telia skärper sig...

Verkar rimligt att problemet ligger hos Telia, eller på annat vis lokalt i Sverige, för jag skummade Tesla club i USA och där fanns inget om problemet.
Re: Connectivity problem
Postat: 24 okt 2017 22:12
av Tessla
Hej!
Jag har också detta problem..

Re: Connectivity problem
Postat: 24 okt 2017 22:34
av EVdriver
Samma problem här.
Började fre-lör. Appen funkar från och till.
Spotify funkar nästan aldrig. Inte heller Tunein
eller webbläsaren. Radion fungerar, men ljudet försvinner ibland i 1-2 sek.
Har provat restart/hard/poweroff.
Hjälper ibland en stund men sedan samma problem igen.
Version 2017.40.1 (S85 2014).
Inte tidigare haft något strul.
Skönt om felet ligger hos Telia, men tycker det vore märkligt då jag får samma fel när bilen är kopplat till hemma Wi-fi.
Känns som den började strula efter jag gjorde senaste uppdateringen i slutet på förra veckan.
Re: Connectivity problem
Postat: 24 okt 2017 22:56
av TeslaTOM
Samma här. Varit spinning wheel på Spotify, såklart när täckningssymbolen varit överstruken men även med två, tre pluppars täckning. Sen har det hoppat igång helt random.
Re: Connectivity problem
Postat: 24 okt 2017 23:04
av Stefan
JonasH skrev:Pratade precis med Tesla Support och detta beror på problem med hos Telia.
De arbetar på att lösa det, men de vet inte när det är löst.
Det är alltså inte problem med bilarna utan hos Telia. Hoppas Telia skärper sig...

Även om det är problem med Telia så är det andra saker som är lustigt i bilarna, i alla fall min, som Tesla borde fixa.
När appen inte kan komma i kontakt med bilen så hjälper det att starta bilen, för mig. Vad jag har noterat är att den hade tappat wifi kopplingen till mitt hemma nät. Efter en stund så gör den connect igen till mitt wifi och då fungerar appen igen. Har "allways connect" i bokat.
Körde även iväg ikväll och hade ett samtal pågående samtidigt, var 20sekund så tystnar ljudet i ca. 3sekunder. Jag har inte Telia som operatör. Detta beteende pågick hela samtalet. När samtalet var avslutat så var det samma beteende på streamand radio. Under de tysta 3sekunderna så är även blinkers tyst om man behöver blinka...
Om Telia har problem så borde ovan problem inte uppstå om Tesla har programmerat sin programvara rätt. Tycker att vi har identifierat ett problem i programvaran som inte klarar av att hantera denna situationen. Detta pekar på ett fel i Tesla programvara, enligt mig, som orsakas av ett externt Telia problem.
Dags för en uppdatering av programvaran. Undrar när den kommer?