"Polestar, Volvos prestandamärke ska bli en renodlad el-bilstillverkare."
Sa Volvo-chefen i somras. Och gjorde en del entusiaster besvikna. Medan miljövännerna jublade.
Men när den första modellen presenteras i Shanghai i dag är den en ladd-hybrid med bensinmotor på 400 hästkrafter och el-motorer på ytterligare 200 hk.
I somras förklarade Volvo-chefen Håkan Samuelsson att Volvos prestandamärke Polestar i fortsättningen bara ska tillverka el-bilar.
De som vant sig med att Polestar byggt både Volvos tävlingsbilar och värstingbilarna för gatbruk undrade om tiden var ur led. Som om BMW:s M-modeller eller Mercedes AMG-bilar skulle divas med el i framtiden. Omöjligt!
De flesta laddhybrider i dag kommer kanske fyra ml på el, sen är batterierna tomma och bensinmotorn går i gång. Polestar 1 har en räckvidd på hela 15 mil.
Men nu visar det sig att Polestar fortsätter på prestanda-spåret än en tid. För när Polestar 1, ja så heter den första modellen, presenteras i dag i Kina handlar det alltså om en ladd-hybrid med rejäl prestanda när det gäller hastighet och acceleration men även när det kommer till räckvidd på el.
De flesta laddhybrider i dag kommer kanske fyra ml på el, sen är batterierna tomma och bensinmotorn går i gång. Polestar 1 har en räckvidd på hela 15 mil.
Utvecklingen går extremt snabbt
Fast utvecklingen går ju framåt, inte bara för Polestar. Fyra mil i dagens modeller ökar sannolikt till tio eller femton mil för andra tillverkare också. Polestar 1 ska börja byggas i mitten av 2019. Då lär 15 mils räckvidd vara vardagsmat. Jämför med de bilar som bara har batteridrift. För bara något år sedan var den verkliga räckvidden kanske 15 mil. I dag nära på det dubbla.
Polestar ska byggas i Chengdu i Kina där Volvo redan har en fabrik. Produktionen blir till en början rätt blygsam, cirka 500 bilar om året.
Priset, runt 1,3 miljoner kronor, talar mot en högre tillverkningstakt.
Ren eldrift – konkurrerar med Tesla
Men Polestar 1 är bara början. Senare kommer Polestar 2 och Polestar 3. Och nu handlar det om ren el-drift.
Polestar 2 ska konkurrera med Teslas nya mellanklassbil Model 3 medan Polestar 3 blir en stadsjeep. Ja, riktigt anpassad för avgasfri stadskörning.
Polestar 1 är en 2+2-sitsig sportkupé. Längden är 4,5 meter, nästan en halvmeter kortare än Volvo S90 men byggd på samma plattform, den som kallas Volvo SPA, ungefär Skalbar plattformsArkitektur. Avståndet mellan hjulaxlarna är också kortat, med drygt 30 cm jämfört med S90.
Vikten hålls nere med hjälp av dyrbara lättviktsmaterial som kolfiber och kolfiberförstärkt plast.
Världsledande stötdämpare
Och som vanligt samarbetar Polestar med den världsledande stötdämpartillverkaren Öhlins som utvecklat ett fjädringssystem som anpassar sig efter körningen på 2 tusendelar av en sekund. Systemet är komfortabelt när det passar och inställt för körglädje när det ska gå undan.
Bensinmotorn är Volvos 2-liters fyrcylindriga motor från Skövde. Men nu på cirka 400 hästkrafter, Polestar anger inga exakta siffror. Den driver på framhjulen.
Två elmotorer på tillsammans 218 hk driver bak. Med alla tre motorer i gång blir effekten cirka 600 hk och då är bilen fyrhjulsdriven.
Körs bilen på enbart el är den bakhjulsdriven.
Ingen skrämselhicka
När Håkan Samuelsson presenterade ”nya” Polestar i somras sa han att sportbilstrimmaren ska knoppas av från Volvo och bli ett eget bilmärke. Och satsningen på el-bilar framstod som direkt riktad mot Tesla.
I dag framstår Volvos satsning som mer blygsam. Bensinmotor på 400 hästkrafter låter med som gamla skolan. 500 bilar om året låter inte heller som om konkurrenterna får skrämselhicka.
Men troligen är planen realistisk för en liten tillverkare som Volvo. Små steg framåt. Fortsätta att använda beprövad teknik och inga allt för djärva satsningar på dyr och okänd teknik.
Sen kan Volvo-chefen Håkan Samuelsson säga vad han vill om att alla Volvos modeller ska drivas med el. Bensin och diesel lär hänga med många år än. Hos Volvo och hos konkurrenterna. Och hos Polestar.