Re: Boka din nya Mercedes elbil
Postat: 04 sep 2018 20:53
Den var ju rätt läcker asså!
Shit. Undrar vad det innebär för begpriserna på våra bilar?Magnus71 skrev:Detta kan bli riktigt bra! Tyska biltidningar pratar om ett pris från 70 000EURO och produktionsstart början av 2019!
Enligt god MB-anda ingår nog NADA i grundutförandet på 70” € Vill man ha ratt och stolar är man snart uppe i 140” €Verdi skrev:Shit. Undrar vad det innebär för begpriserna på våra bilar?Magnus71 skrev:Detta kan bli riktigt bra! Tyska biltidningar pratar om ett pris från 70 000EURO och produktionsstart början av 2019!
Njae. Mellanklass-sedaner i USA är ju ingen stor marknad direkt. Vad gäller den stora elboomen är det fortfarande early days.LarsL skrev:Så nu har Mercedes alltså en Model X konkurrent, tre år ”försent” och kanske ännu ett år innan den går att köpa. Under tiden äter Tesla deras lunch med en mellanklassbil i USA.
Ja visst är det hemskt att det kommer ut till alternativ på marknaden.LarsL skrev:Så nu har Mercedes alltså en Model X konkurrent, tre år ”försent” och kanske ännu ett år innan den går att köpa. Under tiden äter Tesla deras lunch med en mellanklassbil i USA.
Det här måste väl också innebära att även Type 2-laddning som bäst blir 7.4kW, och för det mesta 3.7kW, trots att stolparna levererar upp till 22kW? Hur tänkte man här?fth skrev:Som standard kommer bilen med en "water-cooled onboard charger (OBC) with a capacity of 7.4 kW", dvs sannolikt 32A enfas![]()
Nä men runt 15 tusen euro i utrustning får man nog räkna med. Ändå klart under miljonen.Walker skrev:Enligt god MB-anda ingår nog NADA i grundutförandet på 70” € Vill man ha ratt och stolar är man snart uppe i 140” €Verdi skrev:Shit. Undrar vad det innebär för begpriserna på våra bilar?Magnus71 skrev:Detta kan bli riktigt bra! Tyska biltidningar pratar om ett pris från 70 000EURO och produktionsstart början av 2019!
Trefasladdare är säkert extrautrustning. Så är det på i3an t ex.fth skrev:Det här måste väl också innebära att även Type 2-laddning som bäst blir 7.4kW, och för det mesta 3.7kW, trots att stolparna levererar upp till 22kW? Hur tänkte man här?fth skrev:Som standard kommer bilen med en "water-cooled onboard charger (OBC) with a capacity of 7.4 kW", dvs sannolikt 32A enfas![]()
Jag hoppas att det kommer att finnas annat än "standard OBC", annars är det här väl en rejäl showstopper? Jag skulle nog inte ens överväga EQC med detta som enda alternativ för ombordladdare (innan ens ha börjat fundera på frågan om CCS kontra SuC vid långfärd).
/fth
Den som lever får se...Verdi skrev:Nä men runt 15 tusen euro i utrustning får man nog räkna med. Ändå klart under miljonen.Walker skrev:Enligt god MB-anda ingår nog NADA i grundutförandet på 70” € Vill man ha ratt och stolar är man snart uppe i 140” €Verdi skrev:Shit. Undrar vad det innebär för begpriserna på våra bilar?Magnus71 skrev:Detta kan bli riktigt bra! Tyska biltidningar pratar om ett pris från 70 000EURO och produktionsstart början av 2019!
Jo, det måste dom väl ha i planerna, men det står ingenting i dokumenten från presentationen vad jag kan hitta.Verdi skrev:Trefasladdare är säkert extrautrustning. Så är det på i3an t ex.
Ja, men även här är dom oerhört defensiva, "the EQC can be charged with a maximum output of up to 110 kW at an appropriate charging station", dvs igen "nästan jämförbart med Tesla på en och annan punkt", varför drämmer dom inte i med 150kW som man ju tydligen redan kan hitta på vissa CCS-laddare? Eller varför inte rent av 350kW som Ionity skall ha som maxeffekt?Verdi skrev:För långfärd kommer ju Ionity bygga ett nät. Frågan är när? Håller de sina löften så är det ganska lugnt.
För att de vill ha utvecklingspotential och för att de vet att de initialt inte kan mätta marknaden med en för populär bil. Saknas antagligen både battericeller och infrastruktur inom service-centren för att kunna hantera en snabb växling över till elbilar.fth skrev:Är det bara jag som är förundrad över hur defensiva alla de traditionella biltillverkarna är med sina "Tesla-dödare"?
Jaguar, Mercedes, Audi, om man överdriver lite så är dom alla "nästan jämförbara med Tesla på flera punkter"...
EQC verkar ju vara samma visa, liknande räckvidd, jämförbar förbrukning, mindre men jämförbart lastutrymme, etc.
Varför drämmer dom inte till och gör en väsentligt bättre bil? Kan dom inte det, eller tror dom inte marknaden finns?
Menar du att dom medvetet gör en lite sämre bil för att inte sälja så många?Svenssons skrev:För att de vill ha utvecklingspotential och för att de vet att de initialt inte kan mätta marknaden med en för populär bil
Nä, precis, det verkar som sagt att definitionen av en Tesla-dödare är just "nästan jämförbar med Tesla på flera punkter"Zalman3 skrev:På vilken punkt är den bättre än en Tesla X?
Det är ju vad de gjort med bilarna som egentligen bara varit till för att de ska få sälja avgasbilarna. Jag skulle vilja räkna även första Leaf samt i3:an som sådana bara pga utseendet. Nu när de på allvar börjar ta fram modeller så får de inte ta fram en så populär modell så att de inte kan hantera tillverkningen eller service av bilarna. Det kommer ju ge negativ reklam och är nog inte så roligt om konkurrenterna klarar det bättre. Sedan kommer de snabbt kunna göra modellerna bättre allt eftersom det behövs och går.fth skrev:Menar du att dom medvetet gör en lite sämre bil för att inte sälja så många?Svenssons skrev:För att de vill ha utvecklingspotential och för att de vet att de initialt inte kan mätta marknaden med en för populär bil![]()
Kan det verkligen vara rätt tänkt? Vad skulle vara nackdelen med att ha en bättre bil än Tesla, och ha fler beställningar än man kan leverera?
/fth
Trist för Ionity om de bygger 350kW laddare och så kommer det en massa bilar som bara laddar med 110kW dit och okuperar platserna. Det kommer bli en intresant framtid att se.Verdi skrev:Trefasladdare är säkert extrautrustning. Så är det på i3an t ex.fth skrev:Det här måste väl också innebära att även Type 2-laddning som bäst blir 7.4kW, och för det mesta 3.7kW, trots att stolparna levererar upp till 22kW? Hur tänkte man här?fth skrev:Som standard kommer bilen med en "water-cooled onboard charger (OBC) with a capacity of 7.4 kW", dvs sannolikt 32A enfas![]()
Jag hoppas att det kommer att finnas annat än "standard OBC", annars är det här väl en rejäl showstopper? Jag skulle nog inte ens överväga EQC med detta som enda alternativ för ombordladdare (innan ens ha börjat fundera på frågan om CCS kontra SuC vid långfärd).
/fth
För långfärd kommer ju Ionity bygga ett nät. Frågan är när? Håller de sina löften så är det ganska lugnt.
En oinsatt läsare tolkar förstås detta som att I-Pace är ljusår bättre än Model X vad gäller snabbladdningOn a day trip with the Model X , I spent hours unwillingly waiting inside a Denny’s while the vehicle charged. Never again, I grumbled to myself for days afterward. Charging on the I-Pace takes 40 minutes to get from zero to 80 percent full on a 100-kilowatt fast charger, or 85 minutes at a more common 50-kW charger.