Sida 300 av 421

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 15 nov 2022 09:05
av BrooklynS
Nej, det är inte ändrat. Men man kan slå av det...

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 15 nov 2022 09:51
av Gustafsson
Även i min 2018 S har äntligen autoljuset blivit riktigt bra. Körde 12 mil mörkerkörning i går och i morse med omväxlande 2:1 + landsväg. Funkade minst lika bra som i min förra AP1 bil eller min tidigare 2012 Prius PHV.
Lämnade auto på för första gången. Ett irritationsmoment mindre. Regnsensorn funkar också bättre, men igår var det inte regn utan med "vattenspray" med mycket små droppar som långsamt försämrade sikten. Det fixade den inte. Men i regn funkar den bra nu. Har .40. Bilen laddar hem 40.4.1 nu. Alldeles säkert innehåller den även en perfekt regnsensorfunktion :roll:

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 15 nov 2022 14:24
av spacecoin
Tack för alla bra rapporter om helljus-automatiken. Verkar lovande!
Ni som uppgraderat. hur är det med spökinbromsningar för Model S/X HW3 på .40? Jag ligger kvar på 2022.20 med radar och har inga problem alls med dessa.

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 15 nov 2022 14:32
av LarsaR
spacecoin skrev:
Tack för alla bra rapporter om helljus-automatiken. Verkar lovande!
Ni som uppgraderat. hur är det med spökinbromsningar för Model S/X HW3 på .40? Jag ligger kvar på 2022.20 med radar och har inga problem alls med dessa.
Vet ej om jag har HW3 (vart läser man det?) men jag har snarare färre mjuka spökinbromsningar med .40 än vad jag haft sen jag köpte bilen. Kört cirka 3500 mil med den, dock mestadels på ickeseparerade vägar i norra Sverige.

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 15 nov 2022 14:36
av BrooklynS
"Det kommer ALDRIG att fungera..."

Så har det ju låtit under ganska lång tid. Sedan skall vi komma ihåg att en regnsensor aldrig kommer att registrera regn som faller utanför sensorns område, så att säga. Dvs duggregn eller stänk som hamnar på nedre delen av rutan/mitt i siktfältet men INTE längst upp på rutan kommer inte att sätta gång torkarna hur avancerad den än är.

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 15 nov 2022 14:55
av mikebike
BrooklynS skrev:
"Det kommer ALDRIG att fungera..."

Så har det ju låtit under ganska lång tid. Sedan skall vi komma ihåg att en regnsensor aldrig kommer att registrera regn som faller utanför sensorns område, så att säga. Dvs duggregn eller stänk som hamnar på nedre delen av rutan/mitt i siktfältet men INTE längst upp på rutan kommer inte att sätta gång torkarna hur avancerad den än är.
Nej, men en regnsensor detekterar vatten. En kamera ger information som en dator försöker tolka som regn.
I morse när jag körde iväg så var vindrutan blöt eftersom det regnat i natt. Ingen reaktion från automatiken.
Jag duttade på spaken och torkarna gick två gånger, kort uppehåll, sedan gick torkarna på max runt halva kvarteret trots att rutan redan var torr.
Typiskt för Tesla, men ingen av mina bilar med regnsensor har någonsin gjort så. Däremot hade de också problem när det "bara" stänkte upp från andra bilar.

Jag tänker inte hävda att detta aldrig kommer fungera. Däremot hävdar jag att parkeringsassistans utan sensorer aldrig kommer fungera och att farthållare utan radar aldrig kommer fungera lika som dito med radar.

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 15 nov 2022 15:18
av Jaegaern
mikebike skrev:
BrooklynS skrev:
"Det kommer ALDRIG att fungera..."

Så har det ju låtit under ganska lång tid. Sedan skall vi komma ihåg att en regnsensor aldrig kommer att registrera regn som faller utanför sensorns område, så att säga. Dvs duggregn eller stänk som hamnar på nedre delen av rutan/mitt i siktfältet men INTE längst upp på rutan kommer inte att sätta gång torkarna hur avancerad den än är.
Nej, men en regnsensor detekterar vatten. En kamera ger information som en dator försöker tolka som regn.
I morse när jag körde iväg så var vindrutan blöt eftersom det regnat i natt. Ingen reaktion från automatiken.
Jag duttade på spaken och torkarna gick två gånger, kort uppehåll, sedan gick torkarna på max runt halva kvarteret trots att rutan redan var torr.
Typiskt för Tesla, men ingen av mina bilar med regnsensor har någonsin gjort så. Däremot hade de också problem när det "bara" stänkte upp från andra bilar.

Jag tänker inte hävda att detta aldrig kommer fungera. Däremot hävdar jag att parkeringsassistans utan sensorer aldrig kommer fungera och att farthållare utan radar aldrig kommer fungera lika som dito med radar.
Parkeringsassistans utan USS kommer få det trixigt med snömodd på kamerorna. Men farthållare med bara kameror är och kommer inte vara något problem

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 15 nov 2022 15:31
av Hertsh
BrooklynS skrev:
"Det kommer ALDRIG att fungera..."

Så har det ju låtit under ganska lång tid. Sedan skall vi komma ihåg att en regnsensor aldrig kommer att registrera regn som faller utanför sensorns område, så att säga. Dvs duggregn eller stänk som hamnar på nedre delen av rutan/mitt i siktfältet men INTE längst upp på rutan kommer inte att sätta gång torkarna hur avancerad den än är.
Det stämmer inte. En kamera - som Tesla använder - kan bara se regn och då sätta igång vindrutetorkare. Det är själva problemet med Teslas lösning. En regnsensor likt den de flesta andra tillverkare använder behöver inte se regnet eller vattnet. En traditionell regnsensor använder ljusets brytning som funktion. När det ligger vatten på glasets yta bryts ljuset i glaset på ett annat sätt och sensorn förstår att det är vatten på glaset. Det gör att en sensor som sitter uppe vid backspegeln kan "se" vattenstänk långt ner på rutan till skillnad från lösningen med en kamera.

Traditionella regnsensor fungerar utmärkt, Teslas lösning är medioker. Jag är personligen mycket tveksam till om Tesla, via en kamera, någonsin kommer kunna upptäcka stänk. Men det vore såklart bra. De måste i sådana fall ha en lösning där kameran ser stänket komma alternativt tolka hur det kommer komma baserat på hur blöt vägbanan är och avstånd till bilen framför. Detta istället för att känna av om rutan är blöt. En workaround som troligen blir svår att få till så att det fungerar "felfritt".

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 15 nov 2022 16:54
av BrooklynS
Varför skulle inte en kamera se en sådan brytning? Eller - exempelvis - registrera fallande regn, vattenblänk, pölar osv på gatan etc för att avgöra om det regnar eller inte...

För mig framstår det som självklart att Teslas lösning kommer att vara helt överlägsen, frågan är bara NÄR... ;)

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 15 nov 2022 17:00
av agehall
Kameran fungerar väldigt annorlunda mot en traditionell regnsensor då den senare skjuter in en stråle snett in i kanten på rutan och sedan mäter hur strålen reflekteras. Kameran tittar ut genom rutan. Det blir helt olika sätt att upptäcka vatten.

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 15 nov 2022 17:00
av fth
BrooklynS skrev:
Varför skulle inte en kamera se en sådan brytning? Eller - exempelvis - registrera fallande regn, vattenblänk, pölar osv på gatan etc för att avgöra om det regnar eller inte...

För mig framstår det som självklart att Teslas lösning kommer att vara helt överlägsen, frågan är bara NÄR... ;)
Nja, en vanlig regnsensor är alltså en aktiv sensor, en IR-ljuskälla som skiner genom vindrutan i en vinkel, och mängden reflekterat ljus används för att avgöra hur mycket vatten det är på vindrutan.

Teslas lösning är att endast använda en passiv sensor, dvs kameran, så det är nog inte alls självklart att denna lösning kommer att bli överlägsen, eller ens i närheten av lika bra.

/fth

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 15 nov 2022 17:35
av BrooklynS
Kameran är på intet sätt bunden till att titta på rutan... Vi noterar ju regn även på andra sätt, eller hur?

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 15 nov 2022 17:39
av agehall
Kameran kan inte göra mycket annat än att titta på/genom rutan. Hur menar du att den skulle kunna göra något annat?

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 15 nov 2022 17:43
av spacecoin
fth skrev:
BrooklynS skrev:
Varför skulle inte en kamera se en sådan brytning? Eller - exempelvis - registrera fallande regn, vattenblänk, pölar osv på gatan etc för att avgöra om det regnar eller inte...

För mig framstår det som självklart att Teslas lösning kommer att vara helt överlägsen, frågan är bara NÄR... ;)
Nja, en vanlig regnsensor är alltså en aktiv sensor, en IR-ljuskälla som skiner genom vindrutan i en vinkel, och mängden reflekterat ljus används för att avgöra hur mycket vatten det är på vindrutan.

Teslas lösning är att endast använda en passiv sensor, dvs kameran, så det är nog inte alls självklart att denna lösning kommer att bli överlägsen, eller ens i närheten av lika bra.

/fth
Diskussionen påminner liiiite om Lidar vs Vision... ;) Kanske är det bästa att ha flera sensorer parallellt? 8-) Kamerorna är "gratis" eftersom de behövs för ADAS och regnsensorn kostar $10. Det man inte kan ta med en regn- och ljus-sensor kompletterar man med kameror och krångligare lösningar om det behövs för torkare och helljus. KISS. Och inte dumsnålt.

Men det är väl inte tillräckligt mycket "first-principles thinking" för vissa?

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 15 nov 2022 17:50
av fth
spacecoin skrev:
Diskussionen påminner liiiite om Lidar vs Vision... ;)
Jo, lite, men kanske ändå inte så mycket, här är det ju fråga om en relativt enkel input där ingen "sensor fusion" öht behövs.

Jag håller dock helt med om att det är dumsnålt att spara in på denna etablerade standardkomponent, på min AP1-bil så funkar (standard-)regnsensorn minst lika bra som i någon annan bil jag testat.

/fth

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 15 nov 2022 18:25
av Gustafsson
Ett problem med kamera är att den har fokus inställt på vägen. Om det kommer regn på rutan, som nog inte ligger i närheten av att avbildas skarpt, kommer bilden att bli suddigare. Så kameran kan nog inte se dropparna på glaset skarpt, men genom att analysera hur skarp bilden från omgivningen är ( t.ex. genom att analysera frekvensinnehållet i bilden) kan suddigheten uppskattas. Sen ger droppar på glas speciella ljusbrytningar som en kamera kan tänkas registrera. Med bildbehandling kan man sedan klassificera ett visst mönster som regn. Men den har som sagt ingen egen ljuskälla.
Det var min spaning…

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 15 nov 2022 18:49
av spacecoin
Gustafsson skrev:
Ett problem med kamera är att den har fokus inställt på vägen. Om det kommer regn på rutan, som nog inte ligger i närheten av att avbildas skarpt, kommer bilden att bli suddigare. Så kameran kan nog inte se dropparna på glaset skarpt, men genom att analysera hur skarp bilden från omgivningen är ( t.ex. genom att analysera frekvensinnehållet i bilden) kan suddigheten uppskattas. Sen ger droppar på glas speciella ljusbrytningar som en kamera kan tänkas registrera. Med bildbehandling kan man sedan klassificera ett visst mönster som regn. Men den har som sagt ingen egen ljuskälla.
Det var min spaning…
Efter att ha läst det där är ingen är förvånad varför det inte funkar bättre än vad det gör. :D (och varför det är sämre på kvällen).

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 15 nov 2022 19:25
av Airlift
Jaegaern skrev:
Parkeringsassistans utan USS kommer få det trixigt med snömodd på kamerorna. Men farthållare med bara kameror är och kommer inte vara något problem
Struntprat. Min var stört omöjligt att köra på eftermiddagen förra veckan, när solen stod snett mot rutan. ”Fladdret” i sensorn pga skog, byggnader och annat i naturen fick den att slå ifrån, bromsa och bete dig allt annat än vettigt. Rent ut sagt; skit.

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 15 nov 2022 19:49
av Coolio
Det känns som att det mest självklara missas i era diskussioner om ”regnsensor”.

Bilar kommer att kommunicera med mötande fordon och få uppgifter om förhållande på vägen framåt.
Bilen kan se om andra bilar har vindrutetorkare på.
Bilen har flera andra kameror än just de som ser framåt.

Etc.
Jag skulle säga att ovanstående ger klara fördelar, detta utesluter förstås inte en kombination med en gammal hederlig lösning oxå…

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 15 nov 2022 20:01
av mikebike
Coolio skrev:
Det känns som att det mest självklara missas i era diskussioner om ”regnsensor”.

Bilar kommer att kommunicera med mötande fordon och få uppgifter om förhållande på vägen framåt.
Bilen kan se om andra bilar har vindrutetorkare på.
Bilen har flera andra kameror än just de som ser framåt.
:lol: :lol: :lol:

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 15 nov 2022 20:06
av spacecoin
mikebike skrev:
Coolio skrev:
Det känns som att det mest självklara missas i era diskussioner om ”regnsensor”.

Bilar kommer att kommunicera med mötande fordon och få uppgifter om förhållande på vägen framåt.
Bilen kan se om andra bilar har vindrutetorkare på.
Bilen har flera andra kameror än just de som ser framåt.
:lol: :lol: :lol:
Tesla har inte råd med egna regnsensorer så dom måste fråga en annan bil om det regnar? :lol:

Telsa dumpade väl regnsensorn 2018? Det är fem år sedan. När tror du dessa V2V-protokoll kommer att finnas på vägarna i andra bilar och i Tesla? Om fem år? Knappast...

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 15 nov 2022 20:22
av Nicke Nyfiken
spacecoin skrev:
mikebike skrev:
Coolio skrev:
Det känns som att det mest självklara missas i era diskussioner om ”regnsensor”.

Bilar kommer att kommunicera med mötande fordon och få uppgifter om förhållande på vägen framåt.
Bilen kan se om andra bilar har vindrutetorkare på.
Bilen har flera andra kameror än just de som ser framåt.
:lol: :lol: :lol:
Tesla har inte råd med egna regnsensorer så dom måste fråga en annan bil om det regnar? :lol:

Telsa dumpade väl regnsensorn 2018? Det är fem år sedan. När tror du dessa V2V-protokoll kommer att finnas på vägarna och i Tesla? Om fem år? Knappast...
Det kanske även kan funka för FSD i framtiden.
Tesla överlåter helt enkelt åt andra bilar (som har erforderliga sensorer) att ta reda på hur omgivningen ser ut, och agerar utifrån vad dessa bilar meddelar.

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 15 nov 2022 20:36
av spacecoin
Nicke Nyfiken skrev:
spacecoin skrev:
mikebike skrev:
Coolio skrev:
Det känns som att det mest självklara missas i era diskussioner om ”regnsensor”.

Bilar kommer att kommunicera med mötande fordon och få uppgifter om förhållande på vägen framåt.
Bilen kan se om andra bilar har vindrutetorkare på.
Bilen har flera andra kameror än just de som ser framåt.
:lol: :lol: :lol:
Tesla har inte råd med egna regnsensorer så dom måste fråga en annan bil om det regnar? :lol:

Telsa dumpade väl regnsensorn 2018? Det är fem år sedan. När tror du dessa V2V-protokoll kommer att finnas på vägarna och i Tesla? Om fem år? Knappast...
Det kanske även kan funka för FSD i framtiden.
Tesla överlåter helt enkelt åt andra bilar (som har erforderliga sensorer) att ta reda på hur omgivningen ser ut, och agerar utifrån vad dessa bilar meddelar.
Ha! Sedan hakar alla på, och ingen har några sensorer kvar? :?: En blind leder en blind liksom...

Nä, jag tror V2V och I2V är stendött.

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 15 nov 2022 21:13
av Coolio
Exakt, Elon nyttjar andra bilars system:-)!

Car-to-X Har arbetats med länge men jag skulle nog säga att HELP är bra system som kan vidare utvecklas.

https://electrek.co/2022/10/12/tesla-im ... ystem/amp/

Re: Senaste version 2022.40

Postat: 15 nov 2022 22:19
av Navigare
spacecoin skrev:
Tack för alla bra rapporter om helljus-automatiken. Verkar lovande!
Ni som uppgraderat. hur är det med spökinbromsningar för Model S/X HW3 på .40? Jag ligger kvar på 2022.20 med radar och har inga problem alls med dessa.
Har .40 i min X (2020) och den är läskigt nervös och panikbromsar vid möte av breda fordon på smal 60 väg. Nära nog obrukbar.