Re: Senaste version 2022.40
Postat: 15 nov 2022 09:05
Nej, det är inte ändrat. Men man kan slå av det...
Vet ej om jag har HW3 (vart läser man det?) men jag har snarare färre mjuka spökinbromsningar med .40 än vad jag haft sen jag köpte bilen. Kört cirka 3500 mil med den, dock mestadels på ickeseparerade vägar i norra Sverige.spacecoin skrev:Tack för alla bra rapporter om helljus-automatiken. Verkar lovande!
Ni som uppgraderat. hur är det med spökinbromsningar för Model S/X HW3 på .40? Jag ligger kvar på 2022.20 med radar och har inga problem alls med dessa.
Nej, men en regnsensor detekterar vatten. En kamera ger information som en dator försöker tolka som regn.BrooklynS skrev:"Det kommer ALDRIG att fungera..."
Så har det ju låtit under ganska lång tid. Sedan skall vi komma ihåg att en regnsensor aldrig kommer att registrera regn som faller utanför sensorns område, så att säga. Dvs duggregn eller stänk som hamnar på nedre delen av rutan/mitt i siktfältet men INTE längst upp på rutan kommer inte att sätta gång torkarna hur avancerad den än är.
Parkeringsassistans utan USS kommer få det trixigt med snömodd på kamerorna. Men farthållare med bara kameror är och kommer inte vara något problemmikebike skrev:Nej, men en regnsensor detekterar vatten. En kamera ger information som en dator försöker tolka som regn.BrooklynS skrev:"Det kommer ALDRIG att fungera..."
Så har det ju låtit under ganska lång tid. Sedan skall vi komma ihåg att en regnsensor aldrig kommer att registrera regn som faller utanför sensorns område, så att säga. Dvs duggregn eller stänk som hamnar på nedre delen av rutan/mitt i siktfältet men INTE längst upp på rutan kommer inte att sätta gång torkarna hur avancerad den än är.
I morse när jag körde iväg så var vindrutan blöt eftersom det regnat i natt. Ingen reaktion från automatiken.
Jag duttade på spaken och torkarna gick två gånger, kort uppehåll, sedan gick torkarna på max runt halva kvarteret trots att rutan redan var torr.
Typiskt för Tesla, men ingen av mina bilar med regnsensor har någonsin gjort så. Däremot hade de också problem när det "bara" stänkte upp från andra bilar.
Jag tänker inte hävda att detta aldrig kommer fungera. Däremot hävdar jag att parkeringsassistans utan sensorer aldrig kommer fungera och att farthållare utan radar aldrig kommer fungera lika som dito med radar.
Det stämmer inte. En kamera - som Tesla använder - kan bara se regn och då sätta igång vindrutetorkare. Det är själva problemet med Teslas lösning. En regnsensor likt den de flesta andra tillverkare använder behöver inte se regnet eller vattnet. En traditionell regnsensor använder ljusets brytning som funktion. När det ligger vatten på glasets yta bryts ljuset i glaset på ett annat sätt och sensorn förstår att det är vatten på glaset. Det gör att en sensor som sitter uppe vid backspegeln kan "se" vattenstänk långt ner på rutan till skillnad från lösningen med en kamera.BrooklynS skrev:"Det kommer ALDRIG att fungera..."
Så har det ju låtit under ganska lång tid. Sedan skall vi komma ihåg att en regnsensor aldrig kommer att registrera regn som faller utanför sensorns område, så att säga. Dvs duggregn eller stänk som hamnar på nedre delen av rutan/mitt i siktfältet men INTE längst upp på rutan kommer inte att sätta gång torkarna hur avancerad den än är.
Nja, en vanlig regnsensor är alltså en aktiv sensor, en IR-ljuskälla som skiner genom vindrutan i en vinkel, och mängden reflekterat ljus används för att avgöra hur mycket vatten det är på vindrutan.BrooklynS skrev:Varför skulle inte en kamera se en sådan brytning? Eller - exempelvis - registrera fallande regn, vattenblänk, pölar osv på gatan etc för att avgöra om det regnar eller inte...
För mig framstår det som självklart att Teslas lösning kommer att vara helt överlägsen, frågan är bara NÄR...
Diskussionen påminner liiiite om Lidar vs Vision...fth skrev:Nja, en vanlig regnsensor är alltså en aktiv sensor, en IR-ljuskälla som skiner genom vindrutan i en vinkel, och mängden reflekterat ljus används för att avgöra hur mycket vatten det är på vindrutan.BrooklynS skrev:Varför skulle inte en kamera se en sådan brytning? Eller - exempelvis - registrera fallande regn, vattenblänk, pölar osv på gatan etc för att avgöra om det regnar eller inte...
För mig framstår det som självklart att Teslas lösning kommer att vara helt överlägsen, frågan är bara NÄR...
Teslas lösning är att endast använda en passiv sensor, dvs kameran, så det är nog inte alls självklart att denna lösning kommer att bli överlägsen, eller ens i närheten av lika bra.
/fth
Jo, lite, men kanske ändå inte så mycket, här är det ju fråga om en relativt enkel input där ingen "sensor fusion" öht behövs.spacecoin skrev:Diskussionen påminner liiiite om Lidar vs Vision...![]()
Efter att ha läst det där är ingen är förvånad varför det inte funkar bättre än vad det gör.Gustafsson skrev:Ett problem med kamera är att den har fokus inställt på vägen. Om det kommer regn på rutan, som nog inte ligger i närheten av att avbildas skarpt, kommer bilden att bli suddigare. Så kameran kan nog inte se dropparna på glaset skarpt, men genom att analysera hur skarp bilden från omgivningen är ( t.ex. genom att analysera frekvensinnehållet i bilden) kan suddigheten uppskattas. Sen ger droppar på glas speciella ljusbrytningar som en kamera kan tänkas registrera. Med bildbehandling kan man sedan klassificera ett visst mönster som regn. Men den har som sagt ingen egen ljuskälla.
Det var min spaning…
Struntprat. Min var stört omöjligt att köra på eftermiddagen förra veckan, när solen stod snett mot rutan. ”Fladdret” i sensorn pga skog, byggnader och annat i naturen fick den att slå ifrån, bromsa och bete dig allt annat än vettigt. Rent ut sagt; skit.Jaegaern skrev:Parkeringsassistans utan USS kommer få det trixigt med snömodd på kamerorna. Men farthållare med bara kameror är och kommer inte vara något problem
Coolio skrev:Det känns som att det mest självklara missas i era diskussioner om ”regnsensor”.
Bilar kommer att kommunicera med mötande fordon och få uppgifter om förhållande på vägen framåt.
Bilen kan se om andra bilar har vindrutetorkare på.
Bilen har flera andra kameror än just de som ser framåt.
Tesla har inte råd med egna regnsensorer så dom måste fråga en annan bil om det regnar?mikebike skrev:Coolio skrev:Det känns som att det mest självklara missas i era diskussioner om ”regnsensor”.
Bilar kommer att kommunicera med mötande fordon och få uppgifter om förhållande på vägen framåt.
Bilen kan se om andra bilar har vindrutetorkare på.
Bilen har flera andra kameror än just de som ser framåt.![]()
![]()
Det kanske även kan funka för FSD i framtiden.spacecoin skrev:Tesla har inte råd med egna regnsensorer så dom måste fråga en annan bil om det regnar?mikebike skrev:Coolio skrev:Det känns som att det mest självklara missas i era diskussioner om ”regnsensor”.
Bilar kommer att kommunicera med mötande fordon och få uppgifter om förhållande på vägen framåt.
Bilen kan se om andra bilar har vindrutetorkare på.
Bilen har flera andra kameror än just de som ser framåt.![]()
![]()
Telsa dumpade väl regnsensorn 2018? Det är fem år sedan. När tror du dessa V2V-protokoll kommer att finnas på vägarna och i Tesla? Om fem år? Knappast...
Ha! Sedan hakar alla på, och ingen har några sensorer kvar?Nicke Nyfiken skrev:Det kanske även kan funka för FSD i framtiden.spacecoin skrev:Tesla har inte råd med egna regnsensorer så dom måste fråga en annan bil om det regnar?mikebike skrev:Coolio skrev:Det känns som att det mest självklara missas i era diskussioner om ”regnsensor”.
Bilar kommer att kommunicera med mötande fordon och få uppgifter om förhållande på vägen framåt.
Bilen kan se om andra bilar har vindrutetorkare på.
Bilen har flera andra kameror än just de som ser framåt.![]()
![]()
Telsa dumpade väl regnsensorn 2018? Det är fem år sedan. När tror du dessa V2V-protokoll kommer att finnas på vägarna och i Tesla? Om fem år? Knappast...
Tesla överlåter helt enkelt åt andra bilar (som har erforderliga sensorer) att ta reda på hur omgivningen ser ut, och agerar utifrån vad dessa bilar meddelar.
Har .40 i min X (2020) och den är läskigt nervös och panikbromsar vid möte av breda fordon på smal 60 väg. Nära nog obrukbar.spacecoin skrev:Tack för alla bra rapporter om helljus-automatiken. Verkar lovande!
Ni som uppgraderat. hur är det med spökinbromsningar för Model S/X HW3 på .40? Jag ligger kvar på 2022.20 med radar och har inga problem alls med dessa.