Re: Artikel i media
Postat: 20 jun 2020 13:03
Härligt med människor med självinsikt som anser sig se livet från den ljusa sidan 

Det är visserligen ett extremt edge case när man tittar på genomsnittsbehovet, dvs hur de flesta använder sina bilar. Vår vagn väger max 1300kg och jag är nöjd med 20-mils etapper. Och redan det är ett edge case. Men det funkar med en e-tron som inte är särskilt effektiv och som inte har så himla bra räckvidd även utan husvagn. Fast jag håller med om att 30 mil hade varit bättre, framförallt när man kör norrut.Fredrik j skrev:Jag vill kunna dra min 1600kg husvagn i 30-40milsetapper mellan laddningar. Det är inget påhittat behov utan kriterier jag har haft på alla bilar. Tidigare har det varit släpvagnsvikt+körkort som varit begränsningen.
Stor räckvidd brukar bero på endera stort batteri eller låg förbrukning (eller en kombination naturligtvis). Ett större batteri kan oftast ta emot högre laddeffekt (allt annat lika). Likaså ger låg förbrukning mer räckvidd per minut man laddar. Alternativt så behöver man inte "toppa upp" ett större batteri för nå målet, vilket gör att man laddar i den delen av laddkurvan där högst effekt tillåts. I praktiken kan det nog vara så att stor räckvidd ofta korrelerar med att man får ut fler mil per minut man laddar.mati skrev:Resan kommer ju bara gå marginellt fortare med en bil som har 40 mils räckvidd jämfört med en som bara klarar 30 mil mellan laddningara. Bilen som har längre räckvidd laddar man mindre ofta, men det tar istället längre tid att ladda vid varje laddtillfälle. Skillnaden blir alltså inte så stor som man skulle kunna tro.
Drar husvagn till medelhavet på somrarna. Resan är en transportsträcka. 30mil mellan laddningar skulle väl kunna funka. Men då behöver väl bilen klara 40 för att man ska slippa planera i detalj?mati skrev:Men behovet du pratar om är naturligtvis ett behov du har definierat för dig själv. Drar man det till sin spets så ligger begränsningen egentligen inte i elbilarnas räckvidd utan i din ovilja att ändra dina krav på vad en bil ska klara av. Resan kommer ju bara gå marginellt fortare med en bil som har 40 mils räckvidd jämfört med en som bara klarar 30 mil mellan laddningara.
Det är ju så här det funkar för vissa, man specificerar sitt behov efter något som händer 2 ggr per år och struntar i fördelarna undermati skrev:Jag tror inte att 40 mil med husvagn är realistiskt inom en överskådlig framtid. 30 mil är nog överkant skulle jag tro. Men om det bara handlar om att du inte vill planera så tror jag egentligen inte att det är ett problem med en resa till medelhavet. Laddarna står redan idag så pass tätt att du i princip bara kan sätta dig i bilen och köra. Sedan hjälper ju bilen till att hitta laddplatser. Planering på detaljnivå är inte längre nödvändigt. Tyvärr har laddkartan i Sverige fortfarande stora vita fläckar och även genom Danmark är det fortfarande dåligt. Men har man tagit sig till Tyskland så är det inga problem längre.
Jag tror som sagt inte att en elbil som kan dra husvagn i 40 mil non-stop är nånting man ska vänta på. Det lär dröja. Men med en vettig laddinfrastruktur minskar ju behovet såklart.
Trams. Utbudet av elbilar som alls får dra husvagnen är ju kraftigt begränsat. Så det handlar ju inte om ”ändra något en timme per år”. Hade model s fått dra husvagnen hade saken varit annorlunda.Bjelke skrev:Det är ju så här det funkar för vissa, man specificerar sitt behov efter något som händer 2 ggr per år och struntar i fördelarna undermati skrev:Jag tror inte att 40 mil med husvagn är realistiskt inom en överskådlig framtid. 30 mil är nog överkant skulle jag tro. Men om det bara handlar om att du inte vill planera så tror jag egentligen inte att det är ett problem med en resa till medelhavet. Laddarna står redan idag så pass tätt att du i princip bara kan sätta dig i bilen och köra. Sedan hjälper ju bilen till att hitta laddplatser. Planering på detaljnivå är inte längre nödvändigt. Tyvärr har laddkartan i Sverige fortfarande stora vita fläckar och även genom Danmark är det fortfarande dåligt. Men har man tagit sig till Tyskland så är det inga problem längre.
Jag tror som sagt inte att en elbil som kan dra husvagn i 40 mil non-stop är nånting man ska vänta på. Det lär dröja. Men med en vettig laddinfrastruktur minskar ju behovet såklart.
resten av året och slipper därför det jobbiga att köpa en konstig elbil, att ändra något en timme per år på semester-resan går inte... punkt![]()
Jag möter ofta det här resonemanget och liknande och jag skiter fullständigt (nästan iaf) att
tjata och kämpa med att förklara hur bra det funkar, inte min sak helt enkelt...
Men där och då hoppas man nästan på bensinpris på minst 50kravgaser dödar, så enkelt är det bara.
Model X kan ju det.Fredrik j skrev:Trams. Utbudet av elbilar som alls får dra husvagnen är ju kraftigt begränsat. Så det handlar ju inte om ”ändra något en timme per år”. Hade model s fått dra husvagnen hade saken varit annorlunda.Bjelke skrev:Det är ju så här det funkar för vissa, man specificerar sitt behov efter något som händer 2 ggr per år och struntar i fördelarna undermati skrev:Jag tror inte att 40 mil med husvagn är realistiskt inom en överskådlig framtid. 30 mil är nog överkant skulle jag tro. Men om det bara handlar om att du inte vill planera så tror jag egentligen inte att det är ett problem med en resa till medelhavet. Laddarna står redan idag så pass tätt att du i princip bara kan sätta dig i bilen och köra. Sedan hjälper ju bilen till att hitta laddplatser. Planering på detaljnivå är inte längre nödvändigt. Tyvärr har laddkartan i Sverige fortfarande stora vita fläckar och även genom Danmark är det fortfarande dåligt. Men har man tagit sig till Tyskland så är det inga problem längre.
Jag tror som sagt inte att en elbil som kan dra husvagn i 40 mil non-stop är nånting man ska vänta på. Det lär dröja. Men med en vettig laddinfrastruktur minskar ju behovet såklart.
resten av året och slipper därför det jobbiga att köpa en konstig elbil, att ändra något en timme per år på semester-resan går inte... punkt![]()
Jag möter ofta det här resonemanget och liknande och jag skiter fullständigt (nästan iaf) att
tjata och kämpa med att förklara hur bra det funkar, inte min sak helt enkelt...
Men där och då hoppas man nästan på bensinpris på minst 50kravgaser dödar, så enkelt är det bara.
Räknar med att det finns en elbil som passar mig när jag ska byta om 6-7år.taliz skrev:Model X kan ju det.Fredrik j skrev:Trams. Utbudet av elbilar som alls får dra husvagnen är ju kraftigt begränsat. Så det handlar ju inte om ”ändra något en timme per år”. Hade model s fått dra husvagnen hade saken varit annorlunda.Bjelke skrev:Det är ju så här det funkar för vissa, man specificerar sitt behov efter något som händer 2 ggr per år och struntar i fördelarna undermati skrev:Jag tror inte att 40 mil med husvagn är realistiskt inom en överskådlig framtid. 30 mil är nog överkant skulle jag tro. Men om det bara handlar om att du inte vill planera så tror jag egentligen inte att det är ett problem med en resa till medelhavet. Laddarna står redan idag så pass tätt att du i princip bara kan sätta dig i bilen och köra. Sedan hjälper ju bilen till att hitta laddplatser. Planering på detaljnivå är inte längre nödvändigt. Tyvärr har laddkartan i Sverige fortfarande stora vita fläckar och även genom Danmark är det fortfarande dåligt. Men har man tagit sig till Tyskland så är det inga problem längre.
Jag tror som sagt inte att en elbil som kan dra husvagn i 40 mil non-stop är nånting man ska vänta på. Det lär dröja. Men med en vettig laddinfrastruktur minskar ju behovet såklart.
resten av året och slipper därför det jobbiga att köpa en konstig elbil, att ändra något en timme per år på semester-resan går inte... punkt![]()
Jag möter ofta det här resonemanget och liknande och jag skiter fullständigt (nästan iaf) att
tjata och kämpa med att förklara hur bra det funkar, inte min sak helt enkelt...
Men där och då hoppas man nästan på bensinpris på minst 50kravgaser dödar, så enkelt är det bara.
Men det mest rimliga är väl att hyra/låna en dieselbil når du ska släpa en husvagn till medelhavet. Kommer nog dröja 5-6-7 år innan det är lika enkelt med en elbil i "normal" prisklass.
Helt rätt, utbudet är helt enkelt för klent. Jag har ju samma problem. Jag skaffade en e-tron enbart på grund av dess dragkapacitet. Och då var tanken inte ens att dra husvagn, den skaffade vi efteråt, utan jag ville kunna dra ett vanligt bilsläp som kan lasta mer än ett gäng chipspåsar. Så som vilken fossilbil som helst. Det är ju inget konstigt krav. Ändå så var e-tron enda elbilen som kom i fråga för detta. Det är naturligtvis helt galet och man kan verkligen inte kräva att folk ska behöva skaffa en elbil för en miljon bara för att de vill kunna dra ett tungt släp eller en husvagn.Fredrik j skrev:Trams. Utbudet av elbilar som alls får dra husvagnen är ju kraftigt begränsat. Så det handlar ju inte om ”ändra något en timme per år”. Hade model s fått dra husvagnen hade saken varit annorlunda.
Låt oss anta att teknikutvecklingen är linjär (vilket normalt inte är fallet) och allt annat lika inkl. politiken, så är nog 15 år en[JM] skrev:.Jag hade den resan i år. Dock utan snöfall. Kraftig motvind, utan regn, +2C ute och fick då 340wh/km. Ska vi lägga på regn på det så kan det väl i värsta fall bli uppåt 350-400.
3,5 - 4kWh per mil i 60 mil = 210 - 240 kwh behövs då i en model X.
Tesla har ökat räckvidden med typ 5% per år om jag kommer ihåg rätt. Fortsätter den trenden så dröjer det 15 år innan vi har dubbla räckvidden. 100kwh till 200kwh.
En S90 D3 är ju en helt vanlig Svensson-bil. Inget man behöver försvara på något sätt. Det har ju ingenting med förlängning av diverse kroppsdelar att göra. Hade jag inte suttit i elbilsträsket så hade jag själv kört en bil i den storleksordningen. Fast en kombi då. Och mitt drömscenario är en elbil som motsvarar en V90 eller liknande. Det behöver inte vara en Volvo, det kan lika gärna vara en Kia. Men nånting i den stilen.Fredrik j skrev:Nej, jag har ju verkligen inte min s90 d3 som k*kförlängare. Vill bara kunna fortsätta dra husvagn vilket ju inte heller det är någon image jag försöker bibehålla.
Vill inte heller köra SUV. Vill sitta nära marken. Model S är faktiskt ganska nära mitt ideal. Tycker den är ganska snygg. Proportionerna stämmer vilket jag inte tycker dom gör på en model 3.
mati skrev:Tyska staten ska bygga 1000 laddstationer med 10.000 laddare. Minst 150kW per laddare. Teslas V2 supercharger är förebilden. Anledningen är att det har visat sig att marknaden inte fungerar som det var tänkt (en rak höger mot Ionity?) och nu ska staten ta utbyggnaden i egna händer. Samma konditioner, priser och villkor för alla.
När vaknar svenska staten och gör likadant?
https://www.electrive.net/2020/06/18/1- ... ger-bauen/
https://t3n.de/news/elektromobilitaet-b ... t-1293161/
Var precis på väg att skriva nåt liknande. Nej, det kommer iaf inte att hända så länge som Annie Lööf sitter vid rodret. Under hennes ledning har Centern blivit det parti som är mest marknadsliberalt i riksdagen. T.o.m. Moderaterna ligger efter där. Och det är i praktiken Lööf som är statsminister idag efter att Löfvén i princip lade sig platt i Januariavtalet för att få till stånd en splittring av Alliansen.FredrikR skrev:mati skrev:Tyska staten ska bygga 1000 laddstationer med 10.000 laddare. Minst 150kW per laddare. Teslas V2 supercharger är förebilden. Anledningen är att det har visat sig att marknaden inte fungerar som det var tänkt (en rak höger mot Ionity?) och nu ska staten ta utbyggnaden i egna händer. Samma konditioner, priser och villkor för alla.
När vaknar svenska staten och gör likadant?
https://www.electrive.net/2020/06/18/1- ... ger-bauen/
https://t3n.de/news/elektromobilitaet-b ... t-1293161/
Tyvärr kommer det inte hända i Sverige. Här ska marknaden lösa allt sånt.
Att inte klara sig fram till en laddare är ju själva definitionen på ett räckviddsproblem...tor skrev:Problemet för mig är inte räckvidd utan brist på laddare. Det gör att jag inte kan stanna och ladda när batteriet är nere på 5-10% för där finns ingen laddare utan ibland blir tvingad att ladda från 40% och uppåt för att klara mig till nästa laddare.
Problemet är att tyska staten redan har pumpat in massor med pengar i laddinfrastrukturen de senaste åren. Det har haft viss effekt, men det går för långsamt och laddarna byggs inte där de behövs. De byggs i kluster där lönsamheten är störst. Dessutom är det krångligt och dyrt för kunderna. Nu vill man alltså bygga laddparker med upp till tresiffriga (!) antal laddare per site i hela landet! Både utmed motorvägarna och i städerna. Och varje laddare ska ha minst 150kW. Det ställs hårda krav på tillgänglighet och service. Marken tillhandahålls av staten. Det hela sker via upphandlingar, men operatörerna får inte välja placeringarna själva. Det lottas ut vem som får bygga var. De placeringarna som är mindre lönsamma subentioneras av staten. Det här är riktigt stort och förmodligen ser vi början på nåt helt nytt.bjelkeman skrev:Hmm. ”Trafikverket satsar 50 miljoner på snabbladdare” hur långt kommer man på 50 miljoner? Intressant.
viewtopic.php?f=29&t=21562#p436703