Senaste version 2024.20

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7715
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
themax skrev:
Om Tesla kunde tänka sig att låta bli att förstöra saker och plocka bort en massa funktioner skulle mitt tålamod med leksaker vara betydligt större. Det enda jag upplevt blivit bättre för första gången med Vision & 2022.40.4.1 som jag fick igår (håll i hatten nu) är att den automatiska avbländningen nu är bättre. Misstag gör den fortfarande, men inte varannan gång.
Håller 100% med i det störiga att de plockat bort radar i nya mjukvarorna. Ren idioti! Riktigt sur på Tesla för detta (och även den oansvariga öppnadet av SuV)! :evil:

Har själv vägrat att installera, och ligger kvar på "radar-mjukvaran" så länge som det går. Litar inte på "vision-only" och vill kunna köra AP i 150.
Jag är ännu surare eftersom Tesla uppdaterade min bil trots att jag sagt att jag inte ville uppdatera. :twisted:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1797
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av tor-ake »

BrooklynS skrev:
Rimligen bör det ju vara tiden som bilen behöver för att bedöma om det går att tända ljuset eller inte. Har du kalibrerat kamerorna?
Den bländar av utan märkbar fördröjning, så jag tror inte det är beräkningstiden. De måste med flit ha lagt in den där störande fördröjningen innan det tänds igen. Även när det är helt svart och öde framför bilen.

Men har inte provat på snabbare, rak väg som sagt. Och kamerorna kalibrerade bilen själv för några veckor sedan när jag hämtade bilen, och jag har inte krockat den sned eller bytt vindruta.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2205
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av jpetters »

tor-ake skrev:
BrooklynS skrev:
Rimligen bör det ju vara tiden som bilen behöver för att bedöma om det går att tända ljuset eller inte. Har du kalibrerat kamerorna?
Den bländar av utan märkbar fördröjning, så jag tror inte det är beräkningstiden. De måste med flit ha lagt in den där störande fördröjningen innan det tänds igen. Även när det är helt svart och öde framför bilen.

Men har inte provat på snabbare, rak väg som sagt. Och kamerorna kalibrerade bilen själv för några veckor sedan när jag hämtade bilen, och jag har inte krockat den sned eller bytt vindruta.
Samma fördröjning på mina bilar och samma med FSD och 2.5 chip. Kan omöjligt bero på att bilen "behöver" tiden, snarare någon "inställning".
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Curik »

Tror knappast det är en inställning utan något man gör för att försäkra sig om att ingen ljuskälla är kvar i vyn över flera bilder. Detta är väl deras implementation av occupancy trees så den lär vara blixtsnabb.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Jerker »

Att det dröjer så länge innan helljuset slår på igen beror endast på att AI ännu har långt kvar till något som ligger i nivå med människan. Mina ögon ser och min hjärna kan begripa att det inte finns nån bil bakom den som jag bländat av för och jag kan slå på helljuset i samma ögonblick som bilarna möts. Det är det enda som är i närheten av trafiksäkert. Om man kör i 90 så färdas man 25 m på en sekund. Med nuvarande programvara så färdas man minst 50 meter, troligen mer, innan man får helljus igen. Det kan jag som ansvarig förare inte acceptera. Jag kan missa nån som går på vägrenen, en älg som är på väg upp på vägen, eller nåt annat hinder.

Dagens autohelljus i Tesla är helt enkelt för trafikfarligt för att använda.
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 497
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av LarsaR »

Jerker skrev:
Att det dröjer så länge innan helljuset slår på igen beror endast på att AI ännu har långt kvar till något som ligger i nivå med människan. Mina ögon ser och min hjärna kan begripa att det inte finns nån bil bakom den som jag bländat av för och jag kan slå på helljuset i samma ögonblick som bilarna möts. Det är det enda som är i närheten av trafiksäkert. Om man kör i 90 så färdas man 25 m på en sekund. Med nuvarande programvara så färdas man minst 50 meter, troligen mer, innan man får helljus igen. Det kan jag som ansvarig förare inte acceptera. Jag kan missa nån som går på vägrenen, en älg som är på väg upp på vägen, eller nåt annat hinder.

Dagens autohelljus i Tesla är helt enkelt för trafikfarlig för att använda.
Tror det gäller alla autohelljus!
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Tellus »

LarsaR skrev:
Jerker skrev:
Att det dröjer så länge innan helljuset slår på igen beror endast på att AI ännu har långt kvar till något som ligger i nivå med människan. Mina ögon ser och min hjärna kan begripa att det inte finns nån bil bakom den som jag bländat av för och jag kan slå på helljuset i samma ögonblick som bilarna möts. Det är det enda som är i närheten av trafiksäkert. Om man kör i 90 så färdas man 25 m på en sekund. Med nuvarande programvara så färdas man minst 50 meter, troligen mer, innan man får helljus igen. Det kan jag som ansvarig förare inte acceptera. Jag kan missa nån som går på vägrenen, en älg som är på väg upp på vägen, eller nåt annat hinder.

Dagens autohelljus i Tesla är helt enkelt för trafikfarlig för att använda.
Tror det gäller alla autohelljus!
Hittade en manuell workaround, precis efter mötet så använder jag "helljustutan" ett par sekunder, sen är automatiska helljuset igång när man släpper.
Det kändes inte så jobbigt att göra.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Jerker »

Tellus skrev:
Hittade en manuell workaround, precis efter mötet så använder jag "helljustutan" ett par sekunder, sen är automatiska helljuset igång när man släpper.
Det kändes inte så jobbigt att göra.
Ja, jag funderade faktiskt på om det gick att göra det på nåt sätt. Men det undanröjer ju inte andra brister vid möten. På stora, raka vägar är det säkert enklare för bilen att se möten, men jag kör mest (jobbpendlingen) på smalare, krokiga och backiga vägar och där funkar inte ens den senaste uppdateringen särskilt bra. Där missar bilen att se att det kommer ett möte runt nästa krök, vilket jag inte har några problem med, eller vid backkrön. Den mötande föraren hinner få mitt helljus rakt på sig innan min bil hinner fatta att det är ett möte. Det slipper de när jag bländar av manuellt.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1830
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av BrooklynS »

Jerker skrev:
Tellus skrev:
Hittade en manuell workaround, precis efter mötet så använder jag "helljustutan" ett par sekunder, sen är automatiska helljuset igång när man släpper.
Det kändes inte så jobbigt att göra.
Ja, jag funderade faktiskt på om det gick att göra det på nåt sätt. Men det undanröjer ju inte andra brister vid möten. På stora, raka vägar är det säkert enklare för bilen att se möten, men jag kör mest (jobbpendlingen) på smalare, krokiga och backiga vägar och där funkar inte ens den senaste uppdateringen särskilt bra. Där missar bilen att se att det kommer ett möte runt nästa krök, vilket jag inte har några problem med, eller vid backkrön. Den mötande föraren hinner få mitt helljus rakt på sig innan min bil hinner fatta att det är ett möte. Det slipper de när jag bländar av manuellt.
Ja tyvärr så gäller detta också alla andra former av helljusautomatik... Som förare får man vara med i matchen ändå.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Tellus »

Jerker skrev:
Tellus skrev:
Hittade en manuell workaround, precis efter mötet så använder jag "helljustutan" ett par sekunder, sen är automatiska helljuset igång när man släpper.
Det kändes inte så jobbigt att göra.
Ja, jag funderade faktiskt på om det gick att göra det på nåt sätt. Men det undanröjer ju inte andra brister vid möten. På stora, raka vägar är det säkert enklare för bilen att se möten, men jag kör mest (jobbpendlingen) på smalare, krokiga och backiga vägar och där funkar inte ens den senaste uppdateringen särskilt bra. Där missar bilen att se att det kommer ett möte runt nästa krök, vilket jag inte har några problem med, eller vid backkrön. Den mötande föraren hinner få mitt helljus rakt på sig innan min bil hinner fatta att det är ett möte. Det slipper de när jag bländar av manuellt.
Körde backig väg idag och jag blev imponerad. Min bil bländade av innan mötande såg mitt helljus vid backkrön.
Tänkte att det beror på att kameran sitter högt i framrutan och såg mötande ljus innan mötande förare såg mina ljus. Hände flera gånger, men det var rättså flacka backkrön och rak väg.
Version 2022.40.4 på en MYP
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1830
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av BrooklynS »

Skall strax bränna 22 mil (Luleå-Pajala) mörker med 2022.40.4... återkommer med rapport. ;)
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7715
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av mikebike »

BrooklynS skrev:
Skall strax bränna 22 mil (Luleå-Pajala) mörker med 2022.40.4... återkommer med rapport. ;)
Där är det väl inga möten?! ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 497
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av LarsaR »

mikebike skrev:
BrooklynS skrev:
Skall strax bränna 22 mil (Luleå-Pajala) mörker med 2022.40.4... återkommer med rapport. ;)
Där är det väl inga möten?! ;)
Genom Sattajärvi kryllar det av Laestadianer i folkabussar så där är det gott om möten ;)
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1830
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av BrooklynS »

Haha

Nå, avbländning funkar som många sagt närmast perfekt eller i vart fall så bra man kan önska. Inte en blinkning fick jag.

Men som flera påpekat så tar det lite längre tid nu innan den slår på igen. Jag klockade några gånger och de flesta ligger kring 2,5 sek efter möte medan några väntade så länge som 7 sekunder på en i övrigt tom väg (dock med viss vägbelysning som kanske förvirrar).

Den bländar till och med av för lastbilshytter, det är fanimig bra gjort.

Väntar på nästa uppdatering som kanske åtgärdar tiden mellan möte och helljus…
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7715
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av mikebike »

BrooklynS skrev:
Haha

Nå, avbländning funkar som många sagt närmast perfekt eller i vart fall så bra man kan önska. Inte en blinkning fick jag.

Men som flera påpekat så tar det lite längre tid nu innan den slår på igen. Jag klockade några gånger och de flesta ligger kring 2,5 sek efter möte medan några väntade så länge som 7 sekunder på en i övrigt tom väg (dock med viss vägbelysning som kanske förvirrar).

Den bländar till och med av för lastbilshytter, det är fanimig bra gjort.

Väntar på nästa uppdatering som kanske åtgärdar tiden mellan möte och helljus…
Du har inte förstått hur det går till. Nästa uppdatering innebär en försämring som åtgärdas i uppdateringen efter....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1830
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av BrooklynS »

Jodå, jag är införstådd med det men för att få näst-nästa måste jag ju passera nästa…
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7715
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av mikebike »

BrooklynS skrev:
Jodå, jag är införstådd med det men för att få näst-nästa måste jag ju passera nästa… Bild
Måste man?
Jag har 2022 36 väntande i bilen, men det är ju 2022.40 man vill ha.... ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1830
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av BrooklynS »

Väntar på 2026.32.4

DEN kommer att vara bra. Någon som vågar sätta emot?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Nicke Nyfiken »

BrooklynS skrev:
Väntar på 2026.32.4

DEN kommer att vara bra. Någon som vågar sätta emot?
Yepp.
Har den inte total självkörning Level 5 på alla vägar i alla väderlekar så är den inte bra.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av ANLI »

Jag har vägrat uppdatering som tar bort radarn länge nu.
Bilen laddar ned nya versioner på 4G för installation fortlöpande och är nu uppe på 2022.36.6.

Bilen funkar bra med 2022.24.5 förutom lite spökbromsningar vid möte med lastbilar och tomma korsningar.

Jag funderar på vad uppdateringarna sedan mars då bilen var ny tillfört?
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av NEO »

Fick 2022.40.4.1, bug fix?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3707
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av jonasl »

ANLI skrev:
Jag funderar på vad uppdateringarna sedan mars då bilen var ny tillfört?
Bättre funktion på det automatiska helljuset verkar vara koncencus när det gäller 2022.40, jag har den väntande för nedladdning men upplevde viss förbättring redan vid 2022.36
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Mitso
Inlägg: 17
Blev medlem: 08 feb 2022 13:19

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av Mitso »

Vart ju nyfiken, blev en runda då 2022.40.1 ramla in idag. Kan bara bekräfta tidigare talare. Äntligen!!!
Kanske minns galet, men nu kan man ju manuellt slå på/av helljuset med AP aktivt, kanske gått tidigare med?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1830
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av BrooklynS »

Det kunde man tidigare också.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 733
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2022.40

Inlägg av flamman »

Nja… inte alltid väl? Som jag minns det så går det inte alltid. På vissa sträckor så vägrade den slå på helljuset när man körde på AP. Helt mörk landsväg så startade hel-ljus när man förde spaken framåt. Men på vissa sträckor/tillfällen hände ingenting när man för spaken framåt.
Allt detta med AP aktiv.
Har de ändrat detta så man alltid kan få hel-ljuset att aktivera under AP vore det toppen och mycket mer logiskt/bra. För som det var tidigare så kändes det ganska random och ologiskt med helljuset när man körde på AP.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Skriv svar