"Bonus bör i framtiden ges till bilar med små batterier om 10–20 kWh"
Menar han EU mopeder?
Finns det någon elbil med så "stort" batteri? Kanske han vill hjälpa Uniti katastrofen?
Han menar självklart Phev eller BMW i3 Rex liknande koncept.
Läser du artikeln riktigt så påstår han i grafen sin att Phev har minsta klimatpåverkan i tillverkningen men missar totalt när det lilla batteriet ej laddas används fossila bränslen istället.
Han ser att Bonus/Malus är lägre på Phev och vill premiera dessa för egen vinning.
Tycker att PHEV inte ska ha något bonus över huvud taget. PHEV är ju som etanolbilar.
Re: Artikel i media
Postat: 21 maj 2020 01:01
av [JM]
Det var ju så många episka fel/ tankevurpor i den artikeln så man blir trött.
1* Han gnäller på accelerationen. Det är inte accelerationen som dödar. Det är för hög fart vid fel tillfälle som dödar i trafiken. Eller att man sitter och glor på telefonen.
För det gör man ju när man gasar iväg som ett svin vid rödljuset. Ehh nej föresten det är ju telefonmupparna som alldrig kommer iväg.. fan där rök den tesen..
2* Gnäller på tunga batterier... Ehhh professor i på Chalmers och vet inte hur man räknar på rullmotstånd.
Varje +100kg ger ca 4wh/km extra förbrukning.
Dvs ta bort hela teslas 500kg batteri och du minskar förbrukning med 20wh/km. På elbilar som har typ 200 till 300 wh/km. Typ 10% minskad elförbrukning alltså.
Sen ska han stoppa dit en förbränningsmotor som inte väger nåt alls med en bensitank som inte heller väger nåt alls och alla andra extraprylar som behövs till en motor(dom väger inte heller något). Låter ju riktigt väl genomtänkt.
3. Kobolt och bararbete igen. I rest my case.
Hur vore det att ta reda på fakta. Men det är klart. Är man professor så är det ju kanske svårt med den biten. Att CATL, Tesla med fler snart kan, eller redan kan, leverera batterier helt utan kobolt verkar han inte känna tilll. Det är ju inte så att varenda elbils/cleantech sajt har artiklar varje vecka om detta.
Re: Artikel i media
Postat: 21 maj 2020 05:50
av nek0
[JM] skrev:
Det var ju så många episka fel/ tankevurpor i den artikeln så man blir trött.
1* Han gnäller på accelerationen. Det är inte accelerationen som dödar. Det är för hög fart vid fel tillfälle som dödar i trafiken. Eller att man sitter och glor på telefonen.
För det gör man ju när man gasar iväg som ett svin vid rödljuset. Ehh nej föresten det är ju telefonmupparna som alldrig kommer iväg.. fan där rök den tesen..
2* Gnäller på tunga batterier... Ehhh professor i på Chalmers och vet inte hur man räknar på rullmotstånd.
Varje +100kg ger ca 4wh/km extra förbrukning.
Dvs ta bort hela teslas 500kg batteri och du minskar förbrukning med 20wh/km. På elbilar som har typ 200 till 300 wh/km. Typ 10% minskad elförbrukning alltså.
Sen ska han stoppa dit en förbränningsmotor som inte väger nåt alls med en bensitank som inte heller väger nåt alls och alla andra extraprylar som behövs till en motor(dom väger inte heller något). Låter ju riktigt väl genomtänkt.
3. Kobolt och bararbete igen. I rest my case.
Hur vore det att ta reda på fakta. Men det är klart. Är man professor så är det ju kanske svårt med den biten. Att CATL, Tesla med fler snart kan, eller redan kan, leverera batterier helt utan kobolt verkar han inte känna tilll. Det är ju inte så att varenda elbils/cleantech sajt har artiklar varje vecka om detta.
Han måste ha minst en mobiltelefon och en bärbar dator hemma utan att tycka att det är fel med barnarbete grrr
Re: Artikel i media
Postat: 21 maj 2020 07:18
av dd88
[JM] skrev:
1* Han gnäller på accelerationen. Det är inte accelerationen som dödar. Det är för hög fart vid fel tillfälle som dödar i trafiken. Eller att man sitter och glor på telefonen.
För det gör man ju när man gasar iväg som ett svin vid rödljuset. Ehh nej föresten det är ju telefonmupparna som alldrig kommer iväg.. fan där rök den tesen...
Visade inte undersökningen från Danmark att just acceleration ansågs vara en av anledningarna till högre skadefrekvens på elbilar, och Tesla i synnerhet?
Är ju samma sak med fossildrivna prestandabilar.
Tycker personligen att förarutbildning borde vara obligatoriskt för prestandabilar, det är först när man inser hur snabbt det kan gå riktigt fel som man slutar tar risker i trafiken.
Re: Artikel i media
Postat: 21 maj 2020 09:20
av Jerker
När jag hämtade ut min bil i Trosta så var det samtidigt ett ännu lite äldre par som hämtade ut sin. Jag hörde kvinnan förmana sin man att ställa in chill mode innan de körde iväg.
Re: Artikel i media
Postat: 21 maj 2020 10:16
av Swede1
Kul krönika av Barrling, även om den inte har direkt med elbilar att göra, så kanske nån hajar till. På 70-talet var Sverige bland de bästa i världen, not so much today. Men föreställningen verkar leva kvar, även bland myndighetspersoner.
1* Han gnäller på accelerationen. Det är inte accelerationen som dödar. Det är för hög fart vid fel tillfälle som dödar i trafiken. Eller att man sitter och glor på telefonen.
För det gör man ju när man gasar iväg som ett svin vid rödljuset. Ehh nej föresten det är ju telefonmupparna som alldrig kommer iväg.. fan där rök den tesen...
Visade inte undersökningen från Danmark att just acceleration ansågs vara en av anledningarna till högre skadefrekvens på elbilar, och Tesla i synnerhet?
Är ju samma sak med fossildrivna prestandabilar.
Tycker personligen att förarutbildning borde vara obligatoriskt för prestandabilar, det är först när man inser hur snabbt det kan gå riktigt fel som man slutar tar risker i trafiken.
En stor del av försäkringsärendena beror på att bilarna kört på pelare och betongklumpar på parkeringar.
Man får skilja på parkeringsskador och dödsfall.
För nåt år sen så hittade jag en karta över min kommun där man markerat alla olyckor. Allt från singelolyckor till fotgängare som dödats av bilister mm. I princip alla olyckor som krävde att polisen behöft tillkallas.
Det var ganska tydligt att majoriteten dödade i trafiken här i trakten kom ifrån fotgängare som blivit påkörda vid övergångställen mm på 30, 40 och 50 sträckor.
Masskrockarna var på avfarten från E18 osv dock utan dödsfall skall tilläggas.
Det år då det känns extra bra att polisen lägger massor av resurser på att plocka fortkörare på motorvägen...
Re: Artikel i media
Postat: 21 maj 2020 13:17
av dd88
[JM] skrev:
dd88 skrev:
[JM] skrev:
1* Han gnäller på accelerationen. Det är inte accelerationen som dödar. Det är för hög fart vid fel tillfälle som dödar i trafiken. Eller att man sitter och glor på telefonen.
För det gör man ju när man gasar iväg som ett svin vid rödljuset. Ehh nej föresten det är ju telefonmupparna som alldrig kommer iväg.. fan där rök den tesen...
Visade inte undersökningen från Danmark att just acceleration ansågs vara en av anledningarna till högre skadefrekvens på elbilar, och Tesla i synnerhet?
Är ju samma sak med fossildrivna prestandabilar.
Tycker personligen att förarutbildning borde vara obligatoriskt för prestandabilar, det är först när man inser hur snabbt det kan gå riktigt fel som man slutar tar risker i trafiken.
En stor del av försäkringsärendena beror på att bilarna kört på pelare och betongklumpar på parkeringar.
Man får skilja på parkeringsskador och dödsfall.
För nåt år sen så hittade jag en karta över min kommun där man markerat alla olyckor. Allt från singelolyckor till fotgängare som dödats av bilister mm. I princip alla olyckor som krävde att polisen behöft tillkallas.
Det var ganska tydligt att majoriteten dödade i trafiken här i trakten kom ifrån fotgängare som blivit påkörda vid övergångställen mm på 30, 40 och 50 sträckor.
Masskrockarna var på avfarten från E18 osv dock utan dödsfall skall tilläggas.
Det år då det känns extra bra att polisen lägger massor av resurser på att plocka fortkörare på motorvägen...
Fast nu handlar det ju inte om några parkeringsskador, utan allvarliga olyckor och tillbud, där är prestandabilar överrepresenterade sett till hur många som rullar ute på vägarna.
Nu har fler tillverkare börjat reglera maxhastighet, troligtvis en tidsfråga innan acceleration blir reglerat på samma sätt.
Re: Artikel i media
Postat: 21 maj 2020 13:33
av [JM]
dd88 skrev:
[JM] skrev:
dd88 skrev:
[JM] skrev:
1* Han gnäller på accelerationen. Det är inte accelerationen som dödar. Det är för hög fart vid fel tillfälle som dödar i trafiken. Eller att man sitter och glor på telefonen.
För det gör man ju när man gasar iväg som ett svin vid rödljuset. Ehh nej föresten det är ju telefonmupparna som alldrig kommer iväg.. fan där rök den tesen...
Visade inte undersökningen från Danmark att just acceleration ansågs vara en av anledningarna till högre skadefrekvens på elbilar, och Tesla i synnerhet?
Är ju samma sak med fossildrivna prestandabilar.
Tycker personligen att förarutbildning borde vara obligatoriskt för prestandabilar, det är först när man inser hur snabbt det kan gå riktigt fel som man slutar tar risker i trafiken.
En stor del av försäkringsärendena beror på att bilarna kört på pelare och betongklumpar på parkeringar.
Man får skilja på parkeringsskador och dödsfall.
För nåt år sen så hittade jag en karta över min kommun där man markerat alla olyckor. Allt från singelolyckor till fotgängare som dödats av bilister mm. I princip alla olyckor som krävde att polisen behöft tillkallas.
Det var ganska tydligt att majoriteten dödade i trafiken här i trakten kom ifrån fotgängare som blivit påkörda vid övergångställen mm på 30, 40 och 50 sträckor.
Masskrockarna var på avfarten från E18 osv dock utan dödsfall skall tilläggas.
Det år då det känns extra bra att polisen lägger massor av resurser på att plocka fortkörare på motorvägen...
Fast nu handlar det ju inte om några parkeringsskador, utan allvarliga olyckor och tillbud, där är prestandabilar överrepresenterade sett till hur många som rullar ute på vägarna.
Nu har fler tillverkare börjat reglera maxhastighet, troligtvis en tidsfråga innan acceleration blir reglerat på samma sätt.
Rapporten från Danmark du hänvisade till som visar en ökning av olyckor med teslor var ju just en ökning av parkeringsskador. Står inget alls om dödsfall.
Re: Artikel i media
Postat: 21 maj 2020 13:58
av dd88
[JM] skrev:
dd88 skrev:
[JM] skrev:
dd88 skrev:
[JM] skrev:
1* Han gnäller på accelerationen. Det är inte accelerationen som dödar. Det är för hög fart vid fel tillfälle som dödar i trafiken. Eller att man sitter och glor på telefonen.
För det gör man ju när man gasar iväg som ett svin vid rödljuset. Ehh nej föresten det är ju telefonmupparna som alldrig kommer iväg.. fan där rök den tesen...
Visade inte undersökningen från Danmark att just acceleration ansågs vara en av anledningarna till högre skadefrekvens på elbilar, och Tesla i synnerhet?
Är ju samma sak med fossildrivna prestandabilar.
Tycker personligen att förarutbildning borde vara obligatoriskt för prestandabilar, det är först när man inser hur snabbt det kan gå riktigt fel som man slutar tar risker i trafiken.
En stor del av försäkringsärendena beror på att bilarna kört på pelare och betongklumpar på parkeringar.
Man får skilja på parkeringsskador och dödsfall.
För nåt år sen så hittade jag en karta över min kommun där man markerat alla olyckor. Allt från singelolyckor till fotgängare som dödats av bilister mm. I princip alla olyckor som krävde att polisen behöft tillkallas.
Det var ganska tydligt att majoriteten dödade i trafiken här i trakten kom ifrån fotgängare som blivit påkörda vid övergångställen mm på 30, 40 och 50 sträckor.
Masskrockarna var på avfarten från E18 osv dock utan dödsfall skall tilläggas.
Det år då det känns extra bra att polisen lägger massor av resurser på att plocka fortkörare på motorvägen...
Fast nu handlar det ju inte om några parkeringsskador, utan allvarliga olyckor och tillbud, där är prestandabilar överrepresenterade sett till hur många som rullar ute på vägarna.
Nu har fler tillverkare börjat reglera maxhastighet, troligtvis en tidsfråga innan acceleration blir reglerat på samma sätt.
Rapporten från Danmark du hänvisade till som visar en ökning av olyckor med teslor var ju just en ökning av parkeringsskador. Står inget alls om dödsfall.
Det var Teslas version, att användare kom från mindre bilar och inte kunde hantera storleken.
Andra pekar ut accelerationen som en av anledningarna.
Fossilbilar med högre prestanda är som sagt överrepresenterade med tanke på hur liten del av den totala fordonsflottan de består av, att elbilar med högre prestanda även de är överrepresenterade är väl ingen skräll direkt.
Det och en övertro till ens egna förmåga bakom ratten är ingen bra kombination.
Re: Artikel i media
Postat: 21 maj 2020 17:11
av FlyingBlue
dd88 skrev:
Det var Teslas version, att användare kom från mindre bilar och inte kunde hantera storleken.
Andra pekar ut accelerationen som en av anledningarna.
Fossilbilar med högre prestanda är som sagt överrepresenterade med tanke på hur liten del av den totala fordonsflottan de består av, att elbilar med högre prestanda även de är överrepresenterade är väl ingen skräll direkt.
Det och en övertro till ens egna förmåga bakom ratten är ingen bra kombination.
Jag slutade läsa vid stycket där han räknar batteriets kapacitet mot antalet barnarbetare i Kongo.
Re: Artikel i media
Postat: 21 maj 2020 19:44
av [JM]
dd88 skrev:
[JM] skrev:
dd88 skrev:
[JM] skrev:
dd88 skrev:
....klipp...
Visade inte undersökningen från Danmark att just acceleration ansågs vara en av anledningarna till högre skadefrekvens på elbilar, och Tesla i synnerhet?
Är ju samma sak med fossildrivna prestandabilar.
Tycker personligen att förarutbildning borde vara obligatoriskt för prestandabilar, det är först när man inser hur snabbt det kan gå riktigt fel som man slutar tar risker i trafiken.
En stor del av försäkringsärendena beror på att bilarna kört på pelare och betongklumpar på parkeringar.
Man får skilja på parkeringsskador och dödsfall.
För nåt år sen så hittade jag en karta över min kommun där man markerat alla olyckor. Allt från singelolyckor till fotgängare som dödats av bilister mm. I princip alla olyckor som krävde att polisen behöft tillkallas.
Det var ganska tydligt att majoriteten dödade i trafiken här i trakten kom ifrån fotgängare som blivit påkörda vid övergångställen mm på 30, 40 och 50 sträckor.
Masskrockarna var på avfarten från E18 osv dock utan dödsfall skall tilläggas.
Det år då det känns extra bra att polisen lägger massor av resurser på att plocka fortkörare på motorvägen...
Fast nu handlar det ju inte om några parkeringsskador, utan allvarliga olyckor och tillbud, där är prestandabilar överrepresenterade sett till hur många som rullar ute på vägarna.
Nu har fler tillverkare börjat reglera maxhastighet, troligtvis en tidsfråga innan acceleration blir reglerat på samma sätt.
Rapporten från Danmark du hänvisade till som visar en ökning av olyckor med teslor var ju just en ökning av parkeringsskador. Står inget alls om dödsfall.
Det var Teslas version, att användare kom från mindre bilar och inte kunde hantera storleken.
Andra pekar ut accelerationen som en av anledningarna.
Fossilbilar med högre prestanda är som sagt överrepresenterade med tanke på hur liten del av den totala fordonsflottan de består av, att elbilar med högre prestanda även de är överrepresenterade är väl ingen skräll direkt.
Det och en övertro till ens egna förmåga bakom ratten är ingen bra kombination.
Jag håller med att mer hästkrafter i bilparken säkert kan leda till fler olyckor innan folk lär sig köra.
Men det var ett försäkringsbolag i Danmark, Topdanmark, som kom med det påståendet gällande parkeringsskador.
Försäkringsbolaget Topdanmark uppger att elbilar är involverade i 20 procent fler tillbud än bilar med förbränningsmotor. Och för elbilsmärket Tesla är siffran otroliga 50 procent. För varje par tillbud med vanliga bilar sker alltså tre tillbud med en Tesla.
– Det sker förmodligen för att elbilar accelererar snabbt och det kan överraska föraren, säger Topdanmarks chef för produktutveckling, Jens Røpke, till tidningen.
En stor del av försäkringsärendena beror på att bilarna kört på pelare och betongklumpar på parkeringar.
Re: Artikel i media
Postat: 25 maj 2020 13:19
av SwedenEvGuru
Ny Lag om Laddplatser från 25 Maj vid Bostäder och nybyggnationer. Skönt att reglerna blir likadana som dom varit före på Motorvärmarplatser var väll enklast att följa dessa. https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... eds-redan/
Re: Artikel i media
Postat: 25 maj 2020 15:00
av Pontus
Pontus skrev:
bonath skrev:
Richard Hammond har sett ljuset...
Någon som vet om han har köpt en model X ännu?
Svarar mig själv. Han har precis köpt en Tesla, antar att det är en model X och att det är en P men än så länge vet jag bara att det är en Tesla.
Re: Artikel i media
Postat: 27 maj 2020 08:44
av Zalman3
VW satsar i Kina.
Exclusive: Volkswagen in final talks to seal biggest M&A deals in China EV sector - sources.
HONG KONG/FRANKFURT (Reuters) - Volkswagen AG (VOWG_p.DE) is in final talks to seal its largest investment deals with Chinese electric vehicle (EV) firms, two sources said, as the German automaker accelerates its push into the world’s largest market for environmentally friendlier cars.
Exclusive: Volkswagen in final talks to seal biggest M&A deals in China EV sector - sources.
HONG KONG/FRANKFURT (Reuters) - Volkswagen AG (VOWG_p.DE) is in final talks to seal its largest investment deals with Chinese electric vehicle (EV) firms, two sources said, as the German automaker accelerates its push into the world’s largest market for environmentally friendlier cars.
Exclusive: Volkswagen in final talks to seal biggest M&A deals in China EV sector - sources.
HONG KONG/FRANKFURT (Reuters) - Volkswagen AG (VOWG_p.DE) is in final talks to seal its largest investment deals with Chinese electric vehicle (EV) firms, two sources said, as the German automaker accelerates its push into the world’s largest market for environmentally friendlier cars.
BMW kommer med något som motsvarar Sentry mode i nya 5-serien.
Det är väl första bilen man hör om med liknande funktion som Tesla gällande övervakning av bilens omgivning?
Re: Artikel i media
Postat: 27 maj 2020 18:49
av Elbilisten
Fler och fler sitter och räknar. I forntiden var det mycket snack om brytpunkten mellan när man skulle köra på bensin eller diesel. Folk satt och räknade på literpriser, förbrukning, inköpspris, fordonsskatt mm. Nu försvinner de sista specialfallen där det eventuellt kan tänkas bli billigare med avgasbil. Nu är ekonomi ju bara en del i att välja drivmedel. Men detta är viktigt för att påverka dem som i princip bara styrs av (kärleken till) pengar. Money talks. Här ett exempel från Aftonbladet.
Fler och fler sitter och räknar. I forntiden var det mycket snack om brytpunkten mellan när man skulle köra på bensin eller diesel. Folk satt och räknade på literpriser, förbrukning, inköpspris, fordonsskatt mm. Nu försvinner de sista specialfallen där det eventuellt kan tänkas bli billigare med avgasbil. Nu är ekonomi ju bara en del i att välja drivmedel. Men detta är viktigt för att påverka dem som i princip bara styrs av (kärleken till) pengar. Money talks. Här ett exempel från Aftonbladet.