Sida 295 av 422
Re: Senaste version 2022.36
Postat: 03 nov 2022 11:43
av Tellus
McFace skrev:BrooklynS skrev:Det går ju utmärkt att blanda av manuellt om man nu är med i matchen som förare. Det känns ibland som om hälften av inläggen på denna sajt är upprepningar av samma handhavandefel i alla trådar.
Kan vi inte ha EN tråd för klagomål kring vindrutetorkare och helljus så att övriga trådar kan handla om sitt trådämne?
Tack.
Det fungerade utmärkt innan uppdateringen med AP i mörker.
"Handhavandefel"? Tjena.
Re: Senaste version 2022.40
Postat: 03 nov 2022 21:39
av BrooklynS
Fick 36.6 nu ikväll.
Nu funkar helljuset klockrent, vindrutetorkaren fick jag hjälpa till någon gång i mörkret vid duggregn annars klanderfritt.
AP funkar hur bra som helst i mörker och regn.
Bara att vänta på nästa uppdatering som säkert lär ställa till det igen…

Re: Senaste version 2022.40
Postat: 03 nov 2022 22:32
av LarsL
agehall skrev:
Detta var med 2022.36.6 mjukvara. Eftersom det var första längre körningen med icke-optimala förhållanden kan jag inte riktigt jämföra helljusautomatiken och torkarautomatiken med hur det varit tidigare. Dock är det nytt för mig att bilen blir tvärsur för att den tycker att jag inte håller på ratten även fast jag gör det.
Tycker din beskrivning påminner om min upplevelse av de senare mjukvaran. Jag kör ju mest fram och tillbaka på samma sträcka men där funkar helljus och vindrutetorkare bra. Hade tidigare märkt att den inte reagerar att bilar med svagt halvljus, men tycker att den blivit bättre nu även på dessa.
Har också fått några sådana där plötsliga utskällningar av AP. Kan det vara kameran inne i kupén som registrerat mig som ouppmärksam?
En gång för några veckor sedan skulle bilen byta tillbaka till höger filen men var lite seg så en otålig BMW-förare i en Audi hade bestämt sig för att köra om mig på insidan, ”ganska” snabbt. Bilen skrek då till och röda ratten blinkade. Efter den händelsen så stängdes all ALL(!) automatik av farthållare, antisladd, regenerering… allt. Trodde allt pajat men när jag hade parkerat under dagen på jobbet så var allt normalt igen. Skum händelse.
Re: Senaste version 2022.40
Postat: 08 nov 2022 21:43
av frippan
Grym skillnad på helljusautomatiken med .40.x
Slå på automatiken igen och testa.
Re: Senaste version 2022.40
Postat: 09 nov 2022 08:43
av Nicke Nyfiken
frippan skrev:Grym skillnad på helljusautomatiken med .40.x
Slå på automatiken igen och testa.
Vadå ”slå på igen”?
Menar du att automatiken inte längre är tvingande när man använder AP? Låter ju riktigt bra i så fall.
Re: Senaste version 2022.40
Postat: 09 nov 2022 08:50
av mikebike
frippan skrev:Grym skillnad på helljusautomatiken med .40.x
Slå på automatiken igen och testa.
Jag väntar fortfarande på partiell avbländning. Vissa hävdade ju att det skulle vara lättare att få till än total avbländning.
Re: Senaste version 2022.40
Postat: 09 nov 2022 09:25
av Tellus
frippan skrev:Grym skillnad på helljusautomatiken med .40.x
Slå på automatiken igen och testa.
Fick 40.4 igår och körde några mil i mörker. Vilken skillnad, bländade av helt rätt och tände inte igen när mötande bländat av. Några oförklarliga avbländningar dock. Blir kul att testa mer.
Re: Senaste version 2022.40
Postat: 09 nov 2022 09:35
av Brages
Tellus skrev:frippan skrev:Grym skillnad på helljusautomatiken med .40.x
Slå på automatiken igen och testa.
Fick 40.4 igår och körde några mil i mörker. Vilken skillnad, bländade av helt rätt och tände inte igen när mötande bländat av. Några oförklarliga avbländningar dock. Blir kul att testa mer.
Glädjande men också irriterande att man inte brytt sig om att fixa detta tidigare.
Re: Senaste version 2022.40
Postat: 09 nov 2022 09:41
av BrooklynS
Brages skrev:Glädjande men också irriterande att man inte brytt sig om att fixa detta tidigare.
Ja, är glaset halvfullt eller halvtomt?
Re: Senaste version 2022.40
Postat: 09 nov 2022 10:11
av jonasl
Tellus skrev:frippan skrev:Grym skillnad på helljusautomatiken med .40.x
Slå på automatiken igen och testa.
Fick 40.4 igår och körde några mil i mörker. Vilken skillnad, bländade av helt rätt och tände inte igen när mötande bländat av. Några oförklarliga avbländningar dock. Blir kul att testa mer.
Upplevde en stor förbättring redan i 2022.36 vad gäller helljuset. Slår på fortare igen när man slår på efter manuell avbländning också. Är det ytterligare förbättring i 40 så är det ju fantastiskt.
Re: Senaste version 2022.40
Postat: 09 nov 2022 10:15
av NEO
Märkte ingen skillnad med 2022.36.6, körde imorse med 2022.4.4, ska bli spännande att testa på väg hem med automatiken igång. Har inte kört med automatiska helljus sedan länge, fullständigt uruselt där man bländar 999/1000 vid möten.
Re: Senaste version 2022.40
Postat: 09 nov 2022 10:26
av Nicke Nyfiken
jonasl skrev:Tellus skrev:frippan skrev:Grym skillnad på helljusautomatiken med .40.x
Slå på automatiken igen och testa.
Fick 40.4 igår och körde några mil i mörker. Vilken skillnad, bländade av helt rätt och tände inte igen när mötande bländat av. Några oförklarliga avbländningar dock. Blir kul att testa mer.
Upplevde en stor förbättring redan i 2022.36 vad gäller helljuset. Slår på fortare igen när man slår på efter manuell avbländning också. Är det ytterligare förbättring i 40 så är det ju fantastiskt.
2022.36 är lika usel som tidigare versioner i min bil. Helt oanvändbar. Så jag hoppas på 40.
Undrar om de ens jobbar på att få till pixel-funktionen.
Re: Senaste version 2022.40
Postat: 09 nov 2022 10:31
av Tellus
Nicke Nyfiken skrev:jonasl skrev:Tellus skrev:frippan skrev:Grym skillnad på helljusautomatiken med .40.x
Slå på automatiken igen och testa.
Fick 40.4 igår och körde några mil i mörker. Vilken skillnad, bländade av helt rätt och tände inte igen när mötande bländat av. Några oförklarliga avbländningar dock. Blir kul att testa mer.
Upplevde en stor förbättring redan i 2022.36 vad gäller helljuset. Slår på fortare igen när man slår på efter manuell avbländning också. Är det ytterligare förbättring i 40 så är det ju fantastiskt.
2022.36 är lika usel som tidigare versioner i min bil. Helt oanvändbar. Så jag hoppas på 40.
Undrar om de ens jobbar på att få till pixel-funktionen.
2022.36 gick inte att använda här heller. 40.4 helt annat beteende
Re: Senaste version 2022.40
Postat: 09 nov 2022 11:18
av jonasl
Jag undrar ofta om vi jagar spöken när vi tror att saker fungerar bättre. Jag har ju som sagt upplevt en stor förbättring, men beror den verkligen på nya versionen eller på att det fungerar bättre på den vägen jag oftast kör när det är mörkt av andra skäl? Den har t.ex. fått ny beläggning (som är svartare), det är mörkare ute vilket också ger bättre kontraster. Jag har bytt bil sen förra vintern, osv osv.
Men jag slutar aldrig hoppas. Torkarautomatiken är fortfarande kass i mörker iaf

Re: Senaste version 2022.40
Postat: 09 nov 2022 11:35
av Nicke Nyfiken
jonasl skrev:Jag undrar ofta om vi jagar spöken när vi tror att saker fungerar bättre. Jag har ju som sagt upplevt en stor förbättring, men beror den verkligen på nya versionen eller på att det fungerar bättre på den vägen jag oftast kör när det är mörkt av andra skäl? Den har t.ex. fått ny beläggning (som är svartare), det är mörkare ute vilket också ger bättre kontraster. Jag har bytt bil sen förra vintern, osv osv.
Men jag slutar aldrig hoppas. Torkarautomatiken är fortfarande kass i mörker iaf

Ja det är löjeväckande att så fort det kommit en uppdatering så är det ett gäng (oftast samma individer) som hävdar att allting fungerar sååååå mycket bättre, och ibland till och med helt perfekt.
Och när nästa uppdatering kommer så hävdar samma individer återigen att allt blivit sååååå mycket bättre.
Hur är det ens möjligt när det var perfekt sedan innan?

Re: Senaste version 2022.40
Postat: 09 nov 2022 12:43
av BrooklynS
Det intressanta är snarare de individer som påstår att det är lika dåligt som förut...
Klockade nu, det tar 1,2 sekunder efter möte innan helljuset slås på igen. Borde förstås vara 0,2 sekunder men det är inga 4-5 sekunder som någon påstått.
Att matrixfunktionen inte prioriterats är skitdåligt, beror troligen på att det nyss blivit lagligt i USA och därmed kommit upp på bordet hos programmerarna...
Re: Senaste version 2022.40
Postat: 09 nov 2022 13:00
av themax
BrooklynS skrev:Det intressanta är snarare de individer som påstår att det är lika dåligt som förut...
Finns det grader i helvetet?
Skämt åsido. Bilen smäller fortfarande på helljuset på AP på väl upplysta trafikleder och i tätbebyggda områden. Ser inte heller genom vajerräcket på 2+1-vägar på ett acceptabelt sätt och jag har inte upplevt någon förbättring mellan .36. och .40. Fick .40.4.1 igår. Har inga förhoppningar om att det sker underverk denna gång heller.
Kör inte längre med automatiskt helljus utan har fått in vanan att avaktivera det i samma sekund jag aktiverar AP. Vore mycket bättre om jag slapp den extra rörelsen. Matrix kommer nog vilken torsdag som helst…
Re: Senaste version 2022.40
Postat: 09 nov 2022 13:16
av Nicke Nyfiken
BrooklynS skrev:Det intressanta är snarare de individer som påstår att det är lika dåligt som förut...
Klockade nu, det tar 1,2 sekunder efter möte innan helljuset slås på igen. Borde förstås vara 0,2 sekunder men det är inga 4-5 sekunder som någon påstått.
Att matrixfunktionen inte prioriterats är skitdåligt, beror troligen på att det nyss blivit lagligt i USA och därmed kommit upp på bordet hos programmerarna...
Jag har kört Tesla i mer än 7 år och vet att det oftast bara är små knappt märkbara förbättringar som kommer. De där stora förbättringarna som kommer en och annan gång är ovanliga. Men vi vet att det finns några bilar som blir sååååå mycket bättre varje gång det kommer en uppdatering, även om den var helt perfekt redan innan.
Men intressant om nu helljusfördröjningen blivit konsekvent med 1,2 sekunders fördröjning. Jag har hittills haft till synes helt slumpartat mellan 1-3 sekunders fördröjning efter möte innan helljuset tänts.
Ja vi får hoppas att den ändrade lagstiftningen i USA kan skynda på utvecklingen av matrixfunktionen. Det hade varit den bästa lösningen för helljuset.
Re: Senaste version 2022.40
Postat: 09 nov 2022 14:22
av dstr
Nicke Nyfiken skrev:
Ja vi får hoppas att den ändrade lagstiftningen i USA kan skynda på utvecklingen av matrixfunktionen. Det hade varit den bästa lösningen för helljuset.
l0lz
Det har tagit Tesla 6 år att få till helljusautomatiken. Jo, det är sex jävla år sen dom hade sönder regnsensorn och helljusautomatiken.
När tror du dom får till matrix-funktionen?
Re: Senaste version 2022.40
Postat: 09 nov 2022 15:30
av jonasl
dstr skrev:
När tror du dom får till matrix-funktionen?
Är benägen att hålla med, det är uselt att det fortfarande inte fungerar riktigt bra. Har en liten förhoppning om matrix-funktionen i alla fall, de har ju skyfflat in väldigt mycket stålars i att utrusta bilen med den hårdvaran som krävs.
Re: Senaste version 2022.40
Postat: 09 nov 2022 15:42
av Nicke Nyfiken
dstr skrev:Nicke Nyfiken skrev:
Ja vi får hoppas att den ändrade lagstiftningen i USA kan skynda på utvecklingen av matrixfunktionen. Det hade varit den bästa lösningen för helljuset.
l0lz
Det har tagit Tesla 6 år att få till helljusautomatiken. Jo, det är sex jävla år sen dom hade sönder regnsensorn och helljusautomatiken.
När tror du dom får till matrix-funktionen?
Jag har i princip gett upp den vanliga helljusautomatiken, så jag greppar varje halmstrå.

Re: Senaste version 2022.40
Postat: 09 nov 2022 16:25
av Jerker
Jag får testa automatiken idag igen. Fick 40.4 i morse och ska köra hem i mörkret. Kan det vara så att bilar med lägre version av datorn hanterar det sämre? Jag har HW2.5
Re: Senaste version 2022.40
Postat: 09 nov 2022 17:54
av Jerker
Jo, mötena klarade den i princip fläckfritt. Ingen mötande behövde känna att bilen bländade av för sent. Men den är fortfarande dålig på att hantera framförvarande bilar. Om inte bilen framför är alldeles nära eller om vägen svänger lite så att bilen inte ligger alldeles rakt framför så börjar den slå av och på helljuset lite slumpmässigt. Sen är den nu nästan ännu värre med att vänta med att slå på helljuset igen efter ett möte. Det är verkligen inte bra!
Re: Senaste version 2022.40
Postat: 09 nov 2022 18:05
av Franz
Körde 18 mil på motorvägen mellan Göteborg och Ängelholm på söndagskvällen med 36.6. Första 10 (?) milen gick fint vilket väl verkar bero på att det var någon bil inom synhåll framför mig den sträckan. I takt med att trafiken började glesa ut sig blev det dock problem med mitträcke i ett krön och sedan lite för ofta för långt avstånd mellan mötande bilar. D.v.s. när en bil passerar slår bilen på helljuset när man kanske under andra omständigheter hade börjat fundera på att blända av för nästa bil. Vägen till och från motorvägen gick smärtfritt även om det var sträckor upplysta nog för att jag själv inte skulle ha kört med helljus på dem.
Det var riktigt tråkigt väder med regn och lite dimmigt men jag körde 100% på automatiken på vindrutetorkarna. Typiskt är det dock så att man skulle vilja slå på torkarna en stund före bilen gör det och ibland även köra på lite högre tempo. När den väl kommit igång med första torkningen brukar den dock hålla igång i lagom eller nästan lagom tempo. Jag har full förståelse för de som ger upp och tror att torkarna aldrig skall komma igång dock.
Enligt min uppfattning var det väldigt stor skillnad i helljusautomatiken i och med version 2022.36. Blir det lika mycket bättre med 2022.40 börjar man ju bli riktigt glad

.
Re: Senaste version 2022.40
Postat: 09 nov 2022 18:07
av Franz
Jerker skrev:Jo, mötena klarade den i princip fläckfritt. Ingen mötande behövde känna att bilen bländade av för sent. Men den är fortfarande dålig på att hantera framförvarande bilar. Om inte bilen framför är alldeles nära eller om vägen svänger lite så att bilen inte ligger alldeles rakt framför så börjar den slå av och på helljuset lite slumpmässigt. Sen är den nu nästan ännu värre med att vänta med att slå på helljuset igen efter ett möte. Det är verkligen inte bra!
Verkligen intressant angående framförvarande bilar. Jag har varit riktigt imponerad över hur galant min bil klarat dessa. Vi kanske kan be Tesla ta möteslogiken från din bil och kombinera med logiken för framförvarande bil från min så är de ju klara
