Jag körde i runt 40 minuter på fredagskvällen och passade på att testa det automatiska helljuset med 2022.36.2. Det är som en helt annan bil mot tidigare på den här punkten. Nu är ju min provtur inte heltäckande men det jag upplevde var att på väg utan mitträcke fungerade avbländningen väldigt bra. Med mitträcke fungerar det väldigt bra på 2+1-väg när man ligger i högerfil och således har en tom fil kvar mellan mötande trafik. Det gick sämre när jag låg närmast mötande om än att det då var en betongavdelare som är lite högre så lite tuffare förutsättningar och kanske inte något som är jättevanligt i trafiken (?).
I övrigt:
* Bländande aldrig bilar bakifrån
* Bländade av för bil som körde in i cirkulationsplats från sidan. Det hände 1 gång så kanske man inte skall dra för mycket slutsatser av att den lyckades till 100% då men det var åtminstone häftigt

.
* Den reagerar på ganska långa avstånd men inte helt stabilt. D.v.s. den kan blända av / på några gånger baserat på något som händer väldigt långt bort.
* Bilen fixar i och för sig stadsmiljö bra (under den här körningen) men den har gärna på helljus när man själv nog inte hade haft det.
* Det händer att man tycker att bilen kanske bländar av senare än man själv gjort det men det var åtminstone ingen som blinkade tillbaka under de gångerna annat än i nämnda fall med betongavdelningen som nämndes ovan.
* 2+2-körfältskörnignen var felfri om än att det inte var så jättemånga minuter jag befann mig på sådan väg.
* Påslagning till helljus går i regel inte direkt utan tar typiskt några sekunder efter att man mött en bil. Där jag körde var det upplyst hela vägen så det påverkade inte men kan ju så klart vara viktigare i väldigt mörka partier (som jag alltså inte hunnit testa).
Jag skulle väl sammanfatta det hela med att avbländningen gick från en 1:a i betyg till 3+ (av 5). Faktiskt riktigt bra på många av sträckorna men i behov av en del finslipning.