Sida 291 av 420

Artikel i media

Postat: 04 apr 2020 15:41
av taliz
https://cleantechnica.com/2020/04/03/ga ... -plummets/

När folk inte reser blir det knepigt, särskilt för bemannade stationer.

Re: Artikel i media

Postat: 04 apr 2020 19:23
av Bjelke
Ja mackarna är ju också i resebranschen... kan bli tufft.

Re: Artikel i media

Postat: 04 apr 2020 20:26
av Teslaspolen
taliz skrev:
https://cleantechnica.com/2020/04/03/ga ... -plummets/

När folk inte reser blir det knepigt, särskilt för bemannade stationer.
Tur att laddboxen hemmma inte konkar i alla fall! :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 12 apr 2020 15:18
av Lars Json
Saxat ur SVD 930807.

Elbil?

Nja, inte riktigt.
Elbil 19930807.jpg

Re: Artikel i media

Postat: 12 apr 2020 15:47
av Svenssons
Lars Json skrev:
Saxat ur SVD 930807.

Elbil?

Nja, inte riktigt.
Elbil 19930807.jpg
Porschedödare!

Re: Artikel i media

Postat: 12 apr 2020 16:44
av PoloPrinsen
HerrNilsson skrev:
Model S testvinnare i senaste numret av AMS.
IMG_7217.jpg
Haha så patetiskt när man tänker efter lite, för hur har det gått med utvecklingen egentligen med BMW när man kan läsa att ena toppegenskapen med bilen är att man kan tanka den på några få minuter? Kunde man med min farfars SAAB 99 automat med.

Sloganen "BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den" ger jag inte så mycket för idag iaf...

Mvh PP.

Re: Artikel i media

Postat: 12 apr 2020 18:15
av Swede1
Lars Json skrev:
Saxat ur SVD 930807.

Elbil?

Nja, inte riktigt.
Elbil 19930807.jpg
Aha, det är här BMW i3 Rex idén kommer ifrån, batterier med en liten extramotor så du slipper vara nervös. Men det dröjde ända till 2013 innan marknaden var mogen. 8-)

Re: Artikel i media

Postat: 12 apr 2020 18:21
av Swede1
Vad säger ni om den här artikeln om att Tesla har sämsta verkliga räckvidden jämfört med EPA räckvidd, av Seeking Alpha.

Tesla har bara 70-80 %, mot andra som tex Bmw i3 som har över 100%.

Kan det stämma?

https://seekingalpha.com/amp/article/43 ... tery-range

Re: Artikel i media

Postat: 12 apr 2020 18:52
av Jordad
Swede1 skrev:
Vad säger ni om den här artikeln om att Tesla har sämsta verkliga räckvidden jämfört med EPA räckvidd, av Seeking Alpha.

Tesla har bara 70-80 %, mot andra som tex Bmw i3 som har över 100%.

Kan det stämma?

https://seekingalpha.com/amp/article/43 ... tery-range
Nej. Kör man långsamt runt i centrum av en stad med i3 så är den antagligen rätt effektiv. Men räckvidden behövs på långresor i motorvägsfart vilket Teslor är gjorda för. What Car som refereras till här vill inte förklara specifikt hur de kommer fram till sina testsiffror. De går inte att lita på.

Dessutom är 99,997% av allt som skrivs om Tesla på Seeking Alpha meningslösa påhitt av blankare. Varför ens bry sig? Artikeln du länkar till har den här noten i slutet:

Additional disclosure: I am short Tesla with a combination of outright shorts and long-dated puts.

Re: Artikel i media

Postat: 12 apr 2020 18:56
av iAkita
Swede1 skrev:
Vad säger ni om den här artikeln om att Tesla har sämsta verkliga räckvidden jämfört med EPA räckvidd, av Seeking Alpha.

Tesla har bara 70-80 %, mot andra som tex Bmw i3 som har över 100%.

Kan det stämma?

https://seekingalpha.com/amp/article/43 ... tery-range
Jo, det är ju ett mönster som börjar bli allt mer tydligt. Har det inte varit samma sak i ett par Norska tester där de kört från fullt till tomt? Frågan är vad det spelar för roll. Det finns numera ganska många elbilar med en verklig räckvidd på 25-40 mil i motorvägsfart. Personligen anser jag att det är fullt tillräckligt, och att den avgörande faktorn för elbilars praktikalitet vid långfärd skiftat från räckvidd till laddhastighet. Där ligger Tesla verkligen i framkant jämfört med många av konkurrenterna.

Re: Artikel i media

Postat: 12 apr 2020 18:59
av Verdi
Swede1 skrev:
Vad säger ni om den här artikeln om att Tesla har sämsta verkliga räckvidden jämfört med EPA räckvidd, av Seeking Alpha.

Tesla har bara 70-80 %, mot andra som tex Bmw i3 som har över 100%.

Kan det stämma?

https://seekingalpha.com/amp/article/43 ... tery-range

Vad spelar det för roll när den verkliga användbarheten på långresor är överlägsen?

Skulle själv inte köpa nån annan elbil för långresor än Tesla.

Re: Artikel i media

Postat: 12 apr 2020 20:46
av LarsL
Framför allt så har ju Tesla ett snabbladdarnätverk.

Re: Artikel i media

Postat: 13 apr 2020 07:29
av FlyingBlue
Swede1 skrev:
Vad säger ni om den här artikeln om att Tesla har sämsta verkliga räckvidden jämfört med EPA räckvidd, av Seeking Alpha.

Tesla har bara 70-80 %, mot andra som tex Bmw i3 som har över 100%.

Kan det stämma?

https://seekingalpha.com/amp/article/43 ... tery-range
Nej det stämmer inte

Re: Artikel i media

Postat: 13 apr 2020 07:44
av vigge50
Det finns väll en anledning till att Tesla har satt in värmepump i Model Y, just för att minska påverkan av kallt klimat. Som skrivits tidigare så har det kommit liknande resultat för Model 3 i svenska tester. Dock så har Tesla samtidigt en klar fördel när det kommer till laddning.

Re: Artikel i media

Postat: 13 apr 2020 08:32
av Teslaspolen
Swede1 skrev:
Vad säger ni om den här artikeln om att Tesla har sämsta verkliga räckvidden jämfört med EPA räckvidd, av Seeking Alpha.

Tesla har bara 70-80 %, mot andra som tex Bmw i3 som har över 100%.

Kan det stämma?

https://seekingalpha.com/amp/article/43 ... tery-range
Seeking Alpha är en hög Tesla-blankare. Svårt att tro på något dom skriver.

Re: Artikel i media

Postat: 13 apr 2020 08:47
av OfarligTesla
vigge50 skrev:
Det finns väll en anledning till att Tesla har satt in värmepump i Model Y, just för att minska påverkan av kallt klimat. Som skrivits tidigare så har det kommit liknande resultat för Model 3 i svenska tester. Dock så har Tesla samtidigt en klar fördel när det kommer till laddning.
Det har ju gåtts igenom förut, en värmepump gör väldigt liten skillnad då värmaren drar väldigt lite till att börja med.

Re: Artikel i media

Postat: 13 apr 2020 08:52
av vigge50
OfarligTesla skrev:
vigge50 skrev:
Det finns väll en anledning till att Tesla har satt in värmepump i Model Y, just för att minska påverkan av kallt klimat. Som skrivits tidigare så har det kommit liknande resultat för Model 3 i svenska tester. Dock så har Tesla samtidigt en klar fördel när det kommer till laddning.
Det har ju gåtts igenom förut, en värmepump gör väldigt liten skillnad då värmaren drar väldigt lite till att börja med.
Ja, det är ju precis det man hört från Mati, han märker väll knappt någon skillnad i räckvidd på eGolfen mellan sommar och vinter men hade stora skillnader för sin Tesla. Eller minns jag helt fel?
Om Mati ser detta, är det liknande förändringar på förbrukning mellan sommar och vinter hos Tesla som din eGolf och eTron?

Re: Artikel i media

Postat: 13 apr 2020 09:04
av OfarligTesla
vigge50 skrev:
Ja, det är ju precis det man hört från Mati, han märker väll knappt någon skillnad i räckvidd på eGolfen mellan sommar och vinter men hade stora skillnader för sin Tesla. Eller minns jag helt fel?
Om Mati ser detta, är det liknande förändringar på förbrukning mellan sommar och vinter hos Tesla som din eGolf och eTron?
Det krävs inte mycket räknande för att komma fram till att när det drar ca 2-3kW för att hålla kupén varm även vid typ -20 så även om de installerade en magisk värmekälla som inte drog något alls hade räckvidden inte påverkats speciellt mycket av det.

Värmepumpen är ju inte heller speciellt mycket effektivare vid -20 så då är skillnaden inte stor alls. Vid varmare temperaturer drar det inte lika mycket med vanlig elvärmare.

Re: Artikel i media

Postat: 13 apr 2020 09:24
av Svenssons
vigge50 skrev:
OfarligTesla skrev:
vigge50 skrev:
Det finns väll en anledning till att Tesla har satt in värmepump i Model Y, just för att minska påverkan av kallt klimat. Som skrivits tidigare så har det kommit liknande resultat för Model 3 i svenska tester. Dock så har Tesla samtidigt en klar fördel när det kommer till laddning.
Det har ju gåtts igenom förut, en värmepump gör väldigt liten skillnad då värmaren drar väldigt lite till att börja med.
Ja, det är ju precis det man hört från Mati, han märker väll knappt någon skillnad i räckvidd på eGolfen mellan sommar och vinter men hade stora skillnader för sin Tesla. Eller minns jag helt fel?
Om Mati ser detta, är det liknande förändringar på förbrukning mellan sommar och vinter hos Tesla som din eGolf och eTron?
Efter fyra vintrar med min Model X utan värmepump så har jag haft exakt samma snittförbrukning under vinterperioden som under perioden med sommardäck...

Re: Artikel i media

Postat: 13 apr 2020 09:55
av Teslaspolen
Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
OfarligTesla skrev:
vigge50 skrev:
Det finns väll en anledning till att Tesla har satt in värmepump i Model Y, just för att minska påverkan av kallt klimat. Som skrivits tidigare så har det kommit liknande resultat för Model 3 i svenska tester. Dock så har Tesla samtidigt en klar fördel när det kommer till laddning.
Det har ju gåtts igenom förut, en värmepump gör väldigt liten skillnad då värmaren drar väldigt lite till att börja med.
Ja, det är ju precis det man hört från Mati, han märker väll knappt någon skillnad i räckvidd på eGolfen mellan sommar och vinter men hade stora skillnader för sin Tesla. Eller minns jag helt fel?
Om Mati ser detta, är det liknande förändringar på förbrukning mellan sommar och vinter hos Tesla som din eGolf och eTron?
Efter fyra vintrar med min Model X utan värmepump så har jag haft exakt samma snittförbrukning under vinterperioden som under perioden med sommardäck...
Och med vår X är det extremt stor skillnad mellan sommar och vinter. Men vi har 19 tum på både sommar- och vinterdäck.

Re: Artikel i media

Postat: 13 apr 2020 10:00
av Svenssons
Teslaspolen skrev:
Och med vår X är det extremt stor skillnad mellan sommar och vinter. Men vi har 19 tum på både sommar- och vinterdäck.
Precis vad jag ville säga. Det finns fler faktorer än värmepump eller ej och dessa faktorer påverkar sannolikt väldigt mycket mer tillsammans.

Fälgstorlek, däckmönster, dubb eller ej, körstil, föruppvärmning eller ej, körsträcka osv.

Re: Artikel i media

Postat: 13 apr 2020 10:37
av mati
vigge50 skrev:
OfarligTesla skrev:
vigge50 skrev:
Det finns väll en anledning till att Tesla har satt in värmepump i Model Y, just för att minska påverkan av kallt klimat. Som skrivits tidigare så har det kommit liknande resultat för Model 3 i svenska tester. Dock så har Tesla samtidigt en klar fördel när det kommer till laddning.
Det har ju gåtts igenom förut, en värmepump gör väldigt liten skillnad då värmaren drar väldigt lite till att börja med.
Ja, det är ju precis det man hört från Mati, han märker väll knappt någon skillnad i räckvidd på eGolfen mellan sommar och vinter men hade stora skillnader för sin Tesla. Eller minns jag helt fel?
Om Mati ser detta, är det liknande förändringar på förbrukning mellan sommar och vinter hos Tesla som din eGolf och eTron?
Det stämmer för e-Golfen. Den drar bara marginellt mer på vintern, max 10%. Men det är lite svårt att göra exakta jämförelser eftersom vi kör med andra fälgar på sommarhjulen. Men den är snål, den saken är klar.
E-tron ligger på vintern ungefär 20% över sommarförbrukningen på långfärd. Men den värmer ju även batteriet, vilket inte e-Golfen gör. Ärligt talat så upplever jag merförbrukningen på vintern nästan på samma nivå som i min Model S, procentuellt alltså. Det ser ut som att e-tron är något bättre, men samtidigt har det ju inte varit särskilt kallt i år. Det finns alltså för lite underlag för mig för att kunna göra en rättvis bedömning.

Re: Artikel i media

Postat: 13 apr 2020 11:24
av Verdi
Värmepump vore självklart en bra grej att ha. Men den är inte avgörande för min del.

Jag har i stort sett samma förbrukning året om. Runt 220-230 Wh/km. 21" hjul och tyngre gasfot på sommaren kompenserar... :D

Re: Artikel i media

Postat: 17 apr 2020 13:34
av Zalman3
Scania börjar så smått igen.
Intressant är att de har 430 underleverantörer.
Scania tror inte att de når upp i full produktion detta år.
Och att de vill utnyttja tillfället att ställa om.
Scanias vd: ”Vi ska nyttja tillfället för att ställa om”

Produktionen startar i mitten av nästa vecka
Men nu är företaget på väg in i en fas där verksamheten ska starta igen. För två veckor sedan hade företaget 430 leverantörer som inte kunde leverera. Nu är de nere på ett "nolläge". Ansatsen är att starta den europeiska produktionen under tisdag och onsdag i kommande vecka.

– I början kommer det att handla om att testa systemet. Funkar logistiken? Är vår personal frisk? Hur hanterar vi säkerhetsaspekterna med tanke på skyddsutrustning? Det kommer inte innebära normalläge. Men det är en viktig signal till våra underleverantörer, säger Henrik Henriksson.

Förhoppningen är att personalen ska kunna jobba ett par tre dagar per vecka under maj månad. Hur efterfrågan ser ut under sista halvåret är fortfarande högst oklart.
Han tror inte att Scania har gått upp i full produktion under detta år jämfört med innan krisen.

– De uppkopplade fordonen i södra Europa rullar 35 procent mindre än innan krisen. Det är en tidig varning för var efterfrågan kommer att hamna, säger han.

https://www.nyteknik.se/fordon/scanias- ... om-6993750

Re: Artikel i media

Postat: 21 apr 2020 07:12
av Remuz
Ingen artikel, men är detta det norrländska bandet Raubtiers statement mot elbilar?