Sida 30 av 79
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 03 mar 2018 15:30
av Laban
perkabolo skrev:
För den som tycker att sträckan upp till hundra och till stopp är viktig är väl ändå alternativet P100D som gäller. För oss andra är det där liksom inget som vi väljer bil utifrån.

Man pratade om P100D för att sedan göra accelerationstestet mot en 100D, bra strategi får man väl lov att säga

Re: Jaguar I-Pace
Postat: 03 mar 2018 16:13
av perkabolo
Ja kanske lurar de någon.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 03 mar 2018 18:52
av JonasAnd
Jag förstår inte riktigt var I-pace hamnar rent prismässigt / storleksmässigt, som det ser ut nu är den "bara" en svindyr Nissan Leaf med sitt startpris på 800.000?
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 03 mar 2018 19:02
av iAkita
JonasAnd skrev:Jag förstår inte riktigt var I-pace hamnar rent prismässigt / storleksmässigt, som det ser ut nu är den "bara" en svindyr Nissan Leaf med sitt startpris på 800.000?
Den där liknelsen förstår jag inte alls. Hur kan du ens jämföra iPace med Leaf? I så fall kan du ju lika gärna säga att Modell X "bara" är en svindyr Nissan e-NV Evalia...
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 03 mar 2018 19:38
av Legato
JonasAnd skrev:Jag förstår inte riktigt var I-pace hamnar rent prismässigt / storleksmässigt, som det ser ut nu är den "bara" en svindyr Nissan Leaf med sitt startpris på 800.000?
En svindyr Model Y är väl en mer relevant jämförelse.
Undrar vad Jaguar skulle ta för en elbil i storlek som Model X? 1,5 miljoner? 2 miljoner?
Personligen tycker jag de totalt prisat bort sig. Särskilt i frånvaron av vettiga laddlösningar.
Dock kanske det är rätt strategi. Den lilla produktionen på 15.000 exemplar kan man nog sälja trots överpriset.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 03 mar 2018 20:11
av TiborBlomhall
Exakt. I-Pace är faktiskt till och med lite kortare och smalare är Model 3. Fast 10 cm högre.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 03 mar 2018 20:42
av Jerka
Å andra sidan är det fortfarande en kompetent elbil med 90 kWh batteri, och för 900 000 så är den ändå runt 200 000 billigare än en Model X 100D som väl ligger närmast i prestanda. Till skillnad mot Model Y så finns den dessutom på riktigt och går att köpa här och nu.
Gillar man designen och kanske tilltalas av Jaguar som märke så kan den absolut vara ett alternativ för många. Men visst hade det varit fint med trefas.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 03 mar 2018 22:11
av Henrik Torphammar
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 03 mar 2018 22:22
av Smutt
När man kollar upp bilen så är det mycket märkligt,som ingen spolning av framlamporna på instegs modellen
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 03 mar 2018 22:23
av Bjelke
Coolt den har handskfacket under huven!

Re: Jaguar I-Pace
Postat: 03 mar 2018 22:29
av erbo73
Smutt skrev:När man kollar upp bilen så är det mycket märkligt,som ingen spolning av framlamporna på instegs modellen
Just vad gäller spolning och belysning ska väl vi teslaägare vara väldigt tysta...
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 03 mar 2018 22:30
av Henrik Torphammar
Bjelke skrev:Coolt den har handskfacket under huven!

BMW få plats med lite skumpa iaf.... men den har väl Jaguarägaren redan vaskat.

Re: Jaguar I-Pace
Postat: 03 mar 2018 23:04
av Bjelke
erbo73 skrev:Smutt skrev:När man kollar upp bilen så är det mycket märkligt,som ingen spolning av framlamporna på instegs modellen
Just vad gäller spolning och belysning ska väl vi teslaägare vara väldigt tysta...
Ja verkligen

Re: Jaguar I-Pace
Postat: 04 mar 2018 00:43
av bylund
erbo73 skrev:Smutt skrev:När man kollar upp bilen så är det mycket märkligt,som ingen spolning av framlamporna på instegs modellen
Just vad gäller spolning och belysning ska väl vi teslaägare vara väldigt tysta...
Tvärtom väl? Vi borde vara högljudda tills Tesla skärper sig...
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 04 mar 2018 07:02
av Remuz
Vi får hoppas på En ota med strålkastarspolning

Re: Jaguar I-Pace
Postat: 04 mar 2018 07:51
av Svenssons
Jag hoppas på en regeländring. Försvinner begränsningen på 2000 lumen så lär nya bilar få samma lampor som i USA och det lär gå att byta till dessa på äldre även ifall det inte lär vara billigt.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 04 mar 2018 08:17
av Smutt
TiborBlomhall skrev:Exakt. I-Pace är faktiskt till och med lite kortare och smalare är Model 3. Fast 10 cm högre.
Hur får dom in 90kWh när model3 bara får in 75?
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 04 mar 2018 08:41
av Svenssons
Smutt skrev:TiborBlomhall skrev:Exakt. I-Pace är faktiskt till och med lite kortare och smalare är Model 3. Fast 10 cm högre.
Hur får dom in 90kWh när model3 bara får in 75?
Hur vet vi att det inte går att få in mer i Model 3? Att den inte kommer med mer är inte samma sak som att det är max vad som ryms i den. Tesla Roadster mk2 har väl 200 kWh och är väl inte särskilt mycket större om något men det finns visserligen lite andra möjligheter för den.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 04 mar 2018 08:45
av Jerker
Svenssons skrev:Smutt skrev:TiborBlomhall skrev:Exakt. I-Pace är faktiskt till och med lite kortare och smalare är Model 3. Fast 10 cm högre.
Hur får dom in 90kWh när model3 bara får in 75?
Hur vet vi att det inte går att få in mer i Model 3? Att den inte kommer med mer är inte samma sak som att det är max vad som ryms i den. Tesla Roadster mk2 har väl 200 kWh och är väl inte särskilt mycket större om något men det finns visserligen lite andra möjligheter för den.
Elon sa det nån gång, att 75 kWh är max som går att stoppa in i 3:an.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 04 mar 2018 08:48
av Toja
Svenssons skrev:Jag hoppas på en regeländring. Försvinner begränsningen på 2000 lumen så lär nya bilar få samma lampor som i USA och det lär gå att byta till dessa på äldre även ifall det inte lär vara billigt.
Nya bilar med LED belysning borde bara vara att byta lampan.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 04 mar 2018 09:14
av Baretta
Smutt skrev:TiborBlomhall skrev:Exakt. I-Pace är faktiskt till och med lite kortare och smalare är Model 3. Fast 10 cm högre.
Hur får dom in 90kWh när model3 bara får in 75?
Dom kör väl med platta celler? Kan det göra skillnad?
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 04 mar 2018 09:19
av Svenssons
Toja skrev:Svenssons skrev:Jag hoppas på en regeländring. Försvinner begränsningen på 2000 lumen så lär nya bilar få samma lampor som i USA och det lär gå att byta till dessa på äldre även ifall det inte lär vara billigt.
Nya bilar med LED belysning borde bara vara att byta lampan.
Inte lagligt dock.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 04 mar 2018 09:20
av Laban
Smutt skrev:TiborBlomhall skrev:Exakt. I-Pace är faktiskt till och med lite kortare och smalare är Model 3. Fast 10 cm högre.
Hur får dom in 90kWh när model3 bara får in 75?
Förutom det som redan nämnts så har i-Pace prismatiska celler och vi vet inte hur tjockt deras batteripack är. De kanske helt enkelt har lagt på "5 cm" extra batterier. De kanske har packat cellerna tätare, eventuellt då med negativ påverkan på laddhastighet som följd. Ska bli intressant att följa just den biten på i-Pace.
Baretta skrev:
Dom kör väl med platta celler? Kan det göra skillnad?
Angående det jag nämnde om laddhastighet/kylning för prismatiska (platta) celler kan man läsa:
http://teslaclubsweden.se/inuti-battericellen/
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 04 mar 2018 09:25
av Svenssons
Jerker skrev:Svenssons skrev:Smutt skrev:TiborBlomhall skrev:Exakt. I-Pace är faktiskt till och med lite kortare och smalare är Model 3. Fast 10 cm högre.
Hur får dom in 90kWh när model3 bara får in 75?
Hur vet vi att det inte går att få in mer i Model 3? Att den inte kommer med mer är inte samma sak som att det är max vad som ryms i den. Tesla Roadster mk2 har väl 200 kWh och är väl inte särskilt mycket större om något men det finns visserligen lite andra möjligheter för den.
Elon sa det nån gång, att 75 kWh är max som går att stoppa in i 3:an.
Jag har inte sett att han sa att det var den maximala som fysiskt var möjligt. Jag har sett att uttalande om att 75 kWh var max för long range men det är ju inte samma sak. Han har ju tex sagt att 100 kWh är max för Model S/X. Det betyder inte att det är fysiskt omöjligt att stoppa i ytterligare effekt men frågan är om vinsten överväger nackdelarna för majoriteten av köparna. De tar ju upp mer plats, är tyngre och kostar mer vilket leder till sämre köregenskaper även ifall acceleration och räckvidd kan bli bättre.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 04 mar 2018 09:32
av Jerker
Svenssons skrev:Jerker skrev:Svenssons skrev:Smutt skrev:TiborBlomhall skrev:Exakt. I-Pace är faktiskt till och med lite kortare och smalare är Model 3. Fast 10 cm högre.
Hur får dom in 90kWh när model3 bara får in 75?
Hur vet vi att det inte går att få in mer i Model 3? Att den inte kommer med mer är inte samma sak som att det är max vad som ryms i den. Tesla Roadster mk2 har väl 200 kWh och är väl inte särskilt mycket större om något men det finns visserligen lite andra möjligheter för den.
Elon sa det nån gång, att 75 kWh är max som går att stoppa in i 3:an.
Jag har inte sett att han sa att det var den maximala som fysiskt var möjligt. Jag har sett att uttalande om att 75 kWh var max för long range men det är ju inte samma sak. Han har ju tex sagt att 100 kWh är max för Model S/X. Det betyder inte att det är fysiskt omöjligt att stoppa i ytterligare effekt men frågan är om vinsten överväger nackdelarna för majoriteten av köparna. De tar ju upp mer plats, är tyngre och kostar mer vilket leder till sämre köregenskaper även ifall acceleration och räckvidd kan bli bättre.
Jo, jag har läst den uppgiften att han sa att 75 kWh är så mycket som går att stoppa in på det utrymmet. Sen diskuteras ju att det var det med den energitäthet som cellerna hade just då han sa det, och att det kommer att förändras i framtiden när energitätheten ökat osv.