Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Postat: 02 nov 2021 16:15
Jag tolkar det som att det är stationer som alltid har låg beläggning som öppnas, inte från timme till timme.
För att förtydliga min skrivning så menar jag inget illa med inbördes beundran, men visst är jag kraftfullt avundsjuk och förstår att ni som har Tesla inte vill att det öppnas upp. Menar mer att man måste kunna planera sin resa innan man åker för planeringsmöjligheten är inte lika bra i alla andra bilar som i tesla, särskilt för SuC som inte finns alls som valbara.MWall skrev:Dafro skrev:Om dom ska öppna så öppnar dom väl helt annars kan dom behålla det som en klubb för inbördes beundran. Är väl ingen som tecknar ett abonnemang på en tjänst som man inte kan använda när man har störst behov, och hur skulle detta kommuniceras på ett vettigt sätt tänker ni, behövs ju lite framförhållning. Jag tänker mer att man kan styra det genom att ta bra betalt då istället.OfarligTesla skrev:Ne det håller jag med om, om det är så att de stänger stationer för icke Teslor på resdagar om det bli trångt så är det ju helt klart rimlig prissättning. Du får ladda för i princip samma pris när det inte är så högt tryck och det finns outnyttjad kapacitet, medan om man köper en Tesla så får man alltid ladda. Då får du fortfarande ett mervärde av Teslas nätverk som Teslaägare.RagWal skrev:Fast så länge det är "överkapacitetsplatser" som säljs så är det ju inte märklig prissättning. Det är ju när det är kö som tillgängligheten är viktig. Tex >50% beläggning på stationen. Jag vet dock inte vad den infon kommer ifrån. Kanske bara en killgissning.
Klubb för inbördes beundran? På vilket sätt? Det är laddstationer som jag baserar mitt val av bil på. Inte konstigare än så.
Det som däremot är konstigt är den djupa bitterhet som verkar finnas mot Tesla och våra superchargers bland andra elbilister.
Jag håller med om att det blir en utmaning att kommunicera när det finns plats och när det inte finns plats för andra elbilar. Helt ärligt tror jag inte det kommer fungera så bra. Folk kommer ändå åka fram och testa att koppla in sig "utifall det fungerar ändå". Om de ens kollar innan...
Du har tagit fel stolpe. Den till höger tillhör platsen du ställt dig på.Off Grid Byggaren skrev:Nu testade jag hur det skulle kunna funka med e-tron på SuC i Bredden.
Även med den krystade lösningen blockar du en plats eftersom du parkerar i fel parkeringsruta.Off Grid Byggaren skrev:Nu testade jag hur det skulle kunna funka med e-tron på SuC i Bredden.
Hopplöst korta laddkablar, fick höja bilen till off road läget och smyga upp över kantstenen.
Bilen kommunicerade med CCS men ingen laddning.
dstr skrev:Du har tagit fel stolpe. Den till höger tillhör platsen du ställt dig på.Off Grid Byggaren skrev:Nu testade jag hur det skulle kunna funka med e-tron på SuC i Bredden.
Jag tror inte det är någon som kör annan elbil än Tesla som tycker det är negativt att de öppnar upp. Däremot blev nog många negativt överaskade över att så pass många Teslaägare försöker påskina att det inte spelar någon roll att SuC öppnar upp för alla, du får ändå inte ladda där p.g.a. din bil. Även om det där med baseball-trän och att repa bilar var ett misslyckat skämt så blev stämningen i tråden ganska dålig ett tag. Man blir inte jättesugen att bege sig till en SuC och ladda om man riskerar en konflikt för att vissa ger sig själva tolkningsföreträde, och rätten att bestämma vilka bilar som får ladda eller inte. Jag sitter hellre i kö och väntar på en Ionity-laddare än bråkar vid en SuC. Helst hoppas jag Tesla kommer vara övertydliga så det inte finns utrymme till egna tolkningar (åt endera hållet) och därmed konflikter. Blir det så tror jag det kan bli jättebra och inte alls särskilt dramatiskt, trots att jag har laddluckan höger bak.fth skrev:Ja, det är en hel del väldigt märkliga kommentarer i den här tråden om inbördes beundran, prostatamassage, apartheid, etc, man häpnar ju över vilka märkliga känslor SuC verkar väcka hos vissaMWall skrev:Klubb för inbördes beundran? På vilket sätt? Det är laddstationer som jag baserar mitt val av bil på. Inte konstigare än så.
Det som däremot är konstigt är den djupa bitterhet som verkar finnas mot Tesla och våra superchargers bland andra elbilister.![]()
För mig är SuC ett mycket väl fungerande laddnätverk som har gjort att mina många, långa resor i Europa fungerat helt bekymmersfritt, varken mer eller mindre.
Att det nu öppnar upp för andra märken tycker jag är jättebra och jag gratulerar verkligen alla som äger andra märken till hur mycket bättre och enklare det nu kommer bli för er.
Jag kan till viss del förstå oron hos Tesla-ägare att SuC-upplevelsen nu skall bli sämre, även om jag alltså inte delar den, men hur man som ägare till någon annan elbil kan vrida detta till att vara något negativt är för mig helt obegripligt.![]()
/fth
Off Grid Byggaren skrev:Nu testade jag hur det skulle kunna funka med e-tron på SuC i Bredden.
Hopplöst korta laddkablar, fick höja bilen till off road läget och smyga upp över kantstenen.
Bilen kommunicerade med CCS men ingen laddning.
OfarligTesla skrev:Det är ju Tesla som bestämmer villkoren, precis som det är för Teslaägare, det alla konsumenter kan göra är att inte köpa den produkt som erbjuds om man inte gillar den.Dafro skrev:
Om dom ska öppna så öppnar dom väl helt annars kan dom behålla det som en klubb för inbördes beundran. Är väl ingen som tecknar ett abonnemang på en tjänst som man inte kan använda när man har störst behov, och hur skulle detta kommuniceras på ett vettigt sätt tänker ni, behövs ju lite framförhållning. Jag tänker mer att man kan styra det genom att ta bra betalt då istället.
Tesla har ju skrivit att detta, om det innebär att de bara kommer öppna stationer som det är lite trafik på eller om det kommer ske dynamiskt beroende på utnyttjandegraden under dagen återstår att se.
Future sites will only be opened to Non-Tesla vehicles if there is available capacity.
Det kanske är den definitionen som Tesla jobbar på i pilotenMWall skrev:OfarligTesla skrev:Det är ju Tesla som bestämmer villkoren, precis som det är för Teslaägare, det alla konsumenter kan göra är att inte köpa den produkt som erbjuds om man inte gillar den.Dafro skrev:
Om dom ska öppna så öppnar dom väl helt annars kan dom behålla det som en klubb för inbördes beundran. Är väl ingen som tecknar ett abonnemang på en tjänst som man inte kan använda när man har störst behov, och hur skulle detta kommuniceras på ett vettigt sätt tänker ni, behövs ju lite framförhållning. Jag tänker mer att man kan styra det genom att ta bra betalt då istället.
Tesla har ju skrivit att detta, om det innebär att de bara kommer öppna stationer som det är lite trafik på eller om det kommer ske dynamiskt beroende på utnyttjandegraden under dagen återstår att se.
Future sites will only be opened to Non-Tesla vehicles if there is available capacity.
Definiera "lite trafik". Är nog relativt lite trafik på många SuC om man ser till helåret men där det lik förbannat blir kö vissa helger/perioder. Tänker typ Mora.
Ja Mora är nog en av de minst belagda SuC:arna i Sverige. Men ändå den som har längst köer på jul/nyår, sportlov och påsk.MWall skrev:Definiera "lite trafik". Är nog relativt lite trafik på många SuC om man ser till helåret men där det lik förbannat blir kö vissa helger/perioder. Tänker typ Mora.OfarligTesla skrev:Det är ju Tesla som bestämmer villkoren, precis som det är för Teslaägare, det alla konsumenter kan göra är att inte köpa den produkt som erbjuds om man inte gillar den.Dafro skrev:
Om dom ska öppna så öppnar dom väl helt annars kan dom behålla det som en klubb för inbördes beundran. Är väl ingen som tecknar ett abonnemang på en tjänst som man inte kan använda när man har störst behov, och hur skulle detta kommuniceras på ett vettigt sätt tänker ni, behövs ju lite framförhållning. Jag tänker mer att man kan styra det genom att ta bra betalt då istället.
Tesla har ju skrivit att detta, om det innebär att de bara kommer öppna stationer som det är lite trafik på eller om det kommer ske dynamiskt beroende på utnyttjandegraden under dagen återstår att se.
Future sites will only be opened to Non-Tesla vehicles if there is available capacity.
Jag tror det skiljer en hel del i hur SuC nyttjas i Nederländerna vs Sverige.Maw skrev:Det kanske är den definitionen som Tesla jobbar på i pilotenMWall skrev:OfarligTesla skrev:Det är ju Tesla som bestämmer villkoren, precis som det är för Teslaägare, det alla konsumenter kan göra är att inte köpa den produkt som erbjuds om man inte gillar den.Dafro skrev:
Om dom ska öppna så öppnar dom väl helt annars kan dom behålla det som en klubb för inbördes beundran. Är väl ingen som tecknar ett abonnemang på en tjänst som man inte kan använda när man har störst behov, och hur skulle detta kommuniceras på ett vettigt sätt tänker ni, behövs ju lite framförhållning. Jag tänker mer att man kan styra det genom att ta bra betalt då istället.
Tesla har ju skrivit att detta, om det innebär att de bara kommer öppna stationer som det är lite trafik på eller om det kommer ske dynamiskt beroende på utnyttjandegraden under dagen återstår att se.
Future sites will only be opened to Non-Tesla vehicles if there is available capacity.
Definiera "lite trafik". Är nog relativt lite trafik på många SuC om man ser till helåret men där det lik förbannat blir kö vissa helger/perioder. Tänker typ Mora.
Det stämmer säkert och i så fall vet säkert Tesla det.MWall skrev:Jag tror det skiljer en hel del i hur SuC nyttjas i Nederländerna vs Sverige.Maw skrev:Det kanske är den definitionen som Tesla jobbar på i pilotenMWall skrev:OfarligTesla skrev:Det är ju Tesla som bestämmer villkoren, precis som det är för Teslaägare, det alla konsumenter kan göra är att inte köpa den produkt som erbjuds om man inte gillar den.Dafro skrev:
Om dom ska öppna så öppnar dom väl helt annars kan dom behålla det som en klubb för inbördes beundran. Är väl ingen som tecknar ett abonnemang på en tjänst som man inte kan använda när man har störst behov, och hur skulle detta kommuniceras på ett vettigt sätt tänker ni, behövs ju lite framförhållning. Jag tänker mer att man kan styra det genom att ta bra betalt då istället.
Tesla har ju skrivit att detta, om det innebär att de bara kommer öppna stationer som det är lite trafik på eller om det kommer ske dynamiskt beroende på utnyttjandegraden under dagen återstår att se.
Future sites will only be opened to Non-Tesla vehicles if there is available capacity.
Definiera "lite trafik". Är nog relativt lite trafik på många SuC om man ser till helåret men där det lik förbannat blir kö vissa helger/perioder. Tänker typ Mora.
- Avstånden är mycket kortare. Håller man sig inom landet behöver man nästan inte snabbladda alls.
- SuC är nästan lika billigt som hushållsel.
- Betydligt mer tättbefolkat.
- Inget transitland för norrmän.
Av det drar jag slutsatsen att det är mer vardagsladdning och mindre långdistansladdning än det är här i Sverige. Det betyder antagligen även att belastningen på varje SuC är jämnare över året. Inte ens stora resehelger behöver betyda något för belastningen eftersom avstånden är så korta. Jaha, du bor i Amsterdam och ska hem till släkten utanför Eindhoven till jul? Det blir ca 15 mil...
Det fungerar nog väldigt annorlunda mot hur det är här i Sverige där väldigt få vardagsladdar men där efterfrågan istället blir enorm när många ska köra långt på specifika helger. Plus att horder av norrmän åker längs vår västra kust...
Jag skulle alltså säga att det är betydligt enklare att införa det här i Nederländerna än i Sverige.
Nej, det var för att få laddporten högre upp. Annars räckte inte kabeln.MWall skrev:Off Grid Byggaren skrev:Nu testade jag hur det skulle kunna funka med e-tron på SuC i Bredden.
Hopplöst korta laddkablar, fick höja bilen till off road läget och smyga upp över kantstenen.
Bilen kommunicerade med CCS men ingen laddning.
Du var tvungen att höja bilen för den där kantstenen?
Shit, så tajt alltså? Så om det inte finns någon kantsten att köra upp på så kommer inte kabeln räcka?Off Grid Byggaren skrev:Nej, det var för att få laddporten högre upp. Annars räckte inte kabeln.MWall skrev:Off Grid Byggaren skrev:Nu testade jag hur det skulle kunna funka med e-tron på SuC i Bredden.
Hopplöst korta laddkablar, fick höja bilen till off road läget och smyga upp över kantstenen.
Bilen kommunicerade med CCS men ingen laddning.
Du var tvungen att höja bilen för den där kantstenen?
Laddkabeln kändes som en fiolsträng.MWall skrev:Shit, så tajt alltså? Så om det inte finns någon kantsten att köra upp på så kommer inte kabeln räcka?Off Grid Byggaren skrev:Nej, det var för att få laddporten högre upp. Annars räckte inte kabeln.MWall skrev:Off Grid Byggaren skrev:Nu testade jag hur det skulle kunna funka med e-tron på SuC i Bredden.
Hopplöst korta laddkablar, fick höja bilen till off road läget och smyga upp över kantstenen.
Bilen kommunicerade med CCS men ingen laddning.
Du var tvungen att höja bilen för den där kantstenen?
”Tror inte på” som att du inte tror att det kommer fungera, eller som att du inte tror att det är så Tesla menar?chaffis75 skrev:Om man får gissa lite så skulle jag kunna tänka mig tesla väljer lite vilka man öppnar. Lödde bo som jag är så ser jag att SuC Löddeköpinge dagligen och oftast är högt lastad. Däremot om man kör förbi Laholm så känns de som där sällan är så många bilar.
Tror ni inte man väljer att öppna de är lågt lastade alternativt lättaattbygga ut.
Jag tror dock inte alls på någon dynamisk lösning där man öppnar eller stänger baserat på lasten för stunden.
Men förlåt var de inte de jag sa, dvs att lödde är högt belastad men inte Laholm. Jag bar även tydlig att jag gissar. Vad med min text var otydligt.Nicke Nyfiken skrev:”Tror inte på” som att du inte tror att det kommer fungera, eller som att du inte tror att det är så Tesla menar?chaffis75 skrev:Om man får gissa lite så skulle jag kunna tänka mig tesla väljer lite vilka man öppnar. Lödde bo som jag är så ser jag att SuC Löddeköpinge dagligen och oftast är högt lastad. Däremot om man kör förbi Laholm så känns de som där sällan är så många bilar.
Tror ni inte man väljer att öppna de är lågt lastade alternativt lättaattbygga ut.
Jag tror dock inte alls på någon dynamisk lösning där man öppnar eller stänger baserat på lasten för stunden.
Lödde SuC är nog en av de mest belastade SuC:arna i Sverige. Så den behöver byggas ut ordentligt innan den kan öppnas för alla.
Lugn och fin!chaffis75 skrev:Men förlåt var de inte de jag sa, dvs att lödde är högt belastad men inte Laholm. Jag bar även tydlig att jag gissar. Vad med min text var otydligt.Nicke Nyfiken skrev:”Tror inte på” som att du inte tror att det kommer fungera, eller som att du inte tror att det är så Tesla menar?chaffis75 skrev:Om man får gissa lite så skulle jag kunna tänka mig tesla väljer lite vilka man öppnar. Lödde bo som jag är så ser jag att SuC Löddeköpinge dagligen och oftast är högt lastad. Däremot om man kör förbi Laholm så känns de som där sällan är så många bilar.
Tror ni inte man väljer att öppna de är lågt lastade alternativt lättaattbygga ut.
Jag tror dock inte alls på någon dynamisk lösning där man öppnar eller stänger baserat på lasten för stunden.
Lödde SuC är nog en av de mest belastade SuC:arna i Sverige. Så den behöver byggas ut ordentligt innan den kan öppnas för alla.
Ok, sorry om jag misstolkar..Nicke Nyfiken skrev:Lugn och fin!chaffis75 skrev:Men förlåt var de inte de jag sa, dvs att lödde är högt belastad men inte Laholm. Jag bar även tydlig att jag gissar. Vad med min text var otydligt.Nicke Nyfiken skrev:”Tror inte på” som att du inte tror att det kommer fungera, eller som att du inte tror att det är så Tesla menar?chaffis75 skrev:Om man får gissa lite så skulle jag kunna tänka mig tesla väljer lite vilka man öppnar. Lödde bo som jag är så ser jag att SuC Löddeköpinge dagligen och oftast är högt lastad. Däremot om man kör förbi Laholm så känns de som där sällan är så många bilar.
Tror ni inte man väljer att öppna de är lågt lastade alternativt lättaattbygga ut.
Jag tror dock inte alls på någon dynamisk lösning där man öppnar eller stänger baserat på lasten för stunden.
Lödde SuC är nog en av de mest belastade SuC:arna i Sverige. Så den behöver byggas ut ordentligt innan den kan öppnas för alla.
Jag håller med och ville bara bekräfta det du sa om Lödde. Inget annat.
Sedan var jag nyfiken på vad du menade med att ”inte tro på” en dynamisk lösning. Det du skrev kan tolkas på olika vis. Är det konceptet med dynamisk lösning som sådant, eller om det är Teslas avsikt att ha en dynamisk lösning, du inte tror på?