Man kan trigga 2-3 blinkningar utan att spaken ändrar läget men det är något annat än att sätta på blinkers för tex en sväng in på annan väg. Finns väl ingen bil som ger mer än 3 blinkningar inklusive i3:an utan att spaken fastnar i annat läge?MWall skrev:Jag blir själv osäker nu. Vet att jag haft bilar där blinkersspaken inte gjort det utan alltid legat kvar. När man slå i blinkersen så för man spaken över ett litet "motstånd" som aktiverar blinkersen men sen går den tillbaka. Kan dock inte svara på rak arm hur det är i Teslan. Kan blanda ihop det med i3:an. I vilket fall behöver inte spaken fysisk ändra läge om man inte vill. Är en designfråga.Svenssons skrev:Vet itne om jag har en bil från "förr i tiden" men min blinkerspak hamnar i annat läge under blinkning än det neutrala.
Model S/X part 2
Moderator: Redaktion
Re: Model S/X part 2
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Model 3 gör väl det? Nu har jag visserligen vant mig vid det men jag kommer ihåg att det var irriterande i början när man skulle avbryta en blinkning.Svenssons skrev:Man kan trigga 2-3 blinkningar utan att spaken ändrar läget men det är något annat än att sätta på blinkers för tex en sväng in på annan väg. Finns väl ingen bil som ger mer än 3 blinkningar inklusive i3:an utan att spaken fastnar i annat läge?
Jag är tydligen BMW-skadad återigen.Svenssons skrev:Man kan trigga 2-3 blinkningar utan att spaken ändrar läget men det är något annat än att sätta på blinkers för tex en sväng in på annan väg. Finns väl ingen bil som ger mer än 3 blinkningar inklusive i3:an utan att spaken fastnar i annat läge?MWall skrev:Jag blir själv osäker nu. Vet att jag haft bilar där blinkersspaken inte gjort det utan alltid legat kvar. När man slå i blinkersen så för man spaken över ett litet "motstånd" som aktiverar blinkersen men sen går den tillbaka. Kan dock inte svara på rak arm hur det är i Teslan. Kan blanda ihop det med i3:an. I vilket fall behöver inte spaken fysisk ändra läge om man inte vill. Är en designfråga.Svenssons skrev:Vet itne om jag har en bil från "förr i tiden" men min blinkerspak hamnar i annat läge under blinkning än det neutrala.
https://www.autotrader.com/car-news/her ... als-260840When you push the signal stalk to make a turn, such as when you’re going to be sitting in a turn lane waiting for a green arrow, they can be pushed like a normal turn signal — but then they pop back into the neutral position. So now, the turn signal’s on, but the signal stalk is sitting in the neutral position.
Nej, jag menar plinget. Det lär ha räddat mer en ett liv till en ringa uppoffring. Tror du inte det?Hertsh skrev:Elof skrev:Och inte heller finns det någon varning/påminnelse när temperaturen kryper ner mot fryspunkten och osynlig blixthalka lurar. Ett diskret litet påpekande hade varit artigt.Nicke Nyfiken skrev:Att teslas bilar är säkra när man krockar är det ingen tvekan om. Men säkerheten som gör att man undviker att krocka är jag högst tveksam till när det gäller Tesla.
T.ex.
..
Du menar att den lilla snöflinga som tänds bredvid tempen i en Volvo eller VW så fort det blir +3C eller lägre gör nytta? Räcker det inte med att temperaturen faktiskt står där?
Senast redigerad av Elof, redigerad totalt 1 gånger.
Kan inte säga att jag stör mig på att manövrera en spak.OfarligTesla skrev:Slippa spakar är väl rätt skönt? Just växling är en sådan sak jag tycker är riktigt vettigt att skippa, är väl lite mer skeptisk till att skippa blinkersspaken om det inte görs riktigt bra men växling, vindrutetorkare och farthållare är sådant jag gärna har som knappar på ratten istället för egna spakar.Fredrik j skrev:Är det ingen annan som undrar varför man ändrar och försöker hitta på lösningar och sätt att förmildra nyuppkomna problem. Vilket var ursprungsproblemet man försökte lösa? Finns det något definierat eller försöker man bara vara annorlunda? Vad är nackdelen med den rattspak man har idag? Kostnad?
Nu kör jag ju som ni kanske vet inte Tesla men det jag stör mig absolut mest på i min Volvo är när bilen gör saker automatiskt i tron av att den vet vad jag vill göra.
Som ett exempel har jag förstått att det finns människor som faktiskt räknar hur många moment dom behöver utföra när dom parkerar bilen. Tydligen strävar man efter noll och får någon sorts märklig tillfredsställelse över att bilen släcker ner sig helt själv.
Jag hatar när min bil gör så. Jag vill åtminstone kunna definiera vad som ska ske när.
Som det är nu räcker det att öppna dörren för att tror att jag tänker parkera.
Utveckling ska ju inte sträva efter att komplicera saker utan till att lösa problem och onödiga moment. Som ett exempel saknar väl ingen dom fysiska nycklarna som skulle vridas om i tändningslås? Man att gå till helt kontaktfri kommunikation tycker jag är för långt.
Är det inte egendomligt att priset för MS Plaid och MX Plaid är detsamma samtidigt som det skiljer relativt mkt mellan LR-versionerna!? För mig som är intresserad av MX LR känns det att den är förhållandevis "dyr".
Jo, jag skrev om detta tidigare och trodde först det var för lågt pris satt på X Plaid. 180k diff vs 305k diff. Men såg sen att det är samma sak i USA.tias skrev:Är det inte egendomligt att priset för MS Plaid och MX Plaid är detsamma samtidigt som det skiljer relativt mkt mellan LR-versionerna!? För mig som är intresserad av MX LR känns det att den är förhållandevis "dyr".
Förstår personligen inte logiken, men för mig är det helt självklart att man köper Plaid om man köper X och LR eller Plaid+ om man köper en S

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Det är fast utväxling. En motor som får utväxling för att nå 320 km/h får sämre acceleration. Tesla löser det genom att ha två motorer bak för att uppväga prestandaförlusten.Zalman3 skrev:Intressant är hur Tesla löst att Plaids toppfart är 320 km/h?
2 växlar?
Porsche Taycan är ju 2-växlad och kommer upp i 260km/h.
Joo, och detta förhållande understryks ju ännu tydligare om en väger in förmånsvärdena.Legato skrev:Jo, jag skrev om detta tidigare och trodde först det var för lågt pris satt på X Plaid. 180k diff vs 305k diff. Men såg sen att det är samma sak i USA.tias skrev:Är det inte egendomligt att priset för MS Plaid och MX Plaid är detsamma samtidigt som det skiljer relativt mkt mellan LR-versionerna!? För mig som är intresserad av MX LR känns det att den är förhållandevis "dyr".
Förstår personligen inte logiken, men för mig är det helt självklart att man köper Plaid om man köper X och LR eller Plaid+ om man köper en S
/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
F-n, nu har ni ju övertalat mig att ändra min beställning till X Plaid, trots minskad räckviddfimpen skrev:Joo, och detta förhållande understryks ju ännu tydligare om en väger in förmånsvärdena.Legato skrev:Jo, jag skrev om detta tidigare och trodde först det var för lågt pris satt på X Plaid. 180k diff vs 305k diff. Men såg sen att det är samma sak i USA.tias skrev:Är det inte egendomligt att priset för MS Plaid och MX Plaid är detsamma samtidigt som det skiljer relativt mkt mellan LR-versionerna!? För mig som är intresserad av MX LR känns det att den är förhållandevis "dyr".
/F

Tack så dj-a mycket då, jag får väl försöka stå ut med 2.6 istf 3.9 (går ju alltid att slå på "Chill") !

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Model S/X part 2
Aldrig noterat något pling i mina bilar så visste inte att det fanns. Möjligt att detta pling räddat liv.Elof skrev:Nej, jag menar plinget. Det lär ha räddat mer en ett liv till en ringa uppoffring. Tror du inte det?Hertsh skrev:Elof skrev:Och inte heller finns det någon varning/påminnelse när temperaturen kryper ner mot fryspunkten och osynlig blixthalka lurar. Ett diskret litet påpekande hade varit artigt.Nicke Nyfiken skrev:Att teslas bilar är säkra när man krockar är det ingen tvekan om. Men säkerheten som gör att man undviker att krocka är jag högst tveksam till när det gäller Tesla.
T.ex.
..
Du menar att den lilla snöflinga som tänds bredvid tempen i en Volvo eller VW så fort det blir +3C eller lägre gör nytta? Räcker det inte med att temperaturen faktiskt står där?
Men men... Finns viktigare saker att lägga tid på än att debattera denna detalj.
Glad för att jag sålt min Tesla
När Tesla introducerade 100 kWh batteriet så tog det ett tag att skala upp produktionen vilket gjorde att de till en början endast erbjöd det till performance varianterna. Kan vara detsamma nu, det stora batteriet kommer som icke performance först senare när produktionen har kommit upp i hastighet.
När leveranstiderna till Europa helt plötsligt blev september. Kan det vara så att de tänker att de tillverkar dessa i Berlin?
Ni hörde det först här av mig!
Model Y LR
Model S 100D -18
Tror inte efterfrågan av Model S och Model X är stor nog för att producera dem på flera ställen. Och sen kommer de ha mycket nog med arbete att få igång produktionen av Model Y och sen Model 3, så Model S och Model X från fabriken i Tyskland redan i år låter ytterst osannolikt.termosen skrev:När leveranstiderna till Europa helt plötsligt blev september. Kan det vara så att de tänker att de tillverkar dessa i Berlin?
Det tror jag definitivt inte. De har ju kapacitet att producera ca 100.000 X & S i Fremont men har inte ens varit nära den senaste tiden. Tror de kommer göra allt för att närma sig de volymerna med de nya modellerna, men att de skulle öka försäljningen så explosionsartat att de behöver Berlin tror jag inte är realistiskt.termosen skrev:När leveranstiderna till Europa helt plötsligt blev september. Kan det vara så att de tänker att de tillverkar dessa i Berlin?
De börjar leverera i USA och räknar nog med ganska låg produktionstakt initialt. Tror de tagit det säkra före det osäkra med september... Jag hoppas och tror fortfarande det är stor chans att (åtminstone) vi som bokat innan modellerna lanseras får leveranser tidigare än september.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
En fundering jag hade är om fördröjningen för Europa också kan bero på att de bland annat behöver typa om den här och är osäkra på om ratt med mera kommer godkännas? Har också funderat på om vi faktiskt kommer få se en CCS eller något liknande här och att det skapar en fördröjning innan produktionen drar igång av EU-spec.
Bra poäng. Låter helt rimligt.OfarligTesla skrev:En fundering jag hade är om fördröjningen för Europa också kan bero på att de bland annat behöver typa om den här och är osäkra på om ratt med mera kommer godkännas? Har också funderat på om vi faktiskt kommer få se en CCS eller något liknande här och att det skapar en fördröjning innan produktionen drar igång av EU-spec.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Tvärt om. Det finns gott om bilar, bl.a. Model 3 och Y, där spaken går direkt tillbaka till neutralläge medan blinkersen är på.Svenssons skrev:Man kan trigga 2-3 blinkningar utan att spaken ändrar läget men det är något annat än att sätta på blinkers för tex en sväng in på annan väg. Finns väl ingen bil som ger mer än 3 blinkningar inklusive i3:an utan att spaken fastnar i annat läge?
Det är mest bilar från förr i tiden, typ Model S och X, där spaken fastnar i annat läge vid blinkning.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Det jag tycker är lite märkligt är att Elon nämnde för några månader sedan att hans nya favoritfärg på Model S var crimson red. Men den finns inte någonstans, men möjligtvis i Berlin som ny paint shop.Legato skrev:Det tror jag definitivt inte. De har ju kapacitet att producera ca 100.000 X & S i Fremont men har inte ens varit nära den senaste tiden. Tror de kommer göra allt för att närma sig de volymerna med de nya modellerna, men att de skulle öka försäljningen så explosionsartat att de behöver Berlin tror jag inte är realistiskt.termosen skrev:När leveranstiderna till Europa helt plötsligt blev september. Kan det vara så att de tänker att de tillverkar dessa i Berlin?
De börjar leverera i USA och räknar nog med ganska låg produktionstakt initialt. Tror de tagit det säkra före det osäkra med september... Jag hoppas och tror fortfarande det är stor chans att (åtminstone) vi som bokat innan modellerna lanseras får leveranser tidigare än september.
Model Y LR
Model S 100D -18
Jag tycker detta är svårt att förstå. Vad kommer egentligen förmånsvärdet för Model X Plaid att bli? Är inte risken att det blir väldigt högt, eller går det att räkna ut på något vis så här på förhand? Sedan är det ju fortfarande också oklart om förmånsvärdena förändras enligt regeringens förslag i sommar, vilket kommer att påverka totalkostnaden på dessa bilar eftersom de inte levereras förrän i höst.fimpen skrev:Joo, och detta förhållande understryks ju ännu tydligare om en väger in förmånsvärdena.Legato skrev:Jo, jag skrev om detta tidigare och trodde först det var för lågt pris satt på X Plaid. 180k diff vs 305k diff. Men såg sen att det är samma sak i USA.tias skrev:Är det inte egendomligt att priset för MS Plaid och MX Plaid är detsamma samtidigt som det skiljer relativt mkt mellan LR-versionerna!? För mig som är intresserad av MX LR känns det att den är förhållandevis "dyr".
/F
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Låter som en väldigt rimligt fundering. Kan tänka mig att ratten utan spakar kan skapa en del problem i EU.OfarligTesla skrev:En fundering jag hade är om fördröjningen för Europa också kan bero på att de bland annat behöver typa om den här och är osäkra på om ratt med mera kommer godkännas? Har också funderat på om vi faktiskt kommer få se en CCS eller något liknande här och att det skapar en fördröjning innan produktionen drar igång av EU-spec.
Ska man kunna ladda med 250 kW så måste de nog byta till CCS. Kontaktytan i den modifierade Type2-kontakten är inte tillräckligt stor för så höga strömmar. Så begränsningen ligger inte bara i adaptern.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Ratt utan spakar har godkänts förr, men då fanns det åtminstone tydliga knappar, Citroën CX:Nicke Nyfiken skrev:Låter som en väldigt rimligt fundering. Kan tänka mig att ratten utan spakar kan skapa en del problem i EU.OfarligTesla skrev:En fundering jag hade är om fördröjningen för Europa också kan bero på att de bland annat behöver typa om den här och är osäkra på om ratt med mera kommer godkännas? Har också funderat på om vi faktiskt kommer få se en CCS eller något liknande här och att det skapar en fördröjning innan produktionen drar igång av EU-spec.
Elbilist sedan 2014
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Men det var ju en fransk bil, då är det väl självklart att det blir godkäntKlintan skrev:Ratt utan spakar har godkänts förr, men då fanns det åtminstone tydliga knappar, Citroën CX:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Precis. Det är stor skillnad på Franskt och Amerikanskt när EU ska bestämma vad som är tillåtet.fth skrev:Men det var ju en fransk bil, då är det väl självklart att det blir godkäntKlintan skrev:Ratt utan spakar har godkänts förr, men då fanns det åtminstone tydliga knappar, Citroën CX:![]()
/fth
Se bara hur EU har slaktat Autopiloten. Hade aldrig hänt om det var Citroëns AP.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Citroën är ju världsmästare på att lösa problem som inte fanns och med lösningen skapa andra märkliga fenomen.fth skrev:Men det var ju en fransk bil, då är det väl självklart att det blir godkäntKlintan skrev:Ratt utan spakar har godkänts förr, men då fanns det åtminstone tydliga knappar, Citroën CX:![]()
/fth