Tvärt om, musk vet att model S inte kommer ta varvtiden. Men marknadsföringseffekten och allt snack i media runt utmaningen är ju värt hur mycket som helst för tesla. När Tesla sedan förlorar så kan Musk säga att det "bara" skilde 10 sekunder på banan och att efter ny uppdateringen "Track Mode" som kommer Porschen få spö. En underdog(Tesla) förlorar sällan någon prestige på att utmana de stora etablerade.
Ska vi slå vad?
Javisst, i potten ligger rätten att vinnaren får posta svar på detta inlägg tre gånger med innehållet: Vad var det jag sa?
Den "vinsten" har inget värde för mig. Men vill du slå vad om en vettig sudd pengar så säg till. Tycker det vore kul. Några forumiter kan agera domare (för eventuella gränsfall).
mjwahl skrev:
Model S som musk skickar nästa vecka kommer inte ta Taycans varvtid. Sätter 5000 kr. Sätter du emot?
Ja!
Jag skulle dock föredra att vadet gäller september ut. Känns som favorit att det blir lite försenat med Musks timeline. Är det OK?
Annars kör vi endast nästa vecka och givetvis blir vadet struket om det inte skickas någon Tesla.
Kör vi "bara" 5000:- så räcker det för mig att vi PMas så vi åtminstone har varandras uppgifter. Eventuell tvist gällande vadet kan vi nog lösa själva
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
För att det skall vara ett vettigt vad mellan er bör det ju specificeras om den bil som skickas skall vara något som inom snar framtid kommer ut och måste vara gatlegal eller ej. Jag menar han kan ju skicka en råsänkt och strippad testversion som skulle kosta 5 mille om de någonsin skulle producera den. Tror säkert Tesla KAN producera ett fordon löst baserat på en Model S som är snabbare runt ringen, jag skulle inte tro att de har något i pipelinen för konsumenter som i gatversion kommer vara det.
Varför då? Det jag inte tror på är ju just det "mjwahl" skrev, dvs:
"Tvärt om, musk vet att model S inte kommer ta varvtiden. Men marknadsföringseffekten och allt snack i media runt utmaningen är ju värt hur mycket som helst för tesla. När Tesla sedan förlorar så kan Musk säga att det "bara" skilde 10 sekunder på banan och att efter ny uppdateringen "Track Mode" som kommer Porschen få spö. En underdog(Tesla) förlorar sällan någon prestige på att utmana de stora etablerade."
Jag hoppas att det blir med en gatlegal och "köpbar" S, men det enda jag känner mig 95%+ säker på är att Tesla inte skickar en bil som förlorar.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Alternativet är att skaffa en TCS-kryptovaluta som de kan spela i
Jag ställer som sagt upp om det blir en tvist angående fusk (dopad bil) etc.
För mig helt OK!
Vad säger du "mjwahl"? Ska vi låta zyax och Tibor definiera vinnare av vadet? Om de är överens så betalar förloraren till vinnaren. Om de inte är överens så stryks vadet.
Näh jag håller mig helst utanför. Med popcornkartongen i handen.
OK!
Jag var inne på att ha domare vid ett större vad. Nu tror jag vi klarar oss bra genom att bara deklarera villkoren tydligt.
Mitt förslag: Om den Model S som musk/Tesla skickar under september månad uppnår en varvtid som är lägre än 7 minuter och 42 sekunder så betalar "mjwahl" 5000:- till "Legato". Om den Model S som musk/Tesla skickar under september månad uppnår en varvtid som är högre än 7 minuter och 42 sekunder så betalar "Legato" 5000:- till "mjwahl". Genomförs det flera rekordförsök så räknas den bästa tiden som publiceras och i någon mån kan verifieras. Om det mot förmodan skulle tillkomma några skattemässiga konsekvenser så står vinnaren för att betala skatten. Utförs det inget rekordförsök under september månad så stryks vadet.
Ser ovanstående OK ut för dig mjwahl? Om inte, föreslå ändringar.
Säkert. Men det spelar ju ingen roll. Det enda som du kommer se i sociala medier framöver är jämförelsen att den dubbelt så dyra Porschen inte "ens" kan slå den långt billigare SPL 0-100... Och jo, kraftigare bromsar har ju SPL också.
För mig är det en självklarhet att Porsche hade kunnat göra den snabbare 0-100, särskilt när man kan ta oförskämt mycket betalt för den... Problemet är ju att man likt de flesta andra jämför just hästkrafter och 0-100 mellan sina modeller. Det sista man vill är att döda försäljningen av de bilar man tjänar allra mest på.
Blir ju rejält förvånad om S skulle slå Taycan med något som liknar de SPL som kommer på gatan inom något halvår. Jag hoppas Elon gör det till ett marknadsföringsjippo för Tesla och "skakar hand" med Porsche som en gentleman, tackar för en bra match och "We'll be back".
Men OM S är snabbare, även med lite mysigt fusk, så vore det helt galet förnedrande för Porsche att bli omkörd av en vägkryssare på hemmaplan.
Oavsett så vore det kul att få sportbilsnördar att inse att bensin är oldschool.
Cowboyen Musk utmanar och man vet aldrig riktigt vad som ska hända och hur det ska gå till. Oavsett om Tesla lyckas slå 7:42 med en upphottad Model S eller inte så får man ändå ge cred åt Tesla att de inte fegar ur och bjuder oss alla på lite gratis underhållning.
Jag tycker man får ta allt det här med ett stort leende. Det är trots allt bara en bil. Personligen tycker jag det är riktigt kul att det händer lite grejer i den annars ganska konservativa och förutsägbara bilbranschen
Tvärt om, musk vet att model S inte kommer ta varvtiden. Men marknadsföringseffekten och allt snack i media runt utmaningen är ju värt hur mycket som helst för tesla. När Tesla sedan förlorar så kan Musk säga att det "bara" skilde 10 sekunder på banan och att efter ny uppdateringen "Track Mode" som kommer Porschen få spö. En underdog(Tesla) förlorar sällan någon prestige på att utmana de stora etablerade.
Ska vi slå vad?
Javisst, i potten ligger rätten att vinnaren får posta svar på detta inlägg tre gånger med innehållet: Vad var det jag sa?
Den "vinsten" har inget värde för mig. Men vill du slå vad om en vettig sudd pengar så säg till. Tycker det vore kul. Några forumiter kan agera domare (för eventuella gränsfall).
mjwahl skrev:
Model S som musk skickar nästa vecka kommer inte ta Taycans varvtid. Sätter 5000 kr. Sätter du emot?
Ja!
Jag skulle dock föredra att vadet gäller september ut. Känns som favorit att det blir lite försenat med Musks timeline. Är det OK?
Annars kör vi endast nästa vecka och givetvis blir vadet struket om det inte skickas någon Tesla.
Kör vi "bara" 5000:- så räcker det för mig att vi PMas så vi åtminstone har varandras uppgifter. Eventuell tvist gällande vadet kan vi nog lösa själva
Vi kör på min ursprungliga vadformulering om race nästa vecka, om det blir förseningar kan vi då ta ställning till om vi ska låta vadet stå kvar eller inte. Jag skickar pm med mina uppgifter.
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Cowboyen Musk utmanar och man vet aldrig riktigt vad som ska hända och hur det ska gå till. Oavsett om Tesla lyckas slå 7:42 med en upphottad Model S eller inte så får man ändå ge cred åt Tesla att de inte fegar ur och bjuder oss alla på lite gratis underhållning.
Jag tycker man får ta allt det här med ett stort leende. Det är trots allt bara en bil. Personligen tycker jag det är riktigt kul att det händer lite grejer i den annars ganska konservativa och förutsägbara bilbranschen
Det tycker jag också. Tycker det är en riktigt rolig grej. Tyvärr känner jag nog att det ändå är favorit att det inte ens kommer ske ett försök i september, men jag hoppas verkligen! Överlägset roligast vore givetvis om Tesla vinner med en produktionsbil!
Som gammal spelare så är vadslagning något man gör för att krydda tillvaron, det är absolut inget allvarligare än så för min del. Har slagit vad om liknande belopp om vems bagage som kommer först på bagagebandet osv, osv
Ska blir riktigt spännande att se vad som händer på Ringen och vad Elon har "up his sleeve" den här gången.
Vi har en Model S P85D sedan ett antal år, jag har provkört P100D Raven och jag har kört flera tusen varv på Nürburgrings nordslinga med olika Porsche 911. Det är HELT otänkbart att en standard P100D Raven kör nordslingan på 7:40. Jag tror att det skulle behövas förändringar av bromsar, chassi och drivlina för att få ner kraften i asfalten, bromsa kraften och även hålla ett helt varv. Om Tesla kan leverera en Model S med dessa uppgraderingar så hade vi bytt ut vår P85D direkt! Man ska inte heller glömma att Porsche är världsmästare på att finjustera en bil så att de får ut absolut max av effekten i bilen runt en bana som nordslingan. Hoppas verkligen att Elon blir superirriterad på Taycan och tar nya tag med Model S vad gäller körbarhet!
Ska vi slå vad?
mjwahl skrev:
Ja!
Vi kör på min ursprungliga vadformulering om race nästa vecka, om det blir förseningar kan vi då ta ställning till om vi ska låta vadet stå kvar eller inte. Jag skickar pm med mina uppgifter.
OK! Då justerar jag enligt nedan: Om den Model S som musk/Tesla skickar under perioden 9/9-2019 tom 15/9-2019 uppnår en varvtid som är lägre än 7 minuter och 42 sekunder så betalar "mjwahl" 5000:- till "Legato". Om den Model S som musk/Tesla skickar perioden 9/9-2019 tom 15/9-2019 uppnår en varvtid som är högre än 7 minuter och 42 sekunder så betalar "Legato" 5000:- till "mjwahl". Genomförs det flera rekordförsök så räknas den bästa tiden som publiceras och i någon mån kan verifieras. Om det mot förmodan skulle tillkomma några skattemässiga konsekvenser så står vinnaren för att betala skatten. Utförs det inget rekordförsök perioden 9/9-2019 tom 15/9-2019 så stryks vadet (alternativt ett nytt diskuteras fram).
Ska blir riktigt spännande att se vad som händer på Ringen och vad Elon har "up his sleeve" den här gången.
Vi har en Model S P85D sedan ett antal år, jag har provkört P100D Raven och jag har kört flera tusen varv på Nürburgrings nordslinga med olika Porsche 911. Det är HELT otänkbart att en standard P100D Raven kör nordslingan på 7:40. Jag tror att det skulle behövas förändringar av bromsar, chassi och drivlina för att få ner kraften i asfalten, bromsa kraften och även hålla ett helt varv. Om Tesla kan leverera en Model S med dessa uppgraderingar så hade vi bytt ut vår P85D direkt! Man ska inte heller glömma att Porsche är världsmästare på att finjustera en bil så att de får ut absolut max av effekten i bilen runt en bana som nordslingan. Hoppas verkligen att Elon blir superirriterad på Taycan och tar nya tag med Model S vad gäller körbarhet!
Kul läsning och håller med!
Det som jag däremot tycker är konstigt är att Porsche inte lyckats spara mer vikt. Att en Taycan Turbo väger över 100kg mer än en Model S Performance (som är en större bil, med större batteri) är för mig en gåta. Porsche med all sin kompetens att bygga bilar med olika typer av viktbesparande material och ändå inte lyckas komma ner mer i vikt. Visst det är mycket lull-lull som väger, men ändå...
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Ska vi slå vad?
mjwahl skrev:
Ja!
OK! Då justerar jag enligt nedan: Om den Model S som musk/Tesla skickar under perioden 9/9-2019 tom 15/9-2019 uppnår en varvtid som är lägre än 7 minuter och 42 sekunder så betalar "mjwahl" 5000:- till "Legato". Om den Model S som musk/Tesla skickar perioden 9/9-2019 tom 15/9-2019 uppnår en varvtid som är högre än 7 minuter och 42 sekunder så betalar "Legato" 5000:- till "mjwahl". Genomförs det flera rekordförsök så räknas den bästa tiden som publiceras och i någon mån kan verifieras. Om det mot förmodan skulle tillkomma några skattemässiga konsekvenser så står vinnaren för att betala skatten. Utförs det inget rekordförsök perioden 9/9-2019 tom 15/9-2019 så stryks vadet (alternativt ett nytt diskuteras fram). [/quote]
Alldeles förträffligt, vi kör på det.
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Det som jag däremot tycker är konstigt är att Porsche inte lyckats spara mer vikt. Att en Taycan Turbo väger över 100kg mer än en Model S Performance (som är en större bil, med större batteri) är för mig en gåta. Porsche med all sin kompetens att bygga bilar med olika typer av viktbesparande material och ändå inte lyckas komma ner mer i vikt. Visst det är mycket lull-lull som väger, men ändå...
Ja, det är märkligt. Jag undrar om de helt enkelt sparade på viktbantningen till en framtida lättare och betydligt dyrare modell.
Ja, det är märkligt. Jag undrar om de helt enkelt sparade på viktbantningen till en framtida lättare och betydligt dyrare modell.
Vad kan växellådan väga? 50kg extra? Tyngre batterikylning och celler optimerade mot stöm adderar kanske 20% på batteriet. Så 100kg där. Sen? Är inte S en större bil på alla ledder?
Det borde väl vara så att Tesla tänker åka snabbare än Porsche på Ringen nu i September. Det i sin tur borde innebära en uppgradering till Model S med starkare motorer bak, nytt batteri och laddning som är snabbare än 270kW. Om dagens P100D slår Taycan så kan man ju undra vad Porsche pysslar med egentligen.
Jag tackar Legato, mjwahl OCH Elon Musk för en kommande mycket spännande vecka!
Som nämnts är Elon-tid en faktor här, en viss försening är överhängande.
Tror dock att Teslas allra senaste teknik är väldigt nära nu att tryckas in i Model S.