Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 31 jul 2021 01:39
kommer FSD på riktigt till våra bilar i europa? köpte FSD men har inte hänt så mycket på 2 år. bromsar EU för att mercedes o BMW ska komma ikapp eller vad handlar det om?
Som det ser ut är det Tyskarna som pushar för att nivå 3 och 4 skall tillåtas rent lagligt, därav att Tyskland tröttnade på att det tog för lång tid och började införa egna saker. UNECE har ju röstat igenom ett regelverk för nivå 3 som skall implementeras i EU-länderna, när det sker vet vi ju dock inte.volante skrev:kommer FSD på riktigt till våra bilar i europa? köpte FSD men har inte hänt så mycket på 2 år. bromsar EU för att mercedes o BMW ska komma ikapp eller vad handlar det om?
Jag tycker du tänker lite bakvänt. Med dubbla sensorer har du ju två extra “nior” i säkerhet om dom är överens. Vilket är minst 99% av tiden. Man har nog inte råd att optimera för att få bort false positives om man ska nå L4 i närtid.Jordad skrev:Däremot leder kartor som är 99% korrekta till precis samma problem som Tesla hade med radarn som var typ 99% korrekt. Vad händer under de 1% när det inte stämmer? Han får det att framstå som ett enkelt problem att lösa men det är det garanterat inte.
Hans kritik mot kameror med låg upplösning som Tesla använder är korrekt till viss del. Men man måste beakta att Tesla använder 8 kameror och information från alla 8 behandlas samtidigt vilket ökar upplösningen markant. Tesla behandlar även information på flera olika sätt samtidigt. Bara för att Tesla har en typ av sensorer betyder det inte att de bara har en metod för att extrahera data från sensorerna. Tex har Tesla tre olika metoder för att extrahera avståndsinformation vilket troligen sköts av tre separata NNs som alla bidrar för att ge så korrekt information som möjligt. Andra utvecklare använder olika typer av sensorer för att extrahera likvärdig information som Tesla får från en sensor med flera olika metoder. Nackdelen för Tesla är att de kan saknas viss information som tex mörkerseendet som en lidar kan ge. Fördelen är att de inte får problem med motstridig information från olika sensorer.
Teslas problem med sin radar är till stor del att den är en radar med för låg upplösning.”Jordad” skrev:Jag har annars försökt reda ut hur det ser ut med motstridig information från olika kombinationer av sensorer. Radar+vision kanske var en svår kombination och lidar+vision kanske är enklare eftersom många använder det.
Bra sammanfattning. De två begränsningar som är frustrerande är att man behöver bekräfta filbyten och timeouten vid dessa filbyten. Den senare skulle man öka enl förslag men det tar ju så lång tid att komma till beslut.OfarligTesla skrev:Som det ser ut är det Tyskarna som pushar för att nivå 3 och 4 skall tillåtas rent lagligt, därav att Tyskland tröttnade på att det tog för lång tid och började införa egna saker. UNECE har ju röstat igenom ett regelverk för nivå 3 som skall implementeras i EU-länderna, när det sker vet vi ju dock inte.volante skrev:kommer FSD på riktigt till våra bilar i europa? köpte FSD men har inte hänt så mycket på 2 år. bromsar EU för att mercedes o BMW ska komma ikapp eller vad handlar det om?
Tesla har ju inte ens släppt FSD betan på bredare front i USA och eftersom vägarna/skyltarna/trafikreglerna här är annorlunda gissar jag på att det är ännu längre bort för bred release av betan här.
Att optimera för att få bort false positives är nog rätt svårt. Tesla utvärderade enligt rykten en avsevärt bättre 4d-radar från Arbe Robotics. Det var först efter det man beslutade att helt ta bort radarn istället.spacecoin skrev:Jag tycker du tänker lite bakvänt. Med dubbla sensorer har du ju två extra “nior” i säkerhet om dom är överens. Vilket är minst 99% av tiden. Man har nog inte råd att optimera för att få bort false positives om man ska nå L4 i närtid.
Teslas problem med sin radar är till stor del att den är en radar med för låg upplösning.
Att kameror är centrala är det inget snack om. Om 1.2MP räcker för motorväg i höga hastigheter vet jag inte. Men om kartor plus Lidar ger fyra extra nior så lär det vara det enda sättet att kommer till den säkerhetsnivå som krävs för L4 tills vidare.
Att Tesla har ett fantastiskt L2-system behöver vi inte diskutera. Problemet är ju att man säger inte det till marknaden eller kunderna. Man säger robotaxi. Det är inte realistiskt.
Det går att bygga billiga lidar men att få täckning 360 med tillräckligt hög upplösning är komplicerat och skrymmande. Jag hade inte velat ha en sådan bil. Hellre att Tesla fixar med kameror om de kan. Det ser elegantare ut och förstör inte räckvidden.OfarligTesla skrev:För övrigt har jag och en kompis skojat om hur Elon tänker ibland. Han bygger upp ett elbilsföretag för att göra elbilar både bra, åtråvärda och billigare, han startar “rymdbolag” som kommer på sätt att göra raketuppskjutningar mycket billigare genom att landa dem och återanvända. Under hans ledning utvecklar Tesla massvis med sätt att bygga på som både är billigare och snabbare än tidigare. Men när det kom till att göra LIDAR billigare och bättre än det var när man planerade autopiloten, det var totalt omöjligt och ingenting man ens behövde försöka sig på, LIDAR skulle alltid vara på tok för dyrt för att ha i en bil.
Har du några källor på detta? Vadå rörliga bilder? Vad är det ens? Och varför skulle upplösningen vara en större begränsning åt sidorna, som ju helt naturligt hanterar kortare distanser och relativ hastighetsförändring per frame?Jordad skrev:Upplösningen är väl mest ett problem åt sidorna och bakåt. Det är inte heller stillbilder som Tesla använder utan rörliga bilder och det ger avsevärt mer information. Men om det är tillräckligt vet vi ju inte ännu.
Tesla har tre kameror framåt med olika synfält för att kunna se längre. Man har inte det åt sidor och bakåt. Teslas kameror har låg upplösning men bilen ser inte bara stillbilder längre som den i stort sett gjorde i början. Det Elon kallade 2.5d som man har försökt ersätta med 4d (3d-video) under en längre tid.Curik skrev:Har du några källor på detta? Vadå rörliga bilder? Vad är det ens? Och varför skulle upplösningen vara en större begränsning åt sidorna, som ju helt naturligt hanterar kortare distanser och relativ hastighetsförändring per frame?Jordad skrev:Upplösningen är väl mest ett problem åt sidorna och bakåt. Det är inte heller stillbilder som Tesla använder utan rörliga bilder och det ger avsevärt mer information. Men om det är tillräckligt vet vi ju inte ännu.
Eller är det gissningslek igen?
Som jag nämnt tidigare så är det skillnad på att kunna köra i några korsningar ibland och att köra i alla korsningar alltid.Jordad skrev:Jag tycker iaf att det börjar kännas mer realistisk med robotaxis från Tesla. Dagens FSD-beta verkar i huvudsak begränsas av edge cases. Jag har inte sett någoting hittils som får mig att tro att hårdvara och strategi är otillräckliga. Men det är långt kvar ännu.
Ja edge cases är slarvigt uttryck. Kalla det problem om du vill som hela tiden kommer bli mer sällsynta i takt med utvecklingen. Men korsningen i videon du länkar är precis ett edge case. Jag har aldrig sett något liknande i Sverige där stopplinjen är för långt bak och man måste korsa tre filer med snabb trafik. Det hade varit trafikljus i Sverige och stopplinjen hade självklart varit längre fram.spacecoin skrev:Som jag nämnt tidigare så är det skillnad på att kunna köra i några korsningar ibland och att köra i alla korsningar alltid.Jordad skrev:Jag tycker iaf att det börjar kännas mer realistisk med robotaxis från Tesla. Dagens FSD-beta verkar i huvudsak begränsas av edge cases. Jag har inte sett någoting hittils som får mig att tro att hårdvara och strategi är otillräckliga. Men det är långt kvar ännu.
Idag har FSD betan kanske 4 km mellan ingripanden i förortskörning mixat med landsväg en bra dag i sol. Du menar väl inte att ett edge-case händer var fjärde km? Ett edge-case eller corner-case måste väl ändå vara något som man definierar som en mycket mycket ovanlig trafiksituation? Typ en bil med trafikskyltar lastat på ett släp osv.
I stadskörning skulle jag säga att det är ett ingripande varje kilometer i de flesta videor.
Denna är en favorit från idag:
Korsningen är inget edge case. Det är vanligt i USA. Ett edge case är om det hade kommit en helikopter och landat framför Teslan. Problemet är att systemet tror att det är en heldragen gul linje istället för en sträckad. Man ser det om man tittar noga på visualiseringen. Kartdata (hd maps) hade avhjälpt detta. Bättre kameror likaså. Frontkamerorna ser ju inte jättebra på nära håll.Jordad skrev:Ja edge cases är slarvigt uttryck. Kalla det problem om du vill som hela tiden kommer bli mer sällsynta i takt med utvecklingen. Men korsningen i videon du länkar är precis ett edge case. Jag har aldrig sett något liknande i Sverige där stopplinjen är för långt bak och man måste korsa tre filer med snabb trafik. Det hade varit trafikljus i Sverige och stopplinjen hade självklart varit längre fram.spacecoin skrev:Som jag nämnt tidigare så är det skillnad på att kunna köra i några korsningar ibland och att köra i alla korsningar alltid.Jordad skrev:Jag tycker iaf att det börjar kännas mer realistisk med robotaxis från Tesla. Dagens FSD-beta verkar i huvudsak begränsas av edge cases. Jag har inte sett någoting hittils som får mig att tro att hårdvara och strategi är otillräckliga. Men det är långt kvar ännu.
Idag har FSD betan kanske 4 km mellan ingripanden i förortskörning mixat med landsväg en bra dag i sol. Du menar väl inte att ett edge-case händer var fjärde km? Ett edge-case eller corner-case måste väl ändå vara något som man definierar som en mycket mycket ovanlig trafiksituation? Typ en bil med trafikskyltar lastat på ett släp osv.
I stadskörning skulle jag säga att det är ett ingripande varje kilometer i de flesta videor.
Denna är en favorit från idag:
Svårt att säga vad som exakt är problemet i den här korsningen? Avståndsbedömning sidledes har blivit bättre men den är kanska inte tillräcklig för alla situationer ännu? Men jag tycker mest det ser ut som den inte ser sin 'path' av någon anledning när den är på väg över de tre filerna och därför avbryter varje gång. Att den avbryter och svänger höger är iaf helt korrekt med tanke på vilket stadie man är i utvecklingen. Det är samma som Waymo gör i liknande situationer. Det stora problemet är att den hamnar i en loop men det är en beta så man kanske inte ska kräva för mycket ännu.
Det är ett edge case. Jag tittade på videon igen och bilen klarade likadan korsning okej i slutet. Bilen såg inte heller någon heldragen gul linje förutom bakåt när den redan hade svängt höger så det var inte problemet.spacecoin skrev:Korsningen är inget edge case. Det är vanligt i USA. Ett edge case är om det hade kommit en helikopter och landat framför Teslan. Problemet är att systemet tror att det är en heldragen gul linje istället för en sträckad. Man ser det om man tittar noga på visualiseringen. Kartdata (hd maps) hade avhjälpt detta. Bättre kameror likaså. Frontkamerorna ser ju inte jättebra på nära håll.
Bilen routar inte om heller utan den svänger höger i brist på andra alternativ och sedan kommer den tillbaka till samma korsning.
Chuck är en asgrym testare.Jordad skrev:Det är ett edge case. Jag tittade på videon igen och bilen klarade likadan korsning okej i slutet. Bilen såg inte heller någon heldragen gul linje förutom bakåt när den redan hade svängt höger så det var inte problemet.spacecoin skrev:Korsningen är inget edge case. Det är vanligt i USA. Ett edge case är om det hade kommit en helikopter och landat framför Teslan. Problemet är att systemet tror att det är en heldragen gul linje istället för en sträckad. Man ser det om man tittar noga på visualiseringen. Kartdata (hd maps) hade avhjälpt detta. Bättre kameror likaså. Frontkamerorna ser ju inte jättebra på nära håll.
Bilen routar inte om heller utan den svänger höger i brist på andra alternativ och sedan kommer den tillbaka till samma korsning.
Eftersom det finns gott om sådana här svåra vänstersvängar,
Ja, självkörande bilar med vision-only i en stor ODD är långt borta.Zalman3 skrev:Allmänt så tror jag självkörande bilar ligger långt bort. Steget innan är FSD OCH en vaken bilförare.
När man med denna lösning sänkt olyckorna med 90%. Då kan börja pröva robottaxi.
Menar du att en förare idag blir farligare i trafiken med Autopiloten påslagen?spacecoin skrev:Ja, självkörande bilar med vision-only i en stor ODD är långt borta.Zalman3 skrev:Allmänt så tror jag självkörande bilar ligger långt bort. Steget innan är FSD OCH en vaken bilförare.
När man med denna lösning sänkt olyckorna med 90%. Då kan börja pröva robottaxi.
Problemet är som jag ser det att "FSD" (som inte då är "full self driving" i praktiken) kommer att leda till att folk får en övertro på förmågan och slappnar av och släpper ratten. I stadsmiljöer kan det leda till fler olyckor än idag till dess att "FSD" kör bättre än en människa, vilket är långt långt borta.
Jag ser liksom inte mervärdet att övervaka ett system som kör sämre än en själv. Det hade varit bättre och säkrare om maskinen övervakar människan än tvärt om i så fall, som normal ADAS är.
Men så är det ju med ALLA nivå 2 system idag.
Jag ser liksom inte mervärdet att övervaka ett system som kör sämre än en själv.
Tror också det finns en risk med att föraren litar för mycket på bilen och sänker uppmärksamheten. Tekniken kan ju användas till att göra en bil som är så gott som omöjlig att krocka med. Bilen räddar dig när det är på väg att gå åt helvete. Folk som är för trötta/uttråkade för att köra sin bil kanske borde försöka åtgärda det?spacecoin skrev:Ja, självkörande bilar med vision-only i en stor ODD är långt borta.Zalman3 skrev:Allmänt så tror jag självkörande bilar ligger långt bort. Steget innan är FSD OCH en vaken bilförare.
När man med denna lösning sänkt olyckorna med 90%. Då kan börja pröva robottaxi.
Problemet är som jag ser det att "FSD" (som inte då är "full self driving" i praktiken) kommer att leda till att folk får en övertro på förmågan och slappnar av och släpper ratten. I stadsmiljöer kan det leda till fler olyckor än idag till dess att "FSD" kör bättre än en människa, vilket är långt långt borta.
Jag ser liksom inte mervärdet att övervaka ett system som kör sämre än en själv. Det hade varit bättre och säkrare om maskinen övervakar människan än tvärt om i så fall, som normal ADAS fungerar.
Det är väl klart att om en människa kör bättre än ett system så är det säkrare. Att en människa kör bättre än AP i stadsmiljö är väl rätt klart, eftersom AP endast får användas på motorväg enligt instruktionsboken.Zalman3 skrev:Menar du att en förare idag blir farligare i trafiken med Autopiloten påslagen?
Det flesta/alla Level 2-system hjälper föraren att köra. Inte tvärt om. Det är därför det heter förarassistans-system. Att göra tvärt om, där är Tesla ensamma med experimentet med City Streets Beta. Att kalla den avarten för förarassistans är fel. Det är inte heller Level 3, så det är helt enkelt Level 2 på ett olämpligt sätt i min mening.Zalman3 skrev:Men så är det ju med ALLA nivå 2 system idag.spacecoin skrev:Jag ser liksom inte mervärdet att övervaka ett system som kör sämre än en själv.
Jag har kört med Tesla AP2 i +10.000 mil.
Det flesta/alla Level 2-system hjälper föraren att köra. Inte tvärt om.