Sida 30 av 38
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 16 mar 2021 11:10
av Leo
Man får ju också tänka på att det här är just Skatteverkets förslag, ett bland flera olika remissinstanser. Så inte säkert det blir exakt så här.
Det kan ju hända att man till slut väger ihop fler saker och slutliga förslaget som ska tas ställning till och klubbas igenom blir ett hopkok av diverse remissynpunkter.
Även om jag personligen tror Skatteverkets synpunkter väger väldigt tungt och tycker förslaget känns genomtänkt och bra så kan ju diverse "politiska agendor" från både företag, organisationer och inte minst partier förändra saker i slutändan.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 16 mar 2021 11:23
av mati
MWall skrev:
Model 3 skulle bli en stor vinnare. Model Y också.
Model Y kan vi ju inte säga nånting om eftersom vi inte vet vad slumpgeneratorn hade skakat fram som förmånsvärde enligt de nuvarande reglerna. Däremot så ligger Model Y med sina drygt 700kkr väldigt nära sweet-spoten för att få maximal nedsättnig.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 16 mar 2021 11:26
av MWall
mati skrev:MWall skrev:
Model 3 skulle bli en stor vinnare. Model Y också.
Model Y kan vi ju inte säga nånting om eftersom vi inte vet vad slumpgeneratorn hade skakat fram som förmånsvärde enligt de nuvarande reglerna. Däremot så ligger Model Y med sina drygt 700kkr väldigt nära sweet-spoten för att få maximal nedsättnig.
Även Model 3 LR skulle få nedsatt förmånsvärde. Om än inte lika mycket som P.
Precis. Det är bilarna runt 700' med relativt dyra jämförbilar (ofta "SUV:ar") som vinner mest. Särskilt de från lite "finare" märken. Gissar att Model Y kommer jämföras med X3, Q5 osv.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 16 mar 2021 11:33
av Leo
Man kan historiskt ofta se att skatteregler passar Volvo och deras modellsortiment väldigt bra

Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 16 mar 2021 11:34
av MWall
Leo skrev:Man kan historiskt ofta se att skatteregler passar Volvo och deras modellsortiment väldigt bra

Nu vet jag inte vad XC40 P8 har för förmånsvärde men den borde nog kanske gynnas, ja.

Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 16 mar 2021 12:34
av swegarm
fakerlind skrev:MWall skrev:fakerlind skrev:En fråga från en som inte är så insatt;
Om du väljer en LR AWD idag (eller innan årsskiftet från när de nya reglerna föreslås gälla) så är det väl den nuvarande modellen som gäller för dig?
Ja precis. Det är bara om man köper en efter nyår som det blir så här. Om nu Skatteverket får igenom sitt förslag öht.
Tack. Så då kan du @swegarm väl känna hur fötterna blir varma igen?

Ja man kan inte alltid vänta , kommer hela tiden bättre saker längre fram...
Enligt min (något medvetna glädjekalkyl ) blir kostnaden i princip neutral jämfört med att behålla bilen , räknat på 50% restvärde på båda bilarna efter 36 månader.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 19 mar 2021 10:27
av martinot
Mycket bra förslag av SKV. Både rättvist, förutsägbart och enkelt att förstå för alla parter (anställda, företag och myndigheter). Bra jobbat!
Hoppas att politikerna inte sabbar, som brukligt (är förmodligen allt för enkelt och allt för logiskt för deras smak).
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 19 mar 2021 16:29
av markuswesterberg
Om jag plockar ut en ny M3 LR AWD innan 1 juli, kommer den bilen och mitt förmånsvärde att påverkas av nya regler som eventuellt träder i kraft under detta år vid årsskiftet? Negativt eller positivt?
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 19 mar 2021 16:31
av MWall
markuswesterberg skrev:Om jag plockar ut en ny M3 LR AWD innan 1 juli, kommer den bilen och mitt förmånsvärde att påverkas av nya regler som eventuellt träder i kraft under detta år vid årsskiftet? Negativt eller positivt?
Nej.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 19 mar 2021 16:36
av markuswesterberg
MWall skrev:markuswesterberg skrev:Om jag plockar ut en ny M3 LR AWD innan 1 juli, kommer den bilen och mitt förmånsvärde att påverkas av nya regler som eventuellt träder i kraft under detta år vid årsskiftet? Negativt eller positivt?
Nej.
Hahaha, förmodar att du svarar på fråga nummer ett här? Eller är sjukt ironisk och en jädrans skön dude.

Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 19 mar 2021 16:39
av MWall
markuswesterberg skrev:MWall skrev:markuswesterberg skrev:Om jag plockar ut en ny M3 LR AWD innan 1 juli, kommer den bilen och mitt förmånsvärde att påverkas av nya regler som eventuellt träder i kraft under detta år vid årsskiftet? Negativt eller positivt?
Nej.
Hahaha, förmodar att du svarar på fråga nummer ett här? Eller är sjukt ironisk och en jädrans skön dude.

Sorry. Läste inte hela inlägget.
Om det blir ändring vid halvårsskiftet så innebär det höjt förmånsvärde för en Model 3 LR. Ganska mycket också tror jag.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 21 mar 2021 17:02
av markuswesterberg
Hur ska SKV kunna ge olika förmånsvärden för bilar med samma modellår? Finns ju inget i deras beräkningsverktyg som efterfrågar registreringsdatum? Tänker på om de ändrar reglerna nu i mitten på året?
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 21 mar 2021 17:33
av Nect
markuswesterberg skrev:Hur ska SKV kunna ge olika förmånsvärden för bilar med samma modellår? Finns ju inget i deras beräkningsverktyg som efterfrågar registreringsdatum? Tänker på om de ändrar reglerna nu i mitten på året?
När bonus-malus infördes mitt under ett år så fick man för just det modellåret upp en fråga i beräkningsverktyget om bilen registrerats efter brytpunktsdatumet. Beroende på vad man svarat så ändrar sig beräkningen. Så det här skulle väll i så fall bli snarlikt
Edit; se bild
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 24 mar 2021 13:01
av backe
Regeringen kör över alla remissinstanser när de lägger fram ett oförändrat förslag om justerade förmånsvärden. De nya reglerna för ska ge 2,3 miljarder extra i statskassan och innebär att bilar som kostar under 650.000 kr får höjt förmånsvärde. Samtidigt får lyxbilar sänkt förmånsvärde.
Det blir i genomsnitt 9.000 kronor dyrare per år att skaffa förmånsbil efter den 1 juli 2021 om regeringens förslag till justerad bilförmån går igenom riksdagen – vilket är troligt.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... bekostnad/
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 24 mar 2021 13:13
av MWall
backe skrev:Regeringen kör över alla remissinstanser när de lägger fram ett oförändrat förslag om justerade förmånsvärden. De nya reglerna för ska ge 2,3 miljarder extra i statskassan och innebär att bilar som kostar under 650.000 kr får höjt förmånsvärde. Samtidigt får lyxbilar sänkt förmånsvärde.
Det blir i genomsnitt 9.000 kronor dyrare per år att skaffa förmånsbil efter den 1 juli 2021 om regeringens förslag till justerad bilförmån går igenom riksdagen – vilket är troligt.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... bekostnad/
Ja, då kanske man får råd med den där Plaid+:en då. När den nu kommer.
Ska jag säga nåt objektivt så är det ändå synd att de inte gick på Skatteverkets senaste förslag om nedsättning på 50% med max 350 tkr. Logiskt och rättvist.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 24 mar 2021 13:20
av mati
Det är helt j*a f*ing otroligt att regeringen skiter fullständigt i alla remissinstanser och kör vidare med sitt eget förslag. Varför behöver man ha remissinstanser överhuvudtaget? Det är ju bara slöseri med tid. Då är det väl bättre om vi gör som i Nord Korea. Pang beslutat klart.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 24 mar 2021 13:24
av MWall
mati skrev:Det är helt j*a f*ing otroligt att regeringen skiter fullständigt i alla remissinstanser och kör vidare med sitt eget förslag. Varför behöver man ha remissinstanser överhuvudtaget? Det är ju bara slöseri med tid. Då är det väl bättre om vi gör som i Nord Korea. Pang beslutat klart.
Regeringen kör sitt ideologiska race och skiter i verkligheten. Är inte första gången. Nu har de bestämt sig för att införa den här feministiska åtgärden och då får vi leva med det.
Vi får se hur det påverkar bilförsäljningen. Jag kanske är ensam om att fokusera så hårt på förmånsvärde så det kanske inte gör nån större skillnad? Folk i allmänhet är rätt dåligt pålästa om vad det ens är.
ps. Jag fräschade upp mitt minne genom att kolla på Dannis sammanställning igen.
https://www.teslakalkylen.com/blog/2021 ... pdaterade/
Som en enkel minnesregel så kan man säga att förmånsvärden under 9 tusen höjs och de över 9 tusen sänks. Ju längre under 9 tusen desto mer höjs förmånsvärdet och ju högre över desto mer sänks det. (procentuellt)
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 24 mar 2021 13:44
av backe
MWall skrev:backe skrev:Regeringen kör över alla remissinstanser när de lägger fram ett oförändrat förslag om justerade förmånsvärden. De nya reglerna för ska ge 2,3 miljarder extra i statskassan och innebär att bilar som kostar under 650.000 kr får höjt förmånsvärde. Samtidigt får lyxbilar sänkt förmånsvärde.
Det blir i genomsnitt 9.000 kronor dyrare per år att skaffa förmånsbil efter den 1 juli 2021 om regeringens förslag till justerad bilförmån går igenom riksdagen – vilket är troligt.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... bekostnad/
Ja, då kanske man får råd med den där Plaid+:en då. När den nu kommer.
Ska jag säga nåt objektivt så är det ändå synd att de inte gick på Skatteverkets senaste förslag om nedsättning på 50% med max 350 tkr. Logiskt och rättvist.
Jag håller med, skatteverkets förslag kändes mest vettigt och borde gynna omställningen till elbilar mer och dessutom ta bort momentet att den biltillverkare som lyckas få den mest förmånliga bilen att jämföra med vinner.
Sen håller jag kvar vid min åsikt att både låga förmånsvärden och bonus borde ha ett tak vilket det här kunde ha löst halvvägs åtminstone.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 24 mar 2021 14:26
av Maw
Så det blir slut med förmånsrabatt på elbilar som registreras efter den 1/7 då?
Tur att man hinner få bilen innan dess, annars hade det inte blivit någon elbil för mig det här bilbytet...
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 24 mar 2021 14:32
av backe
Maw skrev:Så det blir slut med förmånsrabatt på elbilar som registreras efter den 1/7 då?
Tur att man hinner få bilen innan dess, annars hade det inte blivit någon elbil för mig det här bilbytet...
Så tror jag inte att det blir, men däremot så kommer "likvärdig" bil få ett högre förmånsvärde vilket i förlängningen även höjer förmånsvärdet på elbilen. Dock så verkar det bli lägre förmånsvärde på dyra bilar.
Sen försvann nedsättning av förmånsvärdet på miljöbilar vid årskiftet vilket var 10 000 kr/år.
Jag får också ny bil nu innan 1/7(1/4 får jag min) vilket känns rätt bra även om jag hellre hade sett att den alternativa lösningen hade sjösatts.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 24 mar 2021 14:34
av MWall
Maw skrev:Så det blir slut med förmånsrabatt på elbilar som registreras efter den 1/7 då?
Tur att man hinner få bilen innan dess, annars hade det inte blivit någon elbil för mig det här bilbytet...
Nej inte alls. Men vanliga elbilar som t ex Model 3 LR för höjt förmånsvärde med drygt 1300:-.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 24 mar 2021 14:36
av Maw
backe skrev:Maw skrev:Så det blir slut med förmånsrabatt på elbilar som registreras efter den 1/7 då?
Tur att man hinner få bilen innan dess, annars hade det inte blivit någon elbil för mig det här bilbytet...
Så tror jag inte att det blir, men däremot så kommer "likvärdig" bil få ett högre förmånsvärde vilket i förlängningen även höjer förmånsvärdet på elbilen. Dock så verkar det bli lägre förmånsvärde på dyra bilar.
Sen försvann nedsättning av förmånsvärdet på miljöbilar vid årskiftet vilket var 10 000 kr/år.
Jag får också ny bil nu innan 1/7(1/4 får jag min) vilket känns rätt bra även om jag hellre hade sett att den alternativa lösningen hade sjösatts.
Ok, jag uppfattade att förslaget som kom från regeringen skulle ta bort konceptet med likvärdig bil. Men då måste jag missförstått.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 24 mar 2021 14:59
av markuswesterberg
Jaha. Vad ska man säga. Orkar inte ens. Sämst. Korkat. Idiotiskt.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 24 mar 2021 19:53
av Johnalm
Förbannade jävla rövhattar till regering. Skicka Greta på dem!!!
Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 24 mar 2021 20:38
av martinot
backe skrev:Regeringen kör över alla remissinstanser när de lägger fram ett oförändrat förslag om justerade förmånsvärden. De nya reglerna för ska ge 2,3 miljarder extra i statskassan och innebär att bilar som kostar under 650.000 kr får höjt förmånsvärde.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... bekostnad/
De 2,3 miljarderna kommer troligen inte heller gå till åtgärder för elektrifiering av fordonsflottan, eller för förbättringar av varken vägar eller miljön.
Den kommer säkert gå till helt andra föremål och andra personer än oss elbilister misstänker jag starkt...
