Diagrammet nedan från boken Guld och gröna skogar är förenklat men det ger ändå en bra bild av den oerhörda skada en genomsnittlig svensk medborgares sparande och pensionssparande kan göra. Att investera rätt är det största bidraget vi kan göra.Zalman3 skrev:Om jag tror på Tesla är det väl inte alls märkligt att jag:
1. Köpt en Tesla
2. Köpt Tesla aktier
3. Förbokat en Tesla
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Aktien TSLA
Re: Aktien TSLA
Om man vill investera för att tjäna pengar är skog en bättre affär än aktier.Jordad skrev:Diagrammet nedan från boken Guld och gröna skogar är förenklat men det ger ändå en bra bild av den oerhörda skada en genomsnittlig svensk medborgares sparande och pensionssparande kan göra. Att investera rätt är det största bidraget vi kan göra.Zalman3 skrev:Om jag tror på Tesla är det väl inte alls märkligt att jag:
1. Köpt en Tesla
2. Köpt Tesla aktier
3. Förbokat en Tesla
Över en 50 års period har skog ökat med ca 8% per år i snitt medans aktier ökat med ca 7%.
Om du då investerar 1 miljon kr i skog och väntar i 50 år, då är skogen värd ca 46,9 miljoner.
Om du investerar 1 miljon i aktier så är dom värda 29,45 miljoner efter 50 år.
Du har då tjänat ca 17,5 miljoner mera på skogen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Det är en irrelevant och felaktig jämförelse.Zalman3 skrev:Jag bytte från en Toyota Auris till en Tesla S75D.spacecoin skrev:Tror du att det är så här börsen funkar? Spännande...Zalman3 skrev:Finns ju dom som resonerar så här.
1. Man köper Tesla aktier så dom har råd att snabbt expandera och därmed konkurrera ut fossila bilar.
Aktie kursen är ointressant.
En kompis hävdar att mitt transportbehov redan uppfylldes av Aurisen.
Han hävdar att jag av altruistiska skäl,
med Teslaköpet, gav ca 600.000kr till Tesla.
Har han fel?
Tesla är ju bara delaktig i börstransaktionen om det rör sig om en emission. Faktiskt är det så att företaget Tesla går back på att kursen är hög, eftersom dom behöver återköpa aktier till marknadspris för att ge till Elon och alla andra direktörer med feta optionsprogram.
Tesla tror dessutom att BTC är en bättre investering än sin egen aktie.
-
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 24 apr 2019 04:45
Re: Aktien TSLA
Å andra sidan är du förmodligen minst 80 bast.Zalman3 skrev:Om man vill investera för att tjäna pengar är skog en bättre affär än aktier.Jordad skrev:Diagrammet nedan från boken Guld och gröna skogar är förenklat men det ger ändå en bra bild av den oerhörda skada en genomsnittlig svensk medborgares sparande och pensionssparande kan göra. Att investera rätt är det största bidraget vi kan göra.Zalman3 skrev:Om jag tror på Tesla är det väl inte alls märkligt att jag:
1. Köpt en Tesla
2. Köpt Tesla aktier
3. Förbokat en Tesla
Över en 50 års period har skog ökat med ca 8% per år i snitt medans aktier ökat med ca 7%.
Om du då investerar 1 miljon kr i skog och väntar i 50 år, då är skogen värd ca 46,9 miljoner.
Om du investerar 1 miljon i aktier så är dom värda 29,45 miljoner efter 50 år.
Du har då tjänat ca 17,5 miljoner mera på skogen.
Det är helt meningslöst att titta på historiska avkastningar i det tidsperspektivet. Inte för att du hinner bli gammal och dö utan för att förutsättningarna förändras så att vad som hände på 70-talet har noll relevans för vad som händer på 20-talet.
Re: Aktien TSLA
Aktien upp idag.
645,92 USD +22,21 (3,56 %)
Vad säger expertpanelen, vad beror det på?
AI dagen i juli?
645,92 USD +22,21 (3,56 %)
Vad säger expertpanelen, vad beror det på?
AI dagen i juli?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 1037
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Aktien TSLA
Nej, tror inte det beror på AI dagen. NIO, XPEV, NKLA, HYLN, LI och NIU t.ex också upp mellan 3-7% så verkar vara uppåt i hela den branschen idag.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8155
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Kanske någon läcka om USA-incitament?Generalbogge skrev:Nej, tror inte det beror på AI dagen. NIO, XPEV, NKLA, HYLN, LI och NIU t.ex också upp mellan 3-7% så verkar vara uppåt i hela den branschen idag.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Aktien TSLA
VW ner idag.
219,65 EUR −3,75 (1,68 %)
Är det för dålig Kina försäljning?
219,65 EUR −3,75 (1,68 %)
Är det för dålig Kina försäljning?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Tesla kommer vara världens näst största biltillverkare 2030, bara VW är större.
Teslas försäljning 2030 blir 9,31 miljoner bilar per år.
Teslas försäljning 2030 blir 9,31 miljoner bilar per år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
1) Du kollar på fel instrument: VOW.DE är det intressanta. https://finance.yahoo.com/quote/VOW.DE/Zalman3 skrev:VW ner idag.
219,65 EUR −3,75 (1,68 %)
Är det för dålig Kina försäljning?
2) DAX är ner 0.7% så det är väl inom felmarginalen...
Re: Aktien TSLA
Jag rättar dig så du lär dig: En analytiker påstår att Tesla säljer 9.3 miljoner bilar 2030 genom sina gissningar. Samma analytiker påstår att Tesla säljer 8.5 miljoner bilar 2040, och att bilförsäljningen minskar från 2030.Zalman3 skrev:Tesla kommer vara världens näst största biltillverkare 2030, bara VW är större.
Teslas försäljning 2030 blir 9,31 miljoner bilar per år.
I bägge exemplen är VW större än Tesla, och ändå köper du aktier "till vilket pris som helst" för en värdering IDAG som är 5-6 ggr VW, när Tesla inte kommer att sälja lika många bilar som VW gör, i år, om ens 20 år.
Re: Aktien TSLA
Ja det intressanta är inte produktionssiffror utan marginaler och vinst.spacecoin skrev:Jag rättar dig så du lär dig: En analytiker påstår att Tesla säljer 9.3 miljoner bilar 2030 genom sina gissningar. Samma analytiker påstår att Tesla säljer 8.5 miljoner bilar 2040, och att bilförsäljningen minskar från 2030.Zalman3 skrev:Tesla kommer vara världens näst största biltillverkare 2030, bara VW är större.
Teslas försäljning 2030 blir 9,31 miljoner bilar per år.
I bägge exemplen är VW större än Tesla, och ändå köper du aktier "till vilket pris som helst" för en värdering IDAG som är 5-6 ggr VW, när Tesla inte kommer att sälja lika många bilar som VW gör, i år, om ens 20 år.
Jag tycker personligen att 2030 är alldeles för långt bort att räkna på. Mycket kommer hända innan dess som är omöjligt att förutse idag. Ändå intressant att läsa analyser.Our new outlook gives TSLA more credit for sustained success. Our forecast implies 894k vehicle deliveries in 2021, eventually ramping to 9M+ units in 2030. Note that this level of production would rank TSLA among the top-3 auto makers globally. More important still, we anticipate a steady ramp in full self-driving (FSD) software adoption starting in 2030, with 50%+ of all Tesla owners using the FSD package by the end of our forecast period. This should have a big impact on margins, with EBIT margin eventually exceeding 40%. Finally, by the 2030s, we expect Tesla Energy to represent 20%-30% of revenue (vs. ~6% today). Taken together, these changes drive our DCF-based pricetarget up to $1,200 (vs. $515 previously).
Re: Aktien TSLA
När jag ser funktioner i, take-rate och pris på FSD-subscription om kanske tre år kan jag göra ett estimat på Teslas marginaler 2030 för bilsegmentet och jämfört med konkurrenterna. Just nu är det inte mycket mer än varmluft från Elons mun.Jordad skrev:Ja det intressanta är inte produktionssiffror utan marginaler och vinst.spacecoin skrev:Jag rättar dig så du lär dig: En analytiker påstår att Tesla säljer 9.3 miljoner bilar 2030 genom sina gissningar. Samma analytiker påstår att Tesla säljer 8.5 miljoner bilar 2040, och att bilförsäljningen minskar från 2030.Zalman3 skrev:Tesla kommer vara världens näst största biltillverkare 2030, bara VW är större.
Teslas försäljning 2030 blir 9,31 miljoner bilar per år.
I bägge exemplen är VW större än Tesla, och ändå köper du aktier "till vilket pris som helst" för en värdering IDAG som är 5-6 ggr VW, när Tesla inte kommer att sälja lika många bilar som VW gör, i år, om ens 20 år.Jag tycker personligen att 2030 är alldeles för långt bort att räkna på. Mycket kommer hända innan dess som är omöjligt att förutse idag. Ändå intressant att läsa analyser.Our new outlook gives TSLA more credit for sustained success. Our forecast implies 894k vehicle deliveries in 2021, eventually ramping to 9M+ units in 2030. Note that this level of production would rank TSLA among the top-3 auto makers globally. More important still, we anticipate a steady ramp in full self-driving (FSD) software adoption starting in 2030, with 50%+ of all Tesla owners using the FSD package by the end of our forecast period. This should have a big impact on margins, with EBIT margin eventually exceeding 40%. Finally, by the 2030s, we expect Tesla Energy to represent 20%-30% of revenue (vs. ~6% today). Taken together, these changes drive our DCF-based pricetarget up to $1,200 (vs. $515 previously).
Det vore intressant att se antaganden bakom modellen, som t ex från vilket datum analytikern tror att FSD är Level 4.
Re: Aktien TSLA
Jag har länkat till analysen massa gånger tidigare men här är den igen: https://t.co/2RymV59c0m?amp=1spacecoin skrev:När jag ser funktioner i, take-rate och pris på FSD-subscription om kanske tre år kan jag göra ett estimat på Teslas marginaler 2030 för bilsegmentet och jämfört med konkurrenterna. Just nu är det inte mycket mer än varmluft från Elons mun.
Det vore intressant att se antaganden bakom modellen, som t ex från vilket datum analytikern tror att FSD är Level 4.
Prognoser är fåniga för alla lägger in sin egen personliga bedömning, även analytiker som har det som jobb. Min kritik här är att man har alldeles för hög procent prenumeranter redan i år och de närmast följande åren. FSD beta har hittils begränsad funktionalitet i många regioner så det är inte troligt. Förutom det är prognosen inte helt tokig. Det är ju svårt att förutse vad FSD beta har utvecklats till om några år.
Re: Aktien TSLA
Rejäl uppgång idag!
656,57 USD
+32,86 (5,27 %)i dag
stängt: 23 juni 16:23 GMT−4 ·Ansvarsfriskrivning
Efter stängning 659,30 +2,73 (0,42 %)
Och fortsätter upp efter stängning.
656,57 USD
+32,86 (5,27 %)i dag
stängt: 23 juni 16:23 GMT−4 ·Ansvarsfriskrivning
Efter stängning 659,30 +2,73 (0,42 %)
Och fortsätter upp efter stängning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Tack för länken. Jag trodde detta var något nyare än den från Januari... Jag tror att analytikern har en övertro på hur många som är villiga att betala 2-4kSEK i månaden för FSD. Jag tror vi kommer att se prissättning per timme/dag/vecka snarare än bara månad, och den stora majoriteten kommer att köpa per timme för långfärder på semestern. Innan vi har L4/5 eller i alla fall långt bättre än FSD-betan, tror jag väldigt få kommer att vilja betala mer än några hundralappar i månaden för FSD.Jordad skrev:Jag har länkat till analysen massa gånger tidigare men här är den igen: https://t.co/2RymV59c0m?amp=1spacecoin skrev:När jag ser funktioner i, take-rate och pris på FSD-subscription om kanske tre år kan jag göra ett estimat på Teslas marginaler 2030 för bilsegmentet och jämfört med konkurrenterna. Just nu är det inte mycket mer än varmluft från Elons mun.
Det vore intressant att se antaganden bakom modellen, som t ex från vilket datum analytikern tror att FSD är Level 4.
Prognoser är fåniga för alla lägger in sin egen personliga bedömning, även analytiker som har det som jobb. Min kritik här är att man har alldeles för hög procent prenumeranter redan i år och de närmast följande åren. FSD beta har hittils begränsad funktionalitet i många regioner så det är inte troligt. Förutom det är prognosen inte helt tokig. Det är ju svårt att förutse vad FSD beta har utvecklats till om några år.
Jag tror också att robotaxi-drömmen är drivet ur den bristande kollektivtrafiken i USA, och att man inte kan tillämpa samma modell på t ex EU och Kina.
Re: Aktien TSLA
Fin liten uppgång i förhandeln, +17USD just nu
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Aktien TSLA
Ja det är lätt att tro sakerspacecoin skrev:Tack för länken. Jag trodde detta var något nyare än den från Januari... Jag tror att analytikern har en övertro på hur många som är villiga att betala 2-4kSEK i månaden för FSD. Jag tror vi kommer att se prissättning per timme/dag/vecka snarare än bara månad, och den stora majoriteten kommer att köpa per timme för långfärder på semestern. Innan vi har L4/5 eller i alla fall långt bättre än FSD-betan, tror jag väldigt få kommer att vilja betala mer än några hundralappar i månaden för FSD.
Jag tror också att robotaxi-drömmen är drivet ur den bristande kollektivtrafiken i USA, och att man inte kan tillämpa samma modell på t ex EU och Kina.

Vad personliga transporter som är avsevärt billigare än taxi men dyrare än den subventionerade kollektivtrafiken innebär här är också svårt att överblicka. Det finns garanterat en gigantisk marknad för det runtom hela jorden. Alla transporter kommer bli automatiserade förr eller senare. Frågan är bara hur snabbt övergången sker.
-
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 24 apr 2019 04:45
Re: Aktien TSLA
Det fina med FSD, och då menar jag inte utan förare utan ungefär där man är när betan övergår i släppt version, är att man kommer att kunna ha många fler varianter av prissättningar. Förmodligen börjar man ju med några enkla varianter för att se vad det ger för siffror. Spekuleras ju i olika avgifter för hur många kilometer man kör t.ex. Men om månadskostnaden är $200 så kan man ju ha en variant som kostar $100 dollar som bara gäller mellan hemmet och arbetet. För dom som vill kunna slappna av bättre under en timmes körning varje dag. Eller en variant som bara gäller innanför en stadsgräns, eller bara utanför. Eller en variant som man kan boka per dag/vecka/månad etc etc. Special pris (Högre eller lägre under t.ex. sportlovsveckor). Sen kan man ha olika priser i olika länder. Man kommer inte att få samma andel prenumeranter för $200 bland dom som har en Plaid i USA och dom som kommer att ha en model 2 i Indien. Självklart kommer det att vara billigare än $500 i månaden 2030 för alla som bara använder FSD privat och inte som taxi (med eller utan förare).spacecoin skrev:Tack för länken. Jag trodde detta var något nyare än den från Januari... Jag tror att analytikern har en övertro på hur många som är villiga att betala 2-4kSEK i månaden för FSD. Jag tror vi kommer att se prissättning per timme/dag/vecka snarare än bara månad, och den stora majoriteten kommer att köpa per timme för långfärder på semestern. Innan vi har L4/5 eller i alla fall långt bättre än FSD-betan, tror jag väldigt få kommer att vilja betala mer än några hundralappar i månaden för FSD.Jordad skrev:Jag har länkat till analysen massa gånger tidigare men här är den igen: https://t.co/2RymV59c0m?amp=1spacecoin skrev:När jag ser funktioner i, take-rate och pris på FSD-subscription om kanske tre år kan jag göra ett estimat på Teslas marginaler 2030 för bilsegmentet och jämfört med konkurrenterna. Just nu är det inte mycket mer än varmluft från Elons mun.
Det vore intressant att se antaganden bakom modellen, som t ex från vilket datum analytikern tror att FSD är Level 4.
Prognoser är fåniga för alla lägger in sin egen personliga bedömning, även analytiker som har det som jobb. Min kritik här är att man har alldeles för hög procent prenumeranter redan i år och de närmast följande åren. FSD beta har hittils begränsad funktionalitet i många regioner så det är inte troligt. Förutom det är prognosen inte helt tokig. Det är ju svårt att förutse vad FSD beta har utvecklats till om några år.
Jag tror också att robotaxi-drömmen är drivet ur den bristande kollektivtrafiken i USA, och att man inte kan tillämpa samma modell på t ex EU och Kina.
Jag tror att andelen som betalar för någon form av FSD kommer vara omvänt mot i modellen ovan. 2/3 som har det och 1/3 som inte betalar någonting. Men att snitt kostnaden snarare är runt $100.
Det bästa i kråksången är att marginalen på FSD intäkter kommer att vara enormt hög. Vilket gör att Tesla i princip skulle kunna ta $20 i månaden och ändå gå plus. Hur hög andel av Tesla köpare skulle betala 200 kr i månaden? Troligen nästan alla. Vad skulle den funktionen göra för efterfrågan på Tesla bilar jämfört med bilar som inte har det?
Man kan ifrågasätta om FSD kommer att fungera. Men om det gör det finns det i princip ingen variant som inte resulterar i ett enormt värde för Tesla. Det behövs inga robotaxis för det.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Aktien TSLA
Över 666 också nu för första gången på ett bra tagdd88 skrev:Fin liten uppgång i förhandeln, +17USD just nu

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Aktien TSLA
Jag tänker att allting blir ”commoditized” på kort tid. Tesla kommer inte att ha de bästa batterierna, de bästa motorerna eller den bästa kvaliteten. Och även om de har något av dessa, så kommer det vara för liten skillnad mellan företagen. Lite som telefoner.TomParkering skrev:Det bästa i kråksången är att marginalen på FSD intäkter kommer att vara enormt hög. Vilket gör att Tesla i princip skulle kunna ta $20 i månaden och ändå gå plus. Hur hög andel av Tesla köpare skulle betala 200 kr i månaden? Troligen nästan alla. Vad skulle den funktionen göra för efterfrågan på Tesla bilar jämfört med bilar som inte har det?
Man kan ifrågasätta om FSD kommer att fungera. Men om det gör det finns det i princip ingen variant som inte resulterar i ett enormt värde för Tesla. Det behövs inga robotaxis för det.
Ser inte att Tesla har en långsiktig USP eller ens blir först med självkörning.
2026 är avancerad ADAS standard och L4 kostar 70 kr i tim från flera leverantörer.
Tesla har ett försprång med bilar som ”klarar” fsd, men vi får se om det räcker till L4/L5
Re: Aktien TSLA
Jag tror det dröjer ett tag innan alla delar där Tesla har fördel idag är ikapp, inte minst tillgång till batterier, men med tiden kommer det såklart plana ut. Det verkar som många tror att efterfrågan är oändlig, samt att ingen annan kommer kunna komma med FSD. Jag tror FSD är en funktion man inte kommer tjäna igen R&D på eftersom det troligen blir standard i alla nya bilar ganska snart efter det börjar komma, lite som bälte, ABS, airbag osv, en säkerhetsfunktion.spacecoin skrev:Jag tänker att allting blir ”commoditized” på kort tid. Tesla kommer inte att ha de bästa batterierna, de bästa motorerna eller den bästa kvaliteten. Och även om de har något av dessa, så kommer det vara för liten skillnad mellan företagen. Lite som telefoner.TomParkering skrev:Det bästa i kråksången är att marginalen på FSD intäkter kommer att vara enormt hög. Vilket gör att Tesla i princip skulle kunna ta $20 i månaden och ändå gå plus. Hur hög andel av Tesla köpare skulle betala 200 kr i månaden? Troligen nästan alla. Vad skulle den funktionen göra för efterfrågan på Tesla bilar jämfört med bilar som inte har det?
Man kan ifrågasätta om FSD kommer att fungera. Men om det gör det finns det i princip ingen variant som inte resulterar i ett enormt värde för Tesla. Det behövs inga robotaxis för det.
Ser inte att Tesla har en långsiktig USP eller ens blir först med självkörning.
2026 är avancerad ADAS standard och L4 kostar 70 kr i tim från flera leverantörer.
Tesla har ett försprång med bilar som ”klarar” fsd, men vi får se om det räcker till L4/L5
(Dock fick autoliv milt sagt tillbaka R&D för airbag)
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Aktien TSLA
Bilar är inte mobiltelefoner. Bara att matcha de investeringar Tesla gör idag kräver både tillgång till stora mängder kapital, rätt kompetens och utvecklingstid. Traditionella biltillverkare bygger ny kapacitet och introducerar nya modellprogram otroligt långsamt. Produktutveckling sker dessutom till stor del hos en mängd underleverantörer. Att kordinera alla underleverantörer för att med deras hjälp kunna skapa konkurrenskraftiga produkter är en stor utmaning. Det samtidigt som man ska bygga ny kapacitet i 3-4x den hastighet man är van vid. Flera traditionella biltillverkare kommer säkert klara omställningen. Men att förringa utmaningen de står inför är inte rätt.spacecoin skrev:Jag tänker att allting blir ”commoditized” på kort tid. Tesla kommer inte att ha de bästa batterierna, de bästa motorerna eller den bästa kvaliteten. Och även om de har något av dessa, så kommer det vara för liten skillnad mellan företagen. Lite som telefoner.
Ser inte att Tesla har en långsiktig USP eller ens blir först med självkörning.
2026 är avancerad ADAS standard och L4 kostar 70 kr i tim från flera leverantörer.
Tesla har ett försprång med bilar som ”klarar” fsd, men vi får se om det räcker till L4/L5
Tesla är bevisligen först med självkörande funktion som konsumenter kan använda i sina bilar eftersom det redan är lanserat i begränsad omfattning.
Vilka är de leverantörer förutom VW som ska sälja L4 för 70kr i timmen? Säg att man använder bilen 1-2 timmar om dagen. Är det inte lite dyrt enligt dig att betala 2100-4200kr i månaden?
Det här är vad VW tänker sig med den bilen som klarar L4 2026: https://www.tu-auto.com/vw-targets-l4-a ... v-by-2026/
Det låter märkligt likt en av dagens biltillverkare...The automaker says future vehicle models will be produced with considerably fewer variants and the hardware will be mainly standardized. The cars will built with almost all capabilities on board and customers will be able to activate desired functions “on demand” at any time via the digital ecosystem in the car.
Re: Aktien TSLA
Haha, den var bra. Tesla har inga självkörande bilar. När dom går ur L2 så kan vi snacka. Självkörande funktioner? MobilEye var väl först i så fall… Lanserat? Just nu är det några influencers som jobbar obetalt under avtal som körskollärare åt sina bilar. Det är inte som att dom kan läsa en bok eller jobba undertiden, så värdet för icke-nördar är nära noll.Jordad skrev:Tesla är bevisligen först med självkörande funktion som konsumenter kan använda i sina bilar eftersom det redan är lanserat i begränsad omfattning.
Kommer den där knappen snart då, eller har jag missat något annat?
Re: Aktien TSLA
Är någon konsumentbil eller robotaxi från någon annan tillverkare kapabel till det här?spacecoin skrev:Haha, den var bra. Tesla har inga självkörande bilar. När dom går ur L2 så kan vi snacka. Självkörande funktioner? MobilEye var väl först i så fall… Lanserat? Just nu är det några influencers som jobbar obetalt under avtal som körskollärare åt sina bilar. Det är inte som att dom kan läsa en bok eller jobba undertiden, så värdet för icke-nördar är nära noll.Jordad skrev:Tesla är bevisligen först med självkörande funktion som konsumenter kan använda i sina bilar eftersom det redan är lanserat i begränsad omfattning.
Kommer den där knappen snart då, eller har jag missat något annat?
Nej det är bara Tesla som har lanserat något liknande hittils. Självklart ska man inte försöka förneka det. Däremot är det helt korrekt att FSD beta inte är perfekt ännu. Ingen har heller hävdat det.