Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Naturgas
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 aug 2021 19:11

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Naturgas »

Jag har försökt sälja min fossilbil i 2 v. Endast fått 2 skambud på bilen. Så jag lär väl sitta med 2 bilar snart :lol:

Så handen på hjärtat....vad är det första ni ska göra när ni har hämtat eran M3?
Jag kommer köra köra köra....hahaha.....
Användarvisningsbild
Klafver94
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 aug 2021 20:29
Ort: Piteå

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Klafver94 »

Naturgas skrev:
Jag har försökt sälja min fossilbil i 2 v. Endast fått 2 skambud på bilen. Så jag lär väl sitta med 2 bilar snart :lol:

Så handen på hjärtat....vad är det första ni ska göra när ni har hämtat eran M3?
Jag kommer köra köra köra....hahaha.....
Ge nycklarna till Sambon och fortsätta köra min Transporter som jag tyvärr måste ha i arbetet :cry: :cry: :cry:
Hata Skellefteå :*
Användarvisningsbild
NIRA
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 jul 2021 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av NIRA »

jpetters skrev:
martinot skrev:
nilsrapp skrev:
Hej, har beställt en M3P och blev förvånad när jag nu ser att det är en MIC. Jag valde mellan LR o P men bokade tillslut en LR och fick efter några samtal med säljaren veta att det var en MIC (visste då inte att dessa fanns utan trodde alla tillverkades i USA). Efter lite mer funderande (har inte med MIC aspekten att göra) så ändrade jag mig till en P. Säljaren sa innan min ändring att LR var MIC och 20k billigare samt att den hade kortare range men att P tillverkades i USA.

Vet inte hur jag ska ställa mig till detta? Ser att P till skillnad ifrån LR har samma range som den amerikanska P men är annan prestanda sämre eller sämre batterier?

Är ny här på forumet så inte hunnit läsa så mycket men vad jag har hört så har MIC modellerna lite mindre ”slarvfel”? Detta sa även säljaren på Tesla, eller han sa att många hellre vill ha en MIC då dom är ”bättre” byggda. Men man vill ju inte ha en med sämre batterier etc.

Vad säger ni? Beräknad lev är i slutet av augusti/början på september.
Du har rätt i stort. Förenklat kan man generalisera det till MiU: Bättre batterier (oftast), MiC: Bättre monteringskvalitet och bättre lackkvalitet (oftast).
Det blir intressant att se vilket batteri, kapacitet etc., som sitter i 3P MIC.
Jag provkörde en 3P igår och det var riktigt stor skillnad på ljudnivå och kvalitet jämfört med den jag körde tidigt 2019. Blev riktigt sugen på att byta bort min S.
Ang. batteriet. Hur tar man reda på modell/fabrikat etc när man fått bilen? Blir lite irriterad om det är ett sämre batteri när man inte får någon som helst info om det när man köper bilen och den kostar exakt samma peng.
Naturgas
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 aug 2021 19:11

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Naturgas »

Klafver94 skrev:
Naturgas skrev:
Jag har försökt sälja min fossilbil i 2 v. Endast fått 2 skambud på bilen. Så jag lär väl sitta med 2 bilar snart :lol:

Så handen på hjärtat....vad är det första ni ska göra när ni har hämtat eran M3?
Jag kommer köra köra köra....hahaha.....
Ge nycklarna till Sambon och fortsätta köra min Transporter som jag tyvärr måste ha i arbetet :cry: :cry: :cry:
Ger jag nyckel till min nya M3 till min make så får jag hans Modell S istället..... :lol: tror dock min 17 åriga son vill ha vår fossilbil 8-)
Deeds
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 aug 2021 13:28

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Deeds »

nilsrapp skrev:
jpetters skrev:
martinot skrev:
nilsrapp skrev:
Hej, har beställt en M3P och blev förvånad när jag nu ser att det är en MIC. Jag valde mellan LR o P men bokade tillslut en LR och fick efter några samtal med säljaren veta att det var en MIC (visste då inte att dessa fanns utan trodde alla tillverkades i USA). Efter lite mer funderande (har inte med MIC aspekten att göra) så ändrade jag mig till en P. Säljaren sa innan min ändring att LR var MIC och 20k billigare samt att den hade kortare range men att P tillverkades i USA.

Vet inte hur jag ska ställa mig till detta? Ser att P till skillnad ifrån LR har samma range som den amerikanska P men är annan prestanda sämre eller sämre batterier?

Är ny här på forumet så inte hunnit läsa så mycket men vad jag har hört så har MIC modellerna lite mindre ”slarvfel”? Detta sa även säljaren på Tesla, eller han sa att många hellre vill ha en MIC då dom är ”bättre” byggda. Men man vill ju inte ha en med sämre batterier etc.

Vad säger ni? Beräknad lev är i slutet av augusti/början på september.
Du har rätt i stort. Förenklat kan man generalisera det till MiU: Bättre batterier (oftast), MiC: Bättre monteringskvalitet och bättre lackkvalitet (oftast).
Det blir intressant att se vilket batteri, kapacitet etc., som sitter i 3P MIC.
Jag provkörde en 3P igår och det var riktigt stor skillnad på ljudnivå och kvalitet jämfört med den jag körde tidigt 2019. Blev riktigt sugen på att byta bort min S.
Ang. batteriet. Hur tar man reda på modell/fabrikat etc när man fått bilen? Blir lite irriterad om det är ett sämre batteri när man inte får någon som helst info om det när man köper bilen och den kostar exakt samma peng.
SR+ lagerbil har LFP-batteri 55 kWh (useble 51 kWh), byggd i Kina.
Long Range lagerbil har LG's batteri på 75 kWh (useble 70 kWh) byggd i Kina (20k prisreduktion på dom)
Long Range "Anpassad beställning" har Panasonic's batteri på 82 kWh (useble 76 kWh)


LG är inte ett sämre batteri på något sätt utan ett lite mindre batteri. Skillnaderna är marginella.

I Björns video som jag länkar till går det att se laddtiderna.
Panasonics batteri är 1 minut snabbare till 80% (panasonic startar på 8,3% SOC medans LG startar på 7,42 SOC) medans LG's batteri är en minuts snabbare till 90% vid snabbladdning.
(Värt att notera är att panasonics batteri är större så i praktiken så är ju LG's batteri långsammare men knappast något som någon märker.



Bifogar också med en bild på laddkurvor mellan Panasonic och LG.

Har svårt att hitta uppdaterade siffror på faktisk räckvidd men hittade några siffror iallafall som jag ej kan verifiera:

Long Range Panasonic 2021:
Real Range
City - Cold Weather 465 km
Highway - Cold Weather 355 km
Combined - Cold Weather 410 km

City - Mild Weather 710 km
Highway - Mild Weather 465 km
Combined - Mild Weather 570 km

Long Range LG 2021:
Real Range
City - Cold Weather 425 km
Highway - Cold Weather 325 km
Combined - Cold Weather 375 km

City - Mild Weather 655 km
Highway - Mild Weather 430 km
Combined - Mild Weather 525 km

Med en prisreducering på 20k så tycker jag inte att man ska känna lurad om man köper en lagerbil med det mindre batteriet. I verkligheten är skillnaderna som sagt marginella.
strt4syr35961.jpg
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

Deeds skrev:

SR+ lagerbil har LFP-batteri 55 kWh (useble 51 kWh), byggd i Kina.
Long Range lagerbil har LG's batteri på 75 kWh (useble 70 kWh) byggd i Kina (20k prisreduktion på dom)
Long Range "Anpassad beställning" har Panasonic's batteri på 82 kWh (useble 76 kWh)
Nja, useable på de båda batterierna är högre även om delar av det göms över 100% och under 0% så kan man använda det.

Sen vet vi inte om anpassad beställning till Q4 kommer innefatta att vi får det stora Panasonic batteriet igen. De har tagit fram ett större LG batteri (med lite mindre kapacitet än Panasonic) som kan komma hitta om de väljer att fortsätta leverera LR från Kina.

Det är också rätt stor skillnad mellan det mindre LG och det större Panasonic i laddtid, och så diffar det ungefär 7 kWh användbart. Björns laddvideo är inte bra utförd, Panasonic batteriet är inte uppvärmt ordentligt (du kan se att den kör batterivärmningen på motorerna i början av laddningen).

Nedan kan du se en vettig jämförelse av laddkurvorna där batterierna är uppvärmda som jämför kWh. Rätt stor skillnad i tid till en viss energinivå.

Bild

Källa: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-5820875
Deeds
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 aug 2021 13:28

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Deeds »

OfarligTesla skrev:
Deeds skrev:

SR+ lagerbil har LFP-batteri 55 kWh (useble 51 kWh), byggd i Kina.
Long Range lagerbil har LG's batteri på 75 kWh (useble 70 kWh) byggd i Kina (20k prisreduktion på dom)
Long Range "Anpassad beställning" har Panasonic's batteri på 82 kWh (useble 76 kWh)
Nja, useable på de båda batterierna är högre även om delar av det göms över 100% och under 0% så kan man använda det.

Sen vet vi inte om anpassad beställning till Q4 kommer innefatta att vi får det stora Panasonic batteriet igen. De har tagit fram ett större LG batteri (med lite mindre kapacitet än Panasonic) som kan komma hitta om de väljer att fortsätta leverera LR från Kina.

Det är också rätt stor skillnad mellan det mindre LG och det större Panasonic i laddtid, och så diffar det ungefär 7 kWh användbart. Björns laddvideo är inte bra utförd, Panasonic batteriet är inte uppvärmt ordentligt (du kan se att den kör batterivärmningen på motorerna i början av laddningen).

Nedan kan du se en vettig jämförelse av laddkurvorna där batterierna är uppvärmda som jämför kWh. Rätt stor skillnad i tid till en viss energinivå.

Bild

Källa: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-5820875
Jag tog min info från electric vehicle database så det får vara dom som får stå för vad som är useble eller inte :P

Tack för länken föressten! Bra sida/forum.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

Deeds skrev:

Jag tog min info från electric vehicle database så det får vara dom som får stå för vad som är useble eller inte :P

Tack för länken föressten! Bra sida/forum.
Ja den sidan brukar tyvärr inte vara speciellt korrekt har jag märkt.

Ja TeslaMotorsClub är riktigt bra för information, just användaren “eivissa” hitta en hel del bra information som denna lägger upp, och gör trevliga jämförelser som denna. Även om skillnaderna är rätt stora mellan det mindre LG batteriet och det större Panasonic så kan man ju fortfarande vara nöjd med det mindre LG, man kanske helt enkelt inte har nytta av den extra räckvidden eller snabbare laddningen speciellt ofta så då kan ju 20k lägre pris vara vettigt.
Deeds
Inlägg: 31
Blev medlem: 18 aug 2021 13:28

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Deeds »

OfarligTesla skrev:
Deeds skrev:

Jag tog min info från electric vehicle database så det får vara dom som får stå för vad som är useble eller inte :P

Tack för länken föressten! Bra sida/forum.
Ja den sidan brukar tyvärr inte vara speciellt korrekt har jag märkt.

Ja TeslaMotorsClub är riktigt bra för information, just användaren “eivissa” hitta en hel del bra information som denna lägger upp, och gör trevliga jämförelser som denna. Även om skillnaderna är rätt stora mellan det mindre LG batteriet och det större Panasonic så kan man ju fortfarande vara nöjd med det mindre LG, man kanske helt enkelt inte har nytta av den extra räckvidden eller snabbare laddningen speciellt ofta så då kan ju 20k lägre pris vara vettigt.
Ja, så är det ju. Det är dyrköpta mil och minuter annars ;)

Men vet du hur är det med vinterladdning numera då på 82 kWh batteriet? Vill minnas att det led av "coldgate" i de tester jag kollat/läst
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

Deeds skrev:

Ja, så är det ju. Det är dyrköpta mil och minuter annars ;)

Men vet du hur är det med vinterladdning numera då på 82 kWh batteriet? Vill minnas att det led av "coldgate" i de tester jag kollat/läst
Det patchades vad jag vet, var väl en effekt av att värmepumpen höll batteriet kallare för att spara energi. Var väl det som LG var bättre på, laddning vid lägre temperatur i cellerna om jag inte kommer ihåg fel.
Robbbin
Inlägg: 28
Blev medlem: 05 jan 2021 19:47

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Robbbin »

Som snart nybliven ägare av en M3 så undrar jag lite hur det funkar med uppdateringar.
Vi som köpt en 3 med leverans Q4, kan vi få något helt nytt paket, utrustning, batteri osv eller vet man sånt redan innan man beställer?
Hur sker modelluppdateringarna?

Det enda jag vet egentligen är 614km range, färg och klädsel :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

Robbbin skrev:
Som snart nybliven ägare av en M3 så undrar jag lite hur det funkar med uppdateringar.
Vi som köpt en 3 med leverans Q4, kan vi få något helt nytt paket, utrustning, batteri osv eller vet man sånt redan innan man beställer?
Hur sker modelluppdateringarna?

Det enda jag vet egentligen är 614km range, färg och klädsel :)
Det är egentligen bara färg och klädsel du vet om. Tesla gör om mycket så exakt vad du får vet du inte. Till och med räckvidden vet du ju egentligen inte eftersom 614 km WLTP säger inget om faktiskt batteristorlek, om de sätter i det nya större LG batteriet i bilarna i Q4 som det ser ut att bli så kommer den “på pappret” ha samma räckvidd som det större Panasonic men i verkligheten verkar batteriet vara ha ca 1 kWh mindre tillgänglig energi.
Användarvisningsbild
NIRA
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 jul 2021 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av NIRA »

Är det någon som vet vilket batteri M3P ifrån USA har på -21 modellerna? Pratade med Tesla och tydligen ska det bara vara SR+ o LR som har andra batterier på Kina bilarna medan P har samma som USA bilarna.
Sen om det stämmer eller inte har man ju egentligen ingen aning om...
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

nilsrapp skrev:
Är det någon som vet vilket batteri M3P ifrån USA har på -21 modellerna? Pratade med Tesla och tydligen ska det bara vara SR+ o LR som har andra batterier på Kina bilarna medan P har samma som USA bilarna.
Sen om det stämmer eller inte har man ju egentligen ingen aning om...
P har hittills skickats från USA och haft det större Panasonicbatteriet.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2328
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jpetters »

OfarligTesla skrev:
nilsrapp skrev:
Är det någon som vet vilket batteri M3P ifrån USA har på -21 modellerna? Pratade med Tesla och tydligen ska det bara vara SR+ o LR som har andra batterier på Kina bilarna medan P har samma som USA bilarna.
Sen om det stämmer eller inte har man ju egentligen ingen aning om...
P har hittills skickats från USA och haft det större Panasonicbatteriet.
Nu i Q3 kommer P från Kina, så det blir intressant att se vilket batteri de har.
Jag frågade på SC och de visste inte, eller ville/fick inte säga.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Paok
Inlägg: 12
Blev medlem: 17 okt 2019 19:17

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Paok »

nilsrapp skrev:
Är det någon som vet vilket batteri M3P ifrån USA har på -21 modellerna? Pratade med Tesla och tydligen ska det bara vara SR+ o LR som har andra batterier på Kina bilarna medan P har samma som USA bilarna.
Sen om det stämmer eller inte har man ju egentligen ingen aning om...
Fick till slut att VIN allokerat till mig (efter diverse telefonsamtal) och det är en M3P från Kina.
Jag har samma fundering och ställer en fråga till tesla via mail om det är skillnad på batteriet mellan Kina och USA för M3P.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

jpetters skrev:
Nu i Q3 kommer P från Kina, så det blir intressant att se vilket batteri de har.
Jag frågade på SC och de visste inte, eller ville/fick inte säga.
”eivissa” på TMC som verkar kikat i diverse certificeringsdokument verkar tro det är Panasonic i Q3 men att man byter till det nya större LG i Q4 för P. Och att LR som kommer i Q4 kommer ha samma större LG då.
Robbbin
Inlägg: 28
Blev medlem: 05 jan 2021 19:47

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Robbbin »

OfarligTesla skrev:
Robbbin skrev:
Som snart nybliven ägare av en M3 så undrar jag lite hur det funkar med uppdateringar.
Vi som köpt en 3 med leverans Q4, kan vi få något helt nytt paket, utrustning, batteri osv eller vet man sånt redan innan man beställer?
Hur sker modelluppdateringarna?

Det enda jag vet egentligen är 614km range, färg och klädsel :)
Det är egentligen bara färg och klädsel du vet om. Tesla gör om mycket så exakt vad du får vet du inte. Till och med räckvidden vet du ju egentligen inte eftersom 614 km WLTP säger inget om faktiskt batteristorlek, om de sätter i det nya större LG batteriet i bilarna i Q4 som det ser ut att bli så kommer den “på pappret” ha samma räckvidd som det större Panasonic men i verkligheten verkar batteriet vara ha ca 1 kWh mindre tillgänglig energi.
Så i praktiken kan det komma en bil med exempelvis annan skärm, ratt, ingen rattvärme, andra fälgar osv?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av OfarligTesla »

Robbbin skrev:

Så i praktiken kan det komma en bil med exempelvis annan skärm, ratt, ingen rattvärme, andra fälgar osv?
Ja, i realiteten har de ju lovat en del saker på hemsidan utöver färg osv som ju gör att du inte måste acceptera något annat. Men om det är den nya bilen är ju valet att inte köpa en Model 3 i så fall.
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av tigermann »

Någon som fått leverans av sin M3 och vet om det är skyddsfilm monterad på bakskärmen?
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
maccis
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 12 apr 2019 14:18

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av maccis »

tigermann skrev:
Någon som fått leverans av sin M3 och vet om det är skyddsfilm monterad på bakskärmen?
Är väl bara Y som fått sånt om jag förstått det rätt.
Har köpt hem från shopen som jag ska montera direkt innan lackförsegling. Tips är att inte montera nåt sånt efter för det fäster riktigt dåligt. Mitt förra kitt lossnade nästan direkt.
Användarvisningsbild
Per S
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 aug 2021 08:43
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Per S »

Idag hittade jag min bil (via VIN) på https://car.info/.
Registrerad 17/8, vilket är dagen efter den kom till Zebrugge, nu vill man ju att veckan går fort så man får hämta den nästa vecka. :-)
Användarvisningsbild
Klafver94
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 aug 2021 20:29
Ort: Piteå

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Klafver94 »

Jäklar! Hittade min också, tänkte inte ens på att söka via Vin. Tur man fick ett hyffsat regnummer :)
Hata Skellefteå :*
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 755
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Lophornis »

Nu vet jag inte om ni som har fått era bilar är kvar i väntrummet men jag frågar ändå.
Ni som har fått era model 3 hur lång tid tar det innan appen funkar och man har kontroll av bilen genom den?
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2328
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jpetters »

Lophornis skrev:
Nu vet jag inte om ni som har fått era bilar är kvar i väntrummet men jag frågar ändå.
Ni som har fått era model 3 hur lång tid tar det innan appen funkar och man har kontroll av bilen genom den?
Den aktiveras normal direkt, upp till 30 min sa de till mig men tog mindre än 5 min.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Skriv svar