Så handen på hjärtat....vad är det första ni ska göra när ni har hämtat eran M3?
Jag kommer köra köra köra....hahaha.....
Moderator: Redaktion
Ge nycklarna till Sambon och fortsätta köra min Transporter som jag tyvärr måste ha i arbetetNaturgas skrev:Jag har försökt sälja min fossilbil i 2 v. Endast fått 2 skambud på bilen. Så jag lär väl sitta med 2 bilar snart![]()
Så handen på hjärtat....vad är det första ni ska göra när ni har hämtat eran M3?
Jag kommer köra köra köra....hahaha.....
Ang. batteriet. Hur tar man reda på modell/fabrikat etc när man fått bilen? Blir lite irriterad om det är ett sämre batteri när man inte får någon som helst info om det när man köper bilen och den kostar exakt samma peng.jpetters skrev:Det blir intressant att se vilket batteri, kapacitet etc., som sitter i 3P MIC.martinot skrev:Du har rätt i stort. Förenklat kan man generalisera det till MiU: Bättre batterier (oftast), MiC: Bättre monteringskvalitet och bättre lackkvalitet (oftast).nilsrapp skrev:Hej, har beställt en M3P och blev förvånad när jag nu ser att det är en MIC. Jag valde mellan LR o P men bokade tillslut en LR och fick efter några samtal med säljaren veta att det var en MIC (visste då inte att dessa fanns utan trodde alla tillverkades i USA). Efter lite mer funderande (har inte med MIC aspekten att göra) så ändrade jag mig till en P. Säljaren sa innan min ändring att LR var MIC och 20k billigare samt att den hade kortare range men att P tillverkades i USA.
Vet inte hur jag ska ställa mig till detta? Ser att P till skillnad ifrån LR har samma range som den amerikanska P men är annan prestanda sämre eller sämre batterier?
Är ny här på forumet så inte hunnit läsa så mycket men vad jag har hört så har MIC modellerna lite mindre ”slarvfel”? Detta sa även säljaren på Tesla, eller han sa att många hellre vill ha en MIC då dom är ”bättre” byggda. Men man vill ju inte ha en med sämre batterier etc.
Vad säger ni? Beräknad lev är i slutet av augusti/början på september.
Jag provkörde en 3P igår och det var riktigt stor skillnad på ljudnivå och kvalitet jämfört med den jag körde tidigt 2019. Blev riktigt sugen på att byta bort min S.
Ger jag nyckel till min nya M3 till min make så får jag hans Modell S istället.....Klafver94 skrev:Ge nycklarna till Sambon och fortsätta köra min Transporter som jag tyvärr måste ha i arbetetNaturgas skrev:Jag har försökt sälja min fossilbil i 2 v. Endast fått 2 skambud på bilen. Så jag lär väl sitta med 2 bilar snart![]()
Jag kommer köra köra köra....hahaha.....![]()
![]()
SR+ lagerbil har LFP-batteri 55 kWh (useble 51 kWh), byggd i Kina.nilsrapp skrev:Ang. batteriet. Hur tar man reda på modell/fabrikat etc när man fått bilen? Blir lite irriterad om det är ett sämre batteri när man inte får någon som helst info om det när man köper bilen och den kostar exakt samma peng.jpetters skrev:Det blir intressant att se vilket batteri, kapacitet etc., som sitter i 3P MIC.martinot skrev:Du har rätt i stort. Förenklat kan man generalisera det till MiU: Bättre batterier (oftast), MiC: Bättre monteringskvalitet och bättre lackkvalitet (oftast).nilsrapp skrev:Hej, har beställt en M3P och blev förvånad när jag nu ser att det är en MIC. Jag valde mellan LR o P men bokade tillslut en LR och fick efter några samtal med säljaren veta att det var en MIC (visste då inte att dessa fanns utan trodde alla tillverkades i USA). Efter lite mer funderande (har inte med MIC aspekten att göra) så ändrade jag mig till en P. Säljaren sa innan min ändring att LR var MIC och 20k billigare samt att den hade kortare range men att P tillverkades i USA.
Vet inte hur jag ska ställa mig till detta? Ser att P till skillnad ifrån LR har samma range som den amerikanska P men är annan prestanda sämre eller sämre batterier?
Är ny här på forumet så inte hunnit läsa så mycket men vad jag har hört så har MIC modellerna lite mindre ”slarvfel”? Detta sa även säljaren på Tesla, eller han sa att många hellre vill ha en MIC då dom är ”bättre” byggda. Men man vill ju inte ha en med sämre batterier etc.
Vad säger ni? Beräknad lev är i slutet av augusti/början på september.
Jag provkörde en 3P igår och det var riktigt stor skillnad på ljudnivå och kvalitet jämfört med den jag körde tidigt 2019. Blev riktigt sugen på att byta bort min S.
Nja, useable på de båda batterierna är högre även om delar av det göms över 100% och under 0% så kan man använda det.Deeds skrev:
SR+ lagerbil har LFP-batteri 55 kWh (useble 51 kWh), byggd i Kina.
Long Range lagerbil har LG's batteri på 75 kWh (useble 70 kWh) byggd i Kina (20k prisreduktion på dom)
Long Range "Anpassad beställning" har Panasonic's batteri på 82 kWh (useble 76 kWh)
Jag tog min info från electric vehicle database så det får vara dom som får stå för vad som är useble eller inteOfarligTesla skrev:Nja, useable på de båda batterierna är högre även om delar av det göms över 100% och under 0% så kan man använda det.Deeds skrev:
SR+ lagerbil har LFP-batteri 55 kWh (useble 51 kWh), byggd i Kina.
Long Range lagerbil har LG's batteri på 75 kWh (useble 70 kWh) byggd i Kina (20k prisreduktion på dom)
Long Range "Anpassad beställning" har Panasonic's batteri på 82 kWh (useble 76 kWh)
Sen vet vi inte om anpassad beställning till Q4 kommer innefatta att vi får det stora Panasonic batteriet igen. De har tagit fram ett större LG batteri (med lite mindre kapacitet än Panasonic) som kan komma hitta om de väljer att fortsätta leverera LR från Kina.
Det är också rätt stor skillnad mellan det mindre LG och det större Panasonic i laddtid, och så diffar det ungefär 7 kWh användbart. Björns laddvideo är inte bra utförd, Panasonic batteriet är inte uppvärmt ordentligt (du kan se att den kör batterivärmningen på motorerna i början av laddningen).
Nedan kan du se en vettig jämförelse av laddkurvorna där batterierna är uppvärmda som jämför kWh. Rätt stor skillnad i tid till en viss energinivå.
Källa: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-5820875
Ja den sidan brukar tyvärr inte vara speciellt korrekt har jag märkt.Deeds skrev:
Jag tog min info från electric vehicle database så det får vara dom som får stå för vad som är useble eller inte
Tack för länken föressten! Bra sida/forum.
Ja, så är det ju. Det är dyrköpta mil och minuter annarsOfarligTesla skrev:Ja den sidan brukar tyvärr inte vara speciellt korrekt har jag märkt.Deeds skrev:
Jag tog min info från electric vehicle database så det får vara dom som får stå för vad som är useble eller inte
Tack för länken föressten! Bra sida/forum.
Ja TeslaMotorsClub är riktigt bra för information, just användaren “eivissa” hitta en hel del bra information som denna lägger upp, och gör trevliga jämförelser som denna. Även om skillnaderna är rätt stora mellan det mindre LG batteriet och det större Panasonic så kan man ju fortfarande vara nöjd med det mindre LG, man kanske helt enkelt inte har nytta av den extra räckvidden eller snabbare laddningen speciellt ofta så då kan ju 20k lägre pris vara vettigt.
Det patchades vad jag vet, var väl en effekt av att värmepumpen höll batteriet kallare för att spara energi. Var väl det som LG var bättre på, laddning vid lägre temperatur i cellerna om jag inte kommer ihåg fel.Deeds skrev:
Ja, så är det ju. Det är dyrköpta mil och minuter annars![]()
Men vet du hur är det med vinterladdning numera då på 82 kWh batteriet? Vill minnas att det led av "coldgate" i de tester jag kollat/läst
Det är egentligen bara färg och klädsel du vet om. Tesla gör om mycket så exakt vad du får vet du inte. Till och med räckvidden vet du ju egentligen inte eftersom 614 km WLTP säger inget om faktiskt batteristorlek, om de sätter i det nya större LG batteriet i bilarna i Q4 som det ser ut att bli så kommer den “på pappret” ha samma räckvidd som det större Panasonic men i verkligheten verkar batteriet vara ha ca 1 kWh mindre tillgänglig energi.Robbbin skrev:Som snart nybliven ägare av en M3 så undrar jag lite hur det funkar med uppdateringar.
Vi som köpt en 3 med leverans Q4, kan vi få något helt nytt paket, utrustning, batteri osv eller vet man sånt redan innan man beställer?
Hur sker modelluppdateringarna?
Det enda jag vet egentligen är 614km range, färg och klädsel
P har hittills skickats från USA och haft det större Panasonicbatteriet.nilsrapp skrev:Är det någon som vet vilket batteri M3P ifrån USA har på -21 modellerna? Pratade med Tesla och tydligen ska det bara vara SR+ o LR som har andra batterier på Kina bilarna medan P har samma som USA bilarna.
Sen om det stämmer eller inte har man ju egentligen ingen aning om...
Nu i Q3 kommer P från Kina, så det blir intressant att se vilket batteri de har.OfarligTesla skrev:P har hittills skickats från USA och haft det större Panasonicbatteriet.nilsrapp skrev:Är det någon som vet vilket batteri M3P ifrån USA har på -21 modellerna? Pratade med Tesla och tydligen ska det bara vara SR+ o LR som har andra batterier på Kina bilarna medan P har samma som USA bilarna.
Fick till slut att VIN allokerat till mig (efter diverse telefonsamtal) och det är en M3P från Kina.nilsrapp skrev:Är det någon som vet vilket batteri M3P ifrån USA har på -21 modellerna? Pratade med Tesla och tydligen ska det bara vara SR+ o LR som har andra batterier på Kina bilarna medan P har samma som USA bilarna.
”eivissa” på TMC som verkar kikat i diverse certificeringsdokument verkar tro det är Panasonic i Q3 men att man byter till det nya större LG i Q4 för P. Och att LR som kommer i Q4 kommer ha samma större LG då.jpetters skrev:Nu i Q3 kommer P från Kina, så det blir intressant att se vilket batteri de har.
Jag frågade på SC och de visste inte, eller ville/fick inte säga.
Så i praktiken kan det komma en bil med exempelvis annan skärm, ratt, ingen rattvärme, andra fälgar osv?OfarligTesla skrev:Det är egentligen bara färg och klädsel du vet om. Tesla gör om mycket så exakt vad du får vet du inte. Till och med räckvidden vet du ju egentligen inte eftersom 614 km WLTP säger inget om faktiskt batteristorlek, om de sätter i det nya större LG batteriet i bilarna i Q4 som det ser ut att bli så kommer den “på pappret” ha samma räckvidd som det större Panasonic men i verkligheten verkar batteriet vara ha ca 1 kWh mindre tillgänglig energi.Robbbin skrev:Som snart nybliven ägare av en M3 så undrar jag lite hur det funkar med uppdateringar.
Vi som köpt en 3 med leverans Q4, kan vi få något helt nytt paket, utrustning, batteri osv eller vet man sånt redan innan man beställer?
Hur sker modelluppdateringarna?
Det enda jag vet egentligen är 614km range, färg och klädsel
Ja, i realiteten har de ju lovat en del saker på hemsidan utöver färg osv som ju gör att du inte måste acceptera något annat. Men om det är den nya bilen är ju valet att inte köpa en Model 3 i så fall.Robbbin skrev:
Så i praktiken kan det komma en bil med exempelvis annan skärm, ratt, ingen rattvärme, andra fälgar osv?
Är väl bara Y som fått sånt om jag förstått det rätt.tigermann skrev:Någon som fått leverans av sin M3 och vet om det är skyddsfilm monterad på bakskärmen?
Den aktiveras normal direkt, upp till 30 min sa de till mig men tog mindre än 5 min.Lophornis skrev:Nu vet jag inte om ni som har fått era bilar är kvar i väntrummet men jag frågar ändå.
Ni som har fått era model 3 hur lång tid tar det innan appen funkar och man har kontroll av bilen genom den?