Sida 286 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 28 feb 2020 12:33
av jpetters

Re: Artikel i media

Postat: 28 feb 2020 12:58
av Jerker
jpetters skrev:
Där ser man. Världen stängs ner bit för bit.

Re: Artikel i media

Postat: 28 feb 2020 13:27
av gellerstam
och

https://www.iwa.info/en en annan stor mässa flyttar fram sina datum på obestämd tid.

-"By virtue of the new situation regarding the spread of the corona virus, NürnbergMesse has decided to postpone IWA OutdoorClassics 2020 and Enforce Tac / U.T.SEC 2020: from the planned dates of 4-5 and 6-9 March 2020 to a date in 2020, which yet has to be specified."

Re: Artikel i media

Postat: 28 feb 2020 13:35
av gellerstam
jpetters skrev:
https://www.admin.ch/gov/fr/accueil/doc ... 78289.html

Bern, 02.28.2020 - Förbundsrådet sammanträdde i dag, 28 februari 2020, för ett extra möte. På grund av den nuvarande situationen och spridningen av coronaviruset har förbundsrådet beslutat att förklara den nuvarande situationen i Schweiz som en "speciell situation" i den mening som avses i lagen om epidemier, och att förbjuda manifestationer av mer än 1000 personer. Förbudet träder i kraft med omedelbar verkan och är giltigt till minst 15 mars.

Re: Artikel i media

Postat: 28 feb 2020 13:50
av +46
nek0 skrev:
LarsL skrev:
PatrikS skrev:
https://www.hd.se/2020-02-27/bensinmack ... r-fick-fel

Ibland kan det bli fel vid tanken...
Ja, köpa ny bensinbil nu, hur tänker man då?
Det händer spännande saker även med el :lol:
https://www.skd.se/2011/05/31/for-hog-s ... ra-hamnen/
Det verkar dock inte hända ofta med tanke på när händelsen inträffade... :lol:
Hur som så bör elektronik i hemmen konstrueras för att uppfylla vad spänningen får variera i våra hem. Det vill säga att matningsspänningen håller god kvalitet enligt föreskriften EIFS 2013:matningsspänningen 230V får variera ±10 % (207–253V).

Re: Artikel i media

Postat: 28 feb 2020 14:06
av nek0
+46 skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
PatrikS skrev:
https://www.hd.se/2020-02-27/bensinmack ... r-fick-fel

Ibland kan det bli fel vid tanken...
Ja, köpa ny bensinbil nu, hur tänker man då?
Det händer spännande saker även med el :lol:
https://www.skd.se/2011/05/31/for-hog-s ... ra-hamnen/
Det verkar dock inte hända ofta med tanke på när händelsen inträffade... :lol:
Hur som så bör elektronik i hemmen konstrueras för att uppfylla vad spänningen får variera i våra hem. Det vill säga att matningsspänningen håller god kvalitet enligt föreskriften EIFS 2013:matningsspänningen 230V får variera ±10 % (207–253V).
Och vem sa att det händer ofta?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... k-slogs-ut

Re: Artikel i media

Postat: 28 feb 2020 14:46
av Jerker
gellerstam skrev:
jpetters skrev:
https://www.admin.ch/gov/fr/accueil/doc ... 78289.html

Bern, 02.28.2020 - Förbundsrådet sammanträdde i dag, 28 februari 2020, för ett extra möte. På grund av den nuvarande situationen och spridningen av coronaviruset har förbundsrådet beslutat att förklara den nuvarande situationen i Schweiz som en "speciell situation" i den mening som avses i lagen om epidemier, och att förbjuda manifestationer av mer än 1000 personer. Förbudet träder i kraft med omedelbar verkan och är giltigt till minst 15 mars.
Sommar-OS i Japan hänger ju på en tråd också.

Re: Artikel i media

Postat: 28 feb 2020 14:55
av +46
nek0 skrev:
+46 skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
PatrikS skrev:
https://www.hd.se/2020-02-27/bensinmack ... r-fick-fel

Ibland kan det bli fel vid tanken...
Ja, köpa ny bensinbil nu, hur tänker man då?
Det händer spännande saker även med el :lol:
https://www.skd.se/2011/05/31/for-hog-s ... ra-hamnen/
Det verkar dock inte hända ofta med tanke på när händelsen inträffade... :lol:
Hur som så bör elektronik i hemmen konstrueras för att uppfylla vad spänningen får variera i våra hem. Det vill säga att matningsspänningen håller god kvalitet enligt föreskriften EIFS 2013:matningsspänningen 230V får variera ±10 % (207–253V).
Och vem sa att det händer ofta?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... k-slogs-ut
Ber om ursäkt om du blev kränkt av en skrattande gubbe....
Men faktum kvarstår att många av de elektroniska prylar vi har i hemmet inte klarar den spänningsvariation som elnätbolagen ska garantera kund.

Re: Artikel i media

Postat: 28 feb 2020 16:24
av nek0
"Ber om ursäkt om du blev kränkt av en skrattande gubbe...."

Nej inte kränkt alls . Hade bråttom och glömde själv en skrattande gubbe :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 28 feb 2020 17:26
av Bjelke
Ni kan få några av mig ;) :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Så, nu borde dom räcka ett tag :mrgreen:

Re: Artikel i media

Postat: 28 feb 2020 17:28
av nek0
Bjelke skrev:
Ni kan få några av mig ;) :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Så, nu borde dom räcka ett tag :mrgreen:
Tack, det var snällt :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 28 feb 2020 17:39
av Bjelke
nek0 skrev:
Bjelke skrev:
Ni kan få några av mig ;) :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Så, nu borde dom räcka ett tag :mrgreen:
Tack, det var snällt :lol:
Yourvällkomme :) jag har fler om det skulle behövas...

Re: Artikel i media

Postat: 28 feb 2020 20:33
av taliz
På engelska finns ju benämningen "petrol head", men det är nog inte vad man syftar på här. Bild

https://svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/ ... et-i-brand

Re: Artikel i media

Postat: 28 feb 2020 21:06
av Bjelke
:lol: Den var ju gullig...

Re: Artikel i media

Postat: 01 mar 2020 09:40
av nek0
fth skrev:
Debatt-inlägg som återigen hävdar att elbilsbatterier är satans påfund:

https://www.nyteknik.se/opinion/elhybri ... et-6988691

Den tidigare Volvo-ingenjören räknar med 200kg co2/kWh i produktionskostnad för EV-batteriet och att hybriden körs enbart på svensk el och HVO :roll:

Han kommer, föga förvånande givet författarens bakgrund och de absurda förutsättningarna, fram till att hybrider är mycket bättre än elbilar.

/fth
Bra replik.
https://www.nyteknik.se/opinion/fel-lad ... 48,33270&=

Re: Artikel i media

Postat: 01 mar 2020 10:28
av Teslaspolen
nek0 skrev:
fth skrev:
Debatt-inlägg som återigen hävdar att elbilsbatterier är satans påfund:

https://www.nyteknik.se/opinion/elhybri ... et-6988691

Den tidigare Volvo-ingenjören räknar med 200kg co2/kWh i produktionskostnad för EV-batteriet och att hybriden körs enbart på svensk el och HVO :roll:

Han kommer, föga förvånande givet författarens bakgrund och de absurda förutsättningarna, fram till att hybrider är mycket bättre än elbilar.

/fth
Bra replik.
https://www.nyteknik.se/opinion/fel-lad ... 48,33270&=
Mycket bra!

Re: Artikel i media

Postat: 01 mar 2020 10:41
av fth
nek0 skrev:
fth skrev:
Debatt-inlägg som återigen hävdar att elbilsbatterier är satans påfund:

https://www.nyteknik.se/opinion/elhybri ... et-6988691

Den tidigare Volvo-ingenjören räknar med 200kg co2/kWh i produktionskostnad för EV-batteriet och att hybriden körs enbart på svensk el och HVO :roll:

Han kommer, föga förvånande givet författarens bakgrund och de absurda förutsättningarna, fram till att hybrider är mycket bättre än elbilar.

/fth
Bra replik.
https://www.nyteknik.se/opinion/fel-lad ... 48,33270&=
Mycket bra replik, välskriven, hon totalsågar artikeln med väl underbyggda argument, och allt med god ton.

Så ska fossilkramarna bemötas, jag har själv svårt att hålla just god ton, jag tenderar att bli både nedlåtande och messerschmittig när jag kommenterar sådana här stolligheter :)

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 01 mar 2020 10:54
av Jerker
fth skrev:
nek0 skrev:
fth skrev:
Debatt-inlägg som återigen hävdar att elbilsbatterier är satans påfund:

https://www.nyteknik.se/opinion/elhybri ... et-6988691

Den tidigare Volvo-ingenjören räknar med 200kg co2/kWh i produktionskostnad för EV-batteriet och att hybriden körs enbart på svensk el och HVO :roll:

Han kommer, föga förvånande givet författarens bakgrund och de absurda förutsättningarna, fram till att hybrider är mycket bättre än elbilar.

/fth
Bra replik.
https://www.nyteknik.se/opinion/fel-lad ... 48,33270&=
Mycket bra replik, välskriven, hon totalsågar artikeln med väl underbyggda argument, och allt med god ton.

Så ska fossilkramarna bemötas, jag har själv svårt att hålla just god ton, jag tenderar att bli både nedlåtande och messerschmittig när jag kommenterar sådana här stolligheter :)

/fth
Ja, det måste vara skitjobbigt för de här fossilkramarna att inte pöbeln bara sitter tyst i klassen och sväljer allt de påstår. :D

Re: Artikel i media

Postat: 01 mar 2020 11:24
av Niklas Z
fth skrev:
Mycket bra replik, välskriven, hon totalsågar artikeln med väl underbyggda argument, och allt med god ton.

Så ska fossilkramarna bemötas, jag har själv svårt att hålla just god ton, jag tenderar att bli både nedlåtande och messerschmittig när jag kommenterar sådana här stolligheter :)

/fth
Ja, det var en bra replik. Men jag förstår dig verkligen att du har svårt att hålla god ton. Det är så tröttsamt att höra samma felaktiga argument upprepas för femtielfte gången. Då blir det svårt att hålla god ton.

Re: Artikel i media

Postat: 01 mar 2020 16:15
av Kriper
DN börjar så smått fatta vart det barkar åt.
https://www.dn.se/ekonomi/jonas-froberg ... nde-suvar/

Re: Artikel i media

Postat: 01 mar 2020 16:28
av Remuz
Det där med att ha batterierna själva har ju Tesla och vi på detta forum sagt från början. Är ju inte supersvårt att fatta liksom. Men någon annan ska väl göra det, precis som någon annan ska fixa snabbladdningen

Re: Artikel i media

Postat: 01 mar 2020 16:58
av Jerker
Hoppas att man får leva iaf 10 år till så man får veta hur det gick! :D

Re: Artikel i media

Postat: 01 mar 2020 17:18
av Kriper
Johan Ehrenberg är på jakt efter Riksrevisionen. Men Tibor var ju först med den nyheten.
https://www.etc.se/inrikes/riksrevision ... om-elbilar

Re: Artikel i media

Postat: 02 mar 2020 10:54
av 12man
väntat men ändå
https://www.handelsblatt.com/unternehme ... 93434.html
Med det tillkännagivna slutet gör Volkswagen VD nu klart hur allvarlig han är med fokus på elektromobilitet.

Andra alternativa drivtyper har inte heller några stora framtidsutsikter i VW-gruppen. Dessa inkluderar syntetiska bränslen och vätebränsle med bränslecellen. "Det finns bara ett fåtal små forsknings- och förutvecklingsaktiviteter på Audi," sa VW-styrelsemedlem Frank Welsch till Handelsblatt. ”Om vi ​​tar transportomställningen och miljömålen på allvar måste vi koncentrera oss på den batteri-elektriska drivenheten. Allt annat är slöseri med begränsad förnyelsebar energi. "

På grund av den betydligt lägre effektiviteten är det inte meningsfullt från VW: s synvinkel att vilja minska koldioxidutsläppen med väte eller syntetiska bränslen. "Effektiviteten för rent batteridrivna bilar är mycket högre", säger VW-utvecklaren Welsch.
Med 100 kWh förnybar energi kan en batteribil resa runt 500 kilometer, ett bränslecellfordon 200 kilometer och en bil med Synfuel-användning kan täcka 80 kilometer. "Det är därför det inte kommer att finnas några bränslecellfordon från våra bilmärken i serieproduktion under överskådlig framtid", är hans slutsats.

Re: Artikel i media

Postat: 02 mar 2020 11:41
av mati
Det är rätt märkligt egentligen. Diess har alltid tjatat att vätgas inte är en acceptabel lösning eftersom verkningsgraden är kass. Det är inget nytt, han har faktiskt alltid sagt det, och han har rätt. Ändå så vurmas det vätgas och bränsleceller överallt. "Alla de stora tillverkarna satsar stenhårt på vätgas" hör man ju alltför ofta från vätgasförespråkarna. Stämmer inte. Det gör de inte alls.