Sida 285 av 359

Re: Audi e-tron

Postat: 12 nov 2021 18:49
av taliz
Det är kvd som gäller.
Förövrigt intressant att du fick samma bud av fordonsbolaget som jag. Min M3P kostade ju bra mkt mindre i inköp. ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 12 nov 2021 18:58
av Gargamel
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Varför vill du sälja den? Jag tycker både EQC och E-Tron verkar vara fina bilar.
Fina bilar med extremt hög prisbild. Man får ju se lite hur mycket man betalar varje månad och om nyttan på något vis rättfärdigar kostnaderna. Bara leasingen för min bil ligger på 12 000kr/månad (inkl kontantinsats). Förmånsvärdet är på nästan 10 000. Det är brutalt. Samtidigt har jag kört ungefär 1200 mil de senaste två åren med min e-tron. Det är extremt låg nyttjandegrad för nånting som kostar skjortan. Egentligen borde jag byta till en gammal Dacia och köra den i typ 10 år så att min ekonomi på något sätt får en chans att återhämta sig efter alla dessa bilrelaterade eskapader.
Lätt att va efterklok men hade du behållt Teslan skulle du fått ungefär lika mkt för den idag..
Menar du att den nästan inte hade tappat nånting alls de senaste tre åren efter att den hade tappat nästan 50% efter de första två åren? Det har jag svårt att se någon rimlighet i.
Men naturligtvis hade den inte tappat lika mycket som e-tron har gjort. Samtidigt var förmånsvärdet på den ännu högre än för e-tron. Och högst sannolikt hade jag under tiden dött av hjärtinfarkt eller annat jobbigt med tanke på hur mycket vånda den bilen har orsakat.
En fin S90D facelift får du runt 600k för.
Men som sagt, lätt att va efterklok.
Hade jag fått plats att köra MS så hade jag nog kört en sådan idag, fick igen dörren. Men knät satt klämd mot ratten där istället.

Re: Audi e-tron

Postat: 12 nov 2021 19:00
av taliz
Gargamel skrev:
Hade jag fått plats att köra MS så hade jag nog kört en sådan idag, fick igen dörren. Men knät satt klämd mot ratten där istället.
No offense men vad har du för omkrets på dina ben?

Re: Audi e-tron

Postat: 12 nov 2021 19:31
av macky
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Varför vill du sälja den? Jag tycker både EQC och E-Tron verkar vara fina bilar.
Fina bilar med extremt hög prisbild. Man får ju se lite hur mycket man betalar varje månad och om nyttan på något vis rättfärdigar kostnaderna. Bara leasingen för min bil ligger på 12 000kr/månad (inkl kontantinsats). Förmånsvärdet är på nästan 10 000. Det är brutalt. Samtidigt har jag kört ungefär 1200 mil de senaste två åren med min e-tron. Det är extremt låg nyttjandegrad för nånting som kostar skjortan. Egentligen borde jag byta till en gammal Dacia och köra den i typ 10 år så att min ekonomi på något sätt får en chans att återhämta sig efter alla dessa bilrelaterade eskapader.
Lätt att va efterklok men hade du behållt Teslan skulle du fått ungefär lika mkt för den idag..
Menar du att den nästan inte hade tappat nånting alls de senaste tre åren efter att den hade tappat nästan 50% efter de första två åren? Det har jag svårt att se någon rimlighet i.
Men naturligtvis hade den inte tappat lika mycket som e-tron har gjort. Samtidigt var förmånsvärdet på den ännu högre än för e-tron. Och högst sannolikt hade jag under tiden dött av hjärtinfarkt eller annat jobbigt med tanke på hur mycket vånda den bilen har orsakat.
En fin S90D facelift får du runt 600k för.
Men som sagt, lätt att va efterklok.
Och hjärtinfarkt får du på köpet. ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 12 nov 2021 19:49
av Gargamel
taliz skrev:
Gargamel skrev:
Hade jag fått plats att köra MS så hade jag nog kört en sådan idag, fick igen dörren. Men knät satt klämd mot ratten där istället.
No offense men vad har du för omkrets på dina ben?
Bättre om du frågar hur långa mina ben är

Re: Audi e-tron

Postat: 12 nov 2021 19:52
av mati
taliz skrev:
En fin S90D facelift får du runt 600k för.
Men som sagt, lätt att va efterklok.
På något konstigt sätt utgår du ifrån att jag egentligen ville ha den kvar, och att jag bara sålde den av misstag för att jag inte visste bättre då. Så är inte fallet. Jag ville inte ha den kvar och jag skulle inte heller vilja ha den tillbaka. Jag sålde den trots att det var ett ekonomiskt vansinnesdåd, och jag skulle göra det igen. Det enda jag ångrar är att jag köpte den överhuvudtaget. Däremot borde jag inte skaffat en e-tron efter Teslan. Det var verkligen dumt från dagens perspektiv. Hade jag för tre år sedan vetat det jag vet idag så hade jag troligen skaffat en betydligt billigare bil.

Re: Audi e-tron

Postat: 12 nov 2021 19:52
av taliz
Gargamel skrev:
taliz skrev:
Gargamel skrev:
Hade jag fått plats att köra MS så hade jag nog kört en sådan idag, fick igen dörren. Men knät satt klämd mot ratten där istället.
No offense men vad har du för omkrets på dina ben?
Bättre om du frågar hur långa mina ben är
Det finns ju NBA-spelare som kör Model S så... ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 12 nov 2021 19:54
av taliz
mati skrev:
taliz skrev:
En fin S90D facelift får du runt 600k för.
Men som sagt, lätt att va efterklok.
På något konstigt sätt utgår du ifrån att jag egentligen ville ha den kvar, och att jag bara sålde den av misstag för att jag inte visste bättre då. Så är inte fallet. Jag ville inte ha den kvar och jag skulle inte heller vilja ha den tillbaka. Jag sålde den trots att det var ett ekonomiskt vansinnesdåd, och jag skulle göra det igen. Det enda jag ångrar är att jag köpte den överhuvudtaget. Däremot borde jag inte skaffat en e-tron efter Teslan. Det var verkligen dumt från dagens perspektiv. Hade jag för tre år sedan vetat det jag vet idag så hade jag troligen skaffat en betydligt billigare bil.
Nä, jag vet att du hatade den. Jag var ju en av dom som skrev "sälj den".
Dock avrådde jag från etron. ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 12 nov 2021 19:58
av Gargamel
taliz skrev:
Gargamel skrev:
taliz skrev:
Gargamel skrev:
Hade jag fått plats att köra MS så hade jag nog kört en sådan idag, fick igen dörren. Men knät satt klämd mot ratten där istället.
No offense men vad har du för omkrets på dina ben?
Bättre om du frågar hur långa mina ben är
Det finns ju NBA-spelare som kör Model S så... ;)
Det är för ratten troligen sitter under knävecken på dem ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 12 nov 2021 20:00
av taliz
Gargamel skrev:
taliz skrev:
Gargamel skrev:
taliz skrev:
Gargamel skrev:
Hade jag fått plats att köra MS så hade jag nog kört en sådan idag, fick igen dörren. Men knät satt klämd mot ratten där istället.
No offense men vad har du för omkrets på dina ben?
Bättre om du frågar hur långa mina ben är
Det finns ju NBA-spelare som kör Model S så... ;)
Det är för ratten troligen sitter under knävecken på dem ;)
Inte omöjligt. :lol:

Re: Audi e-tron

Postat: 12 nov 2021 20:09
av mati
taliz skrev:
Dock avrådde jag från etron. ;)
Det är inget fel med bilen. Missförstå mig rätt. Det som gör att jag inte vill ha den kvar är inte bilens fel utan min ekonomi som inte är densamma som för 3 år sedan.

Re: Audi e-tron

Postat: 12 nov 2021 20:12
av taliz
mati skrev:
taliz skrev:
Dock avrådde jag från etron. ;)
Det är inget fel med bilen. Missförstå mig rätt. Det som gör att jag inte vill ha den kvar är inte bilens fel utan min ekonomi som inte är densamma som för 3 år sedan.
Sorry men du gnölade om hur mkt pengar du förlorat på Teslan också innan du sålde den.
Sen gick du och köpte en ny miljonbil...
Jag vet att du har dina anledningar, fine... men då kan man inte hålla på och beklaga sig igen av samma orsak vid nästa bilbyte. ;)
(Eller, det är klart man kan..detta är ju ett bilforum. :lol: )

Re: Audi e-tron

Postat: 12 nov 2021 20:39
av mati
taliz skrev:
Sorry men du gnölade om hur mkt pengar du förlorat på Teslan också innan du sålde den.
Sen gick du och köpte en ny miljonbil...
Jag vet att du har dina anledningar, fine... men då kan man inte hålla på och beklaga sig igen av samma orsak vid nästa bilbyte. ;)
(Eller, det är klart man kan..detta är ju ett bilforum. :lol: )
Nej, det är inte samma sak. Teslan var dyr ja, men då hade jag ändå råd. Det är klart att det svider nåt så in i bänken när man förlorar en massa pengar på en bil. Men jag sålde inte Teslan av ekonomiska skäl, jag sålde den faktiskt trots att jag gjorde en brakförlust. Och det gick ju, annars hade jag naturligtvis inte kunnat köpa en e-tron sen. Men den tiden är definitivt över. E-tron säljer jag inte eftersom jag är missnöjd med bilen utan eftersom jag inte längre har råd att ha den kvar. Det har olika orsaker, spelar ingen roll heller varför det blev så, men det är i alla fall så det ser ut.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2021 08:51
av Emg
mati skrev:
Det blev ett skambud såklart. Jag hade inte förväntat mig nåt annat.
Jag sålde precis min välutrustade Audi (iofs inte E-tron). Satte ihop ett litet beskrivande dokument som jag mailade ut till några bilfirmor.
På två dagar hade jag en handfull bud, de flesta helt ok och något lite bättre. Inget var katastrof.
Det är vad jag förstår ändå riktigt bra läge att sälja begagnade bilar just nu.
Menar med detta att du inte ska ta första bästa bud, speciellt om det känns onödigt lågt. Kolla runt på några ställen. För mig tog det en kväll att maila ut om försäljningen, det var det klart värt.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2021 09:27
av mati
Emg skrev:
mati skrev:
Det blev ett skambud såklart. Jag hade inte förväntat mig nåt annat.
Jag sålde precis min välutrustade Audi (iofs inte E-tron). Satte ihop ett litet beskrivande dokument som jag mailade ut till några bilfirmor.
På två dagar hade jag en handfull bud, de flesta helt ok och något lite bättre. Inget var katastrof.
Det är vad jag förstår ändå riktigt bra läge att sälja begagnade bilar just nu.
Menar med detta att du inte ska ta första bästa bud, speciellt om det känns onödigt lågt. Kolla runt på några ställen. För mig tog det en kväll att maila ut om försäljningen, det var det klart värt.
Bra tips. Tack. :)

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2021 16:08
av Off Grid Byggaren
Här kommer min högst ovetenskapliga test före och efter uppdateringen.

Jag har kört ned batteriet till 6% SoC och laddat på 50 kW DC-laddare båda gångerna.

Förutsätter att förlusterna med DC-laddning i lungt tempo och svalt ute, är ganska små.

Det går nu att fylla på lite mer, och räckvidden ser ut att ha ökat. Jag har även fått på vinterdäcken denna gång.

Konstigt att degraderingen även har försvunnit. Kanske har batteriet balanserats upp lite efter att jag kört ned så lågt två gånger.

Om detta verkligen stämmer är det ett lyft för min del, då jag ibland kör flera sträckor som har varit lite väl långa med den tidigare räckvidden.
Uppdate_2021.PNG

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2021 16:29
av martinot
Off Grid Byggaren skrev:
Här kommer min högst ovetenskapliga test före och efter uppdateringen.

Jag har kört ned batteriet till 6% SoC och laddat på 50 kW DC-laddare båda gångerna.

Förutsätter att förlusterna med DC-laddning i lungt tempo och svalt ute, är ganska små.

Det går nu att fylla på lite mer, och räckvidden ser ut att ha ökat. Jag har även fått på vinterdäcken denna gång.

Konstigt att degraderingen även har försvunnit. Kanske har batteriet balanserats upp lite efter att jag kört ned så lågt två gånger.

Om detta verkligen stämmer är det ett lyft för min del, då jag ibland kör flera sträckor som har varit lite väl långa med den tidigare räckvidden.
Uppdate_2021.PNG
Gott! :D

3 kWh extra utan kostnad är ju inte något man tackar nej till. Bra uppdatering.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2021 16:38
av Dafro
Låter lovande, frågan ör om man efter modifiering ska välja årsmodell 2020-21 i ABRP efter denna uppdatering, har prövat detta och för mig gör det skillnad för de resor som jag utför ofta.

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2021 18:06
av Off Grid Byggaren
Dafro skrev:
Låter lovande, frågan är om man efter modifiering ska välja årsmodell 2020-21 i ABRP efter denna uppdatering, har prövat detta och för mig gör det skillnad för de resor som jag utför ofta.
Det bör ju motsvara 2021 års räckvidd nu i ABRP.

Går ju även att krama ur någon mil till med Range mode, kollade hur det såg ut efter jag kommit hem idag:

(Fast i princip drar den väl den knappen bara ned värmen lite)
20211113_180212.jpg

Re: Audi e-tron

Postat: 13 nov 2021 19:45
av Dafro
Får bli sätesvärme för alla och värmen på 12 grader på sportlovet då :) :D

Re: Audi e-tron

Postat: 15 nov 2021 01:18
av Robertrimmevik
Är ute efter en andrabil. Har läst här om helt galet billiga privatleasingerbjudande på 55:or, så jag tänkte kanske en sådan till för att spara mil på min 55:a som jag har idag.
Men alla dessa galna erbjudanden verkar vara som bortblåsta. Någon som sett något?
Rabatten på 55 proline är nu endast ca 65k på Audis sida.
Tycker mig nästan se att andrahandsvärdet på min bil rent av gått upp.
Så Mati kolla noga innan du säljer. ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 15 nov 2021 04:56
av Dafro
Robertrimmevik skrev:
Är ute efter en andrabil. Har läst här om helt galet billiga privatleasingerbjudande på 55:or, så jag tänkte kanske en sådan till för att spara mil på min 55:a som jag har idag.
Men alla dessa galna erbjudanden verkar vara som bortblåsta. Någon som sett något?
Rabatten på 55 proline är nu endast ca 65k på Audis sida.
Tycker mig nästan se att andrahandsvärdet på min bil rent av gått upp.
Så Mati kolla noga innan du säljer. ;)
En 55:a som andrabil till sin 55:a låter premium i mina öron. :D Har faktiskt inte heller sett några sådana erbjudanden längre och inte heller på 50 som det var ett tag på ett år gamla, tror också värdet hålls uppe lite nu pga ont om bilar, iallafall till den nya kommer med 60 mils räckvidd.

Re: Audi e-tron

Postat: 15 nov 2021 06:39
av mati
Robertrimmevik skrev:
Tycker mig nästan se att andrahandsvärdet på min bil rent av gått upp.
Så Mati kolla noga innan du säljer. ;)
Ja, det var det min Audi-säljare sa också.

Re: Audi e-tron

Postat: 15 nov 2021 11:06
av martinot
Normalt så har ju VAG ofta stora leasingrabatter i slutet på åren, men jag tror att den nuvarande komponentbristen i bilbranschen gör att de i år enkelt kan sälja det mesta av de bilar som de klarar av att tillverka utan kraftiga rabatter.

Re: Audi e-tron

Postat: 15 nov 2021 12:13
av Robertrimmevik
martinot skrev:
Normalt så har ju VAG ofta stora leasingrabatter i slutet på åren, men jag tror att den nuvarande komponentbristen i bilbranschen gör att de i år enkelt kan sälja det mesta av de bilar som de klarar av att tillverka utan kraftiga rabatter.
Verkar så och lagerbilarna finns det nog ingen anledning att slumpa bort heller.