Sida 284 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 18 feb 2020 09:29
av Teslaspolen

Re: Artikel i media

Postat: 18 feb 2020 09:30
av Zalman3
Credde skrev:
Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
När hyfsat bra elbilar kostar under 20.000 Euro i Tyskland.
Då ökar elbilsförsäljningen.

Opel Corsa-e 50kWh, 330km i räckvidd, kostar nu under 20.000 Euro netto.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... c9b8ba4cb2
Du tycker att Opel Corsa är en hyfsat bra bil?
Ja, skulle alla dagar i veckan ta den istället för en VW e-up!
När det skiljer så lite i pris.
Den är väl också större än en e-up!

Nu går den bilen ju enbart att köpa i Berlin:
"sowie von Opel 2.380 € für den Opel Elektrobonus und die staatliche Förderung vom Land Berlin"

Mer intressant att den är så mycket billigare än listpriset (inkl. bonus såklart), ser mer ut som om, att ingen vill köpa bilen, när den redan reas ut...
Så du menar att en VW ID3 med listpriset 35000 euro, får dra av 6000 euro i elbilsstöd, och 2380 euro i lokalt Berlinstöd?
Netto 26.620 euro.

Re: Artikel i media

Postat: 18 feb 2020 09:48
av mati
BrooklynS skrev:
Det var inte länge sedan de HATADE dieselbilar - då älskade de sina bensinbilar. Det svänger fort...
Pratar du om tyskar? Nej, det måste ändå vara länge sedan. Vi har kört diesel sedan 1985. Det var då det började bli poppis. Och senast när TDI-motorerna kom blev dieseln första valet för väldigt många. Diesel har dessutom alltid varit mycket billigare än bensin, och det är det fortfarande.
Däremot här i Sverige fick vi stå och tanka lite vid sidan av, där lastbilarna stod och tankade. Inte under tak som de "fina" bensinbilarna. Ända så sent som på 2000-talet var man ganska udda med en diesel här i Sverige. Jag kommer ihåg när min Renault strejkade och mekanikern på bilia fick en smärre chock när han insåg att det satt en dieselmotor i den. Han fick ropa efter en lastbilsmekaniker, han var den enda som kunde dieselmotorer.

Re: Artikel i media

Postat: 18 feb 2020 10:23
av Verdi
mati skrev:
BrooklynS skrev:
Det var inte länge sedan de HATADE dieselbilar - då älskade de sina bensinbilar. Det svänger fort...
Pratar du om tyskar? Nej, det måste ändå vara länge sedan. Vi har kört diesel sedan 1985. Det var då det började bli poppis. Och senast när TDI-motorerna kom blev dieseln första valet för väldigt många. Diesel har dessutom alltid varit mycket billigare än bensin, och det är det fortfarande.
Däremot här i Sverige fick vi stå och tanka lite vid sidan av, där lastbilarna stod och tankade. Inte under tak som de "fina" bensinbilarna. Ända så sent som på 2000-talet var man ganska udda med en diesel här i Sverige. Jag kommer ihåg när min Renault strejkade och mekanikern på bilia fick en smärre chock när han insåg att det satt en dieselmotor i den. Han fick ropa efter en lastbilsmekaniker, han var den enda som kunde dieselmotorer.

Pappa köpte en Mercedes C250d Diesel 1998. Då var det väl inte alls lika vanligt som idag men så jäkla udda var det väl inte heller. Många taxibilar gick på diesel redan då. Man behövde definitivt inte tanka hos lastbilarna iaf. :D

Re: Artikel i media

Postat: 18 feb 2020 11:30
av Zalman3
Japanese Tesla Model 3 Teardown Result: Tesla Is 6 Years Ahead!
https://cleantechnica.com/2020/02/18/ja ... ars-ahead/

Re: Artikel i media

Postat: 21 feb 2020 10:54
av hooked
Ytterligare en så kallad fordonsexpert som uttalar sig. Det är skrattretande att lyssna (filmklippet i artikeln). Han förstår verkligen inte vad som händer på bilmarknaden och är så fast i det gamla tänket.

https://www.di.se/nyheter/tesla-far-rat ... iksbygget/

Re: Artikel i media

Postat: 21 feb 2020 11:08
av Jerker
hooked skrev:
Ytterligare en så kallad fordonsexpert som uttalar sig. Det är skrattretande att lyssna (filmklippet i artikeln). Han förstår verkligen inte vad som händer på bilmarknaden och är så fast i det gamla tänket.

https://www.di.se/nyheter/tesla-far-rat ... iksbygget/
Ja, det är verkligen skrattretande! Tvärtemot vad han säger så ökar Tesla sitt försprång. Det har ju nu börjat bli allt tydligare att "de gamla jättarna" inte alls klarar av att ställa om så snabbt som det skulle behövas för att "äta upp Teslas försprång". Det är ju det som marknaden har börjat inse och det är just därför som aktien stiger på börsen. De andra saknar batterier; Tesla har sin egen produktion. Tesla klarar därför att expandera på ett sätt som det kommer att dröja flera år innan de andra kommer att kunna göra. Han är dessutom inte alls uppdaterad om Teslas produktionsvolymer. Med Kinafabriken lär de producera betydligt fler bilar under 2020 än han sa. Är de inte redan uppe i en takt på 400000 bara i Fremont? Och så tillkommer en helt ny fabrik.

Nej, de gamla analytikerna och experterna på fordonsindustrin hänger verkligen inte med i svängarna.

Re: Artikel i media

Postat: 21 feb 2020 11:13
av 12man
Varför väljer han att säga 2x Saab, och inte halva Volvo. Vem lurar han? Sig själv? Varför?

Re: Artikel i media

Postat: 24 feb 2020 15:52
av Grimlos
https://www.nyteknik.se/opinion/skippa- ... et-6988400

NyTeknik upplåter en hel artikel till reklam för batteribytarivrare. Suck.

Re: Artikel i media

Postat: 24 feb 2020 16:10
av Jerker
Grimlos skrev:
https://www.nyteknik.se/opinion/skippa- ... et-6988400

NyTeknik upplåter en hel artikel till reklam för batteribytarivrare. Suck.
Han kan inte ha ägnat en tanke åt vilka utmaningar ett sånt system erbjuder. Det är ju liksom inte som att erbjuda 3-4 olika sorters bränsle på en bensinmack.

Re: Artikel i media

Postat: 24 feb 2020 16:14
av Teslaspolen
Grimlos skrev:
https://www.nyteknik.se/opinion/skippa- ... et-6988400

NyTeknik upplåter en hel artikel till reklam för batteribytarivrare. Suck.
Skippa tankning, byt hela bensintanken! Oavsett bilmärke!


Eller vänta nu... :roll:

Re: Artikel i media

Postat: 24 feb 2020 16:28
av Bjelke
Jag fnissade lite när jag läste det i morse och tänkte lite på att Tesla redan utrett det...

Re: Artikel i media

Postat: 24 feb 2020 16:42
av Svenssons
Bjelke skrev:
Jag fnissade lite när jag läste det i morse och tänkte lite på att Tesla redan utrett det...
För 5-7 år sedan...

https://www.teslarati.com/tesla-shuts-d ... rchargers/

Re: Artikel i media

Postat: 24 feb 2020 16:57
av Headline
Grimlos skrev:
https://www.nyteknik.se/opinion/skippa- ... et-6988400

NyTeknik upplåter en hel artikel till reklam för batteribytarivrare. Suck.
Lycka till! Undra om de pratat med några fordonstillverkare och fått med någon på tåget?

Jag satsar inte mina pengar på detta. Men jag blev faktiskt lite fnissig, och det var ju kul! :D

Re: Artikel i media

Postat: 24 feb 2020 16:59
av Surfaren
Grimlos skrev:
https://www.nyteknik.se/opinion/skippa- ... et-6988400

NyTeknik upplåter en hel artikel till reklam för batteribytarivrare. Suck.
Ja man blir ju lite undrande.
[...] en mer hållbar och effektiv infrastruktur som enkelt kan etableras på bensinstationer och offentliga parkeringsplatser.
Enkelt? Hur tänkte han att detta skulle bli enkelt?

Re: Artikel i media

Postat: 24 feb 2020 17:02
av mati
Det känns som att det borde vara enklare att byta hela bilen när batteriet är tomt.

Re: Artikel i media

Postat: 24 feb 2020 19:26
av LarsL
mati skrev:
Det känns som att det borde vara enklare att byta hela bilen när batteriet är tomt.
Det är faktiskt en smartare idé.

Re: Artikel i media

Postat: 24 feb 2020 19:32
av hooked
"Audi-bakljus tål inte biltvätt"
https://teknikensvarld.se/audi-bakljus- ... -biltvatt/

Ingen bil är felfri oavsett om den är tysk eller amerikansk.

Re: Artikel i media

Postat: 24 feb 2020 19:48
av Stevvee
hooked skrev:
"Audi-bakljus tål inte biltvätt"
https://teknikensvarld.se/audi-bakljus- ... -biltvatt/

Ingen bil är felfri oavsett om den är tysk eller amerikansk.
Ligger bakom betalvägg. Men visst var det den där som använt kallavfettning på bakljusen ?

Re: Artikel i media

Postat: 24 feb 2020 20:01
av mati
hooked skrev:
"Audi-bakljus tål inte biltvätt"
https://teknikensvarld.se/audi-bakljus- ... -biltvatt/

Ingen bil är felfri oavsett om den är tysk eller amerikansk.
Mitt bakljus läckte visserligen inte in vatten, men det spökade hejdlöst och funkade bara sporadiskt. Det byttes tack och lov på garanti, annars hade jag behövt pröjsa över 12.000kr för kalaset.
Jag vet inte, men min känsla är att de i nuläget inte vågar bråka om felen som dyker upp på e-tron. Däremot så räknar jag ärligt talat inte med några goodwill åtgärder heller när garantin har gått ut om ett år. Då antar jag att det börjar kosta pengar.

Re: Artikel i media

Postat: 24 feb 2020 22:37
av bonath
hooked skrev:
"Audi-bakljus tål inte biltvätt"
https://teknikensvarld.se/audi-bakljus- ... -biltvatt/

Ingen bil är felfri oavsett om den är tysk eller amerikansk.

7600 spänn... Då hade jag provat att borra ett par små hål först.
Funkar det inte så får man väl byta ändå.

Re: Artikel i media

Postat: 24 feb 2020 22:43
av 12man
Grimlos skrev:
https://www.nyteknik.se/opinion/skippa- ... et-6988400

NyTeknik upplåter en hel artikel till reklam för batteribytarivrare. Suck.
pappa corfitsen för 2.5 år sedan, suck, lite enkelspårig släkt?

https://www.nyteknik.se/fordon/robot-by ... en-6876840

Re: Artikel i media

Postat: 25 feb 2020 06:04
av mati
12man skrev:
Grimlos skrev:
https://www.nyteknik.se/opinion/skippa- ... et-6988400

NyTeknik upplåter en hel artikel till reklam för batteribytarivrare. Suck.
pappa corfitsen för 2.5 år sedan, suck, lite enkelspårig släkt?

https://www.nyteknik.se/fordon/robot-by ... en-6876840
Istället för att investera flera miljarder i det här tramset hade de kunnat bygga hundratals snabbladdare för pengarna och alla hade varit lyckliga. Dubbelsuck.

Re: Artikel i media

Postat: 25 feb 2020 08:45
av Grimlos
mati skrev:
12man skrev:
Grimlos skrev:
https://www.nyteknik.se/opinion/skippa- ... et-6988400

NyTeknik upplåter en hel artikel till reklam för batteribytarivrare. Suck.
pappa corfitsen för 2.5 år sedan, suck, lite enkelspårig släkt?

https://www.nyteknik.se/fordon/robot-by ... en-6876840
Istället för att investera flera miljarder i det här tramset hade de kunnat bygga hundratals snabbladdare för pengarna och alla hade varit lyckliga. Dubbelsuck.
Kikade in på företaget Power Swaps hemsida för att försöka se vad de åstadkommit hittills. Det är alltså en modifierad Zoe (förhöjd, då batteriet sitter under befintligt golv) som de "övat" bytet på.

Finner inget om uppskattad kostnad för att installera en bytesstation, men de skyltar med att det "enkelt" kan göras på befintlig mack eller p-plats.

Sedan reagerar jag på detta, under avdelningen System:
A normal number of batteries is 20-25.

20-25 batterier är alltså Normen. Mot bakgrund av att inte ens de etablerade biltillverkarna får tag på tillräckligt med batterier hur ska man till rimligt pris köpa in dessa moduler i TUSENTAL?

Re: Artikel i media

Postat: 25 feb 2020 09:14
av 12man
corfitsen senior har ju satsat, minst 2ggr, på automat_tankning av avgasmonster också, Autofill och Fuelmatics, ideer har de ju men varifrån kommer stålarna