Re: Artikel i media
Postat: 18 feb 2020 09:29
Så du menar att en VW ID3 med listpriset 35000 euro, får dra av 6000 euro i elbilsstöd, och 2380 euro i lokalt Berlinstöd?Credde skrev:Den är väl också större än en e-up!Zalman3 skrev:Ja, skulle alla dagar i veckan ta den istället för en VW e-up!nek0 skrev:Du tycker att Opel Corsa är en hyfsat bra bil?Zalman3 skrev:När hyfsat bra elbilar kostar under 20.000 Euro i Tyskland.
Då ökar elbilsförsäljningen.
Opel Corsa-e 50kWh, 330km i räckvidd, kostar nu under 20.000 Euro netto.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... c9b8ba4cb2
När det skiljer så lite i pris.
Nu går den bilen ju enbart att köpa i Berlin:
"sowie von Opel 2.380 € für den Opel Elektrobonus und die staatliche Förderung vom Land Berlin"
Mer intressant att den är så mycket billigare än listpriset (inkl. bonus såklart), ser mer ut som om, att ingen vill köpa bilen, när den redan reas ut...
Pratar du om tyskar? Nej, det måste ändå vara länge sedan. Vi har kört diesel sedan 1985. Det var då det började bli poppis. Och senast när TDI-motorerna kom blev dieseln första valet för väldigt många. Diesel har dessutom alltid varit mycket billigare än bensin, och det är det fortfarande.BrooklynS skrev:Det var inte länge sedan de HATADE dieselbilar - då älskade de sina bensinbilar. Det svänger fort...
mati skrev:Pratar du om tyskar? Nej, det måste ändå vara länge sedan. Vi har kört diesel sedan 1985. Det var då det började bli poppis. Och senast när TDI-motorerna kom blev dieseln första valet för väldigt många. Diesel har dessutom alltid varit mycket billigare än bensin, och det är det fortfarande.BrooklynS skrev:Det var inte länge sedan de HATADE dieselbilar - då älskade de sina bensinbilar. Det svänger fort...
Däremot här i Sverige fick vi stå och tanka lite vid sidan av, där lastbilarna stod och tankade. Inte under tak som de "fina" bensinbilarna. Ända så sent som på 2000-talet var man ganska udda med en diesel här i Sverige. Jag kommer ihåg när min Renault strejkade och mekanikern på bilia fick en smärre chock när han insåg att det satt en dieselmotor i den. Han fick ropa efter en lastbilsmekaniker, han var den enda som kunde dieselmotorer.
https://cleantechnica.com/2020/02/18/ja ... ars-ahead/Japanese Tesla Model 3 Teardown Result: Tesla Is 6 Years Ahead!
Ja, det är verkligen skrattretande! Tvärtemot vad han säger så ökar Tesla sitt försprång. Det har ju nu börjat bli allt tydligare att "de gamla jättarna" inte alls klarar av att ställa om så snabbt som det skulle behövas för att "äta upp Teslas försprång". Det är ju det som marknaden har börjat inse och det är just därför som aktien stiger på börsen. De andra saknar batterier; Tesla har sin egen produktion. Tesla klarar därför att expandera på ett sätt som det kommer att dröja flera år innan de andra kommer att kunna göra. Han är dessutom inte alls uppdaterad om Teslas produktionsvolymer. Med Kinafabriken lär de producera betydligt fler bilar under 2020 än han sa. Är de inte redan uppe i en takt på 400000 bara i Fremont? Och så tillkommer en helt ny fabrik.hooked skrev:Ytterligare en så kallad fordonsexpert som uttalar sig. Det är skrattretande att lyssna (filmklippet i artikeln). Han förstår verkligen inte vad som händer på bilmarknaden och är så fast i det gamla tänket.
https://www.di.se/nyheter/tesla-far-rat ... iksbygget/
Han kan inte ha ägnat en tanke åt vilka utmaningar ett sånt system erbjuder. Det är ju liksom inte som att erbjuda 3-4 olika sorters bränsle på en bensinmack.Grimlos skrev:https://www.nyteknik.se/opinion/skippa- ... et-6988400
NyTeknik upplåter en hel artikel till reklam för batteribytarivrare. Suck.
Skippa tankning, byt hela bensintanken! Oavsett bilmärke!Grimlos skrev:https://www.nyteknik.se/opinion/skippa- ... et-6988400
NyTeknik upplåter en hel artikel till reklam för batteribytarivrare. Suck.
För 5-7 år sedan...Bjelke skrev:Jag fnissade lite när jag läste det i morse och tänkte lite på att Tesla redan utrett det...
Lycka till! Undra om de pratat med några fordonstillverkare och fått med någon på tåget?Grimlos skrev:https://www.nyteknik.se/opinion/skippa- ... et-6988400
NyTeknik upplåter en hel artikel till reklam för batteribytarivrare. Suck.
Ja man blir ju lite undrande.Grimlos skrev:https://www.nyteknik.se/opinion/skippa- ... et-6988400
NyTeknik upplåter en hel artikel till reklam för batteribytarivrare. Suck.
Enkelt? Hur tänkte han att detta skulle bli enkelt?[...] en mer hållbar och effektiv infrastruktur som enkelt kan etableras på bensinstationer och offentliga parkeringsplatser.
Det är faktiskt en smartare idé.mati skrev:Det känns som att det borde vara enklare att byta hela bilen när batteriet är tomt.
Ligger bakom betalvägg. Men visst var det den där som använt kallavfettning på bakljusen ?hooked skrev:"Audi-bakljus tål inte biltvätt"
https://teknikensvarld.se/audi-bakljus- ... -biltvatt/
Ingen bil är felfri oavsett om den är tysk eller amerikansk.
Mitt bakljus läckte visserligen inte in vatten, men det spökade hejdlöst och funkade bara sporadiskt. Det byttes tack och lov på garanti, annars hade jag behövt pröjsa över 12.000kr för kalaset.hooked skrev:"Audi-bakljus tål inte biltvätt"
https://teknikensvarld.se/audi-bakljus- ... -biltvatt/
Ingen bil är felfri oavsett om den är tysk eller amerikansk.
hooked skrev:"Audi-bakljus tål inte biltvätt"
https://teknikensvarld.se/audi-bakljus- ... -biltvatt/
Ingen bil är felfri oavsett om den är tysk eller amerikansk.
pappa corfitsen för 2.5 år sedan, suck, lite enkelspårig släkt?Grimlos skrev:https://www.nyteknik.se/opinion/skippa- ... et-6988400
NyTeknik upplåter en hel artikel till reklam för batteribytarivrare. Suck.
Istället för att investera flera miljarder i det här tramset hade de kunnat bygga hundratals snabbladdare för pengarna och alla hade varit lyckliga. Dubbelsuck.12man skrev:pappa corfitsen för 2.5 år sedan, suck, lite enkelspårig släkt?Grimlos skrev:https://www.nyteknik.se/opinion/skippa- ... et-6988400
NyTeknik upplåter en hel artikel till reklam för batteribytarivrare. Suck.
https://www.nyteknik.se/fordon/robot-by ... en-6876840
Kikade in på företaget Power Swaps hemsida för att försöka se vad de åstadkommit hittills. Det är alltså en modifierad Zoe (förhöjd, då batteriet sitter under befintligt golv) som de "övat" bytet på.mati skrev:Istället för att investera flera miljarder i det här tramset hade de kunnat bygga hundratals snabbladdare för pengarna och alla hade varit lyckliga. Dubbelsuck.12man skrev:pappa corfitsen för 2.5 år sedan, suck, lite enkelspårig släkt?Grimlos skrev:https://www.nyteknik.se/opinion/skippa- ... et-6988400
NyTeknik upplåter en hel artikel till reklam för batteribytarivrare. Suck.
https://www.nyteknik.se/fordon/robot-by ... en-6876840