Sida 284 av 359
Re: Audi e-tron
Postat: 11 nov 2021 06:46
av mati
macky skrev:
På kommande e-tron modeller som Q6 och A6 alldeles säkert. På gammel e-tron lär det inte bli av, om det ens går. Men glad att man iaf får denna uppdateringen. Inte så långt till ÅF.

Nej, det går nog inte på gamla e-tronsar. Hela arkitekturen är ju en gammal konstruktion. Det var aldrig meningen att den ska gå att uppdateras OTA.
Men jag håller med. Det finns helt klart värre saker. Det är bara en kort avstickare till åf och så är det bra med det. Det är betydligt värre att det knappt kommit några uppdateringar till e-tron. Det hade faktiskt inte gjort någon större skillnad om det hade gått att uppdatera bilen OTA, just eftersom det uppenbarligen inte är Audis största prioritet att uppdatera bilar som redan har levererats.
Det är verkligen intressant att de nu plötsligt trycker ut denna mjukvara till oss. Efter 2 år av stiltje liksom. Man undrar ju om det är nån annan som bestämmer nu. Det sitter kanske en ny chef nånstans, en som har lite vett i huvudet.
Re: Audi e-tron
Postat: 11 nov 2021 19:08
av Off Grid Byggaren
macky skrev:martinot skrev:Off Grid Byggaren skrev:Jag fick uppdateringen installerad idag, det borde ju isåfall vara den uppdaterade uppdateringen nu.
Ska iväg på lite längre tjänstresa imorgon, får se om det blir någon skillnad.
Bilagan Uppdate.jpg finns inte längre
Hörligt! Spännande att höra om förbättringarna!

Håller med, nyfiken på resultatet.
Kan tyvärr inte få fram någon säker jämförelse för dagens resa.
Fick på vinterdäcken samtidigt, i morse var det 4 grader och våt vägbana. Trafikolycka med 30 minuters köande. Hemvägen hård sidvind och regn.
Slutade på 27, 1 vilket är högre än förra veckan. Kollade samma resa för ett år sedan, då hamnade jag på 28,2.
Men vet inte vad det var för väglag på den resan.
15 mil motorväg i 115 km/h blev det.
Räckviddsmätaren visar dock ett par mil extra nu, den brukar stämma rätt bra efter ett antal mil i samma riktning och hastighet.
Funktion on demand funkar faktiskt på min e-tron, som är tillverkad mars 2019.
Re: Audi e-tron
Postat: 11 nov 2021 19:28
av macky
mati skrev:macky skrev:
På kommande e-tron modeller som Q6 och A6 alldeles säkert. På gammel e-tron lär det inte bli av, om det ens går. Men glad att man iaf får denna uppdateringen. Inte så långt till ÅF.

Nej, det går nog inte på gamla e-tronsar. Hela arkitekturen är ju en gammal konstruktion. Det var aldrig meningen att den ska gå att uppdateras OTA.
Men jag håller med. Det finns helt klart värre saker. Det är bara en kort avstickare till åf och så är det bra med det. Det är betydligt värre att det knappt kommit några uppdateringar till e-tron. Det hade faktiskt inte gjort någon större skillnad om det hade gått att uppdatera bilen OTA, just eftersom det uppenbarligen inte är Audis största prioritet att uppdatera bilar som redan har levererats.
Det är verkligen intressant att de nu plötsligt trycker ut denna mjukvara till oss. Efter 2 år av stiltje liksom. Man undrar ju om det är nån annan som bestämmer nu. Det sitter kanske en ny chef nånstans, en som har lite vett i huvudet.
Det får man hoppas att det är. Lite påverkan utifrån gällande vad konkurrenterna gör har nog gjort sitt till också.
Re: Audi e-tron
Postat: 11 nov 2021 20:32
av mati
Jag har skickat in en förfrågan till fordonsbolaget - utifrån ett reklamblad de har skickat mig - angående uppköp av min e-tron. Nu vill de veta vad jag vill ha för den. Vad svarar man då? Så mycket som möjligt såklart.
Jag har aldrig gjort nåt sånt här. Hur ska man svara? Ärligt? Dvs restvärdet på leasingen plus ett par tusen eller nåt, eller ska man drämma till med en fantasisumma och se vad de svarar?
Tacksam för råd och tips.
Re: Audi e-tron
Postat: 11 nov 2021 20:41
av macky
mati skrev:Jag har skickat in en förfrågan till fordonsbolaget - utifrån ett reklamblad de har skickat mig - angående uppköp av min e-tron. Nu vill de veta vad jag vill ha för den. Vad svarar man då? Så mycket som möjligt såklart.
Jag har aldrig gjort nåt sånt här. Hur ska man svara? Ärligt? Dvs restvärdet på leasingen plus ett par tusen eller nåt, eller ska man drämma till med en fantasisumma och se vad de svarar?
Tacksam för råd och tips.
Du får väl svara med ett rimligt men för dig fördelaktigt pris. Som en början på en förhandling. Kollat på KVD senaste månaderna och 55:or 2019-2020 har gått för mellan 560 och 670 om jag minns rätt. Du har ju en med mycket utrustning och för en så ny audi så ska det ju ge en del extra ännu. Men ovanligt att de frågar så? Man brukar ju få ett skambud.

Re: Audi e-tron
Postat: 11 nov 2021 21:01
av mati
macky skrev:Men ovanligt att de frågar så? Man brukar ju få ett skambud.

Ja precis. Tycker också det är konstigt.
Min Audi-säljare sa att han skulle lägga ut den för typ 699k. Den kostade 1,1 mille ny. Om man lägger sig på 680k borde det väl inte uppfattas som helt orimligt? Eller ska man börja högre så man får lite prutmån?
Den har inte gått många mil.
Re: Audi e-tron
Postat: 11 nov 2021 21:15
av MWall
mati skrev:macky skrev:Men ovanligt att de frågar så? Man brukar ju få ett skambud.

Ja precis. Tycker också det är konstigt.
Min Audi-säljare sa att han skulle lägga ut den för typ 699k. Den kostade 1,1 mille ny. Om man lägger sig på 680k borde det väl inte uppfattas som helt orimligt? Eller ska man börja högre så man får lite prutmån?
Den har inte gått många mil.
Lägger han ut den för 699' vill han nog inte betala mer än 630'. Kanske 640'. De vill ju ha lite prutmarginal och så ska det ju betala lön, lokal, vinst...
Re: Audi e-tron
Postat: 11 nov 2021 21:39
av macky
MWall skrev:mati skrev:macky skrev:Men ovanligt att de frågar så? Man brukar ju få ett skambud.

Ja precis. Tycker också det är konstigt.
Min Audi-säljare sa att han skulle lägga ut den för typ 699k. Den kostade 1,1 mille ny. Om man lägger sig på 680k borde det väl inte uppfattas som helt orimligt? Eller ska man börja högre så man får lite prutmån?
Den har inte gått många mil.
Lägger han ut den för 699' vill han nog inte betala mer än 630'. Kanske 640'. De vill ju ha lite prutmarginal och så ska det ju betala lön, lokal, vinst...
Ja, en hyfsad marginal vill de ju ha och den blir säkert större i kronor räknat ju dyrare bil. Men om ett listpris hos audi är 699 så kan rimligen en annan handlare få ut lite mindre. Kanske 680. Då bör du ju lägga dig där ngnstans. Antar att man får lite bättre betalt hos dessa fristående handlare.
Såg nu att den på KVD som landade på 560 ligger kvar en vecka till, det var för lågt helt enkelt. Var en som såldes för en bra bit över 600 dagen innan som var väldigt snikigt utrustad så det är förståeligt.
Re: Audi e-tron
Postat: 12 nov 2021 06:32
av mati
MWall skrev:
Lägger han ut den för 699' vill han nog inte betala mer än 630'. Kanske 640'. De vill ju ha lite prutmarginal och så ska det ju betala lön, lokal, vinst...
Fast han menade inte att han skulle byta in den. När jag sålde min Model S tog han ungefär 10k för förmedlingsjobbet. Inte 60 eller 70.
Restvärdet på leasingen är 632k, och han menade att jag inte längre behöver oroa mig för att jag inte får den såld för den summan. Priserna har stannat vid en viss nivå, sa han. Och det kan ju stämma. Vore trevligt i så fall. Det betyder ju samtidigt att jag inte behöver acceptera ett bud som är lägre än så.
Re: Audi e-tron
Postat: 12 nov 2021 10:10
av mati
Det blev ett skambud såklart. Jag hade inte förväntat mig nåt annat.
Re: Audi e-tron
Postat: 12 nov 2021 13:30
av Credde
mati skrev:Det blev ett skambud såklart. Jag hade inte förväntat mig nåt annat.
Hur mycket erbjöd dom dig?
Re: Audi e-tron
Postat: 12 nov 2021 13:45
av MWall
mati skrev:MWall skrev:
Lägger han ut den för 699' vill han nog inte betala mer än 630'. Kanske 640'. De vill ju ha lite prutmarginal och så ska det ju betala lön, lokal, vinst...
Fast han menade inte att han skulle byta in den. När jag sålde min Model S tog han ungefär 10k för förmedlingsjobbet. Inte 60 eller 70.
Restvärdet på leasingen är 632k, och han menade att jag inte längre behöver oroa mig för att jag inte får den såld för den summan. Priserna har stannat vid en viss nivå, sa han. Och det kan ju stämma. Vore trevligt i så fall. Det betyder ju samtidigt att jag inte behöver acceptera ett bud som är lägre än så.
Ja, fast detsamma gäller ju Fordonsbolaget. De kan nog inte ens ta samma höga pris som en Audi-handlare kan heller. De brukar ju vilja ha hög omsättning på bilar. Säg att deras utpris är 675' och har omkostnader på ~10' och vill tjäna 30' på bilen och man kan pruta 10'. Då bjuder de ~625' ca?
Eller hur? Kan tänka mig att de bjuder ännu mindre också.
Re: Audi e-tron
Postat: 12 nov 2021 15:28
av mati
Credde skrev:mati skrev:Det blev ett skambud såklart. Jag hade inte förväntat mig nåt annat.
Hur mycket erbjöd dom dig?
625k. Det ligger faktiskt under restvärdet. Och så lågt vill jag inte gå. Inte än i alla fall.
MWall gissade helt rätt.

Re: Audi e-tron
Postat: 12 nov 2021 15:30
av Gargamel
mati skrev:Credde skrev:mati skrev:Det blev ett skambud såklart. Jag hade inte förväntat mig nåt annat.
Hur mycket erbjöd dom dig?
625k. Det ligger faktiskt under restvärdet. Och så lågt vill jag inte gå. Inte än i alla fall.
MWall gissade helt rätt.

Sist jag kollade för att sälja min bil så låg de typ 200tkr under restvärdet MB finans ville ha för att lösa den, det sved lite, men nu ligger det liknande min ute på blocket för 730tkr och mb vill ha ca 50tkr i det det för att lösa ut bilen, ifall någon i Europa som vill köpa den.
Re: Audi e-tron
Postat: 12 nov 2021 15:42
av mati
Gargamel skrev:
Sist jag kollade för att sälja min bil så låg de typ 200tkr under restvärdet MB finans ville ha för att lösa den, det sved lite, men nu ligger det liknande min ute på blocket för 730tkr och mb vill ha ca 50tkr i det det för att lösa ut bilen, ifall någon i Europa som vill köpa den.
Ja, det är ett jobbigt läge. Man vill bara bli av med sin bil på grund av de höga kostnaderna, men man har inte råd att sälja den heller. Hade jag vetat att jag inte får den sålt till åtminstone restvärdet inom några veckor så hade jag ju kunnat ta Fordonsbolagets erbjudande för att bli av med problemet. Det kanske är ändå värt det.
Re: Audi e-tron
Postat: 12 nov 2021 15:44
av MWall
mati skrev:Credde skrev:mati skrev:Det blev ett skambud såklart. Jag hade inte förväntat mig nåt annat.
Hur mycket erbjöd dom dig?
625k. Det ligger faktiskt under restvärdet. Och så lågt vill jag inte gå. Inte än i alla fall.
MWall gissade helt rätt.

Sådär är det alltid. Man ber om en offert på inköp, sen förbereder man sig för att budet nog ska bli dåligt osv. Sen kommer budet och det är alltid _ännu_ sämre än sitt eget worst case.
Dock, eftersom du har bilen på ditt företag så betalar du värdeminskningen med oskattade pengar och det gör det inte lika blodigt som om du haft den privat. Det är ju en liten tröst även om det tar emot att göra en dålig affär ändå.
Re: Audi e-tron
Postat: 12 nov 2021 15:46
av MWall
Gargamel skrev:mati skrev:Credde skrev:mati skrev:Det blev ett skambud såklart. Jag hade inte förväntat mig nåt annat.
Hur mycket erbjöd dom dig?
625k. Det ligger faktiskt under restvärdet. Och så lågt vill jag inte gå. Inte än i alla fall.
MWall gissade helt rätt.

Sist jag kollade för att sälja min bil så låg de typ 200tkr under restvärdet MB finans ville ha för att lösa den, det sved lite, men nu ligger det liknande min ute på blocket för 730tkr och mb vill ha ca 50tkr i det det för att lösa ut bilen, ifall någon i Europa som vill köpa den.
Varför vill du sälja den? Jag tycker både EQC och E-Tron verkar vara fina bilar.
Själv har jag helt tappat orken och intresset för att byta bil. Det kostar nästan alltid mer än det smakar.
Re: Audi e-tron
Postat: 12 nov 2021 15:50
av Gargamel
MWall skrev:Gargamel skrev:mati skrev:Credde skrev:mati skrev:Det blev ett skambud såklart. Jag hade inte förväntat mig nåt annat.
Hur mycket erbjöd dom dig?
625k. Det ligger faktiskt under restvärdet. Och så lågt vill jag inte gå. Inte än i alla fall.
MWall gissade helt rätt.

Sist jag kollade för att sälja min bil så låg de typ 200tkr under restvärdet MB finans ville ha för att lösa den, det sved lite, men nu ligger det liknande min ute på blocket för 730tkr och mb vill ha ca 50tkr i det det för att lösa ut bilen, ifall någon i Europa som vill köpa den.
Kostar ca 20tkr / månad och har ingen övertid att räkna med hos denna kund, då blir bilen dyr

Varför vill du sälja den? Jag tycker både EQC och E-Tron verkar vara fina bilar.
Själv har jag helt tappat orken och intresset för att byta bil. Det kostar nästan alltid mer än det smakar.
Re: Audi e-tron
Postat: 12 nov 2021 16:20
av mati
MWall skrev:
Varför vill du sälja den? Jag tycker både EQC och E-Tron verkar vara fina bilar.
Fina bilar med extremt hög prisbild. Man får ju se lite hur mycket man betalar varje månad och om nyttan på något vis rättfärdigar kostnaderna. Bara leasingen för min bil ligger på 12 000kr/månad (inkl kontantinsats). Förmånsvärdet är på nästan 10 000. Det är brutalt. Samtidigt har jag kört ungefär 1200 mil de senaste två åren med min e-tron. Det är extremt låg nyttjandegrad för nånting som kostar skjortan. Egentligen borde jag byta till en gammal Dacia och köra den i typ 10 år så att min ekonomi på något sätt får en chans att återhämta sig efter alla dessa bilrelaterade eskapader.
Re: Audi e-tron
Postat: 12 nov 2021 16:32
av MWall
mati skrev:MWall skrev:
Varför vill du sälja den? Jag tycker både EQC och E-Tron verkar vara fina bilar.
Fina bilar med extremt hög prisbild. Man får ju se lite hur mycket man betalar varje månad och om nyttan på något vis rättfärdigar kostnaderna. Bara leasingen för min bil ligger på 12 000kr/månad (inkl kontantinsats). Förmånsvärdet är på nästan 10 000. Det är brutalt. Samtidigt har jag kört ungefär 1200 mil de senaste två åren med min e-tron. Det är extremt låg nyttjandegrad för nånting som kostar skjortan. Egentligen borde jag byta till en gammal Dacia och köra den i typ 10 år så att min ekonomi på något sätt får en chans att återhämta sig efter alla dessa bilrelaterade eskapader.
Du kan väl inte räkna med kontantinsatsen? Den är ju long gone och den kommer inte åter om du säljer tyvärr.
Det enda som är lite tråkigt är väl förmånsvärdet.
Re: Audi e-tron
Postat: 12 nov 2021 16:55
av taliz
mati skrev:MWall skrev:
Varför vill du sälja den? Jag tycker både EQC och E-Tron verkar vara fina bilar.
Fina bilar med extremt hög prisbild. Man får ju se lite hur mycket man betalar varje månad och om nyttan på något vis rättfärdigar kostnaderna. Bara leasingen för min bil ligger på 12 000kr/månad (inkl kontantinsats). Förmånsvärdet är på nästan 10 000. Det är brutalt. Samtidigt har jag kört ungefär 1200 mil de senaste två åren med min e-tron. Det är extremt låg nyttjandegrad för nånting som kostar skjortan. Egentligen borde jag byta till en gammal Dacia och köra den i typ 10 år så att min ekonomi på något sätt får en chans att återhämta sig efter alla dessa bilrelaterade eskapader.
Lätt att va efterklok men hade du behållt Teslan skulle du fått ungefär lika mkt för den idag..
Re: Audi e-tron
Postat: 12 nov 2021 17:12
av mati
MWall skrev:
Du kan väl inte räkna med kontantinsatsen? Den är ju long gone och den kommer inte åter om du säljer tyvärr.
Det enda som är lite tråkigt är väl förmånsvärdet.
Det är klart att jag inte får tillbaka kontantinsatsen. Men man kan ju ändå inte bara bortse från den om man vill se totalkostnaden. Hade jag inte betalat den i början så hade jag ju betalat varje månad istället. Bilen blir inte billigare bara för att jag trollar bort kontantinsatsen från mitt medvetande. Hur hade du räknat om du hade betalat hela bilen kontant? Blir bilen då gratis eftersom den inte kostar nånting varje månad? Nej, så funkar inte jag.
Om jag nu mot förmodan någonsin får en Ioniq 5 (eller annan billigare bil) så kostar den kanske nästan lika mycket i leasing varje månad som e-tron. Så sett blir det inte mycket billigare om man räknar så som du gör. Det är korrekt. Men då lägger jag ju inte heller någon kontantinsats på den. Hade man sluppit betala förmånsskatt på bilen så hade du naturligtvis haft rätt, då hade det inte blivit så hemskt mycket billigare att byta bort den. Men så är det ju tyvärr inte. Förmånsvärdet på Ioniq blir bara hälften så högt. Försäkringen ligger på runt en tredjedel.
Det finns en annan aspekt också. Efter tre år går det ju att köpa ut en Ioniq 5 privat, dvs när den har tappat halva sitt värde ungefär. Samtidigt är bilen då fortfarande relativt ny och fräsch. För att komma ner i samma prisnivå med min e-tron måste jag behålla den ytterligare 5 år i företaget, dvs om jag inte vill höja leasingavgiften. Men för det första har jag ingen lust att lösa ut en 8 år gammal bil, och för det andra är det ju vansinne att betala så högt förmånsvärde i så många år för en så pass gammal bil. Det är ju sällan lönsamt att leasa längre än 3-4 år.
Det hade varit en helt annan femma om jag hade haft möjlighet att köpa ut min e-tron nu till våren, alltså när den är 3 år gammal. Då hade det tvärtom varit en ganska bra affär eftersom marknadsvärdet kanske till och med är lägre än restvärdet. Men den möjligheten har jag inte. Och därför är det bäst att sälja den så fort det bara går.
Re: Audi e-tron
Postat: 12 nov 2021 17:19
av mati
taliz skrev:mati skrev:MWall skrev:
Varför vill du sälja den? Jag tycker både EQC och E-Tron verkar vara fina bilar.
Fina bilar med extremt hög prisbild. Man får ju se lite hur mycket man betalar varje månad och om nyttan på något vis rättfärdigar kostnaderna. Bara leasingen för min bil ligger på 12 000kr/månad (inkl kontantinsats). Förmånsvärdet är på nästan 10 000. Det är brutalt. Samtidigt har jag kört ungefär 1200 mil de senaste två åren med min e-tron. Det är extremt låg nyttjandegrad för nånting som kostar skjortan. Egentligen borde jag byta till en gammal Dacia och köra den i typ 10 år så att min ekonomi på något sätt får en chans att återhämta sig efter alla dessa bilrelaterade eskapader.
Lätt att va efterklok men hade du behållt Teslan skulle du fått ungefär lika mkt för den idag..
Menar du att den nästan inte hade tappat nånting alls de senaste tre åren efter att den hade tappat nästan 50% efter de första två åren? Det har jag svårt att se någon rimlighet i.
Men naturligtvis hade den inte tappat lika mycket som e-tron har gjort. Samtidigt var förmånsvärdet på den
ännu högre än för e-tron. Och högst sannolikt hade jag under tiden dött av hjärtinfarkt eller annat jobbigt med tanke på hur mycket vånda den bilen har orsakat.
Re: Audi e-tron
Postat: 12 nov 2021 18:42
av taliz
mati skrev:taliz skrev:mati skrev:MWall skrev:
Varför vill du sälja den? Jag tycker både EQC och E-Tron verkar vara fina bilar.
Fina bilar med extremt hög prisbild. Man får ju se lite hur mycket man betalar varje månad och om nyttan på något vis rättfärdigar kostnaderna. Bara leasingen för min bil ligger på 12 000kr/månad (inkl kontantinsats). Förmånsvärdet är på nästan 10 000. Det är brutalt. Samtidigt har jag kört ungefär 1200 mil de senaste två åren med min e-tron. Det är extremt låg nyttjandegrad för nånting som kostar skjortan. Egentligen borde jag byta till en gammal Dacia och köra den i typ 10 år så att min ekonomi på något sätt får en chans att återhämta sig efter alla dessa bilrelaterade eskapader.
Lätt att va efterklok men hade du behållt Teslan skulle du fått ungefär lika mkt för den idag..
Menar du att den nästan inte hade tappat nånting alls de senaste tre åren efter att den hade tappat nästan 50% efter de första två åren? Det har jag svårt att se någon rimlighet i.
Men naturligtvis hade den inte tappat lika mycket som e-tron har gjort. Samtidigt var förmånsvärdet på den
ännu högre än för e-tron. Och högst sannolikt hade jag under tiden dött av hjärtinfarkt eller annat jobbigt med tanke på hur mycket vånda den bilen har orsakat.
En fin S90D facelift får du runt 600k för.
Men som sagt, lätt att va efterklok.
Re: Audi e-tron
Postat: 12 nov 2021 18:46
av MWall
taliz skrev:mati skrev:taliz skrev:mati skrev:MWall skrev:
Varför vill du sälja den? Jag tycker både EQC och E-Tron verkar vara fina bilar.
Fina bilar med extremt hög prisbild. Man får ju se lite hur mycket man betalar varje månad och om nyttan på något vis rättfärdigar kostnaderna. Bara leasingen för min bil ligger på 12 000kr/månad (inkl kontantinsats). Förmånsvärdet är på nästan 10 000. Det är brutalt. Samtidigt har jag kört ungefär 1200 mil de senaste två åren med min e-tron. Det är extremt låg nyttjandegrad för nånting som kostar skjortan. Egentligen borde jag byta till en gammal Dacia och köra den i typ 10 år så att min ekonomi på något sätt får en chans att återhämta sig efter alla dessa bilrelaterade eskapader.
Lätt att va efterklok men hade du behållt Teslan skulle du fått ungefär lika mkt för den idag..
Menar du att den nästan inte hade tappat nånting alls de senaste tre åren efter att den hade tappat nästan 50% efter de första två åren? Det har jag svårt att se någon rimlighet i.
Men naturligtvis hade den inte tappat lika mycket som e-tron har gjort. Samtidigt var förmånsvärdet på den
ännu högre än för e-tron. Och högst sannolikt hade jag under tiden dött av hjärtinfarkt eller annat jobbigt med tanke på hur mycket vånda den bilen har orsakat.
En fin S90D facelift får du runt 600k för.
Men som sagt, lätt att va efterklok.
Knappast. Inte av Fordonsbolaget iaf. Tog några vid tidigare i höstas när mina 36 månader var slut. Bästa buden låg runt 580'. För en 100D -18.