Sida 283 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 13 feb 2020 08:55
av nek0

Re: Artikel i media

Postat: 13 feb 2020 08:57
av bylund
Jag gick rakt på källan och förärade det en egen tråd
viewtopic.php?f=27&t=20167

Re: Artikel i media

Postat: 13 feb 2020 23:52
av Wilson
10% av norska bilparken är helelektrisk. Eller om några månader iaf. Imponerande oavsett!

https://elbil.no/feirer-10-prosent-elbiler-i-norge/

Re: Artikel i media

Postat: 14 feb 2020 14:16
av Zalman3
Det var skriverier om att Tesla tog bort FSD på en Tesla, efter en försäljning.
Tydligen hade första ägaren inte betalat för FSD, med det stod i bilannonsen att bilen hade FSD.
Tesla-ägaren som tappade Autopilot har tillbaka funktionerna

Detta är förklaringen från företaget.
Kommer du ihåg Tesla-ägaren som tappade Autopilot-funktionaliteten i sin nyinköpta begagnade Model S?
Fallet fick stor uppmärksamhet i media över hela världen efter att Jalopnik webbplats berättade historien:

Inaktiverade flera funktioner
Den nybakade Tesla-ägaren hade köpt en begagnad Model S från en återförsäljare som i sin tur köpt bilen på en auktion. Strax efter att mannen fick Model S-bilen fick han höra av Tesla att Autopilot-systemet skulle vara inaktiverat. Tesla motiverade detta eftersom föraren inte hade betalat för den här funktionen.

Kontaktades av Tesla
Men nu har ägaren återhämtat paket "Enhanced Autopilot" och "Full Self Driving". Det skriver The Next Web, som upptäckte att ägaren till och med uppgav detta i ett forumpost på Tesla Motors Club. Ägaren, Alec, säger att han kontaktades av en Tesla-representant som "beklagade brottningen och sa att de hade återställt alla funktioner som hade inaktiverats". Företaget hävdar också att hela ärendet berodde på kommunikationsfel.
https://itavisen.no/2020/02/14/tesla-ei ... e-tilbake/

Re: Artikel i media

Postat: 14 feb 2020 14:43
av Surfaren
Kommunikationsfel? No shit. Såna verkar Tesla ha ganska gott om.

Re: Artikel i media

Postat: 14 feb 2020 15:05
av Svenssons
Surfaren skrev:
Kommunikationsfel? No shit. Såna verkar Tesla ha ganska gott om.
Det var ju inte Tesla som sålde bilen eller hade fel information i detta fall som jag fattar det som.

Re: Artikel i media

Postat: 17 feb 2020 19:23
av Elbilisten
"Maten i fokus på framtidens mack" skriver DN. Jag tror framtidens mack blir ett köpcenter eller en Lidl-butik med snabbladdare. Kanske kan elbilar blir räddningen för större mackar längs vägar med mycket trafik. De får ta bort hyllorna med tändstift och motorolja och göra befintliga fikahörnan större.

(Artikeln var inte bakom betalmur när jag klickade.)

https://www.dn.se/ekonomi/maten-i-fokus ... dens-mack/

Re: Artikel i media

Postat: 17 feb 2020 20:03
av Jerka
Det är ju fikat de tjänar pengar på redan idag så det låter inte som någon stor omställning. Bensinen har de mest för att locka kunder.

Re: Artikel i media

Postat: 17 feb 2020 20:10
av LarsL
Jerka skrev:
Det är ju fikat de tjänar pengar på redan idag så det låter inte som någon stor omställning. Bensinen har de mest för att locka kunder.
Eller är det en myt? Varför finns det automatstationer om de bara tjänar pengar på fika?

Re: Artikel i media

Postat: 17 feb 2020 20:17
av Laban
LarsL skrev:
Jerka skrev:
Det är ju fikat de tjänar pengar på redan idag så det låter inte som någon stor omställning. Bensinen har de mest för att locka kunder.
Eller är det en myt? Varför finns det automatstationer om de bara tjänar pengar på fika?
Det handlar väl främst om fördelningen/marginaler. Detta är från 2005:

https://www.expressen.se/nyheter/macken ... ataffaren/
Bensinen är det sämsta, min förtjänst hämtar jag in på fast-food och biltillbehör.

Re: Artikel i media

Postat: 17 feb 2020 20:20
av Jerker
LarsL skrev:
Jerka skrev:
Det är ju fikat de tjänar pengar på redan idag så det låter inte som någon stor omställning. Bensinen har de mest för att locka kunder.
Eller är det en myt? Varför finns det automatstationer om de bara tjänar pengar på fika?
Om man ska kunna ha bemannade bensinstationer så måste man sälja annat också, annars går det inte ihop. Sen är det väl oftast så att det är franchisetagare som driver butikerna, inte bensinbolagen. Det är tuffa villkor för dem och de får inte särskilt mycket betalt per liter bensin de säljer.

Re: Artikel i media

Postat: 17 feb 2020 20:50
av taliz
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Jerka skrev:
Det är ju fikat de tjänar pengar på redan idag så det låter inte som någon stor omställning. Bensinen har de mest för att locka kunder.
Eller är det en myt? Varför finns det automatstationer om de bara tjänar pengar på fika?
Om man ska kunna ha bemannade bensinstationer så måste man sälja annat också, annars går det inte ihop. Sen är det väl oftast så att det är franchisetagare som driver butikerna, inte bensinbolagen. Det är tuffa villkor för dem och de får inte särskilt mycket betalt per liter bensin de säljer.
Notera att automatstationer nästan alltid har lägre literpris än bemannade.
Bemanning kostar väldigt mkt helt enkelt. Det lönar sig om man har mkt kundgenomströmning, annars inte.

Re: Artikel i media

Postat: 17 feb 2020 21:33
av iAkita
mati skrev:
BMWs utvecklingschef som intervjuas här verkar inte tro på elbilar överhuvudtaget. Han är ju helt fullständigt ute och cyklar. För elbilar ser han bara en massa problem, samtidigt tror han att vätgasbilar kommer vara konkurrenskraftiga inom några få år. Diesel och bensinmotorn ser han även i framtiden som den dominerande drivlinan. I ionity gick de bara med för stt de var tvungna.
Det går bra för plug-in hybrider i Tyskland nu, kanske räknar de med att det kommer hålla i sig i några år. De elbilar som säljs är mest småbilar, inte riktigt den kundgrupp som BMW vänder sig till i första hand. Jag är förvånad att försäljningen av Modell 3 inte riktigt tagit fart på samma sätt i Tyskland som i många andra länder. Både Zoe och i3 sålde bättre 2019. Undra om det är en av anledningarna till att gigafactory hamnar just i Tyskland, det är ju en stor och penningstark marknad. Man kan hoppas att det ger resultat, får Tesla fått på försäljningen lär BMW få ändra strategi illa kvickt.

http://ev-sales.blogspot.com/2020/02/ge ... 0.html?m=1

Artikel i media

Postat: 17 feb 2020 21:44
av taliz
iAkita skrev:
mati skrev:
BMWs utvecklingschef som intervjuas här verkar inte tro på elbilar överhuvudtaget. Han är ju helt fullständigt ute och cyklar. För elbilar ser han bara en massa problem, samtidigt tror han att vätgasbilar kommer vara konkurrenskraftiga inom några få år. Diesel och bensinmotorn ser han även i framtiden som den dominerande drivlinan. I ionity gick de bara med för stt de var tvungna.
Det går bra för plug-in hybrider i Tyskland nu, kanske räknar de med att det kommer hålla i sig i några år. De elbilar som säljs är mest småbilar, inte riktigt den kundgrupp som BMW vänder sig till i första hand. Jag är förvånad att försäljningen av Modell 3 inte riktigt tagit fart på samma sätt i Tyskland som i många andra länder. Både Zoe och i3 sålde bättre 2019. Undra om det är en av anledningarna till att gigafactory hamnar just i Tyskland, det är ju en stor och penningstark marknad. Man kan hoppas att det ger resultat, får Tesla fått på försäljningen lär BMW få ändra strategi illa kvickt.

http://ev-sales.blogspot.com/2020/02/ge ... 0.html?m=1
Vill minnas att Volvo haft väldiga problem att sälja i Tyskland, och det gäller nog egentligen samtliga icke tyska märken.
Det är inte världens största bilmarknad, men troligen världens mest patriotiska.
Det tar lååång tid att få fäste där. Kanske lokal tillverkning hjälper, vi får se.
Egentligen är det väl liknande situation på många marknader där man har inhemska bilmärken. Folk är patrioter. Vi har ju Volvo här....
Där det går bäst är de länder som inte har några, som tex Norge, Nederländerna osv.
Att små elbilar ändå säljer kan ha att göra med att de nog främst köps som tex hemtjänstbilar och/eller av kvinnor, som inte bryr sig så mkt om märket.

Sen ska man som vanligt komma ihåg att det är meningslöst att titta på statistik för de första två månaderna i ett kvartal när det gäller Tesla. Skulle inte förvåna mig om Model 3 hoppar upp i topp i mars.

Re: Artikel i media

Postat: 17 feb 2020 22:22
av bonath
När man kolla tråden väntrum model 3
viewtopic.php?f=51&t=16185
så är det många som väntar...

Re: Artikel i media

Postat: 17 feb 2020 23:43
av bylund
"Han är enda elbilsägaren i Pajala"
Någon här?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... lzPeu3t_vA
...bor i byn Kurkkio 14 kilometer rakt ut i skogen från länsväg 395. Från Kurkkio är det ungefär 12 mil till närmaste tätort, oavsett om han ska till Pajala, Gällivare eller Kiruna.

Re: Artikel i media

Postat: 18 feb 2020 06:52
av Bjelke
Dessvärre NyTeknik men ändå.... Litium-utvinning (eller eg saltet Litiumkarbonat) är inte helt solklart enkelt överallt... Bra att dom utreder det iaf :)
https://www.nyteknik.se/fordon/strid-om ... on-6987647
(Reuters som grävt fram detta)

Re: Artikel i media

Postat: 18 feb 2020 07:07
av mati
iAkita skrev:
mati skrev:
BMWs utvecklingschef som intervjuas här verkar inte tro på elbilar överhuvudtaget. Han är ju helt fullständigt ute och cyklar. För elbilar ser han bara en massa problem, samtidigt tror han att vätgasbilar kommer vara konkurrenskraftiga inom några få år. Diesel och bensinmotorn ser han även i framtiden som den dominerande drivlinan. I ionity gick de bara med för stt de var tvungna.
Det går bra för plug-in hybrider i Tyskland nu, kanske räknar de med att det kommer hålla i sig i några år. De elbilar som säljs är mest småbilar, inte riktigt den kundgrupp som BMW vänder sig till i första hand. Jag är förvånad att försäljningen av Modell 3 inte riktigt tagit fart på samma sätt i Tyskland som i många andra länder. Både Zoe och i3 sålde bättre 2019. Undra om det är en av anledningarna till att gigafactory hamnar just i Tyskland, det är ju en stor och penningstark marknad. Man kan hoppas att det ger resultat, får Tesla fått på försäljningen lär BMW få ändra strategi illa kvickt.

http://ev-sales.blogspot.com/2020/02/ge ... 0.html?m=1
Jag har sagt det hela tiden, att få tyskarna att köpa elbilar - och främst Tesla - blir en svår nöt att knäcka. De är konservativa, de älskar sina dieslar, och de vill ha tyska bilar. Det är det ena. Men framförallt så är soppan relativt billig och elen är dyr. Elpriserna ökar dessutom hela tiden och många klagar över höga elräkningar. Då är det svårt att få folk att förstå att elbilen kan vara ekonomiskt intressant. Och det är den troligen inte heller. Avstånden är kortare, gemene man kör inte så många mil till vardags.
Att få ihop kalkylen för en dyr elbil som Tesla kräver mer än en glädjekalkyl. Mindre stadsbilar som i3 eller Zoe är nog lättare att sälja.

Re: Artikel i media

Postat: 18 feb 2020 08:40
av BrooklynS
Det var inte länge sedan de HATADE dieselbilar - då älskade de sina bensinbilar. Det svänger fort...

Re: Artikel i media

Postat: 18 feb 2020 08:46
av zyax
taliz skrev:
https://svt.se/nyheter/ekonomi/historis ... gt-sverige

Minuspris på el för första gången i Sverige
Jag tänker inte starta en OT-diskussion, men ; i söndags var det också första gången som vindkraft producerade mer el på en dag än kärnkraften och vattenkraften.

Re: Artikel i media

Postat: 18 feb 2020 08:49
av Zalman3
När hyfsat bra elbilar kostar under 20.000 Euro i Tyskland.
Då ökar elbilsförsäljningen.

Opel Corsa-e 50kWh, 330km i räckvidd, kostar nu under 20.000 Euro netto.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... c9b8ba4cb2

Re: Artikel i media

Postat: 18 feb 2020 08:51
av nek0
Zalman3 skrev:
När hyfsat bra elbilar kostar under 20.000 Euro i Tyskland.
Då ökar elbilsförsäljningen.

Opel Corsa-e 50kWh, 330km i räckvidd, kostar nu under 20.000 Euro netto.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... c9b8ba4cb2
Du tycker att Opel Corsa är en hyfsat bra bil?

Re: Artikel i media

Postat: 18 feb 2020 09:03
av Zalman3
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
När hyfsat bra elbilar kostar under 20.000 Euro i Tyskland.
Då ökar elbilsförsäljningen.

Opel Corsa-e 50kWh, 330km i räckvidd, kostar nu under 20.000 Euro netto.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... c9b8ba4cb2
Du tycker att Opel Corsa är en hyfsat bra bil?
Ja, skulle alla dagar i veckan ta den istället för en VW e-up!
När det skiljer så lite i pris.

Re: Artikel i media

Postat: 18 feb 2020 09:19
av Credde
Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
Zalman3 skrev:
När hyfsat bra elbilar kostar under 20.000 Euro i Tyskland.
Då ökar elbilsförsäljningen.

Opel Corsa-e 50kWh, 330km i räckvidd, kostar nu under 20.000 Euro netto.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... c9b8ba4cb2
Du tycker att Opel Corsa är en hyfsat bra bil?
Ja, skulle alla dagar i veckan ta den istället för en VW e-up!
När det skiljer så lite i pris.
Den är väl också större än en e-up!

Nu går den bilen ju enbart att köpa i Berlin:
"sowie von Opel 2.380 € für den Opel Elektrobonus und die staatliche Förderung vom Land Berlin"

Mer intressant att den är så mycket billigare än listpriset (inkl. bonus såklart), ser mer ut som om, att ingen vill köpa bilen, när den redan reas ut...

Re: Artikel i media

Postat: 18 feb 2020 09:26
av StefL
iAkita skrev:
Jag är förvånad att försäljningen av Modell 3 inte riktigt tagit fart på samma sätt i Tyskland som i många andra länder. Både Zoe och i3 sålde bättre 2019. Undra om det är en av anledningarna till att gigafactory hamnar just i Tyskland, det är ju en stor och penningstark marknad. Man kan hoppas att det ger resultat, får Tesla fått på försäljningen lär BMW få ändra strategi illa kvickt.
Tyskland håller precis som alla biltillverkande länder också sin egen bilindustri under armarna. De har t.ex. systemet med s.k Jahreswagen som innebär att anställda i bilföretagen får köpa en bil per år till kraftigt rabatterat pris utan att det uppstår en skattepliktig förmån. Det gör att i princip alla som jobbar i bilindustrin varje år köper en ny bil som de kör i ett år och sedan säljer för lika mycket de betalade när den var ny - så får biltillverkarna ut mängder med bilar på marknaden ungefär på samma sätt som vårt tjänstebilssystem. Med den skillnaden att det endast handlar om inhemska bilar.

Så det är inte helt osannolikt att när Tesla startar tillverkning i Tyskland lär försäljningen öka rejält iom detta - om nu Tesla väljer att göra på samma sätt, de har ju inte precis gett sin personal några rabatter i USA...