Re: Artikel i media
Postat: 13 feb 2020 08:55
https://itavisen.no/2020/02/14/tesla-ei ... e-tilbake/Tesla-ägaren som tappade Autopilot har tillbaka funktionerna
Detta är förklaringen från företaget.
Kommer du ihåg Tesla-ägaren som tappade Autopilot-funktionaliteten i sin nyinköpta begagnade Model S?
Fallet fick stor uppmärksamhet i media över hela världen efter att Jalopnik webbplats berättade historien:
Inaktiverade flera funktioner
Den nybakade Tesla-ägaren hade köpt en begagnad Model S från en återförsäljare som i sin tur köpt bilen på en auktion. Strax efter att mannen fick Model S-bilen fick han höra av Tesla att Autopilot-systemet skulle vara inaktiverat. Tesla motiverade detta eftersom föraren inte hade betalat för den här funktionen.
Kontaktades av Tesla
Men nu har ägaren återhämtat paket "Enhanced Autopilot" och "Full Self Driving". Det skriver The Next Web, som upptäckte att ägaren till och med uppgav detta i ett forumpost på Tesla Motors Club. Ägaren, Alec, säger att han kontaktades av en Tesla-representant som "beklagade brottningen och sa att de hade återställt alla funktioner som hade inaktiverats". Företaget hävdar också att hela ärendet berodde på kommunikationsfel.
Det var ju inte Tesla som sålde bilen eller hade fel information i detta fall som jag fattar det som.Surfaren skrev:Kommunikationsfel? No shit. Såna verkar Tesla ha ganska gott om.
Eller är det en myt? Varför finns det automatstationer om de bara tjänar pengar på fika?Jerka skrev:Det är ju fikat de tjänar pengar på redan idag så det låter inte som någon stor omställning. Bensinen har de mest för att locka kunder.
Det handlar väl främst om fördelningen/marginaler. Detta är från 2005:LarsL skrev:Eller är det en myt? Varför finns det automatstationer om de bara tjänar pengar på fika?Jerka skrev:Det är ju fikat de tjänar pengar på redan idag så det låter inte som någon stor omställning. Bensinen har de mest för att locka kunder.
Bensinen är det sämsta, min förtjänst hämtar jag in på fast-food och biltillbehör.
Om man ska kunna ha bemannade bensinstationer så måste man sälja annat också, annars går det inte ihop. Sen är det väl oftast så att det är franchisetagare som driver butikerna, inte bensinbolagen. Det är tuffa villkor för dem och de får inte särskilt mycket betalt per liter bensin de säljer.LarsL skrev:Eller är det en myt? Varför finns det automatstationer om de bara tjänar pengar på fika?Jerka skrev:Det är ju fikat de tjänar pengar på redan idag så det låter inte som någon stor omställning. Bensinen har de mest för att locka kunder.
Notera att automatstationer nästan alltid har lägre literpris än bemannade.Jerker skrev:Om man ska kunna ha bemannade bensinstationer så måste man sälja annat också, annars går det inte ihop. Sen är det väl oftast så att det är franchisetagare som driver butikerna, inte bensinbolagen. Det är tuffa villkor för dem och de får inte särskilt mycket betalt per liter bensin de säljer.LarsL skrev:Eller är det en myt? Varför finns det automatstationer om de bara tjänar pengar på fika?Jerka skrev:Det är ju fikat de tjänar pengar på redan idag så det låter inte som någon stor omställning. Bensinen har de mest för att locka kunder.
Det går bra för plug-in hybrider i Tyskland nu, kanske räknar de med att det kommer hålla i sig i några år. De elbilar som säljs är mest småbilar, inte riktigt den kundgrupp som BMW vänder sig till i första hand. Jag är förvånad att försäljningen av Modell 3 inte riktigt tagit fart på samma sätt i Tyskland som i många andra länder. Både Zoe och i3 sålde bättre 2019. Undra om det är en av anledningarna till att gigafactory hamnar just i Tyskland, det är ju en stor och penningstark marknad. Man kan hoppas att det ger resultat, får Tesla fått på försäljningen lär BMW få ändra strategi illa kvickt.mati skrev:BMWs utvecklingschef som intervjuas här verkar inte tro på elbilar överhuvudtaget. Han är ju helt fullständigt ute och cyklar. För elbilar ser han bara en massa problem, samtidigt tror han att vätgasbilar kommer vara konkurrenskraftiga inom några få år. Diesel och bensinmotorn ser han även i framtiden som den dominerande drivlinan. I ionity gick de bara med för stt de var tvungna.
Vill minnas att Volvo haft väldiga problem att sälja i Tyskland, och det gäller nog egentligen samtliga icke tyska märken.iAkita skrev:Det går bra för plug-in hybrider i Tyskland nu, kanske räknar de med att det kommer hålla i sig i några år. De elbilar som säljs är mest småbilar, inte riktigt den kundgrupp som BMW vänder sig till i första hand. Jag är förvånad att försäljningen av Modell 3 inte riktigt tagit fart på samma sätt i Tyskland som i många andra länder. Både Zoe och i3 sålde bättre 2019. Undra om det är en av anledningarna till att gigafactory hamnar just i Tyskland, det är ju en stor och penningstark marknad. Man kan hoppas att det ger resultat, får Tesla fått på försäljningen lär BMW få ändra strategi illa kvickt.mati skrev:BMWs utvecklingschef som intervjuas här verkar inte tro på elbilar överhuvudtaget. Han är ju helt fullständigt ute och cyklar. För elbilar ser han bara en massa problem, samtidigt tror han att vätgasbilar kommer vara konkurrenskraftiga inom några få år. Diesel och bensinmotorn ser han även i framtiden som den dominerande drivlinan. I ionity gick de bara med för stt de var tvungna.
http://ev-sales.blogspot.com/2020/02/ge ... 0.html?m=1
...bor i byn Kurkkio 14 kilometer rakt ut i skogen från länsväg 395. Från Kurkkio är det ungefär 12 mil till närmaste tätort, oavsett om han ska till Pajala, Gällivare eller Kiruna.
Jag har sagt det hela tiden, att få tyskarna att köpa elbilar - och främst Tesla - blir en svår nöt att knäcka. De är konservativa, de älskar sina dieslar, och de vill ha tyska bilar. Det är det ena. Men framförallt så är soppan relativt billig och elen är dyr. Elpriserna ökar dessutom hela tiden och många klagar över höga elräkningar. Då är det svårt att få folk att förstå att elbilen kan vara ekonomiskt intressant. Och det är den troligen inte heller. Avstånden är kortare, gemene man kör inte så många mil till vardags.iAkita skrev:Det går bra för plug-in hybrider i Tyskland nu, kanske räknar de med att det kommer hålla i sig i några år. De elbilar som säljs är mest småbilar, inte riktigt den kundgrupp som BMW vänder sig till i första hand. Jag är förvånad att försäljningen av Modell 3 inte riktigt tagit fart på samma sätt i Tyskland som i många andra länder. Både Zoe och i3 sålde bättre 2019. Undra om det är en av anledningarna till att gigafactory hamnar just i Tyskland, det är ju en stor och penningstark marknad. Man kan hoppas att det ger resultat, får Tesla fått på försäljningen lär BMW få ändra strategi illa kvickt.mati skrev:BMWs utvecklingschef som intervjuas här verkar inte tro på elbilar överhuvudtaget. Han är ju helt fullständigt ute och cyklar. För elbilar ser han bara en massa problem, samtidigt tror han att vätgasbilar kommer vara konkurrenskraftiga inom några få år. Diesel och bensinmotorn ser han även i framtiden som den dominerande drivlinan. I ionity gick de bara med för stt de var tvungna.
http://ev-sales.blogspot.com/2020/02/ge ... 0.html?m=1
Jag tänker inte starta en OT-diskussion, men ; i söndags var det också första gången som vindkraft producerade mer el på en dag än kärnkraften och vattenkraften.taliz skrev:
Du tycker att Opel Corsa är en hyfsat bra bil?Zalman3 skrev:När hyfsat bra elbilar kostar under 20.000 Euro i Tyskland.
Då ökar elbilsförsäljningen.
Opel Corsa-e 50kWh, 330km i räckvidd, kostar nu under 20.000 Euro netto.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... c9b8ba4cb2
Ja, skulle alla dagar i veckan ta den istället för en VW e-up!nek0 skrev:Du tycker att Opel Corsa är en hyfsat bra bil?Zalman3 skrev:När hyfsat bra elbilar kostar under 20.000 Euro i Tyskland.
Då ökar elbilsförsäljningen.
Opel Corsa-e 50kWh, 330km i räckvidd, kostar nu under 20.000 Euro netto.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... c9b8ba4cb2
Den är väl också större än en e-up!Zalman3 skrev:Ja, skulle alla dagar i veckan ta den istället för en VW e-up!nek0 skrev:Du tycker att Opel Corsa är en hyfsat bra bil?Zalman3 skrev:När hyfsat bra elbilar kostar under 20.000 Euro i Tyskland.
Då ökar elbilsförsäljningen.
Opel Corsa-e 50kWh, 330km i räckvidd, kostar nu under 20.000 Euro netto.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... c9b8ba4cb2
När det skiljer så lite i pris.
Tyskland håller precis som alla biltillverkande länder också sin egen bilindustri under armarna. De har t.ex. systemet med s.k Jahreswagen som innebär att anställda i bilföretagen får köpa en bil per år till kraftigt rabatterat pris utan att det uppstår en skattepliktig förmån. Det gör att i princip alla som jobbar i bilindustrin varje år köper en ny bil som de kör i ett år och sedan säljer för lika mycket de betalade när den var ny - så får biltillverkarna ut mängder med bilar på marknaden ungefär på samma sätt som vårt tjänstebilssystem. Med den skillnaden att det endast handlar om inhemska bilar.iAkita skrev:Jag är förvånad att försäljningen av Modell 3 inte riktigt tagit fart på samma sätt i Tyskland som i många andra länder. Både Zoe och i3 sålde bättre 2019. Undra om det är en av anledningarna till att gigafactory hamnar just i Tyskland, det är ju en stor och penningstark marknad. Man kan hoppas att det ger resultat, får Tesla fått på försäljningen lär BMW få ändra strategi illa kvickt.