Sida 282 av 421

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 12 sep 2022 16:06
av spacecoin
BrooklynS skrev:
spacecoin skrev:
BrooklynS skrev:
Insekter framför kameran? Rätt vanligt, oavsett om det är Tesla eller nåt annat fabrikat.
Ja det är vanligt med insekter framför kameran, men att tokar-autonmatiken är beroende av kameror är det vara Tesla som gör mig veterligen. Så att säga "oavsett om det är Tesla eller nåt annat fabrikat" det är fel i det här kontextet.
Oavsett vilken typ av torkarautomatik man har så störs den av smuts/torkade insekter/sprickor i glaset/etc framför sensorn. Jag har haft regnsensor på olika bilar sedan 2005, det har varit lika på alla bilar även om Teslas kunde få riktiga tuppjuck där innan Deep Rain 2020 eller när det nu kom. Poängen är att det är endast området framför sensorn/kameran som avgör, resten av vindrutan ingår ju inte liksom...
Ja, visst, men jag tror inte IR (som 99% av regnsensorerna använder) störs i närheten så lätt som en kamera med ML då ytan brukar vara större. Jag tror Tesla dumpade regnsensorn sent 2017 och sedan dess är det ju så där om man uttrycker sig snällt. Jag använder den inte i alla fall. Jag har inte haft några problem med denna funktion innan Teslan.

"One of the problems with the Tesla system on Model 3 is that the camera is mounted high on the front windshield and the windstream often carries rain over and past the camera, so that what the driver sees is wet, but where the camera is looking is dry. Also because the Tesla system relies on images from outside, it can be influenced by light levels, while a dedicated sensor works from internal reflection."

https://www.quora.com/How-do-rain-senso ... rong-speed

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 12 sep 2022 20:13
av Tellus
Testat på MYP med 2022.24.6 nu i mörker
När man slår på AP aktiveras autohelljus men går att stänga av med spaken framåt.

Problemet är att det blir omöjligt att manuellt aktivera helljuset. Även om jag går in i menyn i bilen och avaktiverat auto helljus så går det ändå inte att starta helljuset (om bilen inte gör det automatiskt)

Enda sättet att få igång helljuset tillsammans med AP är att manuellt hela tiden hålla spaken bakåt. Behövs en arm till för det :)
Eftersom jag är tvåarmad och vill köra med helljus då det behövs finns inget annat alternativ än att köra utan AP

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 12 sep 2022 20:36
av spacecoin
Jag råder alla med problem med sin bil (helljus, regnsensor, AP eller vad nu det är) skriva till Transportstyrelsen, skriv att man upplever det som ett trafiksäkerhetsproblem (om man nu tycker det) och be dem öppna ett tillsynsärende:
kontakt@transportstyrelsen.se

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 12 sep 2022 22:44
av lukasf
Det krävdes inte mer än 1 km körandes på både TACC och AP för att inse att bilen droppade 50tkr i värde genom att uppdatera till 24.6...

Som många andra redan skrivit:

TACC tvingar regnsensor i auto, vilket den dessutom behåller när man slår av TACC. Den borde komma ihåg föregående läge... Totalt värdelöst!
Dessutom så vispade den fullt hela tiden även fast rutan var hyffsat ren och inte en droppe regn i luften. Kanske tänker den att den ska köra på max för att bilen befinner sig i Göteborg? ;)

AP slår även på helljusautomatiken, men den går iaf att stänga av genom spaken.

Enda positiva med denna uppdatering var att kameran vid blinkers går att sätta högre upp. Vet inte om jag tycker det är värt det med tanke på att bilen nu inte längre går att köra med farthållare...

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 12 sep 2022 23:22
av Nect
lukasf skrev:
Det krävdes inte mer än 1 km körandes på både TACC och AP för att inse att bilen droppade 50tkr i värde genom att uppdatera till 24.6...

Som många andra redan skrivit:

TACC tvingar regnsensor i auto, vilket den dessutom behåller när man slår av TACC. Den borde komma ihåg föregående läge... Totalt värdelöst!
Dessutom så vispade den fullt hela tiden även fast rutan var hyffsat ren och inte en droppe regn i luften. Kanske tänker den att den ska köra på max för att bilen befinner sig i Göteborg? ;)

AP slår även på helljusautomatiken, men den går iaf att stänga av genom spaken.

Enda positiva med denna uppdatering var att kameran vid blinkers går att sätta högre upp. Vet inte om jag tycker det är värt det med tanke på att bilen nu inte längre går att köra med farthållare...
Och där försvann MYP som ett alternativ till nästa bil :evil: Får bli en Enyaq 80x sportline.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 12 sep 2022 23:29
av pberglund
Nect skrev:
lukasf skrev:
Det krävdes inte mer än 1 km körandes på både TACC och AP för att inse att bilen droppade 50tkr i värde genom att uppdatera till 24.6...

Som många andra redan skrivit:

TACC tvingar regnsensor i auto, vilket den dessutom behåller när man slår av TACC. Den borde komma ihåg föregående läge... Totalt värdelöst!
Dessutom så vispade den fullt hela tiden även fast rutan var hyffsat ren och inte en droppe regn i luften. Kanske tänker den att den ska köra på max för att bilen befinner sig i Göteborg? ;)

AP slår även på helljusautomatiken, men den går iaf att stänga av genom spaken.

Enda positiva med denna uppdatering var att kameran vid blinkers går att sätta högre upp. Vet inte om jag tycker det är värt det med tanke på att bilen nu inte längre går att köra med farthållare...
Och där försvann MYP som ett alternativ till nästa bil :evil: Får bli en Enyaq 80x sportline.
Well, Tesla kommer garanterat fixa dessa skavanker efter några till uppdateringar. Detsamma gäller nog inte en Enyaq tyvärr.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 12 sep 2022 23:35
av Curik
pberglund skrev:
Well, Tesla kommer garanterat fixa dessa skavanker efter några till uppdateringar. Detsamma gäller nog inte en Enyaq tyvärr.
Garanterat! :lol:

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 12 sep 2022 23:36
av Nect
pberglund skrev:
Nect skrev:
lukasf skrev:
Det krävdes inte mer än 1 km körandes på både TACC och AP för att inse att bilen droppade 50tkr i värde genom att uppdatera till 24.6...

Som många andra redan skrivit:

TACC tvingar regnsensor i auto, vilket den dessutom behåller när man slår av TACC. Den borde komma ihåg föregående läge... Totalt värdelöst!
Dessutom så vispade den fullt hela tiden även fast rutan var hyffsat ren och inte en droppe regn i luften. Kanske tänker den att den ska köra på max för att bilen befinner sig i Göteborg? ;)

AP slår även på helljusautomatiken, men den går iaf att stänga av genom spaken.

Enda positiva med denna uppdatering var att kameran vid blinkers går att sätta högre upp. Vet inte om jag tycker det är värt det med tanke på att bilen nu inte längre går att köra med farthållare...
Och där försvann MYP som ett alternativ till nästa bil :evil: Får bli en Enyaq 80x sportline.
Well, Tesla kommer garanterat fixa dessa skavanker efter några till uppdateringar. Detsamma gäller nog inte en Enyaq tyvärr.
Dont hold your breath

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 12 sep 2022 23:53
av spacecoin
pberglund skrev:
Well, Tesla kommer garanterat fixa dessa skavanker efter några till uppdateringar.
Ja säkert... Autowipers, trasiga sedan 2017, Auto high beam, trasiga sedan 2018. När du säger några uppdateringar, hur många tänker du då? 100? :lol:

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 13 sep 2022 06:20
av MarkusL
Nect skrev:
lukasf skrev:
Det krävdes inte mer än 1 km körandes på både TACC och AP för att inse att bilen droppade 50tkr i värde genom att uppdatera till 24.6...

Som många andra redan skrivit:

TACC tvingar regnsensor i auto, vilket den dessutom behåller när man slår av TACC. Den borde komma ihåg föregående läge... Totalt värdelöst!
Dessutom så vispade den fullt hela tiden även fast rutan var hyffsat ren och inte en droppe regn i luften. Kanske tänker den att den ska köra på max för att bilen befinner sig i Göteborg? ;)

AP slår även på helljusautomatiken, men den går iaf att stänga av genom spaken.

Enda positiva med denna uppdatering var att kameran vid blinkers går att sätta högre upp. Vet inte om jag tycker det är värt det med tanke på att bilen nu inte längre går att köra med farthållare...
Och där försvann MYP som ett alternativ till nästa bil :evil: Får bli en Enyaq 80x sportline.

Ja för den programvaran kommer du inte att störa dig på alls!? Jösses säger jag som har upplevt den.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 13 sep 2022 06:45
av Zalman3
Har nya versionen fler ruttsval?
alternate-routes.jpg

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 13 sep 2022 07:21
av Jerker
Jag kan bara konstatera att den analys av FSD som jag för flera år sedan landade i har visat sig hålla: Det är inget som jag vill betala för, inte på många år än. Jag använder inte heller AP särskilt ofta; nöjer mig oftast endast med farthållaren. I början var jag väldigt entusiastisk över deras ambitioner med FSD men nu bryr jag mig inte längre. Jag använder bara AP ibland på motorväg, men när jag får .26 så kommer jag att sluta använda den helt, iaf i mörker och regn.

Med 99% sannolikhet kommer jag inte heller att äga en Tesla efter att leasingen på den jag har gått ut, så jag har helt släppt tankarna på FSD.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 13 sep 2022 09:00
av spacecoin
spacecoin skrev:
Jag råder alla med problem med sin bil (helljus, regnsensor, AP eller vad nu det är) skriva till Transportstyrelsen, skriv att man upplever det som ett trafiksäkerhetsproblem (om man nu tycker det) och be dem öppna ett tillsynsärende:
kontakt@transportstyrelsen.se
Man kan använda denna text:
"Hej!
Vad jag förstår är Transportstyrelsen ansvariga för tillsyn av typgodkända bilar i Sverige enl (EU) 2018/858 för t ex UNECE R48 et al.

Vi är många i Teslas svenska användargrupp anser att Teslas automatiska helljus är trafikfarligt sedan 2019 års modeller och framåt, då det konsekvent bländar av alldeles för sent.

Vidare är vi bekymrade över att Tesla slutar använda radarn i våra fordon med en så kallad over-the-air update (OTA), då denna uppdatering även kräver användande av helljus-automatik för att använda förarstödet i mörker.

Vi skulle vilja att ni påbörjar ett tillsynsärende i frågan.

Med vänlig hälsning,

"

Maila till kontakt@transportstyrelsen.se

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 13 sep 2022 09:12
av Barne
spacecoin skrev:
spacecoin skrev:
Jag råder alla med problem med sin bil (helljus, regnsensor, AP eller vad nu det är) skriva till Transportstyrelsen, skriv att man upplever det som ett trafiksäkerhetsproblem (om man nu tycker det) och be dem öppna ett tillsynsärende:
kontakt@transportstyrelsen.se
Man kan använda denna text:
"Hej!
Vad jag förstår är Transportstyrelsen ansvariga för tillsyn av typgodkända bilar i Sverige enl (EU) 2018/858 för t ex UNECE R48 et al.

Vi är många i Teslas svenska användargrupp anser att Teslas automatiska helljus är trafikfarligt sedan 2019 års modeller och framåt, då det konsekvent bländar av alldeles för sent.

Vidare är vi bekymrade över att Tesla slutar använda radarn i våra fordon med en så kallad over-the-air update (OTA), då denna uppdatering även kräver användande av helljus-automatik för att använda förarstödet i mörker.

Vi skulle vilja att ni påbörjar ett tillsynsärende i frågan.

Med vänlig hälsning,

"

Maila till kontakt@transportstyrelsen.se
Skickat!

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 13 sep 2022 09:37
av Niklas Z
Jerker skrev:
Jag kan bara konstatera att den analys av FSD som jag för flera år sedan landade i har visat sig hålla: Det är inget som jag vill betala för, inte på många år än. Jag använder inte heller AP särskilt ofta; nöjer mig oftast endast med farthållaren. I början var jag väldigt entusiastisk över deras ambitioner med FSD men nu bryr jag mig inte längre. Jag använder bara AP ibland på motorväg, men när jag får .26 så kommer jag att sluta använda den helt, iaf i mörker och regn.
Samma här. Som tur är luttrad och inte villig att betala för något (oklart vad) som ska komma i framtiden.
Inte heller ser jag storheten i autopiloten. Den använder jag sällan. Med den på måste jag ändå fokusera på körningen. Självkörning är av värde först då den nått så långt att jag kan sitta och läsa en bok i stället för att fokusera på det som händer i trafiken kring mig. Allt mellan sann självkörning och den "gamla hederliga körningen" saknar värde för mig. Att inte behöva hålla i ratten periodvis är ingen avlastning av betydelse, även när jag matar motorväg.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 13 sep 2022 10:57
av Curik
Niklas Z skrev:
Jerker skrev:
Jag kan bara konstatera att den analys av FSD som jag för flera år sedan landade i har visat sig hålla: Det är inget som jag vill betala för, inte på många år än. Jag använder inte heller AP särskilt ofta; nöjer mig oftast endast med farthållaren. I början var jag väldigt entusiastisk över deras ambitioner med FSD men nu bryr jag mig inte längre. Jag använder bara AP ibland på motorväg, men när jag får .26 så kommer jag att sluta använda den helt, iaf i mörker och regn.
Samma här. Som tur är luttrad och inte villig att betala för något (oklart vad) som ska komma i framtiden.
Inte heller ser jag storheten i autopiloten. Den använder jag sällan. Med den på måste jag ändå fokusera på körningen. Självkörning är av värde först då den nått så långt att jag kan sitta och läsa en bok i stället för att fokusera på det som händer i trafiken kring mig. Allt mellan sann självkörning och den "gamla hederliga körningen" saknar värde för mig. Att inte behöva hålla i ratten periodvis är ingen avlastning av betydelse, även när jag matar motorväg.
Jag älskar Autopilot och Autosteer, det tar udden av motorvägskörning för mig. Stor skillnad på att bevaka (hållandes i ratten) och att aktivt manövrera, för mig. Kul och intressant att det kan vara så olika.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 13 sep 2022 11:03
av spacecoin
Curik skrev:
Jag älskar Autopilot och Autosteer, det tar udden av motorvägskörning för mig. Stor skillnad på att bevaka (hållandes i ratten) och att aktivt manövrera, för mig. Kul och intressant att det kan vara så olika.
Håller med! På motorväg är lane-keep och farthållare guld för mig.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 13 sep 2022 11:36
av mikebike
spacecoin skrev:
Curik skrev:
Jag älskar Autopilot och Autosteer, det tar udden av motorvägskörning för mig. Stor skillnad på att bevaka (hållandes i ratten) och att aktivt manövrera, för mig. Kul och intressant att det kan vara så olika.
Håller med! På motorväg är lane-keep och farthållare guld för mig.
Bara så oerhört irriterande att autostyrningen inte begriper att man tänker byta körfält om man använder blinkers på motorväg.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 13 sep 2022 11:51
av Curik
mikebike skrev:
spacecoin skrev:
Curik skrev:
Jag älskar Autopilot och Autosteer, det tar udden av motorvägskörning för mig. Stor skillnad på att bevaka (hållandes i ratten) och att aktivt manövrera, för mig. Kul och intressant att det kan vara så olika.
Håller med! På motorväg är lane-keep och farthållare guld för mig.
Bara så oerhört irriterande att autostyrningen inte begriper att man tänker byta körfält om man använder blinkers på motorväg.
Är inte det by-design för att man ska köpa EAP/FSD? Det trodde jag.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 13 sep 2022 12:28
av bjelkeman
Curik skrev:
mikebike skrev:
spacecoin skrev:
Curik skrev:
Jag älskar Autopilot och Autosteer, det tar udden av motorvägskörning för mig. Stor skillnad på att bevaka (hållandes i ratten) och att aktivt manövrera, för mig. Kul och intressant att det kan vara så olika.
Håller med! På motorväg är lane-keep och farthållare guld för mig.
Bara så oerhört irriterande att autostyrningen inte begriper att man tänker byta körfält om man använder blinkers på motorväg.
Är inte det by-design för att man ska köpa EAP/FSD? Det trodde jag.
Så uppfattar det jag med.

Jag fick FSD med på köpet när de sänkte priserna på bilarna 2019, istället för ett billigare pris. Ska bli intressant att se om Tesla lyckas få till det så att vi får använda den nästa år i Sverige.

Själv använder jag Autopilot och EAP hela tiden. Vill inte vara utan.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 13 sep 2022 12:38
av jonasl
Inte använda AP i regn löser egentligen inte alla problem, största problemet med torkarna är snarare när de drar igång fast det INTE är regn. Och att det inte fungerar alls när det är mörkt ute. Dagsljus och regn brukar fungera riktigt bra tycker jag.

Kört 10 mil med AP på väldigt regniga motorvägar idag, fungerade klanderfritt. 209 Wh/km i förbrukning.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 13 sep 2022 12:44
av FStaake
jonasl skrev:
Inte använda AP i regn löser egentligen inte alla problem, största problemet med torkarna är snarare när de drar igång fast det INTE är regn. Och att det inte fungerar alls när det är mörkt ute. Dagsljus och regn brukar fungera riktigt bra tycker jag.

Kört 10 mil med AP på väldigt regniga motorvägar idag, fungerade klanderfritt. 209 Wh/km i förbrukning.
Nu är vi lite OT men det har lyfts fram i andra trådar också att alla bilar är lite olika. Jag märker skillnad mellan våra, en 3 och en Y. Y:n fungerar lite bättre.
Men skulle säga att båda funkar helt ok nu efter ett gäng uppdateringar.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 13 sep 2022 12:57
av mikebike
Curik skrev:
mikebike skrev:
spacecoin skrev:
Curik skrev:
Jag älskar Autopilot och Autosteer, det tar udden av motorvägskörning för mig. Stor skillnad på att bevaka (hållandes i ratten) och att aktivt manövrera, för mig. Kul och intressant att det kan vara så olika.
Håller med! På motorväg är lane-keep och farthållare guld för mig.
Bara så oerhört irriterande att autostyrningen inte begriper att man tänker byta körfält om man använder blinkers på motorväg.
Är inte det by-design för att man ska köpa EAP/FSD? Det trodde jag.
Möjligt, men så rik/lättlurad är jag inte och perioden när jag hade EAP på prov gav inte mersmak.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 13 sep 2022 13:18
av Jerker
mikebike skrev:
Curik skrev:
mikebike skrev:
spacecoin skrev:
Curik skrev:
Jag älskar Autopilot och Autosteer, det tar udden av motorvägskörning för mig. Stor skillnad på att bevaka (hållandes i ratten) och att aktivt manövrera, för mig. Kul och intressant att det kan vara så olika.
Håller med! På motorväg är lane-keep och farthållare guld för mig.
Bara så oerhört irriterande att autostyrningen inte begriper att man tänker byta körfält om man använder blinkers på motorväg.
Är inte det by-design för att man ska köpa EAP/FSD? Det trodde jag.
Möjligt, men så rik/lättlurad är jag inte och perioden när jag hade EAP på prov gav inte mersmak.
Nej, jag hade också en provperiod och jag tycker inte att det tillförde så mycket.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 13 sep 2022 13:22
av Niklas Z
Curik skrev:
Jag älskar Autopilot och Autosteer, det tar udden av motorvägskörning för mig. Stor skillnad på att bevaka (hållandes i ratten) och att aktivt manövrera, för mig. Kul och intressant att det kan vara så olika.
Ja, det är tydligen olika, för jag tycker inte det spelar någon roll alls, speciellt inte på motorväg där det knappt behövs manövrerande ändå. Jag använde inte AP ens under de dryga 160 milen från Ystad till Haparanda under SECC 2022.
En annan nackdel med AP är att på de ställen där vägbanan är sliten tenderar det att bli hjulspår och då hamnar bilen ofta i dem när man använder AP. Jag föredrar att köra vid sidan av hjulspåren, för komfortens skull.