Artikel i media
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Artikel i media
Stevvee skrev väl inte att han körde 250 mil på en dag? De 250 milen kan väl vara några veckors körning. Då är det lättare att klämma in laddning av det lilla batteriet, så att förbrukning av fossilt drivmedel bara uppgår till 50 liter.
För egen del har jag valt bort laddhybridalternativet av flera skäl. Ett är att jag inte har möjlighet att ladda hemma. Då funkar en ren elbil mycket bättre. Med en Model 3 LR behöver jag oftast bara ladda en gång i veckan, vilket är ganska lätt att ordna.
För egen del har jag valt bort laddhybridalternativet av flera skäl. Ett är att jag inte har möjlighet att ladda hemma. Då funkar en ren elbil mycket bättre. Med en Model 3 LR behöver jag oftast bara ladda en gång i veckan, vilket är ganska lätt att ordna.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Jo jag vet vad han menade. Han skrev ju "Utanför teslas nätverk så finns det inte tillräckligt med stolpar för att ladda längs vägen.Niklas Z skrev:Stevvee skrev väl inte att han körde 250 mil på en dag? De 250 milen kan väl vara några veckors körning. Då är det lättare att klämma in laddning av det lilla batteriet, så att förbrukning av fossilt drivmedel bara uppgår till 50 liter.
Många bor i BRF eller hyres och får inte montera laddbox hemma. Många har inte ens en egen parkering."
Att vissa kan klara sig med hybriderna vet vi alla men jag tycker inte att man behöver de idag.Har man 40-50 mil i räckvidd på elbilen klarar man sig hur bra som helst även om man inte har hemmaladdning.
- Niklas Z
- Teslaägare
Fast inget av det du skriver visar att han menar att han skulle ha kört 250 mil på en dag.nek0 skrev:Jo jag vet vad han menade. Han skrev ju "Utanför teslas nätverk så finns det inte tillräckligt med stolpar för att ladda längs vägen.Niklas Z skrev:Stevvee skrev väl inte att han körde 250 mil på en dag? De 250 milen kan väl vara några veckors körning. Då är det lättare att klämma in laddning av det lilla batteriet, så att förbrukning av fossilt drivmedel bara uppgår till 50 liter.
Många bor i BRF eller hyres och får inte montera laddbox hemma. Många har inte ens en egen parkering."
Att vissa kan klara sig med hybriderna vet vi alla men jag tycker inte att man behöver de idag.Har man 40-50 mil i räckvidd på elbilen klarar man sig hur bra som helst även om man inte har hemmaladdning.
Nej precis men om man saknar laddning, hur ska man köra 250 mil på en tank?Niklas Z skrev:Fast inget av det du skriver visar att han menar att han skulle ha kört 250 mil på en dag.nek0 skrev:Jo jag vet vad han menade. Han skrev ju "Utanför teslas nätverk så finns det inte tillräckligt med stolpar för att ladda längs vägen.Niklas Z skrev:Stevvee skrev väl inte att han körde 250 mil på en dag? De 250 milen kan väl vara några veckors körning. Då är det lättare att klämma in laddning av det lilla batteriet, så att förbrukning av fossilt drivmedel bara uppgår till 50 liter.
Här har du några som kört en diesel längre än 250mil på en tank. Innebär det att alla kan klara det?nek0 skrev:Nej precis men om man saknar laddning, hur ska man köra 250 mil på en tank?Niklas Z skrev:Fast inget av det du skriver visar att han menar att han skulle ha kört 250 mil på en dag.nek0 skrev:Jo jag vet vad han menade. Han skrev ju "Utanför teslas nätverk så finns det inte tillräckligt med stolpar för att ladda längs vägen.Niklas Z skrev:Stevvee skrev väl inte att han körde 250 mil på en dag? De 250 milen kan väl vara några veckors körning. Då är det lättare att klämma in laddning av det lilla batteriet, så att förbrukning av fossilt drivmedel bara uppgår till 50 liter.
https://teknikensvarld.se/2617-mil-pa-e ... rd-120704/
Artikel i media
Du är ju bara dryg. Laddmöjlighet är ju en rätt stor förutsättning för att skaffa elbil. Sen kan man kosta hela kalaset själv men då blir det snabbt rätt dyrt och föreningen måste vara med en.nek0 skrev:Nej precis men om man saknar laddning, hur ska man köra 250 mil på en tank?Niklas Z skrev:Fast inget av det du skriver visar att han menar att han skulle ha kört 250 mil på en dag.nek0 skrev:Jo jag vet vad han menade. Han skrev ju "Utanför teslas nätverk så finns det inte tillräckligt med stolpar för att ladda längs vägen.Niklas Z skrev:Stevvee skrev väl inte att han körde 250 mil på en dag? De 250 milen kan väl vara några veckors körning. Då är det lättare att klämma in laddning av det lilla batteriet, så att förbrukning av fossilt drivmedel bara uppgår till 50 liter.
Bor man inte i storstäder så blir möjligheten att inte ladda hemma även den begränsad. Vad sägs om 2-5 mil till närmaste publika stolpe ? ”Älskling jag skall bara åka och ladda bilen, vi hörs om 1,5 timme”
Jag har inga problem med laddning. Jag kan ladda och till sommaren är huset klart så då har jag box. Nästan all min privata körning går på el, som sagt rätt skönt. Och enkelt att introducera sambon. Väntar också på ”rätta” elbilen där egentligen E-tron är kanon men inköp får vänta tills efter sommaren. För huset har dragit iväg lite extra med tillval.
Men återigen en hybrid passar inte alla precis som en elbil. Men jag förstår inte agget mot hybriden.
- Niklas Z
- Teslaägare
Stevvee skriver att han har en laddhybrid. Det är fullt realistiskt att köra 250 mil på 50 liter fossilsoppa med en sådan. Har man ett körmönster med många korta sträckor och laddar mellan dem så fixar man det och sedan har man några längre sträckor på bensindrift. Inga konstigheter.
En laddhybrid är bara någorlunda meningsfull när den går på el så mycket som möjligt. Detta förutsätter att man kan ladda den dagligen och helst överallt där man parkerar. Kan man inte ladda hemma är en laddhybrid en helt meningslös förteelse och rentav sämre än en renodlad fossilbil.
Det är ungefär som att köpa en smartphone utan att man har tillgång till internet.
Det är ungefär som att köpa en smartphone utan att man har tillgång till internet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jo men är det inte det jag skrev. Har du ingen möjlighet till laddning är det helt meningslöst med hybrid bil men man kan ändå klara dig med en elbil.mati skrev:En laddhybrid är bara någorlunda meningsfull när den går på el så mycket som möjligt. Detta förutsätter att man kan ladda den dagligen och helst överallt där man parkerar. Kan man inte ladda hemma är en laddhybrid en helt meningslös förteelse och rentav sämre än en renodlad fossilbil.
Har tre bekanta som kör hybrider och som själva klagar på bilarna. Långsam laddning kort räckvidd och enorm förbrukning när batteriet är slut.Service ska vi inte ens prata om. Några kan klara sig med hybriderna men det är inte så många.
Ber om ursäkt om du uppfattar mig som dryg för det är inte min avsikt. Försöker bara förklara hur jag ser på hybriderna. Har man ingen laddning där bilen står är det bortkastade pengar. Vad det gäller stor stad och liten stad det är också konstigt. I Aneby har man 8 publika laddare som är gratis att använda, har aldrig sett en hybrid som laddar där. Aneby Kommun har 3 367 invånare . Aneby måste väl räknas som liten stad (by)Stevvee skrev:Du är ju bara dryg. Laddmöjlighet är ju en rätt stor förutsättning för att skaffa elbil. Sen kan man kosta hela kalaset själv men då blir det snabbt rätt dyrt och föreningen måste vara med en.nek0 skrev:Nej precis men om man saknar laddning, hur ska man köra 250 mil på en tank?Niklas Z skrev:Fast inget av det du skriver visar att han menar att han skulle ha kört 250 mil på en dag.nek0 skrev:Jo jag vet vad han menade. Han skrev ju "Utanför teslas nätverk så finns det inte tillräckligt med stolpar för att ladda längs vägen.Niklas Z skrev:Stevvee skrev väl inte att han körde 250 mil på en dag? De 250 milen kan väl vara några veckors körning. Då är det lättare att klämma in laddning av det lilla batteriet, så att förbrukning av fossilt drivmedel bara uppgår till 50 liter.
Bor man inte i storstäder så blir möjligheten att inte ladda hemma även den begränsad. Vad sägs om 2-5 mil till närmaste publika stolpe ? ”Älskling jag skall bara åka och ladda bilen, vi hörs om 1,5 timme”
Jag har inga problem med laddning. Jag kan ladda och till sommaren är huset klart så då har jag box. Nästan all min privata körning går på el, som sagt rätt skönt. Och enkelt att introducera sambon. Väntar också på ”rätta” elbilen där egentligen E-tron är kanon men inköp får vänta tills efter sommaren. För huset har dragit iväg lite extra med tillval.
Men återigen en hybrid passar inte alla precis som en elbil. Men jag förstår inte agget mot hybriden.
Helt meningslöst är det väl inte? Finns ju många hybrider som man inte kan ladda och som trots det sänker förbrukningen. De första Prius t ex.nek0 skrev:Jo men är det inte det jag skrev. Har du ingen möjlighet till laddning är det helt meningslöst med hybrid bil men man kan ändå klara dig med en elbil.mati skrev:En laddhybrid är bara någorlunda meningsfull när den går på el så mycket som möjligt. Detta förutsätter att man kan ladda den dagligen och helst överallt där man parkerar. Kan man inte ladda hemma är en laddhybrid en helt meningslös förteelse och rentav sämre än en renodlad fossilbil.
Har tre bekanta som kör hybrider och som själva klagar på bilarna. Långsam laddning kort räckvidd och enorm förbrukning när batteriet är slut.Service ska vi inte ens prata om. Några kan klara sig med hybriderna men det är inte så många.
Jag vet inte om en laddbar hybrid sänker så mycket förbrukningen när batteriet ät slut. Testade en Auris hybrid 2016 och blev inte imponerad. Körde 60% på el och 0,46 bensin, körde aldrig över 50km/h undrar vad den drar om man kör 110km/hVerdi skrev:Helt meningslöst är det väl inte? Finns ju många hybrider som man inte kan ladda och som trots det sänker förbrukningen. De första Prius t ex.nek0 skrev:Jo men är det inte det jag skrev. Har du ingen möjlighet till laddning är det helt meningslöst med hybrid bil men man kan ändå klara dig med en elbil.mati skrev:En laddhybrid är bara någorlunda meningsfull när den går på el så mycket som möjligt. Detta förutsätter att man kan ladda den dagligen och helst överallt där man parkerar. Kan man inte ladda hemma är en laddhybrid en helt meningslös förteelse och rentav sämre än en renodlad fossilbil.
Jag förstår precis vad du menar. Det var inte heller ditt inlägg jag svarade på.nek0 skrev:Jo men är det inte det jag skrev. Har du ingen möjlighet till laddning är det helt meningslöst med hybrid bil men man kan ändå klara dig med en elbil.mati skrev:En laddhybrid är bara någorlunda meningsfull när den går på el så mycket som möjligt. Detta förutsätter att man kan ladda den dagligen och helst överallt där man parkerar. Kan man inte ladda hemma är en laddhybrid en helt meningslös förteelse och rentav sämre än en renodlad fossilbil.
Men en Prius är byggd för att vara snål. Plugin-hybrider ska laddas, deras "snålhet" bygger på att man kör på el. Inte så sällan blir de faktiskt törstigare än en motsvarande ren fossilbil när de bara körs på bensin.Verdi skrev:Helt meningslöst är det väl inte? Finns ju många hybrider som man inte kan ladda och som trots det sänker förbrukningen. De första Prius t ex.nek0 skrev:Jo men är det inte det jag skrev. Har du ingen möjlighet till laddning är det helt meningslöst med hybrid bil men man kan ändå klara dig med en elbil.mati skrev:En laddhybrid är bara någorlunda meningsfull när den går på el så mycket som möjligt. Detta förutsätter att man kan ladda den dagligen och helst överallt där man parkerar. Kan man inte ladda hemma är en laddhybrid en helt meningslös förteelse och rentav sämre än en renodlad fossilbil.
- Gustafsson
- Teslaägare
Min 2012 prius laddhybrid provade jag köra ”så snålt det gick” under mina långpendlingar. Då drog den 0,34/mil över ca 180 mil. Och det var förra generationens Prius. Så visst går den att köra snålt i hybridläge.nek0 skrev:Jag vet inte om en laddbar hybrid sänker så mycket förbrukningen när batteriet ät slut. Testade en Auris hybrid 2016 och blev inte imponerad. Körde 60% på el och 0,46 bensin, körde aldrig över 50km/h undrar vad den drar om man kör 110km/hVerdi skrev:Helt meningslöst är det väl inte? Finns ju många hybrider som man inte kan ladda och som trots det sänker förbrukningen. De första Prius t ex.nek0 skrev:Jo men är det inte det jag skrev. Har du ingen möjlighet till laddning är det helt meningslöst med hybrid bil men man kan ändå klara dig med en elbil.mati skrev:En laddhybrid är bara någorlunda meningsfull när den går på el så mycket som möjligt. Detta förutsätter att man kan ladda den dagligen och helst överallt där man parkerar. Kan man inte ladda hemma är en laddhybrid en helt meningslös förteelse och rentav sämre än en renodlad fossilbil.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Påstår inte att det inte går. Det gick att köra en Passat i 270 mil på en tank men hur många klarar det? Hursomhelst vill jag inte ha någon hybridGustafsson skrev:Min 2012 prius laddhybrid provade jag köra ”så snålt det gick” under mina långpendlingar. Då drog den 0,34/mil över ca 180 mil. Och det var förra generationens Prius. Så visst går den att köra snålt i hybridläge.nek0 skrev:Jag vet inte om en laddbar hybrid sänker så mycket förbrukningen när batteriet ät slut. Testade en Auris hybrid 2016 och blev inte imponerad. Körde 60% på el och 0,46 bensin, körde aldrig över 50km/h undrar vad den drar om man kör 110km/hVerdi skrev:Helt meningslöst är det väl inte? Finns ju många hybrider som man inte kan ladda och som trots det sänker förbrukningen. De första Prius t ex.nek0 skrev:Jo men är det inte det jag skrev. Har du ingen möjlighet till laddning är det helt meningslöst med hybrid bil men man kan ändå klara dig med en elbil.mati skrev:En laddhybrid är bara någorlunda meningsfull när den går på el så mycket som möjligt. Detta förutsätter att man kan ladda den dagligen och helst överallt där man parkerar. Kan man inte ladda hemma är en laddhybrid en helt meningslös förteelse och rentav sämre än en renodlad fossilbil.

https://www.theglobeandmail.com/amp/bus ... ur-energy/
Snabb ökning av elbilar kan schocka Kanadas ekonomi!
Det är stora krafter i rörelse när efterfrågan på olja kan sjunka drastiskt, precis vad jag ser fram emot, att vissa länder/regimer får mindre inflytande.
Snabb ökning av elbilar kan schocka Kanadas ekonomi!

Det är stora krafter i rörelse när efterfrågan på olja kan sjunka drastiskt, precis vad jag ser fram emot, att vissa länder/regimer får mindre inflytande.

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
haha, det missade jag heltLagerse skrev:Vill inte förminska honom, men Photoshop är allt bra roligt ibland...

BMW: Ingen renodlad plattform för elbilar
BMW gör tvärt emot de flesta av konkurrenterna och väljer att inte satsa på en renodlad elbilsplattform.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... FADbaMVfik
BMW gör tvärt emot de flesta av konkurrenterna och väljer att inte satsa på en renodlad elbilsplattform.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... FADbaMVfik
bra att elvarianten tillverkas av magna steyr i österrike då...taliz skrev:
ms 76132 "Eleamore"