Även om det inte är den perfekta bilen (rapid gate, lite taskig räckvidd i hög fart, ingen dragkrok och typ 1-uttag) så är det sjukt skönt att äntligen kunna gå över till riktig elbil. No return nu! (Fast vår privata V60 T4F får vara kvar.. Måste kunna dra husvagnen.)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Högg en jag med, fast från kungsbacka. Perfekt medans man letar vidare efter en bra familjebil.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing)| Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/ Laddning:Charge Amps Halo| Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Även om det inte är den perfekta bilen (rapid gate, lite taskig räckvidd i hög fart, ingen dragkrok och typ 1-uttag) så är det sjukt skönt att äntligen kunna gå över till riktig elbil. No return nu! (Fast vår privata V60 T4F får vara kvar.. Måste kunna dra husvagnen.)
Ingen Typ-1 på nya Leaf, nu är det Typ-2, dock fortfarande bara enfas.
Ja just ja! Det hade jag ju läst.. Tack för påminnelsen.
Alla elbilar i som släpps i Europa från i år ska ha typ2 va?
Det som låg i bakhuvudet var nog "fortfarande ChaDeMo istället för CSS".
Inte så stort problem än, men det verkar som att framtida snabbladdstationer ev bara har CSS?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Ja just ja! Det hade jag ju läst.. Tack för påminnelsen.
Alla elbilar i som släpps i Europa från i år ska ha typ2 va?
Det som låg i bakhuvudet var nog "fortfarande ChaDeMo istället för CSS".
Inte så stort problem än, men det verkar som att framtida snabbladdstationer ev bara har CSS?
Leaf har ju inte snabbladdning så för den delen kan det ju kvitta vad Ionity erbjuder.
Ja just ja! Det hade jag ju läst.. Tack för påminnelsen.
Alla elbilar i som släpps i Europa från i år ska ha typ2 va?
Det som låg i bakhuvudet var nog "fortfarande ChaDeMo istället för CSS".
Inte så stort problem än, men det verkar som att framtida snabbladdstationer ev bara har CSS?
Leaf har ju inte snabbladdning så för den delen kan det ju kvitta vad Ionity erbjuder.
Definitionen är ju än så länge "över 22kw". Så nog har den snabbladdning allt.. så länge batteriet inte är för varmt!
Känns som väldigt stor skillnad i allafall på att köra kanske 350-400km med en Leaf som kan ladda med 40kw på mitten mot för att köra med t.ex en Zoe och 22kw laddning...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Känns som väldigt stor skillnad i allafall på att köra kanske 350-400km med en Leaf som kan ladda med 40kw på mitten mot för att köra med t.ex en Zoe och 22kw laddning...
Om vi bara tar drivlinan i beaktning så är jag lite kluven. Ibland är det helt klart önskvärt med snabb DC medan ibland hade 22kW AC varit guld värt. En tipp till Gekås med Zoe tex var extremt fräckt att ha full tank när man handlat klart. På resor längs motorvägen krävs dock mer mos än vad Zoe erbjuder.
Ja just ja! Det hade jag ju läst.. Tack för påminnelsen.
Alla elbilar i som släpps i Europa från i år ska ha typ2 va?
Det som låg i bakhuvudet var nog "fortfarande ChaDeMo istället för CSS".
Inte så stort problem än, men det verkar som att framtida snabbladdstationer ev bara har CSS?
Leaf har ju inte snabbladdning så för den delen kan det ju kvitta vad Ionity erbjuder.
Definitionen är ju än så länge "över 22kw". Så nog har den snabbladdning allt.. så länge batteriet inte är för varmt!
Känns som väldigt stor skillnad i allafall på att köra kanske 350-400km med en Leaf som kan ladda med 40kw på mitten mot för att köra med t.ex en Zoe och 22kw laddning...
Ja, men att kalla 22 kW för snabbladdning 2018 är lika skevt som att kalla 720p för en HD upplösning.
Råkade på en kampanj igen och nu var jag snabb! Hedin Bil i Uppsala gick ut igår med ett "supererbjudande" med nya Nissan Leaf N-connect på privatleasing 1 år för 2995km/mån.
1500 mil.
De 7 bilar de hade försvann innan lunch idag.
Lite synd att det inte är med ProPilot, men kring nyår ska det bli en ny fin pärlvit Leaf.
Och om ett år bör jag förhoppningsvis ha lite fler val för en ny elbil. (jag hoppas så på att det Volvo kommer med blir bra!)
1 års leasing i det här läget är ju klockrent och ett klart attraktivt pris!
Förstår ärligt talat inte hur de får ihop den kalkylen. Ser ut som att de säljer likadana bilar för 389k. 2995/månad i 12 månader skulle mot det ge en värdeminskning på ett år på 9.2% - då räknat helt utan finansieringskostnad och annat. Normalt räknar man väl på ca 50% på 3 år, men den värsta smällen kommer första året.
Själv köpte jag en begagnad Model S i väntan på Model 3. Skulle gissa att den kommer att tappa aningens mer 2995kr/månad i värde...men då får jag ha roligt under tiden också
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Svaret stavas Norge. Leafarna är säkert redan bortlovade till en massa elbilssugna norrmän.
Min begagnade Model S P85 som jag köpte efter Model 3-eventet hade i runda slängar tappat 20 000 kr/månad när jag sålde den. Inget billigt bilägande direkt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svaret stavas Norge. Leafarna är säkert redan bortlovade till en massa elbilssugna norrmän.
Min begagnade Model S P85 som jag köpte efter Model 3-eventet hade i runda slängar tappat 20 000 kr/månad när jag sålde den. Inget billigt bilägande direkt.
Fast det är ju i så fall extremt ovanligt.
Min restvärdesgaranti på min X motsvarar ganska exakt 10k per månad. Som vanligt med restvärdesgaranti och Tesla så är jag övertygad att den ej kommer bli aktuell att använda... Dvs under 10k/månad värdefall.
Olika sätt att subventionera i Sverige Norge gör att Handlaren kan utnyttja båda och få till en riktigt låg månadskostnad.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Min restvärdesgaranti på min X motsvarar ganska exakt 10k per månad. Som vanligt med restvärdesgaranti och Tesla så är jag övertygad att den ej kommer bli aktuell att använda... Dvs under 10k/månad värdefall.
Jag har ingen restvärdesgaranti, varken på förra bilen eller på denna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svaret stavas Norge. Leafarna är säkert redan bortlovade till en massa elbilssugna norrmän.
Min begagnade Model S P85 som jag köpte efter Model 3-eventet hade i runda slängar tappat 20 000 kr/månad när jag sålde den. Inget billigt bilägande direkt.
Det slår väldigt olika. Känns ibland som att värdet på en Tesla slumpas fram.
Det verkar säljas P85D bilar för över 800 tusen medan den för 545 tusen på blocket inte verkar säljas. Visst. Många mil men ändå.
Råkade på en kampanj igen och nu var jag snabb! Hedin Bil i Uppsala gick ut igår med ett "supererbjudande" med nya Nissan Leaf N-connect på privatleasing 1 år för 2995km/mån.
1500 mil.
De 7 bilar de hade försvann innan lunch idag.
Lite synd att det inte är med ProPilot, men kring nyår ska det bli en ny fin pärlvit Leaf.
Och om ett år bör jag förhoppningsvis ha lite fler val för en ny elbil. (jag hoppas så på att det Volvo kommer med blir bra!)
1 års leasing i det här läget är ju klockrent och ett klart attraktivt pris!
Förstår ärligt talat inte hur de får ihop den kalkylen. Ser ut som att de säljer likadana bilar för 389k. 2995/månad i 12 månader skulle mot det ge en värdeminskning på ett år på 9.2% - då räknat helt utan finansieringskostnad och annat. Normalt räknar man väl på ca 50% på 3 år, men den värsta smällen kommer första året.
Själv köpte jag en begagnad Model S i väntan på Model 3. Skulle gissa att den kommer att tappa aningens mer 2995kr/månad i värde...men då får jag ha roligt under tiden också
Jag tror också det kan vara Norge.. Fast det går nog att sälja i Sverige också. Du får ju lägga till 60 000kr som handlaren i det här fallet kan plocka ut. (eller om det blir kring 40-45k.. Bonusen fungerar väl lite annorlunda för företag..)
Leasbar elbil med bara nått tusental mil, som går att få ganska direkt. Tror inte dom blir så svårsålda.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Råkade på en kampanj igen och nu var jag snabb! Hedin Bil i Uppsala gick ut igår med ett "supererbjudande" med nya Nissan Leaf N-connect på privatleasing 1 år för 2995km/mån.
1500 mil.
De 7 bilar de hade försvann innan lunch idag.
Lite synd att det inte är med ProPilot, men kring nyår ska det bli en ny fin pärlvit Leaf.
Och om ett år bör jag förhoppningsvis ha lite fler val för en ny elbil. (jag hoppas så på att det Volvo kommer med blir bra!)
Då kanske vi träffas när vi hämtar ut våra bilar?
De har sagt att min Leaf Tekna skall vara leveransklar då.
Dock kommer jag att ta ut min som en s.k. Personalbil och ha den i 3 år.
När den tiden är klar räknar jag med att bör finnas ytterligare alternativ på marknaden, framför allt med drag...
Råkade på en kampanj igen och nu var jag snabb! Hedin Bil i Uppsala gick ut igår med ett "supererbjudande" med nya Nissan Leaf N-connect på privatleasing 1 år för 2995km/mån.
1500 mil.
De 7 bilar de hade försvann innan lunch idag.
Lite synd att det inte är med ProPilot, men kring nyår ska det bli en ny fin pärlvit Leaf.
Och om ett år bör jag förhoppningsvis ha lite fler val för en ny elbil. (jag hoppas så på att det Volvo kommer med blir bra!)
Då kanske vi träffas när vi hämtar ut våra bilar?
De har sagt att min Leaf Tekna skall vara leveransklar då.
Dock kommer jag att ta ut min som en s.k. Personalbil och ha den i 3 år.
När den tiden är klar räknar jag med att bör finnas ytterligare alternativ på marknaden, framför allt med drag...
Vet inte det ja... Kommer bara bli avundsjuk på att du har ProPilot!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Råkade på en kampanj igen och nu var jag snabb! Hedin Bil i Uppsala gick ut igår med ett "supererbjudande" med nya Nissan Leaf N-connect på privatleasing 1 år för 2995km/mån.
1500 mil.
De 7 bilar de hade försvann innan lunch idag.
Lite synd att det inte är med ProPilot, men kring nyår ska det bli en ny fin pärlvit Leaf.
Och om ett år bör jag förhoppningsvis ha lite fler val för en ny elbil. (jag hoppas så på att det Volvo kommer med blir bra!)
Då kanske vi träffas när vi hämtar ut våra bilar?
De har sagt att min Leaf Tekna skall vara leveransklar då.
Dock kommer jag att ta ut min som en s.k. Personalbil och ha den i 3 år.
När den tiden är klar räknar jag med att bör finnas ytterligare alternativ på marknaden, framför allt med drag...
Vet inte det ja... Kommer bara bli avundsjuk på att du har ProPilot!
Det behöver du inte vara, du kan åka före så följer jag efter på lagom avstånd...