Sida 29 av 79
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 02 mar 2018 12:04
av Mistafrizz
Legato skrev:chaffis75 skrev:Oj så mycket kritik de var mot denna bilen... Jag tycker den känns som en av de första elbilar efter Tesla som är vettig även om fösta bil.
Ja de är inte den perfekta bilen, 3 fas jo vore bra men den har ju laddare.
Krok, ja du kan köra till, kostar mycket men även på en vanlig Volvo eller VW så brukar de gå på en 15000kr så helt ok...
Snabbladdare, ja de är väl lika bra som Tesla i princip beroende på hur laddkurvan ser ut men jo laddnätverkat är inte utbyggt samtidigt så är detta första bilen som "kräver" 100kw laddare.
Range, ja bra range som borde duga för de flesta och som ligger i klass med Tesla.
Ska bli spännande och se hur de upplevda kvalitén är på typ inredning och sådant. Jag säger inte att Tesla har dålig kvalitet men vi vet alla att de finns olika åsikter om detta och olika sätt att se på de.
Sedan skulle jag tro att i-Pace inte kommer uppgradera med nya funktioner efterhand, ja vi teknik galna tycker ju kanske detta är lite tråkigt och ser de som en nackdel men jag är också säker på att många med lite mindre teknik intresse ser detta som en fördel, man ser de som att Teslan inte är klar (vilket ju är sant för M3) medans i-pace är en färdigutvecklad bil.
Jag tycker de är superkul att de nu faktiskt finns någon som kan jämföra sig med Tesla.
OTA-updates får den faktiskt, hävdar de iaf.
Men hur tusan menar du att "snabbladdare är lika bra som Tesla i princip"? Det finns ju i praktiken bara 50 kW laddning för den i Sverige. Dvs, ganska exakt dubbelt så lång laddtid som på en Tesla. Dessutom väldigt mycket färre laddare.
Vilket andra trådar idag även bevisat kommer att kosta en del.
För mig är SuC oumbärligt - körde 90 mil igår och laddade 5 ggr upp till ca 75%.
90 x 0,75 = 67,5 kw x 5 = 337,5 kw
På Clevers stationer hade det kostat 1687,50kr, dvs 18,75kr/mil.
På stationer som debiterar per minut borde det ha blivit än dyrare.
Samt jäklar vilken tid det hade tagit.
Någon som vet hur mycket ”fri” laddning som ingår i Clever Komplett?
Eller tänker jag helt felt här?
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 02 mar 2018 12:11
av chaffis75
Legato skrev:chaffis75 skrev:Oj så mycket kritik de var mot denna bilen... Jag tycker den känns som en av de första elbilar efter Tesla som är vettig även om fösta bil.
Ja de är inte den perfekta bilen, 3 fas jo vore bra men den har ju laddare.
Krok, ja du kan köra till, kostar mycket men även på en vanlig Volvo eller VW så brukar de gå på en 15000kr så helt ok...
Snabbladdare, ja de är väl lika bra som Tesla i princip beroende på hur laddkurvan ser ut men jo laddnätverkat är inte utbyggt samtidigt så är detta första bilen som "kräver" 100kw laddare.
Range, ja bra range som borde duga för de flesta och som ligger i klass med Tesla.
Ska bli spännande och se hur de upplevda kvalitén är på typ inredning och sådant. Jag säger inte att Tesla har dålig kvalitet men vi vet alla att de finns olika åsikter om detta och olika sätt att se på de.
Sedan skulle jag tro att i-Pace inte kommer uppgradera med nya funktioner efterhand, ja vi teknik galna tycker ju kanske detta är lite tråkigt och ser de som en nackdel men jag är också säker på att många med lite mindre teknik intresse ser detta som en fördel, man ser de som att Teslan inte är klar (vilket ju är sant för M3) medans i-pace är en färdigutvecklad bil.
Jag tycker de är superkul att de nu faktiskt finns någon som kan jämföra sig med Tesla.
OTA-updates får den faktiskt, hävdar de iaf.
Men hur tusan menar du att "snabbladdare är lika bra som Tesla i princip"? Det finns ju i praktiken bara 50 kW laddning för den i Sverige. Dvs, ganska exakt dubbelt så lång laddtid som på en Tesla. Dessutom väldigt mycket färre laddare.
Ska föröka göra de tydligare vad jag menar. De jag vill säga är att man kan ladda en i-pace i princip lika snabbt som en Tesla (~100kW vs ~120kW) men precis som du själv skriver laddnätverken är inte utbyggda än vilket såklart är en nackdel. Om nu eon, ionity och andra håller vad de sagt så kommer ju denna skillnaden att suddas ut med tiden förhoppningsvis inom ett par år.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 02 mar 2018 12:33
av vigge50
chaffis75 skrev:Legato skrev:chaffis75 skrev:Oj så mycket kritik de var mot denna bilen... Jag tycker den känns som en av de första elbilar efter Tesla som är vettig även om fösta bil.
Ja de är inte den perfekta bilen, 3 fas jo vore bra men den har ju laddare.
Krok, ja du kan köra till, kostar mycket men även på en vanlig Volvo eller VW så brukar de gå på en 15000kr så helt ok...
Snabbladdare, ja de är väl lika bra som Tesla i princip beroende på hur laddkurvan ser ut men jo laddnätverkat är inte utbyggt samtidigt så är detta första bilen som "kräver" 100kw laddare.
Range, ja bra range som borde duga för de flesta och som ligger i klass med Tesla.
Ska bli spännande och se hur de upplevda kvalitén är på typ inredning och sådant. Jag säger inte att Tesla har dålig kvalitet men vi vet alla att de finns olika åsikter om detta och olika sätt att se på de.
Sedan skulle jag tro att i-Pace inte kommer uppgradera med nya funktioner efterhand, ja vi teknik galna tycker ju kanske detta är lite tråkigt och ser de som en nackdel men jag är också säker på att många med lite mindre teknik intresse ser detta som en fördel, man ser de som att Teslan inte är klar (vilket ju är sant för M3) medans i-pace är en färdigutvecklad bil.
Jag tycker de är superkul att de nu faktiskt finns någon som kan jämföra sig med Tesla.
OTA-updates får den faktiskt, hävdar de iaf.
Men hur tusan menar du att "snabbladdare är lika bra som Tesla i princip"? Det finns ju i praktiken bara 50 kW laddning för den i Sverige. Dvs, ganska exakt dubbelt så lång laddtid som på en Tesla. Dessutom väldigt mycket färre laddare.
Ska föröka göra de tydligare vad jag menar. De jag vill säga är att man kan ladda en i-pace i princip lika snabbt som en Tesla (~100kW vs ~120kW) men precis som du själv skriver laddnätverken är inte utbyggda än vilket såklart är en nackdel. Om nu eon, ionity och andra håller vad de sagt så kommer ju denna skillnaden att suddas ut med tiden förhoppningsvis inom ett par år.
I slutet av 2016 pratade tillverkarna bakom Ionity om 400 2018 och flera tusen i Europa 2020, i slutet av förra året pratade de om 400 i slutet av 2020 så Tesla är inte själva om att ha höga planer för snabbladdare och sen inte nå hela vägen. Återstår att se hur CCS nätverket byggs ut.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... bbladdare/
https://www.nyteknik.se/fordon/biljatta ... er-6881559
Jaguar I-Pace
Postat: 02 mar 2018 12:37
av themax
Jag tror inte avsaknaden av trefasladdning är en dealbreaker för de allra flesta, om det bara finns snabbladdare att tillgå vid längre resor. Vår laddlösning i samfälligheten är endast 16A enfas, och det kommer räcka för en absolut majoritet av alla som skaffar elbil.
Betänk att en bil står parkerad 95-98% av sin tid, och då räcker enfas långt. Kanske inte för Teslaägare som vant sig med trefas, men för genomsnittsföraren.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 02 mar 2018 12:52
av Legato
chaffis75 skrev:Legato skrev:chaffis75 skrev:Oj så mycket kritik de var mot denna bilen... Jag tycker den känns som en av de första elbilar efter Tesla som är vettig även om fösta bil.
Ja de är inte den perfekta bilen, 3 fas jo vore bra men den har ju laddare.
Krok, ja du kan köra till, kostar mycket men även på en vanlig Volvo eller VW så brukar de gå på en 15000kr så helt ok...
Snabbladdare, ja de är väl lika bra som Tesla i princip beroende på hur laddkurvan ser ut men jo laddnätverkat är inte utbyggt samtidigt så är detta första bilen som "kräver" 100kw laddare.
Range, ja bra range som borde duga för de flesta och som ligger i klass med Tesla.
Ska bli spännande och se hur de upplevda kvalitén är på typ inredning och sådant. Jag säger inte att Tesla har dålig kvalitet men vi vet alla att de finns olika åsikter om detta och olika sätt att se på de.
Sedan skulle jag tro att i-Pace inte kommer uppgradera med nya funktioner efterhand, ja vi teknik galna tycker ju kanske detta är lite tråkigt och ser de som en nackdel men jag är också säker på att många med lite mindre teknik intresse ser detta som en fördel, man ser de som att Teslan inte är klar (vilket ju är sant för M3) medans i-pace är en färdigutvecklad bil.
Jag tycker de är superkul att de nu faktiskt finns någon som kan jämföra sig med Tesla.
OTA-updates får den faktiskt, hävdar de iaf.
Men hur tusan menar du att "snabbladdare är lika bra som Tesla i princip"? Det finns ju i praktiken bara 50 kW laddning för den i Sverige. Dvs, ganska exakt dubbelt så lång laddtid som på en Tesla. Dessutom väldigt mycket färre laddare.
Ska föröka göra de tydligare vad jag menar. De jag vill säga är att man kan ladda en i-pace i princip lika snabbt som en Tesla (~100kW vs ~120kW) men precis som du själv skriver laddnätverken är inte utbyggda än vilket såklart är en nackdel. Om nu eon, ionity och andra håller vad de sagt så kommer ju denna skillnaden att suddas ut med tiden förhoppningsvis inom ett par år.
OK. För mig en extremt stor stretch av "i princip samma" när man menar att det är om några år som man kommer kunna ladda med samma hastighet och tillgänglighet. Jag hade tyckt det var en för stor stretch tom om det gällde en tillverkare som iaf var ansluten till Ionity... Det är ju inte Jaguar, kan visa sig att det blir löjligt dyrt för "externa" bilar att ladda där.
Men visst, om några år kanske i-Pacen blir intressant... Å andra sidan ska den då konkurrera med den troligen jämnstora och väldigt mycket billigare Model Y.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 02 mar 2018 12:52
av Jerker
Mistafrizz skrev:Vilket andra trådar idag även bevisat kommer att kosta en del.
För mig är SuC oumbärligt - körde 90 mil igår och laddade 5 ggr upp till ca 75%.
90 x 0,75 = 67,5 kw x 5 = 337,5 kw
På Clevers stationer hade det kostat 1687,50kr, dvs 18,75kr/mil.
På stationer som debiterar per minut borde det ha blivit än dyrare.
Samt jäklar vilken tid det hade tagit.
Någon som vet hur mycket ”fri” laddning som ingår i Clever Komplett?
Eller tänker jag helt felt här?
Om du vet att du kommer att ladda mycket på Clever så kan du ha abonnemang för 99:-/mån och då laddar du för halva priset, 2:50/kWh (eller bara 49:-/månad om du har dem som elleverantörer).
Om de inte gjort om Clever Komplett så betalar man 599:-/mån, får ladda "hur mycket som helst" både hemma och på deras stationer. Men när jag undersökte det där lite närmare så fanns det naturligtvis en begränsning på ett visst antal kWh/år, detta för att inte t.ex. taxichaufförer skulle kunna använda det. Minns inte nu, men kanske 5000 kWh/år?
Edit: kollade vad jag själv skrivit för ett par år sedan när jag diskuterade detta och där står det mycket riktigt att det är 5000 kWh/år i Clever Komplett. Så 599*12=7188/5000 kWh = 1,44/kWh.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 02 mar 2018 12:52
av vigge50
themax skrev:Jag tror inte avsaknaden av trefasladdning är en dealbreaker för de allra flesta, om det bara finns snabbladdare att tillgå vid längre resor. Vår laddlösning i samfälligheten är endast 16A enfas, och det kommer räcka för en absolut majoritet av alla som skaffar elbil.
Betänk att en bil står parkerad 95-98% av sin tid, och då räcker enfas långt. Kanske inte för Teslaägare som vant sig med trefas, men för genomsnittsföraren.
Som påpekats innan så är det inte effekten på 11 kW de flesta vill åt utan möjligheten att sprida effekten på alla tre faser ifall villan har en 16A säkring. Då laddar du betydligt hellre med 3*5A än 1*15A för att få 3,45 kW. Vissa kommer kanske inte behöva ens så hög effekt men 1*10A är kanske i minsta laget.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 02 mar 2018 12:56
av Legato
themax skrev:Jag tror inte avsaknaden av trefasladdning är en dealbreaker för de allra flesta, om det bara finns snabbladdare att tillgå vid längre resor. Vår laddlösning i samfälligheten är endast 16A enfas, och det kommer räcka för en absolut majoritet av alla som skaffar elbil.
Betänk att en bil står parkerad 95-98% av sin tid, och då räcker enfas långt. Kanske inte för Teslaägare som vant sig med trefas, men för genomsnittsföraren.
Ja och nej...
* 95-98% stämmer säkert, men det betyder inte att den står parkerad vid hemmet så stor del av tiden.
* Det är tråkigt att behöva "säkra upp" med större huvudsäkring i huset och därmed större årskostnad pga att bilen inte klarar trefas.
* För en liten bil är problemet mindre, för en stor bil med stort batteri som denna är inte problemet lika litet.
* Man tappar flexibiliteten. Tråkigt att inte kunna dra iväg spontant på kvällen om man kört en längre sträcka på dagen.
* Man blir tvungen att ladda "dyrt" istället för att som med 3-fas kunna ladda tex mellan 02.00 och 06.00 när elpriset är som lägst (vilket också är bra för balanseringen av effektuttaget ur nätet).
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 02 mar 2018 13:57
av Verdi
Jag vill inte vara utan trefas. Absolut inte. Sen får det vara hur läcker inredning som helst. Lite synd att de inte fixade det. För mig är faktiskt trefas viktigare än laddnätverket. Behöver det bara på sommarsemestern och utan SuC skulle det väl ändå gå att ta sig till Skåne. Kanske skulle ta nån timme längre men det är ju egentligen bara två dagar om året det rör sig om. Däremot skulle jag inte överväga en längre tur ner mot Europa med en I-Pace som vi faktiskt gör nu. Finns nåt lockande i enkelheten med SuC och att det är GRATIS såklart. Men det finns ju andra semesterformer än bilsemester så det skulle väl inte göra så mycket.
Trefas är däremot värt mycket i vardagen. Man känner sig friare och mer oberoende. Att ladda från nästan tomt till 90% tar bara 6 timmar istället för 18-30 timmar. Tycker det är sällan man hittar en schuko som verkligen pallar med 16A. Ofta får jag nöja mig med 10A.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 02 mar 2018 14:25
av jonas
Så himla korkat att ha 32A 1-fas det gör ju att i praktiken kan man aldrig ladda mer än 3,6 kW. Vem har 32A över hemma? Då kan man ju inte ladda snabbt och billigt hemma längre.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 02 mar 2018 14:28
av oscfor
Verdi skrev:Jag vill inte vara utan trefas. Absolut inte. Sen får det vara hur läcker inredning som helst. Lite synd att de inte fixade det. För mig är faktiskt trefas viktigare än laddnätverket. Behöver det bara på sommarsemestern och utan SuC skulle det väl ändå gå att ta sig till Skåne. Kanske skulle ta nån timme längre men det är ju egentligen bara två dagar om året det rör sig om. Däremot skulle jag inte överväga en längre tur ner mot Europa med en I-Pace som vi faktiskt gör nu. Finns nåt lockande i enkelheten med SuC och att det är GRATIS såklart. Men det finns ju andra semesterformer än bilsemester så det skulle väl inte göra så mycket.
Trefas är däremot värt mycket i vardagen. Man känner sig friare och mer oberoende. Att ladda från nästan tomt till 90% tar bara 6 timmar istället för 18-30 timmar. Tycker det är sällan man hittar en schuko som verkligen pallar med 16A. Ofta får jag nöja mig med 10A.
Teslas UMC tillåter väl inte högre än 13A?
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 02 mar 2018 14:34
av Svenssons
oscfor skrev:Verdi skrev:Jag vill inte vara utan trefas. Absolut inte. Sen får det vara hur läcker inredning som helst. Lite synd att de inte fixade det. För mig är faktiskt trefas viktigare än laddnätverket. Behöver det bara på sommarsemestern och utan SuC skulle det väl ändå gå att ta sig till Skåne. Kanske skulle ta nån timme längre men det är ju egentligen bara två dagar om året det rör sig om. Däremot skulle jag inte överväga en längre tur ner mot Europa med en I-Pace som vi faktiskt gör nu. Finns nåt lockande i enkelheten med SuC och att det är GRATIS såklart. Men det finns ju andra semesterformer än bilsemester så det skulle väl inte göra så mycket.
Trefas är däremot värt mycket i vardagen. Man känner sig friare och mer oberoende. Att ladda från nästan tomt till 90% tar bara 6 timmar istället för 18-30 timmar. Tycker det är sällan man hittar en schuko som verkligen pallar med 16A. Ofta får jag nöja mig med 10A.
Teslas UMC tillåter väl inte högre än 13A?
Tror inte Schuko-standarden tillåter mer än 16A och UMC tillåter inte mer än 13A om man inte kör med "fuladapter" som gör att man kan få 16A.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 02 mar 2018 14:36
av Verdi
oscfor skrev:Verdi skrev:Jag vill inte vara utan trefas. Absolut inte. Sen får det vara hur läcker inredning som helst. Lite synd att de inte fixade det. För mig är faktiskt trefas viktigare än laddnätverket. Behöver det bara på sommarsemestern och utan SuC skulle det väl ändå gå att ta sig till Skåne. Kanske skulle ta nån timme längre men det är ju egentligen bara två dagar om året det rör sig om. Däremot skulle jag inte överväga en längre tur ner mot Europa med en I-Pace som vi faktiskt gör nu. Finns nåt lockande i enkelheten med SuC och att det är GRATIS såklart. Men det finns ju andra semesterformer än bilsemester så det skulle väl inte göra så mycket.
Trefas är däremot värt mycket i vardagen. Man känner sig friare och mer oberoende. Att ladda från nästan tomt till 90% tar bara 6 timmar istället för 18-30 timmar. Tycker det är sällan man hittar en schuko som verkligen pallar med 16A. Ofta får jag nöja mig med 10A.
Teslas UMC tillåter väl inte högre än 13A?
Öh öh... Med i3:an såklart.

Re: Jaguar I-Pace
Postat: 02 mar 2018 15:10
av Smutt
Det där med rabatt är en stor fråga 10% så köper jag en

Re: Jaguar I-Pace
Postat: 02 mar 2018 15:17
av Verdi
Vet nån när det kommer ut demobilar så man kan åka och titta på den?
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 02 mar 2018 16:18
av Mistafrizz
Jerker skrev:Mistafrizz skrev:Vilket andra trådar idag även bevisat kommer att kosta en del.
För mig är SuC oumbärligt - körde 90 mil igår och laddade 5 ggr upp till ca 75%.
90 x 0,75 = 67,5 kw x 5 = 337,5 kw
På Clevers stationer hade det kostat 1687,50kr, dvs 18,75kr/mil.
På stationer som debiterar per minut borde det ha blivit än dyrare.
Samt jäklar vilken tid det hade tagit.
Någon som vet hur mycket ”fri” laddning som ingår i Clever Komplett?
Eller tänker jag helt felt här?
Om du vet att du kommer att ladda mycket på Clever så kan du ha abonnemang för 99:-/mån och då laddar du för halva priset, 2:50/kWh (eller bara 49:-/månad om du har dem som elleverantörer).
Om de inte gjort om Clever Komplett så betalar man 599:-/mån, får ladda "hur mycket som helst" både hemma och på deras stationer. Men när jag undersökte det där lite närmare så fanns det naturligtvis en begränsning på ett visst antal kWh/år, detta för att inte t.ex. taxichaufförer skulle kunna använda det. Minns inte nu, men kanske 5000 kWh/år?
Edit: kollade vad jag själv skrivit för ett par år sedan när jag diskuterade detta och där står det mycket riktigt att det är 5000 kWh/år i Clever Komplett. Så 599*12=7188/5000 kWh = 1,44/kWh.
Ok - det får bli att åka nuvarande bil tills den rasar ihop.
Kör man 5-10k mil per år så ju det enda alternativet just nu en Tesla med fri SuC.
Någon som vet vad bilar utan fri SuC får betala?
Och hur kommer Jaguar motivera en kostnad för sina ägare (Ionitynätverket blir väl inte fritt ens för dom bilmärkena som samäger det?)
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 02 mar 2018 16:42
av vigge50
Mistafrizz skrev:Jerker skrev:Mistafrizz skrev:Vilket andra trådar idag även bevisat kommer att kosta en del.
För mig är SuC oumbärligt - körde 90 mil igår och laddade 5 ggr upp till ca 75%.
90 x 0,75 = 67,5 kw x 5 = 337,5 kw
På Clevers stationer hade det kostat 1687,50kr, dvs 18,75kr/mil.
På stationer som debiterar per minut borde det ha blivit än dyrare.
Samt jäklar vilken tid det hade tagit.
Någon som vet hur mycket ”fri” laddning som ingår i Clever Komplett?
Eller tänker jag helt felt här?
Om du vet att du kommer att ladda mycket på Clever så kan du ha abonnemang för 99:-/mån och då laddar du för halva priset, 2:50/kWh (eller bara 49:-/månad om du har dem som elleverantörer).
Om de inte gjort om Clever Komplett så betalar man 599:-/mån, får ladda "hur mycket som helst" både hemma och på deras stationer. Men när jag undersökte det där lite närmare så fanns det naturligtvis en begränsning på ett visst antal kWh/år, detta för att inte t.ex. taxichaufförer skulle kunna använda det. Minns inte nu, men kanske 5000 kWh/år?
Edit: kollade vad jag själv skrivit för ett par år sedan när jag diskuterade detta och där står det mycket riktigt att det är 5000 kWh/år i Clever Komplett. Så 599*12=7188/5000 kWh = 1,44/kWh.
Ok - det får bli att åka nuvarande bil tills den rasar ihop.
Kör man 5-10k mil per år så ju det enda alternativet just nu en Tesla med fri SuC.
Någon som vet vad bilar utan fri SuC får betala?
Och hur kommer Jaguar motivera en kostnad för sina ägare (Ionitynätverket blir väl inte fritt ens för dom bilmärkena som samäger det?)
Om du inte har fri supercharging på din Tesla så varierar priset i olika länder men i Sverige är det 1,90 kr/kWh så inte mycket dyrare om hemma om man jämför med Clever. Här kan du se priser i olika länder.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/supercharging
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 02 mar 2018 17:40
av HelectriC
chaffis75 skrev:Generalbogge skrev:chaffis75 skrev:
Krok, ja du kan köra till, kostar mycket men även på en vanlig Volvo eller VW så brukar de gå på en 15000kr så helt ok...
Hittade inte valet att lägga till krok i deras design-studio på hemsidan, men det kanske kommer.
Jag har faktiskt inte själv sett den infon utan gick på vad andra skrev i denna tråden. Min poäng vara egentligen bara att även om 19000kr är mycket för en krok så är de inte långt från vad krokar kostar på många andra bilar, el eller fossila.
edit: ja kanske inte kan jämför med el då de väl bara finns på MX där den faktiskt ingår i bilen numera.
19000 är faktiskt utan moms, men det är vad ÅF tar för att montera kroken. Detta görs inte på fabrik och därför framkommer den inte i designstudion. På samma sätt som takräcken som kostar 3750+moms inte heller är med i designstudion.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 02 mar 2018 17:42
av HelectriC
Finishen är mycket hög, jag satt ju i en produktionsbil och klämde och knappade på det mesta och det känns väldigt stabilt. En sak som man inte riktigt får grepp om (

) på bilderna är faktiskt ratten. Den noterade jag som riktigt schysst, som gjord ur ett stycke på nåt sätt, väldigt skönt djup och känsla.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 02 mar 2018 20:36
av bylund
Trefas är ju kul här, men på hemmamarknaden Storbritannien har man oftast enfas till hushållen, och stora marknader som Norge och USA har också mest enfas (med större huvudsäkringar då, så 48 A är inga konstigheter). Med den produktionstakt som de verkar planera för så tror jag säkert att de kommer sälja slut på bilarna även med en enklare enfasladdare.
Så, tråkigt för Sverige och många andra länder, men kanske inte ett så stort problem för Jaguars försäljning.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 03 mar 2018 08:10
av AGCF
Det finns två möjliga lösningar på enfas-problemet. Antingen en liten DC laddare på 10 kW a ca 30 000 kr eller fas-fördelare eller vad det kallas Ferroamp energyhub eller Sundrive chargeboost exempelvis.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 03 mar 2018 08:31
av Henrik Torphammar
AGCF skrev:Det finns två möjliga lösningar på enfas-problemet. Antingen en liten DC laddare på 10 kW a ca 30 000 kr eller fas-fördelare eller vad det kallas Ferroamp energyhub eller Sundrive chargeboost exempelvis.
Detta har diskuterats in och ut i 5år på elbilsforumet. Då beträffande Leaf som har kort räckvidd och bara 1fas 16A samt frånvaro av CHAdeMO. Det har poppat upp lösningar och någon enstaka har tom köpt en 10kW CHAdeMO men den gick sönder ganska omgående om jag inte fattat fel. Det pratades även om Brusa som säljer eftermarknadsladdare för install i bilen.
Med fler och fler DC laddare längs vägarna så dog suget ut efter att mixtra med laddningen.
Jag tänker att det är nog ett större problem med 100kW laddning som bara funkar på laddare som inte finns än. I-Pace blir ju lite som att köpa en USA-tesla beträffande laddningen. Det är ju alla överens om att man inte gör.
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 03 mar 2018 08:51
av Smutt
Henrik Torphammar skrev:AGCF skrev:Det finns två möjliga lösningar på enfas-problemet. Antingen en liten DC laddare på 10 kW a ca 30 000 kr eller fas-fördelare eller vad det kallas Ferroamp energyhub eller Sundrive chargeboost exempelvis.
Detta har diskuterats in och ut i 5år på elbilsforumet. Då beträffande Leaf som har kort räckvidd och bara 1fas 16A samt frånvaro av CHAdeMO. Det har poppat upp lösningar och någon enstaka har tom köpt en 10kW CHAdeMO men den gick sönder ganska omgående om jag inte fattat fel. Det pratades även om Brusa som säljer eftermarknadsladdare för install i bilen.
Med fler och fler DC laddare längs vägarna så dog suget ut efter att mixtra med laddningen.
Jag tänker att det är nog ett större problem med 100kW laddning som bara funkar på laddare som inte finns än. I-Pace blir ju lite som att köpa en USA-tesla beträffande laddningen. Det är ju alla överens om att man inte gör.
Hm alla är nog inte överens

som första bil är ju både i-pace och USA tesla vansinnigt men som andra bil tycker jag båda alternativen är okej, synd bara att dom är så dyra
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 03 mar 2018 14:16
av iAkita
Jag trodde faktiskt inte de skulle gå ut såhär hårt "head-to-head" jämtemot Tesla i sin marknadsföring. Bryr sig verkligen folk om någon meter hit eller dit?
https://insideevs.com/jaguar-pace-versu ... ace-video/
Re: Jaguar I-Pace
Postat: 03 mar 2018 14:26
av perkabolo
För den som tycker att sträckan upp till hundra och till stopp är viktig är väl ändå alternativet P100D som gäller. För oss andra är det där liksom inget som vi väljer bil utifrån.
