Re: Artikel i media
Postat: 05 mar 2017 18:17
Hahaha
Synd att ironin är förlorad på så många icke elbilsvana.
Synd att ironin är förlorad på så många icke elbilsvana.
En Gilla på den!mati skrev:Folk är helt låsta i tankevurpan att behöva tanka på en bensinstation. Det finns inte i deras hjärnor att det kan finnas bättre alternativ. Ingen tycker väl egentligen att det är trevligt att tanka bilen, då ska det åtminstone gå fort. Att ladda en elbil tar längre tid än att tanka en bensinbil, alltså är det dåligt. De flesta har inte förmågan att se att det finns ett tredje alternativ som är mycket bättre.
När jag provkörde en Ioniq igår började försäljaren prata sig varm om vätgasbilar, de är ju så praktiska eftersom man bara åker till en mack och tankar som vanligt.
- Ja precis, sa jag. Och med en elbil åker du ingenstans eftersom du laddar hemma varje dag. Eller har du en vätgasmack i garaget?
Man såg riktigt i hans ansikte hur det gick upp för honom vad jag precis hade sagt. Han hade aldrig ens funderat på det. Sen blev han tyst och pratade inte mer om det.
Underbar historia!mati skrev:Folk är helt låsta i tankevurpan att behöva tanka på en bensinstation. Det finns inte i deras hjärnor att det kan finnas bättre alternativ. Ingen tycker väl egentligen att det är trevligt att tanka bilen, då ska det åtminstone gå fort. Att ladda en elbil tar längre tid än att tanka en bensinbil, alltså är det dåligt. De flesta har inte förmågan att se att det finns ett tredje alternativ som är mycket bättre.
När jag provkörde en Ioniq igår började försäljaren prata sig varm om vätgasbilar, de är ju så praktiska eftersom man bara åker till en mack och tankar som vanligt.
- Ja precis, sa jag. Och med en elbil åker du ingenstans eftersom du laddar hemma varje dag. Eller har du en vätgasmack i garaget?
Man såg riktigt i hans ansikte hur det gick upp för honom vad jag precis hade sagt. Han hade aldrig ens funderat på det. Sen blev han tyst och pratade inte mer om det.
Bullseye!mati skrev:Folk är helt låsta i tankevurpan att behöva tanka på en bensinstation. Det finns inte i deras hjärnor att det kan finnas bättre alternativ. Ingen tycker väl egentligen att det är trevligt att tanka bilen, då ska det åtminstone gå fort. Att ladda en elbil tar längre tid än att tanka en bensinbil, alltså är det dåligt. De flesta har inte förmågan att se att det finns ett tredje alternativ som är mycket bättre.
När jag provkörde en Ioniq igår började försäljaren prata sig varm om vätgasbilar, de är ju så praktiska eftersom man bara åker till en mack och tankar som vanligt.
- Ja precis, sa jag. Och med en elbil åker du ingenstans eftersom du laddar hemma varje dag. Eller har du en vätgasmack i garaget?
Man såg riktigt i hans ansikte hur det gick upp för honom vad jag precis hade sagt. Han hade aldrig ens funderat på det. Sen blev han tyst och pratade inte mer om det.
╱╱┏╮mati skrev:Folk är helt låsta i tankevurpan att behöva tanka på en bensinstation. Det finns inte i deras hjärnor att det kan finnas bättre alternativ. Ingen tycker väl egentligen att det är trevligt att tanka bilen, då ska det åtminstone gå fort. Att ladda en elbil tar längre tid än att tanka en bensinbil, alltså är det dåligt. De flesta har inte förmågan att se att det finns ett tredje alternativ som är mycket bättre.
När jag provkörde en Ioniq igår började försäljaren prata sig varm om vätgasbilar, de är ju så praktiska eftersom man bara åker till en mack och tankar som vanligt.
- Ja precis, sa jag. Och med en elbil åker du ingenstans eftersom du laddar hemma varje dag. Eller har du en vätgasmack i garaget?
Man såg riktigt i hans ansikte hur det gick upp för honom vad jag precis hade sagt. Han hade aldrig ens funderat på det. Sen blev han tyst och pratade inte mer om det.
Härligt, fast det är väl inte mycket som är nytt i det där? Att det finns ett namn är väl det nya. Eller har han lyckats säkra finansiärer?Guldis-54 skrev:Saxat fr Omni:
● UTVECKLINGEN AV ELBILAR Under namnet Northvolt vill den tidigare logistikchefen på Tesla, Peter Carlsson, bygga en batterifabrik i Norden. Målet är att utmana de asiatiska tillverkarna när det gäller att leverera batterier till elbilar, rapporterar Financial Times. Nu söker man efter en lämplig plats att anlägga fabriken i Norden, i första hand Sverige.
Carlsson säger till tidningen att om ingen gör någonting så kommer Europa att bli helt beroende av en asiatisk leveranskedja.
– Det är nu eller aldrig.
Till DI säger Carlsson att fabriken ska etableras i Sverige, och att man fått positiv respons från politiker och tjänstemän när man sonderat terrängen.
Kan Elon o Peter ha en agenda ?
Vet inte om Elon och Peter har agendor tillsammans längre, Peter har ju sagt upp sig från Tesla. Men Peter har ju sett hur det funkar och vet vad som kommer hända. I det läget vill han så klart göra vad han kan för Europa, Sverige och sig själv.Guldis-54 skrev:...
Kan Elon o Peter ha en agenda ?
Niklas Z skrev:Det är skönt att se att det finns höjdare inom VW som har insikt:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -tanka-om/
Visserligen bra, men... Nu står vi inför Model 3 och VW håller på och jämför emot Model S, en bil som lanserades 2012? Kommer dom verkligen bli helt överrumplade en gång till?Niklas Z skrev:Det är skönt att se att det finns höjdare inom VW som har insikt:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -tanka-om/
Ja, det är ju positivt att det finns en gnutta vett även inom VW. Det var ju lite som Elon hoppades, dvs att etablerade tillverkare får upp ögonen för eldrift när de ser att det går att tillverka och sälja riktiga elbilar.Niklas Z skrev:Det är skönt att se att det finns höjdare inom VW som har insikt:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -tanka-om/
Det där är ju diskussionen vi haft i andra trådar förut, måste alla biltillverkare gå igenom samma process som Tesla, först en häftig sportbil, sen en premiumbil och sist en bil för den breda massan? Fast både Renault och Nissan har ju börjat i mittsegmentet, och VW gjorde ju det med e-golfen...Teslaspolen skrev:Visserligen bra, men... Nu står vi inför Model 3 och VW håller på och jämför emot Model S, en bil som lanserades 2012? Kommer dom verkligen bli helt överrumplade en gång till?Niklas Z skrev:Det är skönt att se att det finns höjdare inom VW som har insikt:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -tanka-om/
Jag kan inte se varför alla biltillverkare skulle behöva göra det. Tesla startade från 0 och då ser det lite annorlunda ut. De stora tillverkarna har helt andra problem, ex:Jerker skrev:Det där är ju diskussionen vi haft i andra trådar förut, måste alla biltillverkare gå igenom samma process som Tesla, först en häftig sportbil, sen en premiumbil och sist en bil för den breda massan? Fast både Renault och Nissan har ju börjat i mittsegmentet, och VW gjorde ju det med e-golfen...
In September, Michael Brecht — head of the labor unions at Mercedes-Benz — said that internal combustion engines require roughly 10 times the amount of workers that electric motors do. That means companies will require fewer workers in the future as electric car production ramps up.