Model 3 Highland
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 Highland
Aldrig ägt en tesla, men ikväll beställer jag en. Första elbilen. Känns som att köpa en ny iPhone. 
-
Så där höll jag på första dagarna, men man anpassar sig. Man ska ju inte köra med en hand i kl 12 i alla fall. Hade han hållit handen kl 9, så hade han bara behövt trycka med vänster tumme som vanligt.
Vill man tvingas att hålla händerna rätt så är en yoke bäst. Annars får man helt enkelt uppbringa disciplinen att göra det ändå.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Undrar när Model 3 Highland Performance eller Plaid kommer ut?
Lite nyfiken på den faktiskt.
Lite nyfiken på den faktiskt.

Mm känns som dom behöver "step up the game" lite.
Finns ju avgasbilar som är snabbare än M3P liksom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Vad tror ni, kommer golvmattor passa från 2021-2022 års modell i Highland?
Jag har kvar mina Tesmanian från min 2021års modell jag just lämnade tillbaka.
https://www.tesmanian.com/products/2021 ... s-full-set
Jag har kvar mina Tesmanian från min 2021års modell jag just lämnade tillbaka.
https://www.tesmanian.com/products/2021 ... s-full-set
Ryktas om Q4 redan. Håller tummarna.
Model X Plaid - 23
Model Y P - 24
Model Y P - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 22
Model Y P - 22
Model X P - 20
Model 3 P - 20
Model X LR+ - 21
Model X100D -19
Model S100D -19
Model X100D -18
Model Y P - 24
Model Y P - 23
Model Y P - 22
Model Y P - 22
Model X P - 20
Model 3 P - 20
Model X LR+ - 21
Model X100D -19
Model S100D -19
Model X100D -18
Det ryktet baseras väl enbart på att "våra" beställningar fortfarande har leveransdatum nov-jan, samt uttalande från någon säljare. I mina ögon har det väldigt lite värde om det är allt.
Jag hoppas såklart att det blir verklighet, men det känns inte som direkt välgrundade rykten.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jo, men nu diskuterar vi 3 och Y.renes skrev: ↑02 sep 2023 18:39På en Model S ser du det som en stor pil på displayen framför ratt... yoken. Svår att missa.mikebike skrev: ↑02 sep 2023 17:54För att se att det blev "rätt växel".LarsaR skrev: ↑02 sep 2023 16:39Varför ska du titta på skärmen? Den ligger ju där den alltid gör, du lär dig snabbt var!
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skärmen verkar inte vara vridbar som i S/X, eller har någon läst/sett något annat?
https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Legato skrev: ↑02 sep 2023 22:37Det ryktet baseras väl enbart på att "våra" beställningar fortfarande har leveransdatum nov-jan, samt uttalande från någon säljare. I mina ögon har det väldigt lite värde om det är allt.
Jag hoppas såklart att det blir verklighet, men det känns inte som direkt välgrundade rykten.
Litar på denna snubbe, har varit först med all info gällande Highland.
Model X Plaid - 23
Model Y P - 24
Model Y P - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 22
Model Y P - 22
Model X P - 20
Model 3 P - 20
Model X LR+ - 21
Model X100D -19
Model S100D -19
Model X100D -18
Model Y P - 24
Model Y P - 23
Model Y P - 22
Model Y P - 22
Model X P - 20
Model 3 P - 20
Model X LR+ - 21
Model X100D -19
Model S100D -19
Model X100D -18
https://www.vibilagare.se/nyheter/polis ... gler-28570Gadiel skrev: ↑02 sep 2023 20:25Vilken ”icke diskussion” detta är alltså…
Spelar ingen roll på vart blinkersen sitter, knappar eller spakar.
Det är belagt med böter och alltså ett trafikbrott att inte blinka ut ur en rondell.
Trafikfarligt eller ej har inte heller med saken att göra.
Det är lag på det.
Svårare än så är det inte
Som sagt, att inte blinka ur en rondell är trafikbrott av väldigt få som inte är kopplat till trafiksäkerhet. Finns det något annat eller är det unikt?
Det verkar inte som alla S/X alltid ska ha vridbar skärm, står ”if equipped” eller något liknande i manualen.
Kostar säkert lite extra och 3 har ju inte haft så mycket av ”extra”.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skönt att jag numera kör BMW och slipper att ens fundera över den menlösa blinkersdiskussionen som håller på att ta över tråden om en ny spännande bil 
På ett mer allvarligt plan: Jag tror de flesta är överens om att det inte är en förbättring för brukaren av bilen att blinkersspaken försvinner, förutom på så vis att det antagligen leder till att Tesla kan sälja bilen billigare. Vad det gäller hur stor/liten försämring det innebär så ska man kanske lyssna på de i tråden som faktiskt har en Tesla utan blinkersspak. Min spontana reaktion är att det skulle vara kass utan. Men jag har aldrig provat, och jag ser ingen anledning att misstro de som kör en Palladium och tycker att det funkar efter att man vant sig.
För mig personligen skulle det vara en större dealbreaker att den saknar en HUD än att den saknar en blinkersspak, om jag nu varit intresserad av den från början.

På ett mer allvarligt plan: Jag tror de flesta är överens om att det inte är en förbättring för brukaren av bilen att blinkersspaken försvinner, förutom på så vis att det antagligen leder till att Tesla kan sälja bilen billigare. Vad det gäller hur stor/liten försämring det innebär så ska man kanske lyssna på de i tråden som faktiskt har en Tesla utan blinkersspak. Min spontana reaktion är att det skulle vara kass utan. Men jag har aldrig provat, och jag ser ingen anledning att misstro de som kör en Palladium och tycker att det funkar efter att man vant sig.
För mig personligen skulle det vara en större dealbreaker att den saknar en HUD än att den saknar en blinkersspak, om jag nu varit intresserad av den från början.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 3 gång.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Man skulle ju kunna tänkta sig att det iallafall kändes lite större än att köpa en ny telefon, men stort grattis iallafall! Första elbilen är alltid den bästa

Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
För alla fall där man kör i princip rakt fram på vägen och ska svänga så funkar nog knappar på ratten minst lika bra om inte bättre. Det är ju på ratten man har händerna och att flytta dem från ratten för att hitta en spak bakom ratten är inte självklart bättre.iAkita skrev: ↑03 sep 2023 01:27På ett mer allvarligt plan: Jag tror de flesta är överens om att det inte är en förbättring för brukaren av bilen att blinkersspaken försvinner, förutom på så vis att det antagligen leder till att Tesla kan sälja bilen billigare. Vad det gäller hur stor/liten försämring det innebär så ska man kanske lyssna på de i tråden som faktiskt har en Tesla utan blinkersspak. Min spontana reaktion är att det skulle vara kass utan. Men jag har aldrig provat, och jag ser ingen anledning att misstro de som kör en Palladium och tycker att det funkar efter att man vant sig.
Men däremot ur rondeller så blir det svårare/sämre det är ju tyvärr så. Misstänker utan att ha kollat upp det att reglerna för rondeller är annorlunda i USA eller att de har färre rondeller. Ganska säkert att de har klar färre smårondeller av den typen som är vanliga i Sverige. Att just rondeller inte är samma märks också på att automatiken för blinkers i tesla (den som stänger av automatiskt när man svängt klart) inte kan hantera rondeller…
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
flamman skrev: ↑03 sep 2023 02:34För alla fall där man kör i princip rakt fram på vägen och ska svänga så funkar nog knappar på ratten minst lika bra om inte bättre. Det är ju på ratten man har händerna och att flytta dem från ratten för att hitta en spak bakom ratten är inte självklart bättre.iAkita skrev: ↑03 sep 2023 01:27På ett mer allvarligt plan: Jag tror de flesta är överens om att det inte är en förbättring för brukaren av bilen att blinkersspaken försvinner, förutom på så vis att det antagligen leder till att Tesla kan sälja bilen billigare. Vad det gäller hur stor/liten försämring det innebär så ska man kanske lyssna på de i tråden som faktiskt har en Tesla utan blinkersspak. Min spontana reaktion är att det skulle vara kass utan. Men jag har aldrig provat, och jag ser ingen anledning att misstro de som kör en Palladium och tycker att det funkar efter att man vant sig.
Men däremot ur rondeller så blir det svårare/sämre det är ju tyvärr så. Misstänker utan att ha kollat upp det att reglerna för rondeller är annorlunda i USA eller att de har färre rondeller. Ganska säkert att de har klar färre smårondeller av den typen som är vanliga i Sverige. Att just rondeller inte är samma märks också på att automatiken för blinkers i tesla (den som stänger av automatiskt när man svängt klart) inte kan hantera rondeller…
Använder du blinkersspak som använde rattväxel på en gammal Pontiac eller Dodge? Int släpper du väl handen från ratten?
”Tre-blink” funktionen på en med rattknappar? Behöver man dubbel-smeka eller hur funkar det?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
För mig är det betydligt större med ny mobil. Mobilen har jag gärna 3-4 år och det är massa meck med att få igång den nya mobilen, logga in på alla appar och konton. Ny bil har jag ca 2 ggr per år och är sällan jobbigt

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tror det kanske står så i manualen för att nya S/X inte hade vridbar skärm från början på de första nya S/X som levererades i USA utan den motoriserade vridbara skärmen kom först på bilar tillverkade från och med slutet på april 2022
Model S 2023 MSM/svart
Ahh, låter rimligt!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Teslaägare
Såg videon från Carwow. Det var typ 74 db i baksätet vid 70 km/h, ned från 76 i gamla M3. Är inte det jättehögt? Ligger inte tysta bilar på typ 63 db och då i 110 km/h?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Man kan inte jämföra så. En bil har inte en viss ljudnivå i en viss fart. Vilken ljudnivå du mäter upp beror dels på var i bilen du mäter, dels på yttre faktorer. Därtill kommer naturligtivs att mätinstrumenten kan vara olika väl kalibrerade och man kan använda olika viktning av olika frekvenser.lloydfabege skrev: ↑03 sep 2023 09:02Såg videon från Carwow. Det var typ 74 db i baksätet vid 70 km/h, ned från 76 i gamla M3. Är inte det jättehögt? Ligger inte tysta bilar på typ 63 db och då i 110 km/h?
Tumregeln är att bara jämföra mätningar som är gjorda med samma instrument, på samma asfalt, i samma väderförhållanden och där man bemödat sig att placera mikrofonen på likvärdig plats i bilen (helst nära en plats där man har öronen i normala fall). Annars kan skillnaderna bli väldigt stora. Den mätningen carwow gjorde kan bara användas för att jämföra gamla Model 3 med nya Model 3, i baksätet.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
-
- Teslaägare
Jo, jag vet men tror du att en EQE någonsin skulle komma upp 74 db i 70 km/h?Niklas Z skrev: ↑03 sep 2023 09:09Man kan inte jämföra så. En bil har inte en viss ljudnivå i en viss fart. Vilken ljudnivå du mäter upp beror dels på var i bilen du mäter, dels på yttre faktorer. Därtill kommer naturligtivs att mätinstrumenten kan vara olika väl kalibrerade och man kan använda olika viktning av olika frekvenser.lloydfabege skrev: ↑03 sep 2023 09:02Såg videon från Carwow. Det var typ 74 db i baksätet vid 70 km/h, ned från 76 i gamla M3. Är inte det jättehögt? Ligger inte tysta bilar på typ 63 db och då i 110 km/h?
Tumregeln är att bara jämföra mätningar som är gjorda med samma instrument, på samma asfalt, i samma väderförhållanden och där man bemödat sig att placera mikrofonen på likvärdig plats i bilen (helst nära en plats där man har öronen i normala fall). Annars kan skillnaderna bli väldigt stora. Den mätningen carwow gjorde kan bara användas för att jämföra gamla Model 3 med nya Model 3, i baksätet.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Ja, det är tänkbart att komma i närheten av den den nivån, om mätningen görs på "rätt" sätt.lloydfabege skrev: ↑03 sep 2023 09:22Jo, jag vet men tror du att en EQE någonsin skulle komma upp 74 db i 70 km/h?Niklas Z skrev: ↑03 sep 2023 09:09Man kan inte jämföra så. En bil har inte en viss ljudnivå i en viss fart. Vilken ljudnivå du mäter upp beror dels på var i bilen du mäter, dels på yttre faktorer. Därtill kommer naturligtivs att mätinstrumenten kan vara olika väl kalibrerade och man kan använda olika viktning av olika frekvenser.lloydfabege skrev: ↑03 sep 2023 09:02Såg videon från Carwow. Det var typ 74 db i baksätet vid 70 km/h, ned från 76 i gamla M3. Är inte det jättehögt? Ligger inte tysta bilar på typ 63 db och då i 110 km/h?
Jag kan nämna att jag mätte min Model 3 för några veckor sedan med app i min mobil i 110 km/h och fick 69 dB. Då mätte jag på en väg som strax därefter fick ny beläggning, så det var inte fråga om att jag körde på tyst nylagd asfalt. Det är ju betydligt lägre än vad carwow fick, trots att jag körde i klart högre fart.
Som jämförelse kan jag nämna att en halvtimme senare gjorde jag samma mätning med en BMW i4 och fick 68 dB.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.