Sida 29 av 58
Re: Model Y Juniper
Postat: 13 jan 2025 19:05
av emlan
Tomas L skrev: ↑13 jan 2025 13:37
Jag körde en V90 mellan 2017 och 2021 och använde Pilot Assist på varje långstyrning på semestern för att den var stabil och fungerade utan "konstigheter" vilket gav en mer avslappnad körning. Jag har kört Tesla Model 3 i snart 4 år med Enhanced Autopilot och använder den aldrig då jag 1) inte hinner ens till grannstaden utan en eller två spökbromsar 2) autopiloten envisas med att bilen ska ligga nära mittlinjen vilket ger väldigt lite marginal att hinna ta över vid risk för en frontalkrock och 3) frun vägrar att åka i en bil som då och då tvärnitar så att grejer flyger omkring i bilen.
Jag körde en XC90 T8-25 ner från Umeå till sthlm nu under jul. Fick stänga av autostyrning långa sträckor - En gång försökte den frontalkrocka i landsvägsfart. En snöflinga på vägen typ så blev den helt otillförlitlig. Jag trodde i min enfald att volvo skulle vara bättre än tesla på snöförhållanden.
Ljusautomatik fungerade en liten stund men större delen av tiden inte.
Teslas har tydliga förbättringspotential men den var milsvitt bättre än Volvon.
Re: Model Y Juniper
Postat: 13 jan 2025 19:15
av Fredrik j
emlan skrev: ↑13 jan 2025 19:05
Tomas L skrev: ↑13 jan 2025 13:37
Jag körde en V90 mellan 2017 och 2021 och använde Pilot Assist på varje långstyrning på semestern för att den var stabil och fungerade utan "konstigheter" vilket gav en mer avslappnad körning. Jag har kört Tesla Model 3 i snart 4 år med Enhanced Autopilot och använder den aldrig då jag 1) inte hinner ens till grannstaden utan en eller två spökbromsar 2) autopiloten envisas med att bilen ska ligga nära mittlinjen vilket ger väldigt lite marginal att hinna ta över vid risk för en frontalkrock och 3) frun vägrar att åka i en bil som då och då tvärnitar så att grejer flyger omkring i bilen.
Jag körde en XC90 T8-25 ner från Umeå till sthlm nu under jul. Fick stänga av autostyrning långa sträckor - En gång försökte den frontalkrocka i landsvägsfart. En snöflinga på vägen typ så blev den helt otillförlitlig. Jag trodde i min enfald att volvo skulle vara bättre än tesla på snöförhållanden.
Ljusautomatik fungerade en liten stund men större delen av tiden inte.
Teslas har tydliga förbättringspotential men den var milsvitt bättre än Volvon.
Hade den inte dynamiskt ljus?
Re: Model Y Juniper
Postat: 13 jan 2025 20:17
av emlan
Fredrik j skrev: ↑13 jan 2025 19:15
Hade den inte dynamiskt ljus?
När den kände för det hade den det.
Re: Model Y Juniper
Postat: 13 jan 2025 23:10
av jpetters
emlan skrev:Tomas L skrev: ↑13 jan 2025 13:37
Jag körde en V90 mellan 2017 och 2021 och använde Pilot Assist på varje långstyrning på semestern för att den var stabil och fungerade utan "konstigheter" vilket gav en mer avslappnad körning. Jag har kört Tesla Model 3 i snart 4 år med Enhanced Autopilot och använder den aldrig då jag 1) inte hinner ens till grannstaden utan en eller två spökbromsar 2) autopiloten envisas med att bilen ska ligga nära mittlinjen vilket ger väldigt lite marginal att hinna ta över vid risk för en frontalkrock och 3) frun vägrar att åka i en bil som då och då tvärnitar så att grejer flyger omkring i bilen.
Jag körde en XC90 T8-25 ner från Umeå till sthlm nu under jul. Fick stänga av autostyrning långa sträckor - En gång försökte den frontalkrocka i landsvägsfart. En snöflinga på vägen typ så blev den helt otillförlitlig. Jag trodde i min enfald att volvo skulle vara bättre än tesla på snöförhållanden.
Ljusautomatik fungerade en liten stund men större delen av tiden inte.
Teslas har tydliga förbättringspotential men den var milsvitt bättre än Volvon.
Hade en Volvo EX30 som hyrbil för någon månad sen och det var samma. Jag trodde pilot assist skulle vara fantastiskt när man läser här. Men det var riktigt kass. Varnade även för bilar i döda vinkeln, fast det var skog bredvid vägen, etc. Så inte var det så mycket "grönare andra sidan"
Re: Model Y Juniper
Postat: 14 jan 2025 00:20
av Ilduce77
jpetters skrev: ↑13 jan 2025 23:10
emlan skrev:Tomas L skrev: ↑13 jan 2025 13:37
Jag körde en V90 mellan 2017 och 2021 och använde Pilot Assist på varje långstyrning på semestern för att den var stabil och fungerade utan "konstigheter" vilket gav en mer avslappnad körning. Jag har kört Tesla Model 3 i snart 4 år med Enhanced Autopilot och använder den aldrig då jag 1) inte hinner ens till grannstaden utan en eller två spökbromsar 2) autopiloten envisas med att bilen ska ligga nära mittlinjen vilket ger väldigt lite marginal att hinna ta över vid risk för en frontalkrock och 3) frun vägrar att åka i en bil som då och då tvärnitar så att grejer flyger omkring i bilen.
Jag körde en XC90 T8-25 ner från Umeå till sthlm nu under jul. Fick stänga av autostyrning långa sträckor - En gång försökte den frontalkrocka i landsvägsfart. En snöflinga på vägen typ så blev den helt otillförlitlig. Jag trodde i min enfald att volvo skulle vara bättre än tesla på snöförhållanden.
Ljusautomatik fungerade en liten stund men större delen av tiden inte.
Teslas har tydliga förbättringspotential men den var milsvitt bättre än Volvon.
Hade en Volvo EX30 som hyrbil för någon månad sen och det var samma. Jag trodde pilot assist skulle vara fantastiskt när man läser här. Men det var riktigt kass. Varnade även för bilar i döda vinkeln, fast det var skog bredvid vägen, etc. Så inte var det så mycket "grönare andra sidan"
Tyvärr är det även skillnad på Volvo och Volvo.
EX30 är Geelys plattform och den har en hel del tillkortakommanden. Samma på zeekr x som bygger på samma plattform..
Jag hade en xc90 innan och upplever att torkarautomatiken var bättre på Volvon.
Det adaptiva helljuset var bra på Volvon, men inte lika bra som på tesla. Volvons funkar bara upp till 120 km/h. Därefter är det bara av och på. Den klarar inte heller hålla koll på lika många punkter som tesla.
Pilot assist funkar bra, men tesla håller en jämnare bana. Volvon kunde vingla lite ibland.
Något som jag saknar på tesla, som Volvon har, är om jag körde Volvon på farthållare och kom ifatt en bil som jag tänker köra om, så bromsade bilen inte in lika tidigt för framförvarande bil om jag blinkar vänster. Man får typ 30-50 meter till innan Volvon bromsade in, om man blinkar vänster.
Jag upplever att man ofta är lite för sen för att slippa den där retliga inbromsning när man ska köra om med tesla på motorväg. Visst, man kan gå ut tidigare, men man vill ju inte gå ut allt för tidigt om det även kommer andra bilar i vänster fil, samt att den bromsar in olika lång tid innan, beroende på vilken hastighet framförvarande bil kör i.
De borde kunna lösa dessa 30 meter med lite mjukvara..

Re: Model Y Juniper
Postat: 14 jan 2025 00:30
av Nect
jpetters skrev: ↑13 jan 2025 23:10
emlan skrev:Tomas L skrev: ↑13 jan 2025 13:37
Jag körde en V90 mellan 2017 och 2021 och använde Pilot Assist på varje långstyrning på semestern för att den var stabil och fungerade utan "konstigheter" vilket gav en mer avslappnad körning. Jag har kört Tesla Model 3 i snart 4 år med Enhanced Autopilot och använder den aldrig då jag 1) inte hinner ens till grannstaden utan en eller två spökbromsar 2) autopiloten envisas med att bilen ska ligga nära mittlinjen vilket ger väldigt lite marginal att hinna ta över vid risk för en frontalkrock och 3) frun vägrar att åka i en bil som då och då tvärnitar så att grejer flyger omkring i bilen.
Jag körde en XC90 T8-25 ner från Umeå till sthlm nu under jul. Fick stänga av autostyrning långa sträckor - En gång försökte den frontalkrocka i landsvägsfart. En snöflinga på vägen typ så blev den helt otillförlitlig. Jag trodde i min enfald att volvo skulle vara bättre än tesla på snöförhållanden.
Ljusautomatik fungerade en liten stund men större delen av tiden inte.
Teslas har tydliga förbättringspotential men den var milsvitt bättre än Volvon.
Hade en Volvo EX30 som hyrbil för någon månad sen och det var samma. Jag trodde pilot assist skulle vara fantastiskt när man läser här. Men det var riktigt kass. Varnade även för bilar i döda vinkeln, fast det var skog bredvid vägen, etc. Så inte var det så mycket "grönare andra sidan"
Pilot Assist på min Polestar 2 är oanvändbar med.
Däremot var Pilot Assist på min gamla Volvo XC60 faktiskt riktigt bra och trygg.
Re: Model Y Juniper
Postat: 14 jan 2025 06:54
av toppo
Nect skrev: ↑14 jan 2025 00:30
jpetters skrev: ↑13 jan 2025 23:10
emlan skrev:Tomas L skrev: ↑13 jan 2025 13:37
Jag körde en V90 mellan 2017 och 2021 och använde Pilot Assist på varje långstyrning på semestern för att den var stabil och fungerade utan "konstigheter" vilket gav en mer avslappnad körning. Jag har kört Tesla Model 3 i snart 4 år med Enhanced Autopilot och använder den aldrig då jag 1) inte hinner ens till grannstaden utan en eller två spökbromsar 2) autopiloten envisas med att bilen ska ligga nära mittlinjen vilket ger väldigt lite marginal att hinna ta över vid risk för en frontalkrock och 3) frun vägrar att åka i en bil som då och då tvärnitar så att grejer flyger omkring i bilen.
Jag körde en XC90 T8-25 ner från Umeå till sthlm nu under jul. Fick stänga av autostyrning långa sträckor - En gång försökte den frontalkrocka i landsvägsfart. En snöflinga på vägen typ så blev den helt otillförlitlig. Jag trodde i min enfald att volvo skulle vara bättre än tesla på snöförhållanden.
Ljusautomatik fungerade en liten stund men större delen av tiden inte.
Teslas har tydliga förbättringspotential men den var milsvitt bättre än Volvon.
Hade en Volvo EX30 som hyrbil för någon månad sen och det var samma. Jag trodde pilot assist skulle vara fantastiskt när man läser här. Men det var riktigt kass. Varnade även för bilar i döda vinkeln, fast det var skog bredvid vägen, etc. Så inte var det så mycket "grönare andra sidan"
Pilot Assist på min Polestar 2 är oanvändbar med.
Däremot var Pilot Assist på min gamla Volvo XC60 faktiskt riktigt bra och trygg.
Oanvändbar stämmer inte. Jag har kört många mil på Pilot Assist och styrassistenten har sina tillkortakommanden där man behöver ha koll på främst 2+1 väg, på motorväg har dock alla mina tre bilar med Pilot Assist fungerat bra. Det ska dock sägas att PA är ganska kräsen vad gäller linjer, så är det lite snö eller en del linjer borta så fungerar den inte. Adaptiva farthållaren är dock mycket bra och verkar vara bättre än Teslas.
Re: Model Y Juniper
Postat: 14 jan 2025 07:03
av frippe
Finns det någo pilotassist eller AP eller vad allt heter som kan hantera 2+1 väg och speciellt övergångarna från 2 till ett och motsatt? Antingen har de målat linjerna helt hopplöst eller så har programmeraren inte fattat vad en 2+1 väg är för något för där är det oftast hopplöst att låta AP/Pilotassist sköta styrningen vilket resulterar i lagom ryckig körning.
Re: Model Y Juniper
Postat: 14 jan 2025 07:15
av flamman
Kan ni inte diskutera andra bilars ”autopilot” och annat icke-Juniper i en egen tråd?
För on topics kommer här två bilder som ska vara från bilar från produktionslinan. Bakdelen såg inte riktigt ut som jag trott från bilderna.
Re: Model Y Juniper
Postat: 14 jan 2025 07:25
av Electron
flamman skrev: ↑14 jan 2025 07:15
Kan ni inte diskutera andra bilars ”autopilot” och annat icke-Juniper i en egen tråd?
För on topics kommer här två bilder som ska vara från bilar från produktionslinan. Bakdelen såg inte riktigt ut som jag trott från bilderna.
IMG_7515.jpegIMG_7514.jpeg
Helt rätt nu är vi ”on topic” igen.
Gillar nya designen.
Re: Model Y Juniper
Postat: 14 jan 2025 07:39
av toppo
Framför allt tycker jag fronten ser väldigt låg ut när man får upp vinkeln från normal huvudhöjd. De där bilderna ger mig inget köpsug.
Re: Model Y Juniper
Postat: 14 jan 2025 07:40
av Nect
toppo skrev: ↑14 jan 2025 06:54
Nect skrev: ↑14 jan 2025 00:30
jpetters skrev: ↑13 jan 2025 23:10
emlan skrev:Tomas L skrev: ↑13 jan 2025 13:37
Jag körde en V90 mellan 2017 och 2021 och använde Pilot Assist på varje långstyrning på semestern för att den var stabil och fungerade utan "konstigheter" vilket gav en mer avslappnad körning. Jag har kört Tesla Model 3 i snart 4 år med Enhanced Autopilot och använder den aldrig då jag 1) inte hinner ens till grannstaden utan en eller två spökbromsar 2) autopiloten envisas med att bilen ska ligga nära mittlinjen vilket ger väldigt lite marginal att hinna ta över vid risk för en frontalkrock och 3) frun vägrar att åka i en bil som då och då tvärnitar så att grejer flyger omkring i bilen.
Jag körde en XC90 T8-25 ner från Umeå till sthlm nu under jul. Fick stänga av autostyrning långa sträckor - En gång försökte den frontalkrocka i landsvägsfart. En snöflinga på vägen typ så blev den helt otillförlitlig. Jag trodde i min enfald att volvo skulle vara bättre än tesla på snöförhållanden.
Ljusautomatik fungerade en liten stund men större delen av tiden inte.
Teslas har tydliga förbättringspotential men den var milsvitt bättre än Volvon.
Hade en Volvo EX30 som hyrbil för någon månad sen och det var samma. Jag trodde pilot assist skulle vara fantastiskt när man läser här. Men det var riktigt kass. Varnade även för bilar i döda vinkeln, fast det var skog bredvid vägen, etc. Så inte var det så mycket "grönare andra sidan"
Pilot Assist på min Polestar 2 är oanvändbar med.
Däremot var Pilot Assist på min gamla Volvo XC60 faktiskt riktigt bra och trygg.
Oanvändbar stämmer inte. Jag har kört många mil på Pilot Assist och styrassistenten har sina tillkortakommanden där man behöver ha koll på främst 2+1 väg, på motorväg har dock alla mina tre bilar med Pilot Assist fungerat bra. Det ska dock sägas att PA är ganska kräsen vad gäller linjer, så är det lite snö eller en del linjer borta så fungerar den inte. Adaptiva farthållaren är dock mycket bra och verkar vara bättre än Teslas.
Den är osäker oberoende på väg och har en tendens att alltid svänga för mycket eller för lite i kurvor. Så man får alltid kompensera vilket gör att det bara blir ett irritationsmoment.
Kan säkert vara olika på olika årsmodeller. Men den agerar definitivt inte som Volvos Pilot Assist som var klockren.
Re: Model Y Juniper
Postat: 14 jan 2025 09:00
av Ilduce77
Här finns en tråd där vi kan diskutera farthållare..
viewtopic.php?t=36980#p833814
Re: Model Y Juniper
Postat: 14 jan 2025 09:41
av T4s
toppo skrev: ↑14 jan 2025 07:39
Framför allt tycker jag fronten ser väldigt låg ut när man får upp vinkeln från normal huvudhöjd. De där bilderna ger mig inget köpsug.
Inte tänkt på det innan men det stämmer.
Baken ser alldeles för mesig ut, säkert nice med listen i mörker men för "bullig" i dagsljus. Får se hur Performance modellen ser ut.
Re: Model Y Juniper
Postat: 14 jan 2025 09:44
av carlf
flamman skrev: ↑14 jan 2025 07:15
Kan ni inte diskutera andra bilars ”autopilot” och annat icke-Juniper i en egen tråd?
För on topics kommer här två bilder som ska vara från bilar från produktionslinan. Bakdelen såg inte riktigt ut som jag trott från bilderna.
IMG_7515.jpegIMG_7514.jpeg
Intressant. Just när man trodde att det inte gick att göra Dove-tvålen ännu anskrämligare.
Och ännu mer intressant att man lyckats så bra med Model 3 Highland.
Re: Model Y Juniper
Postat: 14 jan 2025 09:45
av tesla newbie
flamman skrev: ↑14 jan 2025 07:15
Kan ni inte diskutera andra bilars ”autopilot” och annat icke-Juniper i en egen tråd?
För on topics kommer här två bilder som ska vara från bilar från produktionslinan. Bakdelen såg inte riktigt ut som jag trott från bilderna.
IMG_7515.jpegIMG_7514.jpeg
Var sitter egentligen öppningsknappen till bakluckan?
Re: Model Y Juniper
Postat: 14 jan 2025 09:48
av T4s
tesla newbie skrev: ↑14 jan 2025 09:45
flamman skrev: ↑14 jan 2025 07:15
Kan ni inte diskutera andra bilars ”autopilot” och annat icke-Juniper i en egen tråd?
För on topics kommer här två bilder som ska vara från bilar från produktionslinan. Bakdelen såg inte riktigt ut som jag trott från bilderna.
IMG_7515.jpegIMG_7514.jpeg
Var sitter egentligen öppningsknappen till bakluckan?
Säkert bredvid kameran ovanför TESLA.
Re: Model Y Juniper
Postat: 14 jan 2025 09:51
av flamman
flamman skrev: ↑14 jan 2025 07:15
Kan ni inte diskutera andra bilars ”autopilot” och annat icke-Juniper i en egen tråd?
För on topics kommer här två bilder som ska vara från bilar från produktionslinan. Bakdelen såg inte riktigt ut som jag trott från bilderna.
IMG_7515.jpegIMG_7514.jpeg
Undrar lite var nummerplåten ska sitta, den behöver ju el för belysning (åtminstone i vår del av världen). Kanske bakdelen kommer se aningen annorlunda ut från Berlin och USA….?
Re: Model Y Juniper
Postat: 14 jan 2025 10:02
av tesla newbie
flamman skrev: ↑14 jan 2025 09:51
flamman skrev: ↑14 jan 2025 07:15
Kan ni inte diskutera andra bilars ”autopilot” och annat icke-Juniper i en egen tråd?
För on topics kommer här två bilder som ska vara från bilar från produktionslinan. Bakdelen såg inte riktigt ut som jag trott från bilderna.
IMG_7515.jpegIMG_7514.jpeg
Undrar lite var nummerplåten ska sitta, den behöver ju el för belysning (åtminstone i vår del av världen). Kanske bakdelen kommer se aningen annorlunda ut från Berlin och USA….?
Syns väl ganska tydligt här:
Re: Model Y Juniper
Postat: 14 jan 2025 10:04
av flamman
tesla newbie skrev: ↑14 jan 2025 10:02
flamman skrev: ↑14 jan 2025 09:51
flamman skrev: ↑14 jan 2025 07:15
Kan ni inte diskutera andra bilars ”autopilot” och annat icke-Juniper i en egen tråd?
För on topics kommer här två bilder som ska vara från bilar från produktionslinan. Bakdelen såg inte riktigt ut som jag trott från bilderna.
IMG_7515.jpegIMG_7514.jpeg
Undrar lite var nummerplåten ska sitta, den behöver ju el för belysning (åtminstone i vår del av världen). Kanske bakdelen kommer se aningen annorlunda ut från Berlin och USA….?
Syns väl ganska tydligt här:
juniper.JPG
Ah, tack! Då ser det ut att bli som jag spekulerade tidigare tråden att lucka för dragkrok kombineras på något sätt med hållare för nummerplåt. Allt i förenklingens tecken… sen kan man fundera på om det är smart eller smidigt och också blir det ganska stor slät plåtyta baktill designmässigt. Och framförallt vad som händer med nummerplåten dragkroken när man monterar dragkrok. Kanske trots allt blir annan design för oss i Europa.
Re: Model Y Juniper
Postat: 14 jan 2025 10:14
av emlan
flamman skrev: ↑14 jan 2025 10:04
Ah, tack! Då ser det ut att bli som jag spekulerade tidigare tråden att lucka för dragkrok kombineras på något sätt med hållare för nummerplåt. Allt i förenklingens tecken… sen kan man fundera på om det är smart eller smidigt och också blir det ganska stor slät plåtyta baktill designmässigt. Och framförallt vad som händer med nummerplåten dragkroken när man monterar dragkrok. Kanske trots allt blir annan design för oss i Europa.
Kan vi hoppas på elektriskt infällbar dragkrok som bilar i det här milleniet ska ha?
Re: Model Y Juniper
Postat: 14 jan 2025 10:16
av tordy
Här ser man antydan till att det finns en lucka där under regplåten
Re: Model Y Juniper
Postat: 14 jan 2025 10:29
av Jaegaern
mussla skrev: ↑13 jan 2025 14:37
Jerker skrev: ↑13 jan 2025 07:54
AAKEE skrev: ↑12 jan 2025 12:23Teslas omskrutna OTA får ju till följd att de finniga tonårsprogrammerarna skickar ut vilken skit som helst istället för att se till att det kommer ut fungerande programvara. Ljusshower och pruttljud må vara kul för dom fjunisarna men jag prioriterar hellre att helljuset går slå på varje gång jag behöver det (levt en dryg vecka med icke fungerande helljus, fungerar sen igår igen efter en uppdatering).

Skrattade gott åt detta! Baksidan av att ha en ung generation programmerare. VW fick uppleva baksidan av att ha en äldre generation när de skulle ut med ID3. Frågan är om inte Volvo har samma problem.
På ett så stort projekt som mjukvaran för Teslas infotainment så är det nog inte utvecklarna som bestämmer vilka funktioner som kommer med. Med tanke på Elons humor så är det nog mer troligt att initiativ om pruttar och ljusshower kommer från honom.
Vad det gäller VW så är nog problemet processer snarare än ålder. Jag jobbar själv som utvecklare (annan bransch) och har drabbats av de processer som Jaegaern beskriver för cariad. Det blir trögjobbat och inget helhetsansvar.
Jaegaern skrev: ↑02 nov 2023 13:31
Jag sitter faktiskt som utvecklare med MEB-plattformen, den som ID-bilar, enyaq etc körs på. Vi utvecklar dock inte mjukvaran i bilen, utan systemen som bilen pratar med.
Jag tror den största orsaken till problem är på grund av antalet inblandade parter och att man helt enkelt har för mycket folk. Det är många som ska vara inblandade i features som annars inte hade blivit så komplexa. Och saker som "over-engineeras" oftare än de inte gör det, just för man har en uppgift och vill göra den jävligt bra, istället för helheltsansvar. Det är dessutom fler integrationer (företag) som levererar tjänster där man vid vissa fel är oense om vems fel det faktiskt är.
Ja jag har nästan upplevt motsatsen hos Cariad. Många är väldigt mycket yngre än man tänker sig när man först pratar med dem. Ledande befattningar (ofta med doktorstitel) som reser till Sverige för större planeringsmöten är inte äldre än en själv (född tidigt 90-tal), eller där kring. Det måste jag säga är positivt överraskande där kompetens trumfar ålder.
Re: Model Y Juniper
Postat: 14 jan 2025 10:29
av tesla newbie
Den här skarven är också ny. Känns som att spolierdelen av bakluckan nu är en separat del. Misstänker att hela denna del då byts ut på performance modellen, istället för en påklistrad spoiler som nu. Skarven kunde dock varit lite snyggare....
Re: Model Y Juniper
Postat: 14 jan 2025 10:36
av Transportsoren
tesla newbie skrev: ↑14 jan 2025 10:29
Den här skarven är också ny. Känns som att spolierdelen av bakluckan nu är en separat del. Misstänker att hela denna del då byts ut på performance modellen, istället för en påklistrad spoiler som nu. Skarven kunde dock varit lite snyggare....
juniper trunk.JPG
Ser ut som de gjort ett veck för att vatten ska rinna rinna av och inte ska bli stående vid nederkanten på bakrutan och riskera frysa där, bara hoppas de gjort den skaver rätt så det inte blir rost där