Sida 29 av 53
Re: När är det kö?
Postat: 07 mar 2023 13:05
av Syncronauten
jonasl skrev: ↑06 mar 2023 21:38
Dom jag pratat med som åkte på sportlovet hade inga större problem, sen kan man ju vara bara en liten aning smart och kanske göra sitt stopp tidigare eller senare än alla andra så duckar man det värsta.
Bara att tänka utanför sina vanliga Tesla SuC eller Ionity-cirklar verkar göra livet markant lättare, kanske planera sitt stopp på en plats där de finns många operatörer t.ex.
Körde från Stockholm till Idre v9. Startade med 100% och blev förvånad när bilen ville ladda 20 min redan i Enköping där jag hade ca 80%. Fyllde till nära 100%, fanns alltid platser lediga. Hittade en 22kw stolpe i Mora under lunchen och kom fram med drygt 20%. Inga köer i Enköping varken på väg upp eller ned.
Tesla vet ju vart bilarna är på väg och laddstatus så dom kan dirigera till stationer utan kö.
Re: När är det kö?
Postat: 07 mar 2023 13:24
av Off Grid Byggaren
Det finns oftast inga naturliga platser att köa på och det går även att komma åt laddarna från olika håll.
Brukar bli lite av djungelns lag.
Vi får i samspel med de andra försöka komma överens om vems tur det är.
Kom ihåg när jag köade på Ionity, gick ett varv och kollade.
Det skulle dröja cirka 15 minuter tills ledig plats, gick in på WC och när jag kom ut var det en kvinna som hävdade att jag förlorade min plats i kön när jag lämnade bilen.
Svarade bara att jag kollat med alla som laddade innan jag försvann några minuter.
När jag kör med släp är det lite bökigare att köa.
Re: När är det kö?
Postat: 07 mar 2023 14:52
av Nikk
Curik skrev: ↑07 mar 2023 12:42
Det är klart det skulle gå att lösa med en köapp av något slag. Det skulle dock säkerligen innebära något lägre throughput (folk lär "ställa sig i kö" innan dom dyker upp o.s.v.) på stationerna. Men det hade ju varit fantastiskt och lätt värt lite ineffektivitet.
Jag tänker mig att det skulle kunna vara geo fence, dvs att man behöver vara inom en viss mycket begränsad radie från laddstationen och inte ställa sig i kö när man är flera mil ifrån...
Re: När är det kö?
Postat: 07 mar 2023 15:07
av Curik
Nikk skrev: ↑07 mar 2023 14:52
Curik skrev: ↑07 mar 2023 12:42
Det är klart det skulle gå att lösa med en köapp av något slag. Det skulle dock säkerligen innebära något lägre throughput (folk lär "ställa sig i kö" innan dom dyker upp o.s.v.) på stationerna. Men det hade ju varit fantastiskt och lätt värt lite ineffektivitet.
Jag tänker mig att det skulle kunna vara geo fence, dvs att man behöver vara inom en viss mycket begränsad radie från laddstationen och inte ställa sig i kö när man är flera mil ifrån...
Det hade varit schysst. Jag tänker bara att det blir lite knepigare med andra märken då, där man måste lita på telefonens GPS och inte på bilens. Men det kanske är ett icke-problem.
Re: När är det kö?
Postat: 07 mar 2023 15:25
av Off Grid Byggaren
E.on gjorde ett trevande försök för några år sedan:
viewtopic.php?f=37&t=24671&hilit=T%C3%B6nnebro
Re: När är det kö?
Postat: 07 mar 2023 19:45
av Dafro
Curik skrev: ↑07 mar 2023 15:07
Nikk skrev: ↑07 mar 2023 14:52
Curik skrev: ↑07 mar 2023 12:42
Det är klart det skulle gå att lösa med en köapp av något slag. Det skulle dock säkerligen innebära något lägre throughput (folk lär "ställa sig i kö" innan dom dyker upp o.s.v.) på stationerna. Men det hade ju varit fantastiskt och lätt värt lite ineffektivitet.
Jag tänker mig att det skulle kunna vara geo fence, dvs att man behöver vara inom en viss mycket begränsad radie från laddstationen och inte ställa sig i kö när man är flera mil ifrån...
Det hade varit schysst. Jag tänker bara att det blir lite knepigare med andra märken då, där man måste lita på telefonens GPS och inte på bilens. Men det kanske är ett icke-problem.
Tanken är god men tror det är onödigt komplicerat. Tror på minut och eller effekttaxa (låg effekt jämfört med kapacitet på laddaren) för att öka genomströmningen, vid hög beläggning. Jag vill verkligen inte köa, och har klarat mig hittills och hoppas det fortsätter så men denna sommaren kanske blir tuff, får inte min Q8 55 förrän september och med den klarar alla vanliga resor förutom fjällen men då åker jag nog dagen även i fortsättningen.
Re: När är det kö?
Postat: 07 mar 2023 23:18
av Curik
Dafro skrev: ↑07 mar 2023 19:45
Curik skrev: ↑07 mar 2023 15:07
Nikk skrev: ↑07 mar 2023 14:52
Curik skrev: ↑07 mar 2023 12:42
Det är klart det skulle gå att lösa med en köapp av något slag. Det skulle dock säkerligen innebära något lägre throughput (folk lär "ställa sig i kö" innan dom dyker upp o.s.v.) på stationerna. Men det hade ju varit fantastiskt och lätt värt lite ineffektivitet.
Jag tänker mig att det skulle kunna vara geo fence, dvs att man behöver vara inom en viss mycket begränsad radie från laddstationen och inte ställa sig i kö när man är flera mil ifrån...
Det hade varit schysst. Jag tänker bara att det blir lite knepigare med andra märken då, där man måste lita på telefonens GPS och inte på bilens. Men det kanske är ett icke-problem.
Tanken är god men tror det är onödigt komplicerat. Tror på minut och eller effekttaxa (låg effekt jämfört med kapacitet på laddaren) för att öka genomströmningen, vid hög beläggning. Jag vill verkligen inte köa, och har klarat mig hittills och hoppas det fortsätter så men denna sommaren kanske blir tuff, får inte min Q8 55 förrän september och med den klarar alla vanliga resor förutom fjällen men då åker jag nog dagen även i fortsättningen.
Komplicerat med en köapp men inte med minut och/eller effekttaxa? Okej!
Re: När är det kö?
Postat: 08 mar 2023 05:08
av Dafro
Curik skrev: ↑07 mar 2023 23:18
Dafro skrev: ↑07 mar 2023 19:45
Curik skrev: ↑07 mar 2023 15:07
Nikk skrev: ↑07 mar 2023 14:52
Curik skrev: ↑07 mar 2023 12:42
Det är klart det skulle gå att lösa med en köapp av något slag. Det skulle dock säkerligen innebära något lägre throughput (folk lär "ställa sig i kö" innan dom dyker upp o.s.v.) på stationerna. Men det hade ju varit fantastiskt och lätt värt lite ineffektivitet.
Jag tänker mig att det skulle kunna vara geo fence, dvs att man behöver vara inom en viss mycket begränsad radie från laddstationen och inte ställa sig i kö när man är flera mil ifrån...
Det hade varit schysst. Jag tänker bara att det blir lite knepigare med andra märken då, där man måste lita på telefonens GPS och inte på bilens. Men det kanske är ett icke-problem.
Tanken är god men tror det är onödigt komplicerat. Tror på minut och eller effekttaxa (låg effekt jämfört med kapacitet på laddaren) för att öka genomströmningen, vid hög beläggning. Jag vill verkligen inte köa, och har klarat mig hittills och hoppas det fortsätter så men denna sommaren kanske blir tuff, får inte min Q8 55 förrän september och med den klarar alla vanliga resor förutom fjällen men då åker jag nog dagen även i fortsättningen.
Komplicerat med en köapp men inte med minut och/eller effekttaxa? Okej!
Uttryckte mig kanske lite dumt men Jo som du nämner det att man ska göra det på väg dit ör ju lite lurigt efterom man inte får använd telefonen när man kör och hur ska informationen gå fram till dom som är nya Bilägare tänker du, som först kanske laddar ner appen när dom ska ladda första gången samt hur ska man göra med platser som är blockerarde av bil som står fel, det kan ju inte en app hålla koll på utan stationen kommer ”be” en bil ta den lediga platsen och sedan blir det en kö så man öndå får vänta. Med mitt förslag så är tanken att det oftast inte blir någon kö och det är ju köa man vill undvika. Informationen om minut eller effekttaxa kan ju framgå i appen direkt när man ska starta laddningen och information om prishöjningar under tiden kommer med pusch eller vad det kallas. Vad är det du tycker är mer komplicerat med minut eller effekttaxa? Och du gillade väl inte heller att köa?
Re: När är det kö?
Postat: 08 mar 2023 05:30
av Nikk
Dafro skrev: ↑08 mar 2023 05:08
Curik skrev: ↑07 mar 2023 23:18
Dafro skrev: ↑07 mar 2023 19:45
Curik skrev: ↑07 mar 2023 15:07
Nikk skrev: ↑07 mar 2023 14:52
Jag tänker mig att det skulle kunna vara geo fence, dvs att man behöver vara inom en viss mycket begränsad radie från laddstationen och inte ställa sig i kö när man är flera mil ifrån...
Det hade varit schysst. Jag tänker bara att det blir lite knepigare med andra märken då, där man måste lita på telefonens GPS och inte på bilens. Men det kanske är ett icke-problem.
Tanken är god men tror det är onödigt komplicerat. Tror på minut och eller effekttaxa (låg effekt jämfört med kapacitet på laddaren) för att öka genomströmningen, vid hög beläggning. Jag vill verkligen inte köa, och har klarat mig hittills och hoppas det fortsätter så men denna sommaren kanske blir tuff, får inte min Q8 55 förrän september och med den klarar alla vanliga resor förutom fjällen men då åker jag nog dagen även i fortsättningen.
Komplicerat med en köapp men inte med minut och/eller effekttaxa? Okej!
Uttryckte mig kanske lite dumt men Jo som du nämner det att man ska göra det på väg dit ör ju lite lurigt efterom man inte får använd telefonen när man kör och hur ska informationen gå fram till dom som är nya Bilägare tänker du, som först kanske laddar ner appen när dom ska ladda första gången samt hur ska man göra med platser som är blockerarde av bil som står fel, det kan ju inte en app hålla koll på utan stationen kommer ”be” en bil ta den lediga platsen och sedan blir det en kö så man öndå får vänta. Med mitt förslag så är tanken att det oftast inte blir någon kö och det är ju köa man vill undvika. Informationen om minut eller effekttaxa kan ju framgå i appen direkt när man ska starta laddningen och information om prishöjningar under tiden kommer med pusch eller vad det kallas. Vad är det du tycker är mer komplicerat med minut eller effekttaxa? Och du gillade väl inte heller att köa?
Det ena behöver ju inte utesluta det andra.
Jag tänker att båda behövs framöver då tillströmningen av elbilar ökar dramatiskt och att det vid vissa tillfällen vid vissa stationer kommer bli kalabalik. Sötebrödsdagarna är nog över för elbilsägare för en period åtminstone (innan laddstationer hinner byggas ut och bilarna får längre räckvidd = de flesta har +50 riktiga mil)...
Ett mer eller mindre automatiserat kösystem med geofence och där man blir tilldelad en laddplats känns i mitt tycke som en enkel teknisk lösning och skulle säkert göra att mindre irritation och bråk kommer uppstå.
- Min tanke är att man helt enkelt vid behov "ställer sig i kö" via mobilen när man är vid stationen - löser mobilhanteringen.
Nya bilägare får helt enkelt lära sig, antingen har de läst på innan eller så får de ev vänta lite extra första gången. Ser inte det som ett problem.
- Laddare och parkeringsplats ska vara tydligt utmärkta. Ska Tesla öppna upp för alla bilar så måste de åtgärda platserna alternativt fixa längre kablar.
Lägger man dessutom på minuttaxa eller progressiv taxa vid kö (nu känner ju systemet av att det dessutom är kö) så kommer det bli ännu mer effektivt...
Till det har man en taxameter i realtid som man kan övervaka när man äter sin Big Mac

Re: När är det kö?
Postat: 08 mar 2023 06:46
av Dafro
Nikk skrev: ↑08 mar 2023 05:30
Dafro skrev: ↑08 mar 2023 05:08
Curik skrev: ↑07 mar 2023 23:18
Dafro skrev: ↑07 mar 2023 19:45
Curik skrev: ↑07 mar 2023 15:07
Det hade varit schysst. Jag tänker bara att det blir lite knepigare med andra märken då, där man måste lita på telefonens GPS och inte på bilens. Men det kanske är ett icke-problem.
Tanken är god men tror det är onödigt komplicerat. Tror på minut och eller effekttaxa (låg effekt jämfört med kapacitet på laddaren) för att öka genomströmningen, vid hög beläggning. Jag vill verkligen inte köa, och har klarat mig hittills och hoppas det fortsätter så men denna sommaren kanske blir tuff, får inte min Q8 55 förrän september och med den klarar alla vanliga resor förutom fjällen men då åker jag nog dagen även i fortsättningen.
Komplicerat med en köapp men inte med minut och/eller effekttaxa? Okej!
Uttryckte mig kanske lite dumt men Jo som du nämner det att man ska göra det på väg dit ör ju lite lurigt efterom man inte får använd telefonen när man kör och hur ska informationen gå fram till dom som är nya Bilägare tänker du, som först kanske laddar ner appen när dom ska ladda första gången samt hur ska man göra med platser som är blockerarde av bil som står fel, det kan ju inte en app hålla koll på utan stationen kommer ”be” en bil ta den lediga platsen och sedan blir det en kö så man öndå får vänta. Med mitt förslag så är tanken att det oftast inte blir någon kö och det är ju köa man vill undvika. Informationen om minut eller effekttaxa kan ju framgå i appen direkt när man ska starta laddningen och information om prishöjningar under tiden kommer med pusch eller vad det kallas. Vad är det du tycker är mer komplicerat med minut eller effekttaxa? Och du gillade väl inte heller att köa?
Det ena behöver ju inte utesluta det andra.
Jag tänker att båda behövs framöver då tillströmningen av elbilar ökar dramatiskt och att det vid vissa tillfällen vid vissa stationer kommer bli kalabalik. Sötebrödsdagarna är nog över för elbilsägare för en period åtminstone (innan laddstationer hinner byggas ut och bilarna får längre räckvidd = de flesta har +50 riktiga mil)...
Ett mer eller mindre automatiserat kösystem med geofence och där man blir tilldelad en laddplats känns i mitt tycke som en enkel teknisk lösning och skulle säkert göra att mindre irritation och bråk kommer uppstå.
- Min tanke är att man helt enkelt vid behov "ställer sig i kö" via mobilen när man är vid stationen - löser mobilhanteringen.
Nya bilägare får helt enkelt lära sig, antingen har de läst på innan eller så får de ev vänta lite extra första gången. Ser inte det som ett problem.
- Laddare och parkeringsplats ska vara tydligt utmärkta. Ska Tesla öppna upp för alla bilar så måste de åtgärda platserna alternativt fixa längre kablar.
Lägger man dessutom på minuttaxa eller progressiv taxa vid kö (nu känner ju systemet av att det dessutom är kö) så kommer det bli ännu mer effektivt...
Till det har man en taxameter i realtid som man kan övervaka när man äter sin Big Mac
Håller med och tänkte precis uppdatera mitt inlägg med att jag inte är mot kösystem men vill i längsta mån förhindra att den uppstår. Främst för jag hatar kö och bara tanken på kö gör mig irriterad.

Re: När är det kö?
Postat: 08 mar 2023 07:17
av Skyltspurtaren
Minns fortfarande när jag förbokat en av deras HPC i Tönnebro, kommer fram och den är upptagen! Tar laddaren bredvid och hör när jag startar den att personen bredvid är i nåt supportsamtal. Han hade stått skitlänge och försökt starta laddaren men det gick inte. Nä för jag hade ju låst den med min förbokning. Men det syntes alltså inte tydligt på laddaren och supporten verkade inte heller riktigt se detta.
Re: När är det kö?
Postat: 08 mar 2023 09:34
av fth
Många av dom potentiella bråken/irritationsmomenten vid kö borde väl kunna lösas genom att bygga en "drive thru"-fålla till laddplatsen? Med endast en in-/utfart till laddarna så bör det ju inte kunna bli någon diskussion om vem som är först och ingen kan tränga sig.
Kompletterar man dessutom detta med en bom el dyl som öppnas via appen/bilen så slipper man ju ICE-ing också.
Bara en tanke...
/fth
Re: När är det kö?
Postat: 08 mar 2023 09:38
av Knix
Nikk skrev: ↑08 mar 2023 05:30
Det ena behöver ju inte utesluta det andra.
Jag tänker att båda behövs framöver då tillströmningen av elbilar ökar dramatiskt och att det vid vissa tillfällen vid vissa stationer kommer bli kalabalik. Sötebrödsdagarna är nog över för elbilsägare för en period åtminstone (innan laddstationer hinner byggas ut och bilarna får längre räckvidd = de flesta har +50 riktiga mil)...
Ett mer eller mindre automatiserat kösystem med geofence och där man blir tilldelad en laddplats känns i mitt tycke som en enkel teknisk lösning och skulle säkert göra att mindre irritation och bråk kommer uppstå.
- Min tanke är att man helt enkelt vid behov "ställer sig i kö" via mobilen när man är vid stationen - löser mobilhanteringen.
Nya bilägare får helt enkelt lära sig, antingen har de läst på innan eller så får de ev vänta lite extra första gången. Ser inte det som ett problem.
- Laddare och parkeringsplats ska vara tydligt utmärkta. Ska Tesla öppna upp för alla bilar så måste de åtgärda platserna alternativt fixa längre kablar.
Lägger man dessutom på minuttaxa eller progressiv taxa vid kö (nu känner ju systemet av att det dessutom är kö) så kommer det bli ännu mer effektivt...
Till det har man en taxameter i realtid som man kan övervaka när man äter sin Big Mac
Jag tycker att en minuttaxa för att täcka kostnaden för laddstationen, ett pris per kWh för att täcka elkostnaden och idle-fee för att avskräcka blockering av laddaren hade varit bäst. Det skulle uppmuntra folk att välja en laddare med lämplig effekt för sin bil då en laddare med högre effekt kostar mer och således skulle få högre minuttaxa.
Re: När är det kö?
Postat: 08 mar 2023 09:55
av kaffekoko
fth skrev: ↑08 mar 2023 09:34
Många av dom potentiella bråken/irritationsmomenten vid kö borde väl kunna lösas genom att bygga en "drive thru"-fålla till laddplatsen? Med endast en in-/utfart till laddarna så bör det ju inte kunna bli någon diskussion om vem som är först och ingen kan tränga sig.
Kompletterar man dessutom detta med en bom el dyl som öppnas via appen/bilen så slipper man ju ICE-ing också.
Bara en tanke...
/fth
ja, kommer behövas någon typ av organiserad kö. Att det är upp de som vill ladda att fixa en ad-hoc kö funkar inte. Behöver inte vara någon jätteavancerad lösning. Bara en markering i asfalten var man ska stå skulle räcka.
Re: När är det kö?
Postat: 08 mar 2023 13:45
av MrRun
Tror jag lagt in den här förut någon gång. Så här borde ju en laddplats se ut. Det finns bara en infart med plats för kö och en utfart.
Detta är från en biltvätt.
Re: När är det kö?
Postat: 08 mar 2023 14:02
av RagWal
MrRun skrev: ↑08 mar 2023 13:45
Tror jag lagt in den här förut någon gång. Så här borde ju en laddplats se ut. Det finns bara en infart med plats för kö och en utfart.
Detta är från en biltvätt.
Få nuvarande platser som medger ändringar och extra plats för bra köer.
Tror definitivt på en mjukvarulösning. Gärna med guidning till vilken plats man borde ta för att få bäst effekt/passa laddintagsplacering osv. Givetvis kompliceras det med lite options för släp, laddintagsplacering.
Re: När är det kö?
Postat: 12 mar 2023 17:30
av Erxon
Idag söndag lunch var det kö i Ljusdal vid lunchtid
Både när vi kom och när vi åkte..
Jag klarade mig från kön pga dieseldoris…
Väldigt goda pizzor på La Bianca mittemot…
Re: När är det kö?
Postat: 06 apr 2023 19:17
av nek0
Jönköping 18:45 4 bilar i kö och misstänker att 3 var på väg till laddarna
Re: När är det kö?
Postat: 06 apr 2023 19:37
av themax
Fullt i Gävle och Hudiksvall när vi passerade idag. Men Söderhamn hade 12 lediga när vi stannade.
Re: När är det kö?
Postat: 06 apr 2023 20:25
av mikebike
37 lediga i Mantorp idag.

Re: När är det kö?
Postat: 06 apr 2023 22:24
av jonasl
Körde via Södertälje upp till Vansbro idag - klarade mig utan att stanna men det var väldigt gott om plats i Strängnäs och Ludvika som vi passerade. Hade även lite koll på Mora och Borlänge och det var ingen trängsel där heller.
Re: När är det kö?
Postat: 06 apr 2023 22:41
av Dafro
mikebike skrev: ↑06 apr 2023 20:25
37 lediga i Mantorp idag.
Misstänker att en inte är känd bland gemene man än. För Jönköping såg full ut nör jag kolla, typ 2 lediga. Dom borde fixa till 40 även där som det är förberett för.
Re: När är det kö?
Postat: 06 apr 2023 22:52
av BigEasy
Dafro skrev: ↑06 apr 2023 22:41
mikebike skrev: ↑06 apr 2023 20:25
37 lediga i Mantorp idag.
Misstänker att en inte är känd bland gemene man än. För Jönköping såg full ut nör jag kolla, typ 2 lediga. Dom borde fixa till 40 även där som det är förberett för.
Mantorp har tydligen rätt dåligt matutbud? Som Söderhamn?
Re: När är det kö?
Postat: 06 apr 2023 22:59
av Dafro
BigEasy skrev: ↑06 apr 2023 22:52
Dafro skrev: ↑06 apr 2023 22:41
mikebike skrev: ↑06 apr 2023 20:25
37 lediga i Mantorp idag.
Misstänker att en inte är känd bland gemene man än. För Jönköping såg full ut nör jag kolla, typ 2 lediga. Dom borde fixa till 40 även där som det är förberett för.
Mantorp har tydligen rätt dåligt matutbud? Som Söderhamn?
Jo där finns nog inte mycket värdig mat.
Re: När är det kö?
Postat: 07 apr 2023 08:57
av mikebike
Dafro skrev: ↑06 apr 2023 22:41
mikebike skrev: ↑06 apr 2023 20:25
37 lediga i Mantorp idag.
Misstänker att en inte är känd bland gemene man än. För Jönköping såg full ut nör jag kolla, typ 2 lediga. Dom borde fixa till 40 även där som det är förberett för.
2 lediga i Linköping.
Mantorp är öppen för alla nu...