Köper Elon Twitter?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7450
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av TiborBlomhall »

Kriper skrev:
Elon nu hjälte i den ryska propagandan efter att Ukrainare spärrats från Twitter.
Bild
:lol: snacka om motsägelse :lol:

Ryska bilden säger att Elon har "avnazificerat" Twitter.

Meanwhile:
spacecoin skrev:
Elon Musk has just restored the Twitter account of Andrew Anglin, the neo-Nazi who founded the infamous website Stormfront and said women should be “raped and locked in cages.”

Good luck getting back those advertisers, Elon.
https://twitter.com/joncoopertweets/sta ... 9618512896

Jag tror Elon får hoppas på subscriptions...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av taliz »

Twitter on Thursday evening banned the accounts of several high-profile journalists from top news organizations without explanation, apparently marking a significant attempt by new owner Elon Musk to wield his unilateral authority over the platform.

The accounts belonging to CNN's Donie O'Sullivan, The New York Times' Ryan Mac, The Washington Post's Drew Harwell and other journalists who have covered Musk aggressively in recent weeks were all abruptly permanently suspended. The account of progressive independent journalist Aaron Rupar was also banned.

Neither Musk nor Twitter responded to a request for comment Thursday evening, and the platform did not explain precisely why the journalists were exiled from the platform. Twitter on Thursday evening banned the accounts of several high-profile journalists from top news organizations without explanation, apparently marking a significant attempt by new owner Elon Musk to wield his unilateral authority over the platform.

The accounts belonging to CNN's Donie O'Sullivan, The New York Times' Ryan Mac, The Washington Post's Drew Harwell and other journalists who have covered Musk aggressively in recent weeks were all abruptly permanently suspended. The account of progressive independent journalist Aaron Rupar was also banned.

Neither Musk nor Twitter responded to a request for comment Thursday evening, and the platform did not explain precisely why the journalists were exiled from the platform.


https://www.cnn.com/2022/12/15/media/tw ... index.html
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3729
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av jonasl »

Jag tror att Twitters saga är all snart. Historien har ju visat gång på gång att trogenheten till en social plattform är låg.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 931
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av wannabee »

jonasl skrev:
Jag tror att Twitters saga är all snart. Historien har ju visat gång på gång att trogenheten till en social plattform är låg.
Det tror jag knappast, de som lämnat Twitter är tydligen sådana som inte tjänat pengar på Twitter, medan de som tjänar pengar på Twitter är kvar.

Styxhexenhammers uppgifter om Twitter tror jag mer på än på msn

https://youtu.be/e7IJpZqBsOI

Det börjar vid 4:20 in i videon
Användarvisningsbild
velig
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 08 nov 2021 08:34

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av velig »

wannabee skrev:
jonasl skrev:
Jag tror att Twitters saga är all snart. Historien har ju visat gång på gång att trogenheten till en social plattform är låg.
Det tror jag knappast, de som lämnat Twitter är tydligen sådana som inte tjänat pengar på Twitter, medan de som tjänar pengar på Twitter är kvar.

Styxhexenhammers uppgifter om Twitter tror jag mer på än på msn

https://youtu.be/e7IJpZqBsOI

Det börjar vid 4:20 in i videon
Vilka uppgifter du väljer tro på är ganska så irrelevant.
MSNs nyheter får nog lite mer genomslag än någon Styxhexenhammer.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7450
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av TiborBlomhall »

taliz skrev:
Twitter on Thursday evening banned the accounts of several high-profile journalists from top news organizations without explanation, apparently marking a significant attempt by new owner Elon Musk to wield his unilateral authority over the platform.
Ja det här kommer nog få media att skriva endast snälla saker om Elon. :roll:

Bild
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 931
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av wannabee »

velig skrev:
wannabee skrev:
jonasl skrev:
Jag tror att Twitters saga är all snart. Historien har ju visat gång på gång att trogenheten till en social plattform är låg.
Det tror jag knappast, de som lämnat Twitter är tydligen sådana som inte tjänat pengar på Twitter, medan de som tjänar pengar på Twitter är kvar.

Styxhexenhammers uppgifter om Twitter tror jag mer på än på msn

https://youtu.be/e7IJpZqBsOI

Det börjar vid 4:20 in i videon
Vilka uppgifter du väljer tro på är ganska så irrelevant.
MSNs nyheter får nog lite mer genomslag än någon Styxhexenhammer.
Ja, det finns ju folk som tror att bara det är fler som tycker en sak så är den saken automatiskt rätt, men eftersom jag är en tänkande människa så förstår jag till skillnad från väldigt många andra att så inte alls behöver vara fallet.

Angående hur det kommer att gå med Twitter i framtiden, så kommer vi att få facit på hur det gick, det är bara att låta tiden gå och sedan se vem som fick mest rätt.
Senast redigerad av wannabee, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7450
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av TiborBlomhall »

Rykten behöver inte vara sanna för att göra skada.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 931
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av wannabee »

TiborBlomhall skrev:
taliz skrev:
Twitter on Thursday evening banned the accounts of several high-profile journalists from top news organizations without explanation, apparently marking a significant attempt by new owner Elon Musk to wield his unilateral authority over the platform.
Ja det här kommer nog få media att skriva endast snälla saker om Elon. :roll:

Bild
Jag läste om detta, nån av journalisterna hade visst länkar till den personen som höll reda på var Elons plan befinner sig, till dennes konto på Youtube, så de är nog inte lika ovetandes som de låtsas.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 931
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av wannabee »

velig skrev:
wannabee skrev:
jonasl skrev:
Jag tror att Twitters saga är all snart. Historien har ju visat gång på gång att trogenheten till en social plattform är låg.
Det tror jag knappast, de som lämnat Twitter är tydligen sådana som inte tjänat pengar på Twitter, medan de som tjänar pengar på Twitter är kvar.

Styxhexenhammers uppgifter om Twitter tror jag mer på än på msn

https://youtu.be/e7IJpZqBsOI

Det börjar vid 4:20 in i videon
Vilka uppgifter du väljer tro på är ganska så irrelevant.
MSNs nyheter får nog lite mer genomslag än någon Styxhexenhammer.
Ja, om man tycker att sanningen är irrelevant så håller jag med dig.

Men Styxhexenhammer har inte alltid rätt, han var tex orolig för att Trump skulle vinna förra valet med alldeles för mycket röster och där tog han ju miste en hel del.
Senast redigerad av wannabee, redigerad totalt 1 gånger.
backe
Inlägg: 1884
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av backe »

wannabee skrev:
TiborBlomhall skrev:
taliz skrev:
Twitter on Thursday evening banned the accounts of several high-profile journalists from top news organizations without explanation, apparently marking a significant attempt by new owner Elon Musk to wield his unilateral authority over the platform.
Ja det här kommer nog få media att skriva endast snälla saker om Elon. :roll:

Bild
Jag läste om detta, nån av journalisterna hade visst länkar till den personen som höll reda på var Elons plan befinner sig, till dennes konto på Youtube, så de är nog inte lika ovetandes som de låtsas.

Verkar rimligt att Twitter/Elon bannar och slutar tillåta reklam från Google/Facebook och alla andra som fortfarande har dessa (publika) uppgifter tillgängliga.
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Muhlegg »

Även om jag kommer sakna Twitter så känns det här som ett passande slut. Twitter (och de flesta andra social medier) lever på algoritmer som förstärker polarisering och göder extremism. Om Twitter nu går under på grund av att en dess användare blivit radikaliserad på siten så känns det bara rättvist.
Lurkern
Inlägg: 927
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Lurkern »

Är nog svårt att få till en generell regel kring doxxing av individer, ex. många tjänster som beskriver position för flygplan och fartyg kan då teoretiskt förbjudas. Så kommer man in på kända personer, skall det bara gälla dem, och vad definierar en känd person?

Men att ett antal kända journalister doxxar Elon Musks fysiska position och efter varning stängs av är svårt att vara upprörd över.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Mickep »

De stängdes av utan förklaring. självklart blir twitter kritserad.
Att elon ogillar elonjet är klarlagt sedan tidigare, så att banna det var väntat. handlar det om doxxning? njeee.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1122
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Airlift »

Haha! Elons ältande om yttrandefrihet och så…poff! En fet banning av journalister bara.

Vilken fjant han är.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6599
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

Nu har Twitter markerat alla utgående Mastodon-länkar som "unsafe". :lol: Kontot för @joinmastodon är blockat. Vilken jävla lättkränkt fjant.

https://www.theverge.com/2022/12/15/235 ... sk-elonjet
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Mickep skrev:
De stängdes av utan förklaring. [Min understrykning.] självklart blir twitter kritserad.
Att elon ogillar elonjet är klarlagt sedan tidigare, så att banna det var väntat. handlar det om doxxning? njeee.
Inte utan förklaring.
Twitter suspends several journalists, Musk cites 'doxxing' of his jet [...]

Musk [...] tweeted: "Same doxxing rules apply to 'journalists' as to everyone else," a reference to Twitter rules banning the sharing of personal information, called doxxing. [...

https://www.reuters.com/technology/twit ... 022-12-16/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Lurkern
Inlägg: 927
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Lurkern »

spacecoin skrev:
Nu har Twitter markerat alla utgående Mastodon-länkar som "unsafe". :lol: Kontot för @joinmastodon är blockat. Vilken jävla lättkränkt fjant.

https://www.theverge.com/2022/12/15/235 ... sk-elonjet
Alla alt-twitter-plattformar är döda nu när content providers kan agera på Twitter igen. Misstänker att substack ligger i farozonen när kända journos och författare kommer att kunna bygga plattform på twitter, men där kan nog ett samarbete uppstå.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2556
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av iAkita »

SwedishAdvocate skrev:
Mickep skrev:
De stängdes av utan förklaring. [Min understrykning.] självklart blir twitter kritserad.
Att elon ogillar elonjet är klarlagt sedan tidigare, så att banna det var väntat. handlar det om doxxning? njeee.
Inte utan förklaring.
Twitter suspends several journalists, Musk cites 'doxxing' of his jet [...]

Musk [...] tweeted: "Same doxxing rules apply to 'journalists' as to everyone else," a reference to Twitter rules banning the sharing of personal information, called doxxing. [...

https://www.reuters.com/technology/twit ... 022-12-16/
Ja, att samma regler gäller för alla är ju inte så konstigt. Problemet är bara att det inte är sant. Alla avstängda journalister hade inte sysslat på med doxxing. Se till exempel BBC intervju med Matt Binder. Eller läs den i länken nedan.

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-63996061

Elon påstod redan innan han tog över Twitter att han jobbade 120 timmar i veckan. Inte konstigt att han fattar dåliga beslut om han ska sköta Twitter utöver det. Det blir knappast så mycket tid över till eftertanke, och tyvärr har det resulterat i att han bara mer och mer lik Donald Trump.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Å andra sidan: Finns det någon moderering som är perfekt?...

Som jag förstått det är det ingen som blivit permanent avstängd i den vändan. Det som sagts är väl att de fått sju dagars avstängning...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3388
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev:
Å andra sidan: Finns det någon moderering som är perfekt?...

Som jag förstått det är det ingen som blivit permanent avstängd i den vändan. Det som sagts är väl att de fått sju dagars avstängning...
Du tänker att en kortare avstängning på en vecka följt av noggrann självcensur för att undvika permanent ban inte är så farligt för yttrandefriheten?

Du hade nog platsat i Kinas sanningsministerium... ;)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Å andra sidan: Finns det någon moderering som är perfekt?...

Som jag förstått det är det ingen som blivit permanent avstängd i den vändan. Det som sagts är väl att de fått sju dagars avstängning...
Du tänker att en kortare avstängning på en vecka följt av noggrann självcensur för att undvika permanent ban inte är så farligt för yttrandefriheten?

Du hade nog platsat i Kinas sanningsministerium... ;)
Det är Twitter vi talar om. Du får fortfarande skriva precis vad som helst på en hel del andra ställen så länge du följer svensk lagstiftning. Du kan väl göra som Lars Wilderäng och starta en blogg. Och Mastodon verkar ju schysst... Andra verkar gilla Instagram. Om Twitter gör sig själva orelevanta så är det ju ändå ingen som kommer höra dig kvittra där...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
backe
Inlägg: 1884
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av backe »

Elon skriver själv att om någon skulle publicera adresser och var exakt någon journalist befinner sig så skulle det bli utredningar kring det, men den "förföljelsen" som Elon upplever ligger väl i att någon samlar (offentlig)data var Elons privatjet befinner sig? Det är väl inget som säger att Elon ens är med på det?

Att någon förföljer hans bil har väl inget med en flighttracker att göra?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3388
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev:
Maw skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Å andra sidan: Finns det någon moderering som är perfekt?...

Som jag förstått det är det ingen som blivit permanent avstängd i den vändan. Det som sagts är väl att de fått sju dagars avstängning...
Du tänker att en kortare avstängning på en vecka följt av noggrann självcensur för att undvika permanent ban inte är så farligt för yttrandefriheten?

Du hade nog platsat i Kinas sanningsministerium... ;)
Det är Twitter vi talar om. Du får fortfarande skriva precis vad som helst på en hel del andra ställen så länge du följer svensk lagstiftning. Du kan väl göra som Lars Wilderäng och starta en blogg. Och Mastodon verkar ju schysst... Andra verkar gilla Instagram. Om Twitter gör sig själva orelevanta så är det ju ändå ingen som kommer höra dig kvittra där...
Varför skulle jag starta en blogg??

Det verkar inte som att EU-kommissionen håller med dig om att det är fritt fram för Elon/Twitter att göra som de vill. Men som vanligt vet du förstås bättre än alla andra...

https://www.gp.se/ekonomi/eu-kommission ... 1.88026536
Nu reagerar EU-kommissionen på att Elon Musk stängt av kända amerikanska journalisters konton på Twitter – och hotar med sanktioner. Ägaren Elon Musk har uppgett att det är på grund av att journalisterna brutit mot Twitters regler.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6599
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

Skriv svar