Sida 29 av 32

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 26 maj 2022 17:03
av Klintan
Maw skrev:
Lite coolt. "Rätt" placerad dessutom :D

Ser ifs inte ut att vara så mycket linjer där alls... så det kanske inte kan bli fel i det här fallet ;)
porsche-boxtser-tesla-supercharger-1120x630.jpg
https://thedriven.io/2022/05/26/porsche ... ercharger/
Den där är spännande. Ska vara "Tesla powered"- undrar om den kan identifiera sig som donatorbilen? Kan man hålla i liv en fri SuC-identitet?

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 26 maj 2022 21:11
av Bjelke
Klintan skrev:
Maw skrev:
Lite coolt. "Rätt" placerad dessutom :D

Ser ifs inte ut att vara så mycket linjer där alls... så det kanske inte kan bli fel i det här fallet ;)
porsche-boxtser-tesla-supercharger-1120x630.jpg
https://thedriven.io/2022/05/26/porsche ... ercharger/
Den där är spännande. Ska vara "Tesla powered"- undrar om den kan identifiera sig som donatorbilen? Kan man hålla i liv en fri SuC-identitet?
Jäklar vad najs! Och spännande :mrgreen:
Suatmm :lol:

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 27 maj 2022 18:39
av Maw
Passade på att testa SuC när jag var ute och övningskörde med äldsta dottern.
20220527_183351.jpg
Kan inte klaga på hastigheten med tanke på att vi kom in med ganska hög SoC. Jag förmodar att förvärmningen när vi navigerade till SuC har fungerat :)
20220527_183215.jpg

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 28 maj 2022 12:50
av martinot
ermase skrev:
Jaha
Då har man köat för första gången efter 5 år 30000 mil och 1200 Superchargningar. Polstras annat skit som tog platserna. Det här kommer sluta i katastrof.
Det kan inte ha hänt. Elon har ju nämligen personligen garanterat att just det inte skulle hända.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 28 maj 2022 12:57
av martinot
OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Kör du 120 mil i veckan och snabbladdar nästan 5 ggr i veckan så är det kanske inte så konstigt om du råkar på en kö någon gång. Nästan ett mirakel att det inte hänt dig tidigare. :)
Mirakel kallas det inte utan ganska standard för hur superchargers har fungerat hittills, nu verkar dock Tesla vilja ändra på det. Men den personen kan ju å andra sidan inte upplevt kö för det har jag blivit tillsagt om i tråden, Tesla öppnar bara stationer med överkapacitet så det blir bara kö på sportlov så det är inget att oroa sig för...
Tror en del i problematiken här är att det är som inte tidigare haft vana att ladda på SuC, utan som främst laddat på andra laddnät som Ionity och CK, förutsätter att köer är normalt fenomen när man har elbil. För de så är det helt enkelt fullt normalt att sådant med köer inträffar.

Man kommer ifrån två helt olika världar, som bägge nu går samman när SuC öppnar.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 28 maj 2022 13:04
av joel80
Helt felaktigt.
Jag kör välsigt många långresor, snabböaddat säkert ett par hundra gånger under de 5-6 år jqg haft med elbil. Råkat ut för kö kanske 3ggr. Aldrig behövt vänta mer än 25 minuter.
Det är en kraftig överdrift att de som inte har Tesla är van vid kö.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 28 maj 2022 13:29
av martinot
Legato skrev:
Slutligen, personligen tycker jag ökad beläggning är bra. Tycker det varit ett extremt resursslöseri tidigare. Måste ha varit löjligt låg beläggning i genomsnitt historiskt på (svenska) SUC.
Om det stör dig med för lite köer på SuC så kan du ju gå över till att ladda på Ionity eller CK. ;)

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 28 maj 2022 13:32
av Niklas Z
Jönköping är lite av en knutpunkt. I denna stund är 8 av 20 SuC-laddare lediga, samt 6 av 14 laddare hos övriga operatörer (jag har då räknat med 2 st 100 kW laddare, i övrigt minst 150 kW). Det är ungefär samma beläggning på Teslas laddare som på övriga. Ännu tror jag inte tillströmningen av övriga bilar till SuC är mer än marginell. För övriga bilister är inte SuC lättare att använda än andra operatörers laddare.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 28 maj 2022 13:46
av martinot
Hertsh skrev:
ermase skrev:
Jaha
Då har man köat för första gången efter 5 år 30000 mil och 1200 Superchargningar. Polstras annat skit som tog platserna. Det här kommer sluta i katastrof.
Håller med om att det är trist att de släpper i princip allt fritt så det blir köer. Riktigt illa.

Borde bara släppt de laddare som står på rad och inte de man backar in till.

För övrigt är tyvärr det du skriver, det jag fruktat men hoppats inte skulle ske... Kö så fort de släpper in alla andra märken.

Mög
PS2 har dock en stor fördel, och det är att de och andra Polestar/Volvo har laddintaget på rätt ställe för SuC.

På det sättet så tar de inte mer plats eller stök än en Tesla som hade laddat. De smälter då in på ett enklare sätt med tanke på de väldigt korta kablar som SuC har.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 28 maj 2022 13:51
av martinot
MWall skrev:
frippe skrev:
jonasl skrev:
Det skulle ju vara tänkbart att man blir tilldelad en plats när man navigerat mot laddarna, och samma för de som laddar via app, och att Tesla därmed optimerar nyttnandet efter var bilarna har sin laddport. Det är en lösning jag skulle gilla.
Fast, alla navigerar inte till SuC, de kör och har bestämt att ladda just där. De kommer fram till stationen och ser att stolpe 3b är ledig, där ställer jag mig, men stolpe 3b tilldelades någon annan. Så det blir lagom fundering och frustration vid laddaren, som inte startar eller som var tilldelad mig men upptagen.

Nja, det bör hållas enkelt, så enkelt som möjligt så det passar så många olika variationer.
Ja och Tesla kan ju inte se var andra bilar än sina egna navigerar.
Exakt. Denna typ av snygga möjligheter till mjukvaruintegreringar fungerar ju tyvärr inte så bra om man inte har kontroll på både mjukvaran i både laddnät och bilar.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 28 maj 2022 15:43
av martinot
mati skrev:
Det är för den delen inte helt ovanligt att man tvingas blockera två platser även hos andra laddoperatörer. Laddarna står inte sällan så korkat placerade att det inte går att ladda två bilar bredvid varandra. Framförallt med e-tron har jag gjort den erfarenheten. Laddporten sitter ju så dumt att även de längre kablarna hos vanliga snabbladdare ibland är för korta. Och så får man ställa sig lite på tvären och tar upp en massa plats helt i onödan. Men oavsett så får man alltid höger- och vänster-problematiken när två parkeringsrutor delar på en laddare, vilket ganska ofta är fallet.
Teslaägare är jäkligt bortskämda med laddare som är skräddarsydda för en viss typ av bil.
Jo, det är just det som varit fördelen när man haft ett eget laddnät för sina egna bilar (många som ifrågasätter varför det skall finnas); man har kunnat optimera både mjukvara och hårdvara att fungera bekymmersfritt med varandra.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 29 maj 2022 21:25
av nek0
Oj vad ni klagar. Det var inte många teslaägare som tyckte att det var konstigt att ställa sina teslor vid Ionity laddarna för att ladda sina bilar för 80kr. Då var det helt ok att blockera laddarna för icketeslor fast man hade lediga laddare hos Tesla ett par hundra meter bort.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 29 maj 2022 21:30
av mikebike
nek0 skrev:
Oj vad ni klagar. Det var inte många teslaägare som tyckte att det var konstigt att ställa sina teslor vid Ionity laddarna för att ladda sina bilar för 80kr. Då var det helt ok att blockera laddarna för icketeslor fast man hade lediga laddare hos Tesla ett par hundra meter bort.
Jag har aldrig laddat på någon annan snabbladdare, det verkar alldeles för krångligt.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 29 maj 2022 21:35
av nek0
mikebike skrev:
nek0 skrev:
Oj vad ni klagar. Det var inte många teslaägare som tyckte att det var konstigt att ställa sina teslor vid Ionity laddarna för att ladda sina bilar för 80kr. Då var det helt ok att blockera laddarna för icketeslor fast man hade lediga laddare hos Tesla ett par hundra meter bort.
Jag har aldrig laddat på någon annan snabbladdare, det verkar alldeles för krångligt.
Det finns säkert några till som du, men majoriteten har laddat billigt på Ionity. Läs tråden om Ionity så kan du se vad man skrev då.
Det var likadant med Volvos gratis laddning på Mantorp.
Vi har en norsk Tesla MS i Aneby som laddar gratis nästan varje dag på kommunens 22kw laddare. Gratis passar alla :)

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 29 maj 2022 21:38
av mati
mikebike skrev:
nek0 skrev:
Oj vad ni klagar. Det var inte många teslaägare som tyckte att det var konstigt att ställa sina teslor vid Ionity laddarna för att ladda sina bilar för 80kr. Då var det helt ok att blockera laddarna för icketeslor fast man hade lediga laddare hos Tesla ett par hundra meter bort.
Jag har aldrig laddat på någon annan snabbladdare, det verkar alldeles för krångligt.
Nej, men Nek0 har helt rätt. Så som det klagas nu över att pöbeln släpps in på SuC så är det inte alls ovanligt att se Teslor som blockerar pöbel-laddare, trots att det finns en SuC på gångavstånd. Det behöver inte vara Ionity. Det kan vara nån 50kW-laddare också. Allt för att spara några ören. Att det då är vi som behöver stå i kö eftersom det är enda laddaren inom flera mil, är då inte så viktigt. Och ja, det har hänt mig ett antal gånger. Man blir lika förvånad varje gång.

Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 29 maj 2022 21:39
av themax
Bild
SuC Uden nu. Laddarna intill (Allego) var alla upptagna när vi kom, trots att denna är öppen för alla bilar. Ingen aning om det är priset eller något annat, men Nederländska elbilar har ju haft tillgång till Teslas laddare längst och kanske har nyhetens behag släppt.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 29 maj 2022 21:47
av mikebike
nek0 skrev:
mikebike skrev:
nek0 skrev:
Oj vad ni klagar. Det var inte många teslaägare som tyckte att det var konstigt att ställa sina teslor vid Ionity laddarna för att ladda sina bilar för 80kr. Då var det helt ok att blockera laddarna för icketeslor fast man hade lediga laddare hos Tesla ett par hundra meter bort.
Jag har aldrig laddat på någon annan snabbladdare, det verkar alldeles för krångligt.
Det finns säkert några till som du, men majoriteten har laddat billigt på Ionity. Läs tråden om Ionity så kan du se vad man skrev då.
Det var likadant med Volvos gratis laddning på Mantorp.
Vi har en norsk Tesla MS i Aneby som laddar gratis nästan varje dag på kommunens 22kw laddare. Gratis passar alla :)
Är det inte skitdyrt på Ionity?
De tillfälliga snabbladdarna på Mantorp var frestande, men jag fattade det som att det ofta var kö där och vi åkte aldrig dit.
Jag har aldrig laddat på någon Lidl heller.

För oss är bekvämligheten viktigare än priset*, vilket gjort att vi aldrig övervägt andra snabbladdare än SuC, trots att priset fördubblats. Om det nu (oftare) blir köer på SuC tror jag inte att vi tänker leta alternativa snabbladdare utan då ligger det närmare till hands att gå tillbaks till bensinbil.
Min fru tycker redan att det är krångligt att köra elbil. Det är svårt att lära gamla hundar sitta.


*Tidigare körde vi en SUV med 329 hkr bensinmotor, inte någon snål dieselbil.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 29 maj 2022 21:58
av Mickep
Audiägarna har ju i princip betalt dubbelt upp mot andra budgetelbilägare så då är de väl inte mer än rätt att de minst tar upp två laddplatser, för att sätta sig i respekt och visa sin status. (enligt manualen för audiägare där dryghet är en kvalifikation)

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 29 maj 2022 22:01
av nek0
mikebike skrev:
nek0 skrev:
mikebike skrev:
nek0 skrev:
Oj vad ni klagar. Det var inte många teslaägare som tyckte att det var konstigt att ställa sina teslor vid Ionity laddarna för att ladda sina bilar för 80kr. Då var det helt ok att blockera laddarna för icketeslor fast man hade lediga laddare hos Tesla ett par hundra meter bort.
Jag har aldrig laddat på någon annan snabbladdare, det verkar alldeles för krångligt.
Det finns säkert några till som du, men majoriteten har laddat billigt på Ionity. Läs tråden om Ionity så kan du se vad man skrev då.
Det var likadant med Volvos gratis laddning på Mantorp.
Vi har en norsk Tesla MS i Aneby som laddar gratis nästan varje dag på kommunens 22kw laddare. Gratis passar alla :)
Är det inte skitdyrt på Ionity?
De tillfälliga snabbladdarna på Mantorp var frestande, men jag fattade det som att det ofta var kö där och vi åkte aldrig dit.
Jag har aldrig laddat på någon Lidl heller.

För oss är bekvämligheten viktigare än priset*, vilket gjort att vi aldrig övervägt andra snabbladdare än SuC, trots att priset fördubblats. Om det nu (oftare) blir köer på SuC tror jag inte att vi tänker leta alternativa snabbladdare utan då ligger det närmare till hands att gå tillbaks till bensinbil.
Min fru tycker redan att det är krångligt att köra elbil. Det är svårt att lära gamla hundar sitta.


*Tidigare körde vi en SUV med 329 hkr bensinmotor, inte någon snål dieselbil.
Jag har inte anklagat dig för något. Det finns säkert såna som du. Jag själv är snål som de flesta. Laddar själv på kommunens gratis laddare när jag är i Aneby, fast jag har Easee laddare i mitt garage och solpaneler på taket.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 29 maj 2022 22:44
av MWall
Mickep skrev:
Audiägarna har ju i princip betalt dubbelt upp mot andra budgetelbilägare så då är de väl inte mer än rätt att de minst tar upp två laddplatser, för att sätta sig i respekt och visa sin status. (enligt manualen för audiägare där dryghet är en kvalifikation)
Audi är så överskattat. Är som med andra uppkomlingar, osäkra på sin status. :lol:

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 30 maj 2022 06:02
av Dafro
Mickep skrev:
Audiägarna har ju i princip betalt dubbelt upp mot andra budgetelbilägare så då är de väl inte mer än rätt att de minst tar upp två laddplatser, för att sätta sig i respekt och visa sin status. (enligt manualen för audiägare där dryghet är en kvalifikation)
Jag har inga problem med att betala dubbel avgift om jag måste blockera två rutor, vet bara inte hur det ska lösas. Ang bilägare och dryghet så tycker jag detta inlägg och rätt många andra ang att SuC öppnar upp bla pekar på att det är ägare av ett visst annat bilmärke som verkar lite kränkta och dryga men det kanske kommer en ny manual OTA med en uppdatering. Tänk på att min är från -19, har ju ingen OTA på min bil. Kan vi inte försöka lyfta oss en nivå och istället hjälpas åt och försöka vara lite sakliga än att snacka skit om andra.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 30 maj 2022 07:07
av mati
Även senare e-tron än 2019 saknar OTA. Arkitekturen har inte stöd för det. Med det sagt så är det ju inte många som faktiskt har riktig OTA som Tesla. Polestar och MEB-bilarna kan jag komma på spontant. Sen är det några som hävdar att de har det, e-GMP (Hyundai/Kia) till exempel, fast det är nog en sanning med modifikation.
De bilarna som har svårt att ladda på SuC får nog leva med det, såvida det inte kan lösas från Teslas sida.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 30 maj 2022 07:22
av nek0
mati skrev:
Även senare e-tron än 2019 saknar OTA. Arkitekturen har inte stöd för det. Med det sagt så är det ju inte många som faktiskt har riktig OTA som Tesla. Polestar och MEB-bilarna kan jag komma på spontant. Sen är det några som hävdar att de har det, e-GMP (Hyundai/Kia) till exempel, fast det är nog en sanning med modifikation.
De bilarna som har svårt att ladda på SuC får nog leva med det, såvida det inte kan lösas från Teslas sida.
BMW har bäst OTA. På grund av brist på halvledare levererar de bilarna utan Android Auto, men de lovar att man ska få det senare via OTA Ska de teleportera hårdvaran?

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 30 maj 2022 07:25
av Fredrik j
mati skrev:
Även senare e-tron än 2019 saknar OTA. Arkitekturen har inte stöd för det. Med det sagt så är det ju inte många som faktiskt har riktig OTA som Tesla. Polestar och MEB-bilarna kan jag komma på spontant. Sen är det några som hävdar att de har det, e-GMP (Hyundai/Kia) till exempel, fast det är nog en sanning med modifikation.
De bilarna som har svårt att ladda på SuC får nog leva med det, såvida det inte kan lösas från Teslas sida.
Det går ju att uppdatera mjukvara utan OTA.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 30 maj 2022 07:30
av mati
nek0 skrev:
BMW har bäst OTA. På grund av brist på halvledare levererar de bilarna utan Android Auto, men de lovar att man ska få det senare via OTA Ska de teleportera hårdvaran?
Med en drönare kanske. Äkta OTA. :geek: