Acceptera och acceptera. Ett förslag att tackla situationen. Naturligtvis blir det ju en försämring. För många elbilister är väl på just skidsemestern som man verkligen behöver ladda längs vägen.martinot skrev:Jo, blir ju lite lustigt när det kommentarer från fossilbilister att man skall acceptera läget med potentiellt sämre ladd möjligheter. Förstår både OfarligTesla och Mwall att det kan vara under övervägande om man skippar att köra Tesla om det blir kö och stök på lov och större helger.
Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Moderator: Redaktion
Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022
Försöker styra om så att vi alltid åker till alperna istället för vartannat år. Serre Chevalier nästa år. Inshallah. :-)Fredrik j skrev:Acceptera och acceptera. Ett förslag att tackla situationen. Naturligtvis blir det ju en försämring. För många elbilister är väl på just skidsemestern som man verkligen behöver ladda längs vägen.martinot skrev:Jo, blir ju lite lustigt när det kommentarer från fossilbilister att man skall acceptera läget med potentiellt sämre ladd möjligheter. Förstår både OfarligTesla och Mwall att det kan vara under övervägande om man skippar att köra Tesla om det blir kö och stök på lov och större helger.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Det var då ett dj-a kraxande från alla olyckskorpar!
Nä, risken att detta om/när det händer leder till kaos och köer är i mina ögon obefintlig, snacka om storm i ett vattenglas!
/fth

Nu ryktas det minsann om att Tesla kanske någon gång i framtiden ska öppna SuC för andra bilar, då kanske det finns en liten risk att det under en övergångstid blir korta köer vid laddarna under korta stunder någon enstaka dag per år. Ska det vara på det här dj-a sättet, ja då säljer jag elbilen och köper ett diesel-lok!

Nä, risken att detta om/när det händer leder till kaos och köer är i mina ögon obefintlig, snacka om storm i ett vattenglas!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- OfarligTesla
- Teslaägare
Hade det funnits två biltyper där den ena slapp köer i rusningen och den andra inte hade gjort det vet jag garanterat vilken jag hade valt iaf. Vilket ju är lite av poängen, om det blir kö på superchargers så finns det ju en massa fossilbilar som kan locka med att slippa kön.Gustafsson skrev:Ok att köra genom Stockholm i rusningstid? Frihet så det räcker, men nog bör man kunna planera liite?
Skoja lagom. Öppnar Tesla nästa månad så har vi kaos nästa sommar. Varför ska jag då köra elbil?fth skrev:Det var då ett dj-a kraxande från alla olyckskorpar!![]()
![]()
Nu ryktas det minsann om att Tesla kanske någon gång i framtiden ska öppna SuC för andra bilar, då kanske det finns en liten risk att det under en övergångstid blir korta köer vid laddarna under korta stunder någon enstaka dag per år. Ska det vara på det här dj-a sättet, ja då säljer jag elbilen och köper ett diesel-lok!![]()
![]()
![]()
Nä, risken att detta om/när det händer leder till kaos och köer är i mina ögon obefintlig, snacka om storm i ett vattenglas!![]()
/fth
Finns väl en massa skäl att köra elbil?MWall skrev:Skoja lagom. Öppnar Tesla nästa månad så har vi kaos nästa sommar. Varför ska jag då köra elbil?fth skrev:Det var då ett dj-a kraxande från alla olyckskorpar!![]()
![]()
Nu ryktas det minsann om att Tesla kanske någon gång i framtiden ska öppna SuC för andra bilar, då kanske det finns en liten risk att det under en övergångstid blir korta köer vid laddarna under korta stunder någon enstaka dag per år. Ska det vara på det här dj-a sättet, ja då säljer jag elbilen och köper ett diesel-lok!![]()
![]()
![]()
Nä, risken att detta om/när det händer leder till kaos och köer är i mina ögon obefintlig, snacka om storm i ett vattenglas!![]()
/fth
Att gå tillbaka till dinosauriejuicebil är ju nästan som att åka ångmaskin i jämförelse med elbil

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Eller att kedja fast sig och vägra flytta på sig! Eller att promenera till Norrland! Dumeter då det räcker för flera år?Gustafsson skrev:Ok att köra genom Stockholm i rusningstid? Frihet så det räcker, men nog bör man kunna planera liite?

Finns många bra (orelaterade) idéer för de som önskar...

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Jag ser det som väldigt osannolikt att dom öppnar upp redan nästa månad. Isåfall öppnar upp i väldigt liten omfattning till att börja med. Jag tror inte på en big bang.
Ioniq 5 FE AWD
Håller med. Känns som rätt osannolikt.MrRun skrev:Jag ser det som väldigt osannolikt att dom öppnar upp redan nästa månad. Isåfall öppnar upp i väldigt liten omfattning till att börja med. Jag tror inte på en big bang.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Jag tycker ändå att tecknen i skyn (== El-Jesus teeets) pekar på att det kommer att ske. Om det blir nästa månad som han säger, november eller kanske någon gång nästa år återstår att se.martinot skrev:Håller med. Känns som rätt osannolikt.MrRun skrev:Jag ser det som väldigt osannolikt att dom öppnar upp redan nästa månad. Isåfall öppnar upp i väldigt liten omfattning till att börja med. Jag tror inte på en big bang.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Jag gissar att dom till att börja med öppnar i ett land med mindre antal SuC. För att testa app och system först.Maw skrev:Jag tycker ändå att tecknen i skyn (== El-Jesus teeets) pekar på att det kommer att ske. Om det blir nästa månad som han säger, november eller kanske någon gång nästa år återstår att se.martinot skrev:Håller med. Känns som rätt osannolikt.MrRun skrev:Jag ser det som väldigt osannolikt att dom öppnar upp redan nästa månad. Isåfall öppnar upp i väldigt liten omfattning till att börja med. Jag tror inte på en big bang.
Och samtidigt få icke teslaförare i resterande länder att bygga hype/sukta om att få tillgång...
Nästa månad. Big bang.Maw skrev:Jag tycker ändå att tecknen i skyn (== El-Jesus teeets) pekar på att det kommer att ske. Om det blir nästa månad som han säger, november eller kanske någon gång nästa år återstår att se.martinot skrev:Håller med. Känns som rätt osannolikt.MrRun skrev:Jag ser det som väldigt osannolikt att dom öppnar upp redan nästa månad. Isåfall öppnar upp i väldigt liten omfattning till att börja med. Jag tror inte på en big bang.
(Var det kommentaren gällde, om det var så otydligt.)

Vi säger väl det. Men om elbil innebär köer så blir det för jobbigt för mig.Maw skrev:Finns väl en massa skäl att köra elbil?MWall skrev:Skoja lagom. Öppnar Tesla nästa månad så har vi kaos nästa sommar. Varför ska jag då köra elbil?fth skrev:Det var då ett dj-a kraxande från alla olyckskorpar!![]()
![]()
![]()
![]()
/fth
Att gå tillbaka till dinosauriejuicebil är ju nästan som att åka ångmaskin i jämförelse med elbil
Samma sak här.MWall skrev:Vi säger väl det. Men om elbil innebär köer så blir det för jobbigt för mig.Maw skrev:Finns väl en massa skäl att köra elbil?MWall skrev:Skoja lagom. Öppnar Tesla nästa månad så har vi kaos nästa sommar. Varför ska jag då köra elbil?fth skrev:Det var då ett dj-a kraxande från alla olyckskorpar!![]()
![]()
![]()
![]()
/fth
Blir det stökigt med köer att ladda på helger, lov, semestrar, så tar vi vår diesel istället för elbil. Hatar köer och stök. Inte ens elbilar är värt det.

Så skulle det kunna bli.Xeik skrev:Jag gissar att dom till att börja med öppnar i ett land med mindre antal SuC. För att testa app och system först.
Och samtidigt få icke teslaförare i resterande länder att bygga hype/sukta om att få tillgång...
Men det vore ganska olikt Tesla att försiktigt prova sig fram.

VW ID.7 GTX Tourer -25
Ja, det handlar förstås om hur mycket köer det blir om det ens blir några.MWall skrev:Vi säger väl det. Men om elbil innebär köer så blir det för jobbigt för mig.Maw skrev:Finns väl en massa skäl att köra elbil?MWall skrev:Skoja lagom. Öppnar Tesla nästa månad så har vi kaos nästa sommar. Varför ska jag då köra elbil?fth skrev:Det var då ett dj-a kraxande från alla olyckskorpar!![]()
![]()
![]()
![]()
/fth
Jag har kört 1200 mil med elbil sedan jag fick min PS2 den 10:e juni och ar snabbladdat ett 20-tal gånger, mest på Ionity. En enda gång fick jag stå typ 10 minuter i kö innan jag fick ladda. "Laddkaoset" är därför för närvarande ett ickeproblem för mig. Om/när Tesla öppnar blir det ännu mindre köer.
Det finns säkert andra som har andra som haft mer otur och därmef har sämre erfarenheter, men jag är övertygad om att medelelbilisten inte stått många minuter i laddkö i sommar sammanlagt. Om majoriteten av elbilsförarna får stå i flera timmar i laddkö sammanlagt per år kan vi börja gnälla

VW ID.7 GTX Tourer -25
Mindre köer för dig som inte kör Tesla. Potentiell mer köer för oss som kör Tesla.Maw skrev:En enda gång fick jag stå typ 10 minuter i kö innan jag fick ladda. "Laddkaoset" är därför för närvarande ett ickeproblem för mig. Om/när Tesla öppnar blir det ännu mindre köer.
(Där har du grundskillnaden i aspekterna mellan folk här i tråden.)

- OfarligTesla
- Teslaägare
Om jag fått köa 10 minuter per år hade jag nog övervägt att göra mig av med elbil, hade det blivit 20 minuter hade det varit bestämt redan… Kö är hemskt och något jag avskyr.Maw skrev:Ja, det handlar förstås om hur mycket köer det blir om det ens blir några.
Jag har kört 1200 mil med elbil sedan jag fick min PS2 den 10:e juni och ar snabbladdat ett 20-tal gånger, mest på Ionity. En enda gång fick jag stå typ 10 minuter i kö innan jag fick ladda. "Laddkaoset" är därför för närvarande ett ickeproblem för mig. Om/när Tesla öppnar blir det ännu mindre köer.
Det finns säkert andra som har andra som haft mer otur och därmef har sämre erfarenheter, men jag är övertygad om att medelelbilisten inte stått många minuter i laddkö i sommar sammanlagt. Om majoriteten av elbilsförarna får stå i flera timmar i laddkö sammanlagt per år kan vi börja gnälla
Bla bla bla. Tror det rör sig om betydligt värre köer.OfarligTesla skrev:Om jag fått köa 10 minuter per år hade jag nog övervägt att göra mig av med elbil, hade det blivit 20 minuter hade det varit bestämt redan… Kö är hemskt och något jag avskyr.Maw skrev:Ja, det handlar förstås om hur mycket köer det blir om det ens blir några.
Så är det förstås. Men om köerna i genomsnitt är mindre än totalt 10 min per sommar och elbilist så kanske man kan stå ut med att fortsätta köra på el? 10 minuter + snabbladdningstiden sparar man lätt in på att kunna ladda hemma och slippa åka till macken ett par gånger i veckan.martinot skrev:Mindre köer för dig som inte kör Tesla. Potentiell mer köer för oss som kör Tesla.Maw skrev:En enda gång fick jag stå typ 10 minuter i kö innan jag fick ladda. "Laddkaoset" är därför för närvarande ett ickeproblem för mig. Om/när Tesla öppnar blir det ännu mindre köer.
(Där har du grundskillnaden i aspekterna mellan folk här i tråden.)
VW ID.7 GTX Tourer -25
OfarligTesla skrev:Om jag fått köa 10 minuter per år hade jag nog övervägt att göra mig av med elbil, hade det blivit 20 minuter hade det varit bestämt redan… Kö är hemskt och något jag avskyr.Maw skrev:Ja, det handlar förstås om hur mycket köer det blir om det ens blir några.
Liftköerna i fjällen inräknade?
- OfarligTesla
- Teslaägare
Japp, undviker allt vad sportlov och andra ledigheter är i fjällen av den anledningen. Kö är ett tecken på att man inte prissatt produkten optimalt, jag störs nog faktiskt lika mycket av den dåliga optimeringen som att behöva vänta.Erxon skrev:
Åhhh underbara tesla-ägare.OfarligTesla skrev:Japp, undviker allt vad sportlov och andra ledigheter är i fjällen av den anledningen. Kö är ett tecken på att man inte prissatt produkten optimalt, jag störs nog faktiskt lika mycket av den dåliga optimeringen som att behöva vänta.Erxon skrev:

Elon uppfinner snart självkörande skidor så kan man sitta kvar i stugan och kolla på youtube.Esterox skrev:Åhhh underbara tesla-ägare.OfarligTesla skrev:Japp, undviker allt vad sportlov och andra ledigheter är i fjällen av den anledningen. Kö är ett tecken på att man inte prissatt produkten optimalt, jag störs nog faktiskt lika mycket av den dåliga optimeringen som att behöva vänta.Erxon skrev:
- OfarligTesla
- Teslaägare
Förstår inte kommentaren, är väl bra att undvika veckorna när alla andra är där? Brukar i principmaldrig behöva köa i liften de veckorna jag är där. Hade ju såklart varit bättre om det prissatts så det aldrig var kö och man kunde åka när man ville.Esterox skrev:Åhhh underbara tesla-ägare.