Nu rörde ju detta "bara" en bil i Tyskland, men om VW skulle bli tvingade att återköpa samtliga berörda bilar i världen så skulle det röra sig om i runda slängar 3000 miljarder SEK.
Den "rekordhöga" notan från dieselgate i USA är hittills 128 miljarder...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
I SVD nämns VW två gånger och det ser inte bra ut där heller enligt artikelförfattaren.
Jo, jag snabblänkar och är på språng. Betallänk. Intressant ändå.
Krönika
Detta är en personligt skriven text. Eventuella åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Volkswagen MEB Entry
En liten VW-suv som går på el och säljs för under 200 000 kronor. VW:s elbil för folket kallas internt ännu Volkswagen "MEB Entry" där MEB står för modulär elbilsplattform. Enligt källor till nyhetsbyrån Reuters blir MEB Entry en femdörrars mindre suv i Polostorlek. Enligt tyska Manager Magazin ska den inte börja tillverkas förrän 2022 på VW:s elbilsfabrik i Emden. Men än är inget officiellt.
Annons
Volkswagen Neo
Tidigare än så kommer Volkswagen Neo, bilen i Golfstorlek som ska börja tillverkas i VW-fabriken i tyska Zwickau 2019 och nå kunder 2020. Den är allra först ut i Volkswagens elbilsoffensiv på plattformen MEB. Några priser är ännu inte kända.
I SVD nämns VW två gånger och det ser inte bra ut där heller enligt artikelförfattaren.
Jo, jag snabblänkar och är på språng. Betallänk. Intressant ändå.
Krönika
Detta är en personligt skriven text. Eventuella åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Volkswagen MEB Entry
En liten VW-suv som går på el och säljs för under 200 000 kronor. VW:s elbil för folket kallas internt ännu Volkswagen "MEB Entry" där MEB står för modulär elbilsplattform. Enligt källor till nyhetsbyrån Reuters blir MEB Entry en femdörrars mindre suv i Polostorlek. Enligt tyska Manager Magazin ska den inte börja tillverkas förrän 2022 på VW:s elbilsfabrik i Emden. Men än är inget officiellt.
Annons
Volkswagen Neo
Tidigare än så kommer Volkswagen Neo, bilen i Golfstorlek som ska börja tillverkas i VW-fabriken i tyska Zwickau 2019 och nå kunder 2020. Den är allra först ut i Volkswagens elbilsoffensiv på plattformen MEB. Några priser är ännu inte kända.
I SVD nämns VW två gånger och det ser inte bra ut där heller enligt artikelförfattaren.
Jo, jag snabblänkar och är på språng. Betallänk. Intressant ändå.
Krönika
Detta är en personligt skriven text. Eventuella åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Volkswagen MEB Entry
En liten VW-suv som går på el och säljs för under 200 000 kronor. VW:s elbil för folket kallas internt ännu Volkswagen "MEB Entry" där MEB står för modulär elbilsplattform. Enligt källor till nyhetsbyrån Reuters blir MEB Entry en femdörrars mindre suv i Polostorlek. Enligt tyska Manager Magazin ska den inte börja tillverkas förrän 2022 på VW:s elbilsfabrik i Emden. Men än är inget officiellt.
Annons
Volkswagen Neo
Tidigare än så kommer Volkswagen Neo, bilen i Golfstorlek som ska börja tillverkas i VW-fabriken i tyska Zwickau 2019 och nå kunder 2020. Den är allra först ut i Volkswagens elbilsoffensiv på plattformen MEB. Några priser är ännu inte kända.
Åter till artikeln, det här är intressant i högsta grad följa upp.
- Kommer de att klara hela historien nu i Tyskland?
Blir det prejudicerande? Hur skadat blir VW?
Blir MEB-plattformen en flopp om det tvingas betala ytterligare miljarder?
Någon som läst något i helgen?
Svårt att säga. Men det är klart, åker VW på ännu mer böter och kostnader pga dieselgate än det som hittills är känt, lär det inte gynna deras elbilssatsning som kostar väldigt mycket pengar, av rent ekonomiska skäl.
Inte för att jag hyser några direkt varma känslor för VW som företag men att de ska tvingas köpa tillbaka bilarna för försäljningspriset känns inte rimligt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Det kan man tycka, men de hade enkelt kunnat undvika det om de inte aktivt förnekat hälso- och miljökonsekvenserna av fossila bränslen, och till slut fuskat för att slippa erkänna dem.
Inte för att jag hyser några direkt varma känslor för VW som företag men att de ska tvingas köpa tillbaka bilarna för försäljningspriset känns inte rimligt.
Det håller jag inte alls med om. De har ju blivit dömda för de brott de har begått, och det är ju brott som innebär att man blivit bedragen på sina pengar, då de ljugit både om produktens funktion och i förlängningen dess framtida värde.
Bedrägeri är kriminellt, och då är det rimligt att de som blivit lurade får hållas ekonomiskt opåverkade, med möjlighet att spendera minst samma summa pengar de betalat på en annan produkt som lever upp till det som var lovat. Ett extra skadestånd är även det rimligt, enligt min mening.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21" Pearl | Model 3 SR+ 2019 Prince | Model 3 Performance Mars 2019 Dementor | Model S 90D 2017 Kalle | Model S 85D 2016
Jo, men någon som har köpt bilen, kört runt med den i några år och kanske t.o.m. sålt den vidare har ju haft nytta av bilen. Den nyttan bör man kunna uppskatta i pengar och dra av från inlösensumman.
Jo, men någon som har köpt bilen, kört runt med den i några år och kanske t.o.m. sålt den vidare har ju haft nytta av bilen. Den nyttan bör man kunna uppskatta i pengar och dra av från inlösensumman.
Man kan se det som nytta, man kan också se det som skada. Ägaren har kört omkring och skadat sig och sin omgivning helt utan att vara medveten om det.
De som köpt en begagnad VW efter att de avslöjades vet ju om vad de köpt och ska kanske inte ha ersättning.
Jag då, som köpte en begagnad Passat TDi före det att skandalen briserade och sålde den nu i somras? Man kan anta att jag lidit viss ekonomisk skada av skandalen i form av sänkt andrahandsvärde.
Miljöbil, sa säljaren. Och det var den ju, den var skattebefriad första året jag ägde den (sista av fem år från registreringsdatum).
Nåja. Jag förväntar mig inget och det är precis vad jag kommer få också.
In our tests, Renault's newer Euro 6 diesels are, on average, dirtier than the averages of Euro 5 diesel cars from other brands.
Volvo hade visserligen ett betydligt lägre genomsnitt än Renault men även där var Euro 6 sämre än Euro 5:
We recorded a (comparatively) low NOx average across the seven Euro 5 Volvo cars we’ve tested. But the four Euro 6 Volvo cars we tested actually emit more NOx on average than its Euro 5 vehicles.
Och observera att de tillåtna utsläppen är 0.08 g/km för Euro 6, något som Volvo inte är i närheten av enligt dessa tester.
Så ska tillverkarna köpa tillbaka bilar för miljöns skull så är det mer än bara VW som bör tvingas att göra detta. Euro 5 tillåter 0.18 g/km vilket inte en enda av tillverkarna är i närheten av att klara av, det blir en ganska stor mängd bilar..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Visst. Men problemet är att om vi ska se till de verkliga utsläppen är inte VW nödvändigtvis den största boven, de är bara sämst på att fuska:
Det där var ju verkligen en avslöjande graf om den stämmer. Synd då med så mycket fokus på VW när det med denna graf blev väldigt tydligt att det t.ex. är Volvo man ska bojkotta köp av då dom så tydligt skiter i att rena sina smutsiga avgaser.
Det där är exakt vad VW vill att vi ska titta på, men sanningen är att det är VW som har fuskad och bedragit världen de andra har bara spelat med reglerna.
Ja, men alla har målat in sig i ett hörn. Bilindustrin har gemensamt skapat myten om den miljövänliga fossilbilen, lagstiftarna har agerat därefter och skärpt utsläppskraven och sedan har biltillverkarna på allehanda kreativa sätt klarat kraven i labbet. Det är bara det att utvecklingen av motorerna och avgasreningen börjar nå vägs ände. De blir inte så mycket bättre längre. I labbet slår man effektivitetsrekord medan bilarna på gatan förbrukar och släpper ut avgaser ungefär som vanligt. Biltillverkarna har tvingats bli experter på att lura testerna för att klara avgaskraven. Till slut körde VW i diket, men ingen borde bli förvånad att det till slut hände. Allt kommer sig av en orimlig förväntning på en gammal teknik att fortsätta utveckla sig när den egentligen borde bytas ut helt.
Men vad VW vill att vi ska titta på är ju helt ointressant, vi har alla en egen vilja och det är uppenbart för alla läskunniga att alla tillverkarna manipulerar testerna så att deras bilar blir godkända utan att de i praktiken klarar utsläppskraven.
Jag tycker alla biltillverkare som har sålt Euro 6-bilar och som inte klarar kraven ska tvingas köpa tillbaka dem för inköpspriset.
Ja, men alla har målat in sig i ett hörn. Bilindustrin har gemensamt skapat myten om den miljövänliga fossilbilen, lagstiftarna har agerat därefter och skärpt utsläppskraven och sedan har biltillverkarna på allehanda kreativa sätt klarat kraven i labbet. Det är bara det att utvecklingen av motorerna och avgasreningen börjar nå vägs ände.
Om jag förstått saken rätt så finns det ett enormt kryphål i lagen. Det är nämligen tillåtet att stänga av avgasreningen om motorn kan ta skada, exempelvis vid låga temperaturer. Och detta kan tydligen vara 17 C:
Det är väl miljön som ska kompenseras och inte bilägaren? Eftersom att den som lidit skada är miljön i första hand, skulle faktiskt kunna drista mig till att säga att bilägaren inte lidit skada alls, i de flesta fall.
Möjligen har bilägaren lidit skada om fusket har påverkat andrahandsvärdet. Men hur vet vi det egentligen?
Kanske har bilägaren lidit emotionell skada då h*n trott sig vara miljövänlig men de fakto inte varit det. Men då får man nästan intelligenstesta dem för alla vet att det är miljöfarligt att elda olja/bensin/diesel, oavsett hur bra någon säger att det är.
Och om det anses som om bilägaren lidit skada, hur ska en bilägare kompenseras, som köpt en fuskbil, men sålt den före en eventuell avslutad rättegång? Är det kört för deras skull eller ska de i efterhand inkomma med krav. Blir mumma för alla advokater/jurister detta, samt skumma bilhandlare m.m.