Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 17 jun 2021 23:13
Ja, med den ratten blir det ingen sån S i alla fall.
https://teslaclubsweden.se/forum/
Det var väl bara bilarna som levererades på eventet som fick badgen med Plaid grafiken? De bilar som setts under transport har haft textversionen. Men det kan ju såklart ändra sig.Zalman3 skrev:Kan man välja text skylt?
Fast ärligt talat, om man inte ska använda bilen för att sitta och titta på Netflix så är det bättre med stående skärm. Jag tycker även det är bättre/snyggare med integrerad skärm istället för en fristående. I Model 3 så borde dessutom skärmen vinklas lite mot föraren. Var rätt långt bort till högra delen av skärmen trots mina abnormt långa armar.Bjelke skrev:På Roadstern känns det ändå helt rätt med den ratten och jag tror också att dom lägger ner skärmen på
den (fast inte superviktigt där kanske).
Samtidigt så kikar man på Koenigsegg så kör dom i princip med rund ratt på alla modeller (tror jag iaf, kanske
finns nåt undantag) så…
Det har varit blinkersknapp på ratten i Ferrari sedan 2009.A76 skrev:Alltså, att blinka ut ur en rondell kommer bli helt omöjligt. Hur kan då ratten ens vara laglig i Sverige. Riktigt sugen på att påtala detta för Trafikverket..
Blir lite villrådig av detta besked.taliz skrev:
Inte bara du...Walker skrev:Det jag tycker verkar knepigt är att båda blinkersknapparna sitter på vänster sida (som på en spak…) skulle man ha en knapp på respektive sida skulle det kännas mer logiskt, och knappen skulle hamna högst upp vid körning i cirkulationsplats.
…men det är ju bara jag det.
Måste nog säga att jag håller med, speciellt med integrerad skärm, fristående ser sjukt billigt ut i jämförelse…MWall skrev:Fast ärligt talat, om man inte ska använda bilen för att sitta och titta på Netflix så är det bättre med stående skärm. Jag tycker även det är bättre/snyggare med integrerad skärm istället för en fristående. I Model 3 så borde dessutom skärmen vinklas lite mot föraren. Var rätt långt bort till högra delen av skärmen trots mina abnormt långa armar.Bjelke skrev:På Roadstern känns det ändå helt rätt med den ratten och jag tror också att dom lägger ner skärmen på
den (fast inte superviktigt där kanske).
Samtidigt så kikar man på Koenigsegg så kör dom i princip med rund ratt på alla modeller (tror jag iaf, kanske
finns nåt undantag) så…
Håller med till 110%! Växelväljaren kommer nog vara fine, men jag hade nog föredragit knappar att manövrera utan att titta. Blinkersspak och rund ratt är kravet för mig. Jag börjar ärligt talat överväga att avbryta min order och se ifall jag inte kan ändra till en Model Y istället.A76 skrev:Är så fruktansvärt irriterad när man ser videos på körning med yoken.. Att vara utan växelväljaren känns faktiskt som att det funkar, men avsaknaden av blinkersspak och yoke känns helt kass! Nu får Elon kamma sig och erbjuda en vanlig ratt också samt en helt vanlig blinkersspak!
Alltså, att blinka ut ur en rondell kommer bli helt omöjligt. Hur kan då ratten ens vara laglig i Sverige. Riktigt sugen på att påtala detta för Trafikverket..
Utöver det så finns det inte dragkrok. Tesla malmö bekräftade. Fattar inte hur de kan ha det på model3 men inte S. Betalar man en mille så ska det inte kännas att man får inte allt man behöver tycker jag. Även jag funderar nu på Y eller X......frippz skrev:Håller med till 110%! Växelväljaren kommer nog vara fine, men jag hade nog föredragit knappar att manövrera utan att titta. Blinkersspak och rund ratt är kravet för mig. Jag börjar ärligt talat överväga att avbryta min order och se ifall jag inte kan ändra till en Model Y istället.A76 skrev:Är så fruktansvärt irriterad när man ser videos på körning med yoken.. Att vara utan växelväljaren känns faktiskt som att det funkar, men avsaknaden av blinkersspak och yoke känns helt kass! Nu får Elon kamma sig och erbjuda en vanlig ratt också samt en helt vanlig blinkersspak!
Alltså, att blinka ut ur en rondell kommer bli helt omöjligt. Hur kan då ratten ens vara laglig i Sverige. Riktigt sugen på att påtala detta för Trafikverket..
Finns flera som har en 2019/2020 Raven S som sagt samma sak, var ju 2 av de som fick sin Plaid på eventet som hade just en Raven innan och de beskrev att de var riktigt förvånade över hur tyst den nya var.HelectriC skrev:Men han kommer från en gammal P85 som ju hade ganska mycket brus jämför med facelift från 2016(?) och inte minst raven. Så om skillnaden är så stor mellan raven och nya återstår att höra.
Ja jag kör mer eller mindre helt med handflatan och snurra på ratten i vanlig trafik, har nog aldrig korsat armarna och tar aldrig tag i toppen på ratten. Detsamma gäller vid parkering med mera, så skall bli intressant att se hur det fungerar med yoke.Fredrik j skrev:Antar att jag inte är ensam om att ha provat att köra min bil utan att släppa greppet kvart i tre. Det fungerar ju faktiskt ganska bra vid körning även i lite större korsningar. Det är ju i snävare korsningar i stan som det kör ihop sig och vid parkeringsmanövrering. Man skulle ju kunna tänka sig en helt annan utväxling när bilen står still.
Man klarar ju sig rätt långt med bara handflatan.
Dock fattar jag fortfarande inte vitsen. Det är ju ganska obekvämt med korsade armar och i min bil är det inte rattkransen som skymmer någon instrumentering utan rattekrarna när ratten inte står rakt fram. Det förändras ju inte.
BekvämtFredrik j skrev:Hur sitter du egentligen? Jag är 1,94 och ratten skymmer inga instrument i någon av mina bilar, inte ens i Porschen.
Ett ickeproblem.
Det som jag skulle tycka vara krångligt är blinkersknapparna. När jag har tänkt på hur jag använder ratten så ser jag att jag vanligtvis styr med höger han och låter ratten löpa i vänster som jag håller kvar över blinkersspaken.
Ok, det är ju toppen!OfarligTesla skrev:Finns flera som har en 2019/2020 Raven S som sagt samma sak, var ju 2 av de som fick sin Plaid på eventet som hade just en Raven innan och de beskrev att de var riktigt förvånade över hur tyst den nya var.HelectriC skrev:Men han kommer från en gammal P85 som ju hade ganska mycket brus jämför med facelift från 2016(?) och inte minst raven. Så om skillnaden är så stor mellan raven och nya återstår att höra.
En skillnad är att en vanlig ratt är rundad i botten så du har liknande plats för händerna oavsett hur du vridit ratten. Yoke är helt platt så det är väldigt olika position för händerna om du skall greppa utan att se på ratten. Det är i princip bara kvart i tre positionen på ratten som man kan hålla i.renes skrev:När man tar ratten hand-över-hand så greppar man ju huvudsakligen den nedre delen av ratten när den befinner sig överst, dvs när man roterat ratten ett halvt varv åt något håll. Om rattutslaget är max ett varv, eller lite mer, åt vardera hållet, så kommer man ju aldrig i positionen att behöva greppa den del som saknas överst på yoke-ratten. Så om min tanke är rätt, så kanske det här är ett betydligt mindre problem än det verkar på första sikt.
Riktningsvisaren är ett annat problem. Fast det kanske funkar att skrika "blinka höger!" som voice command till bilen när man ska ur rondellen. Eller så blir det nästa automatisering. Det är ju inte så svårt för bilen att gissa vart man ska, i synnerhet om man använder navigatorn.