Jag trodde att fyrhjulsdrift var ett måste efter att ha kört Subaru och Audi Quattro från 2005-2018 ungefär. Delar av den tiden var det ett måste eftersom jag bodde i slutet av 1km grusväg som inte alltid plogades så snabbt, och hade en rejäl (!) uppförsbacke till huset som ingen klarade utan fyrhjulsdrift på vintern.
Men har man inga sådana specifika behov så fungerar det bra utan fyrhjulsdrift. Risken att köra av vägen skulle jag nästan vilja sticka ut näsan och påstå att den ökar med fyrhjulsdrift, iaf permanent 4wd maskerar halka obehagligt bra vilket ställt till det för mig några gånger.
Nu har jag inte kört någon vinter med bakhjulsdriven Tesla ännu men jag är några magnituder tryggare än den Mazda Miata jag hade för 20 år sen. Den hade inga assistanssystem alls.
Haft två stycken SP85+ och det räckte. Saknade AWD nått grymt, nu är det AWD som gäller utan tvekan.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Model Y Performance som kommer 2022, är den från Berlin? Är det troligt den i så fall får 4680 batterier?
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Asian petrolhead tyckte att Model Y har alltför stötig fjädring och hård gång i LR. Betydligt stötigare än i hans Model 3 Performance. Han förstod inte varför och gissade att det kunde bero på att Model Y var högre med större vältrisk. (Låter märkligt tycker jag mht batteriets placering). Andra mer Teslainriktade YT-kanaler har sagt detsamma (hmmm bla *vad heter den där kanalen med pappan och sonen*).
Inget ni är oroliga för som beställt utan provkörning??
Asian petrolhead tyckte att Model Y har alltför stötig fjädring och hård gång i LR. Betydligt stötigare än i hans Model 3 Performance. Han förstod inte varför och gissade att det kunde bero på att Model Y var högre med större vältrisk. (Låter märkligt tycker jag mht batteriets placering). Andra mer Teslainriktade YT-kanaler har sagt detsamma (hmmm bla *vad heter den där kanalen med pappan och sonen*).
Jag har ju hoppats på att MY skall vara mindre stötig än M3 tack vare högre däcksidor och längre fjädringsväg.
Jag beställde min 3:a utan provkörning och jag provkörde varken min Model S eller X heller mer än från Tesla/bilbolaget och hem. Är inte orolig.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023 - Såld
BMW iX xDrive40 2022