Sida 29 av 231

Re: VW I.D

Postat: 13 maj 2019 12:22
av Oykkh47
Svårt det där att jämföra priser. Byggde en KIA e-niro på tyska sidan. En fullutrustad lika som vi har här med samma paket.. Då hamnar den på 48k euro. I sverige blir den 495.000kr

Re: VW I.D

Postat: 13 maj 2019 12:36
av Laban
Oykkh47 skrev:
En sak till. VW Sverige chefen så jag kunde räkna med 10.8 för valuta omvandling. Men den som lever får se. Ngn billig elbil blir inte dessa 1ST Edition. Då får man nog vänta på base model
Verkar rätt rimligt. e-Tron kostar €79900 vs 885 000 i Sverige vilket ger en faktor 11.

Re: VW I.D

Postat: 13 maj 2019 13:29
av Oykkh47
Det jag mest är rädd för är hur inredningen blir. Är helt säker på att VW gör nya Golf 8, passat och Tiguan mera premium och mer påkostad i matrial och upplevd kvalitetskänsla än i ID.3 Vem köper en Golf 8 om ID.3 är bättre??

Re: VW I.D

Postat: 13 maj 2019 14:24
av Swede1
Oykkh47 skrev:
Det jag mest är rädd för är hur inredningen blir. Är helt säker på att VW gör nya Golf 8, passat och Tiguan mera premium och mer påkostad i matrial och upplevd kvalitetskänsla än i ID.3 Vem köper en Golf 8 om ID.3 är bättre??
Därför du kan få en golf 8 snabbt levererad och 200 000 kronor billigare. Dessutom behöver du aldrig tänka på laddning. Bara tanka den nån gång per månad.

Folkelbil med 40 mils räckvidd för över 400 000, njä, de börjar med att skumma marknaden som alla andra. Priset måste ner innan alla föredrar elbilen, och då måste batterierna finnas i mängder och till lägre pris.

Kul att vw gör samma analys som Elon avseende bränsleceller, dvs alldeles för stora förluster vid omvandling till och från vätgas, blir dyrt jämfört med direkt el.

Re: VW I.D

Postat: 13 maj 2019 14:27
av Henrik Torphammar
Oykkh47 skrev:
Vem köper en Golf 8 om ID.3 är bättre??
Zoomar man ut så är det fortfarande väldigt få som inser och förstår det förträffliga med eldrift. De absolut flesta skulle aldrig våga chansa med så mycket pengar.

En bekant sökte en pendlarbil och jag föreslog givetvis en elbil. Första frågan är hur långt den går. Jag menade på att det är en trasig fråga. Du kommer dit du ska, det är ju det som spelar roll. Personen vill ändå promt veta hur långt den går. Jag frågar om hon vet hur långt hennes Golf bensinare går. Det vet hon inte. Men hur långt elbilen går är jäkligt noga trots att hon alltid kommer komma dit hon ska.

Re: VW I.D

Postat: 13 maj 2019 14:34
av ermase
Henrik Torphammar skrev:
Oykkh47 skrev:
Vem köper en Golf 8 om ID.3 är bättre??
Zoomar man ut så är det fortfarande väldigt få som inser och förstår det förträffliga med eldrift. De absolut flesta skulle aldrig våga chansa med så mycket pengar.

En bekant sökte en pendlarbil och jag föreslog givetvis en elbil. Första frågan är hur långt den går. Jag menade på att det är en trasig fråga. Du kommer dit du ska, det är ju det som spelar roll. Personen vill ändå promt veta hur långt den går. Jag frågar om hon vet hur långt hennes Golf bensinare går. Det vet hon inte. Men hur långt elbilen går är jäkligt noga trots att hon alltid kommer komma dit hon ska.
Haha, hur många gånger har man inte hört den frågan, typ 2 gånger i veckan :shock:

Re: VW I.D

Postat: 13 maj 2019 16:38
av Stevvee
Henrik Torphammar skrev:
Oykkh47 skrev:
Vem köper en Golf 8 om ID.3 är bättre??
Zoomar man ut så är det fortfarande väldigt få som inser och förstår det förträffliga med eldrift. De absolut flesta skulle aldrig våga chansa med så mycket pengar.

En bekant sökte en pendlarbil och jag föreslog givetvis en elbil. Första frågan är hur långt den går. Jag menade på att det är en trasig fråga. Du kommer dit du ska, det är ju det som spelar roll. Personen vill ändå promt veta hur långt den går. Jag frågar om hon vet hur långt hennes Golf bensinare går. Det vet hon inte. Men hur långt elbilen går är jäkligt noga trots att hon alltid kommer komma dit hon ska.
Fast jag förstår personen i den frågan. Överallt finns inte ett utbyggt nätverk för laddning och nu när man kört hybrid ett tag upptäcker man att alla stolpar inte heller är i funktion.
Visst för det mesta går det bra men vissa gånger når man gör resor och åker kors o tvärs ja då blir räckvidden en stor fråga.
Att personen inte vet hur långt sin bil går är ju inge konstigt, mackar finns ju överallt och går väldigt snabbt att fylla på ny räckvidd när man väl inser att det krisar.

Man måste se båda sidorna utav myntet.

Re: VW I.D

Postat: 13 maj 2019 16:40
av BEV[e-Rage]
ermase skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Oykkh47 skrev:
Vem köper en Golf 8 om ID.3 är bättre??
Zoomar man ut så är det fortfarande väldigt få som inser och förstår det förträffliga med eldrift. De absolut flesta skulle aldrig våga chansa med så mycket pengar.

En bekant sökte en pendlarbil och jag föreslog givetvis en elbil. Första frågan är hur långt den går. Jag menade på att det är en trasig fråga. Du kommer dit du ska, det är ju det som spelar roll. Personen vill ändå promt veta hur långt den går. Jag frågar om hon vet hur långt hennes Golf bensinare går. Det vet hon inte. Men hur långt elbilen går är jäkligt noga trots att hon alltid kommer komma dit hon ska.
Haha, hur många gånger har man inte hört den frågan, typ 2 gånger i veckan :shock:
Jovisst, fast om en bränsletank bara rymde max 10 liter, det var minst 10 mil mellan varje enskild bränsle pump och bränslet var så trögflytande att det i bästa fall tog 40 minuter att fylla tanken till 80% så skulle du nog få motsvarande fråga om fossilbilar.

Va, kan man inte tanka hemma som med min elbil!? :)

Re: VW I.D

Postat: 28 maj 2019 00:04
av taliz

Re: VW I.D

Postat: 28 maj 2019 06:40
av Walker
Nähä..... :roll:
(Varför lyssnar ingen på mig? :lol: :lol: )

Re: VW I.D

Postat: 28 maj 2019 06:57
av Laban
Här pratar man om 3 miljoner elbilar/år 2025. Förut har det nämnts 1 miljon. Läste nyligen en artikel (som jag inte hittar nu) där någon från VW pratade om ännu högre mål. Ska de nå de vad det verkar allt högre ställda målen så gäller det nog att se till att investera mer i "egna" fabriker.

Re: VW I.D

Postat: 28 maj 2019 08:57
av chaffis75
Walker skrev:
Nähä..... :roll:
(Varför lyssnar ingen på mig? :lol: :lol: )
Men på ett sätt är detta ganska bra för då kanske de börjar bygga fabriker själv och vi blir inte så beroende av Asien som vi är idag.
De tråkiga är att detta kommer fördröja elbil övergången i stor skala för finns de inte bilar att köpa så kommer de ju inte hända helt enkelt, alla vill inte köra tesla hur bra den än är.

Re: VW I.D

Postat: 28 maj 2019 09:07
av Laban
chaffis75 skrev:
Men på ett sätt är detta ganska bra för då kanske de börjar bygga fabriker själv och vi blir inte så beroende av Asien som vi är idag.
De tråkiga är att detta kommer fördröja elbil övergången i stor skala för finns de inte bilar att köpa så kommer de ju inte hända helt enkelt, alla vill inte köra tesla hur bra den än är.
Tror också att det i förlängningen kan vara bra. Det finns många tvivlare och om en så stor spelare som VW bygger några batterifabriker i Europa och därmed på allvar ställer om till eldrift så måste de andra vakna till ordentligt.

Re: VW I.D

Postat: 28 maj 2019 17:46
av Swede1
Laban skrev:
chaffis75 skrev:
Men på ett sätt är detta ganska bra för då kanske de börjar bygga fabriker själv och vi blir inte så beroende av Asien som vi är idag.
De tråkiga är att detta kommer fördröja elbil övergången i stor skala för finns de inte bilar att köpa så kommer de ju inte hända helt enkelt, alla vill inte köra tesla hur bra den än är.
Tror också att det i förlängningen kan vara bra. Det finns många tvivlare och om en så stor spelare som VW bygger några batterifabriker i Europa och därmed på allvar ställer om till eldrift så måste de andra vakna till ordentligt.
Mm, when Vw moves the whole industry moves, som VW gubben sade.

Re: VW I.D

Postat: 05 jun 2019 14:39
av Zalman3
Bara som förtydligande:

"45, 58 och 77kWh-batterierna kommer gå att välja mellan direkt i samband med release. Den förväntas preliminärt bli beställningsbar under slutet på året för de som står i kö, och sedan strax därefter för kunder som inte förbokat sig. Ställer man sig i kö så får man i beställningstillfället välja själv vilken batteristorlek man önskar."

"Konceptbilen mäter 4 100 mm på längden vilket innebär att den är 155 mm kortare än en Golf. Den är 1 800 mm bred och 1 530 mm hög. Hjulbasen mäter hela 2 750 mm, 130 mm längre än på Golf. Bagageutrymmet är inte fastställt, då den produktionsklara modellen inte är färdig. Den har världspremiär i September, så då räknar jag med att det kommer mer teknisk info och spec."

Re: VW I.D

Postat: 05 jun 2019 15:27
av frank
Ok till mig sa lokala VW-handlaren att den modell som kommer först och den man köar för är endast 58kWh modellen. De andra skulle komma senare, men de kanske har ändrat på det då.

Re: VW I.D

Postat: 05 jun 2019 15:40
av Zalman3
frank skrev:
Ok till mig sa lokala VW-handlaren att den modell som kommer först och den man köar för är endast 58kWh modellen. De andra skulle komma senare, men de kanske har ändrat på det då.
De kanske har ändrat sig då Opel Corsa-e går att beställa för under 30.000 euro.

Re: VW I.D

Postat: 05 jun 2019 15:53
av Headline
Zalman3 skrev:
frank skrev:
Ok till mig sa lokala VW-handlaren att den modell som kommer först och den man köar för är endast 58kWh modellen. De andra skulle komma senare, men de kanske har ändrat på det då.
De kanske har ändrat sig då Opel Corsa-e går att beställa för under 30.000 euro.
Går det att beställa några VAG-BEV någonstans i världen med en satt prislapp?

Re: VW I.D

Postat: 05 jun 2019 16:05
av Zalman3
Headline skrev:
Zalman3 skrev:
frank skrev:
Ok till mig sa lokala VW-handlaren att den modell som kommer först och den man köar för är endast 58kWh modellen. De andra skulle komma senare, men de kanske har ändrat på det då.
De kanske har ändrat sig då Opel Corsa-e går att beställa för under 30.000 euro.
Går det att beställa några VAG-BEV någonstans i världen med en satt prislapp?
VW lovar ju ett pris under 40.000 euro för 58kWh, och under 30.000euro för 45kWh versionen.


Sen kan man ju fråga sig vad VW sysslar med, VW sålde inte NOLL VW Passat GTE plugin under maj månad!
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
De vill verkligen lura på folk diesel och bensinbilar så länge det bara går!

Re: VW I.D

Postat: 05 jun 2019 16:08
av Stevvee
Zalman3 skrev:
Headline skrev:
Zalman3 skrev:
frank skrev:
Ok till mig sa lokala VW-handlaren att den modell som kommer först och den man köar för är endast 58kWh modellen. De andra skulle komma senare, men de kanske har ändrat på det då.
De kanske har ändrat sig då Opel Corsa-e går att beställa för under 30.000 euro.
Går det att beställa några VAG-BEV någonstans i världen med en satt prislapp?
VW lovar ju ett pris under 40.000 euro för 58kWh, och under 30.000euro för 45kWh versionen.


Sen kan man ju fråga sig vad VW sysslar med, VW sålde inte NOLL VW Passat GTE plugin under maj månad!
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
De vill verkligen lura på folk diesel och bensinbilar så länge det bara går!
Hur många passar Gte har man sålt och registrerat då enligt dig ?

Re: VW I.D

Postat: 16 jun 2019 20:26
av Laban
Det mesta här är kanske känt men några korta punkter:

Trumbromsar bak. VW menar att det räcker med tanke på att bilen är bakhjulsdriven och att regen då ersätter en del av bromsverkan bak. Verkar rimligt.

45 + 58 kWh packen klarar 100 kW DC, 77 kWh packet 125 kW DC. Med tanke modelltypen måste det anses vara bra nog. Speciellt om laddkurvan är mer i stil med e-Trons. Jag gissar på att så inte är fallet, framtiden lär utvisa.

Skidlucka. Vet inte hur vanliga den typen av resor är med Golf klass bilar men det skadar inte att det finns där.

0.2G regen jämfört med 0.3G för e-Tron. Beror på att den är bakhjulsdriven.

Batteriet i 58 kWh modellen väger ca 400 kg. -90kg för 45 kWh modellen.

10g kobolt/cell jämfört med 2.8g/cell för Model 3. Låter det vara osagt om det gör Teslas celler billigare men är man orolig för kobolt problematiken (VW försäkrar att kobolten utvinns på ett bra sätt) så har Tesla en ganska kraftig fördel.


Re: VW I.D

Postat: 16 jun 2019 21:18
av vigge50
Laban skrev:
Det mesta här är kanske känt men några korta punkter:

Trumbromsar bak. VW menar att det räcker med tanke på att bilen är bakhjulsdriven och att regen då ersätter en del av bromsverkan bak. Verkar rimligt.

45 + 58 kWh packen klarar 100 kW DC, 77 kWh packet 125 kW DC. Med tanke modelltypen måste det anses vara bra nog. Speciellt om laddkurvan är mer i stil med e-Trons. Jag gissar på att så inte är fallet, framtiden lär utvisa.

Skidlucka. Vet inte hur vanliga den typen av resor är med Golf klass bilar men det skadar inte att det finns där.

0.2G regen jämfört med 0.3G för e-Tron. Beror på att den är bakhjulsdriven.

Batteriet i 58 kWh modellen väger ca 400 kg. -90kg för 45 kWh modellen.

10g kobolt/cell jämfört med 2.8g/cell för Model 3. Låter det vara osagt om det gör Teslas celler billigare men är man orolig för kobolt problematiken (VW försäkrar att kobolten utvinns på ett bra sätt) så har Tesla en ganska kraftig fördel.

Är det samma typer av celler då? Vad jag har förstått det så ska ID ha påsbatterier liknande de flesta andra elbilar och så kan man inte jämföra i vikt per cell med Tesla. Det intressanta hade varit att veta mängden kobolt per kWh.

Re: VW I.D

Postat: 16 jun 2019 22:45
av Laban
Kan förstås vara en förenkling från hans sida. Eller missförstånd. Här är den tyska videon han hänvisar till.

Re: VW I.D

Postat: 16 jun 2019 23:04
av Geni87
vigge50 skrev:
Laban skrev:
Det mesta här är kanske känt men några korta punkter:

Trumbromsar bak. VW menar att det räcker med tanke på att bilen är bakhjulsdriven och att regen då ersätter en del av bromsverkan bak. Verkar rimligt.

45 + 58 kWh packen klarar 100 kW DC, 77 kWh packet 125 kW DC. Med tanke modelltypen måste det anses vara bra nog. Speciellt om laddkurvan är mer i stil med e-Trons. Jag gissar på att så inte är fallet, framtiden lär utvisa.

Skidlucka. Vet inte hur vanliga den typen av resor är med Golf klass bilar men det skadar inte att det finns där.

0.2G regen jämfört med 0.3G för e-Tron. Beror på att den är bakhjulsdriven.

Batteriet i 58 kWh modellen väger ca 400 kg. -90kg för 45 kWh modellen.

10g kobolt/cell jämfört med 2.8g/cell för Model 3. Låter det vara osagt om det gör Teslas celler billigare men är man orolig för kobolt problematiken (VW försäkrar att kobolten utvinns på ett bra sätt) så har Tesla en ganska kraftig fördel.
Är det samma typer av celler då? Vad jag har förstått det så ska ID ha påsbatterier liknande de flesta andra elbilar och så kan man inte jämföra i vikt per cell med Tesla. Det intressanta hade varit att veta mängden kobolt per kWh.
Precis. :) MEB ska ha moduler som antingen har pouch (LG) eller prismatiska (Samsung) celler beroende på leverantör. Det finns inte jättemycket info men enligt det jag har hittat ska varje modul innehålla 24 celler, och packet kan ha 7, 9 eller 12 moduler. Det med 9 moduler bör motsvara packet med 58 kWh, då fördelat på 216 celler.

Då får vi:

VW ID3: 37,2 g kobolt/kWh
TM3: 164,9 g kobolt/kWh

Nu är det ju några siffror med inte helt säkra källor på men någon fördel när det gäller mängden kobolt verkar inte Tesla ha. MEB:s batteri verkar något tyngre än TM3:s per kWh, återstår dock att se om VW har lagt in någon krockstuktur i packet (som gör det tyngre) eller gör som Tesla och lägger i princip all styrka i karossen istället (som gör karossen tyngre).

Re: VW I.D

Postat: 17 jun 2019 06:39
av Laban
Tror att det är ett missförstånd alternativt förenkling i det tyska inslaget, här är en artikel i ämnet:

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... olkswagen/
Frank Blome, Head of the Center of Excellence for Battery Cells at Volkswagen, noted to the publication that the batteries for the Volkswagen I.D.3 (a car formerly dubbed the ID Neo) contain 12-14% cobalt. In comparison, Tesla has succeeded in reducing the cobalt content of the Model 3’s batteries to just 2.8% as of last year. Tesla has continued its battery research since then, hinting at even lower cobalt levels in the present iterations of its electric sedan.
2.8 förekommer även här men de är i %, inte g/cell. Sen hävdar VW att de kommer att halvera andelen kobolt i deras nästa generations celler vilket då ändå skulle vara dubbelt så mycket som Teslas nuvarande, vilket Elon också nämner. Tesla siktar mot nära 0% kobolt i kommande generations celler.

Nåväl, kan man bryta kobolten på ett arbetsmiljömässigt sätt så är det väl inget större problem än något av de andra materialen i batteriet. Dvs, främst en prisfråga.

Här är det tyska (auto motor & sport) inslaget:



VW kommer förresten att använda en induktionsmotor fram samt PM motor bak i deras MEB bilar, precis som Tesla Model 3. De pratar om en liten extra skjuts på autobahn pga överbelastnings delen i induktionsmotorer. Jag tror att det handlar främst om priset.