Re: VW I.D
Postat: 13 maj 2019 12:22
Svårt det där att jämföra priser. Byggde en KIA e-niro på tyska sidan. En fullutrustad lika som vi har här med samma paket.. Då hamnar den på 48k euro. I sverige blir den 495.000kr
Verkar rätt rimligt. e-Tron kostar €79900 vs 885 000 i Sverige vilket ger en faktor 11.Oykkh47 skrev:En sak till. VW Sverige chefen så jag kunde räkna med 10.8 för valuta omvandling. Men den som lever får se. Ngn billig elbil blir inte dessa 1ST Edition. Då får man nog vänta på base model
Därför du kan få en golf 8 snabbt levererad och 200 000 kronor billigare. Dessutom behöver du aldrig tänka på laddning. Bara tanka den nån gång per månad.Oykkh47 skrev:Det jag mest är rädd för är hur inredningen blir. Är helt säker på att VW gör nya Golf 8, passat och Tiguan mera premium och mer påkostad i matrial och upplevd kvalitetskänsla än i ID.3 Vem köper en Golf 8 om ID.3 är bättre??
Zoomar man ut så är det fortfarande väldigt få som inser och förstår det förträffliga med eldrift. De absolut flesta skulle aldrig våga chansa med så mycket pengar.Oykkh47 skrev:Vem köper en Golf 8 om ID.3 är bättre??
Haha, hur många gånger har man inte hört den frågan, typ 2 gånger i veckanHenrik Torphammar skrev:Zoomar man ut så är det fortfarande väldigt få som inser och förstår det förträffliga med eldrift. De absolut flesta skulle aldrig våga chansa med så mycket pengar.Oykkh47 skrev:Vem köper en Golf 8 om ID.3 är bättre??
En bekant sökte en pendlarbil och jag föreslog givetvis en elbil. Första frågan är hur långt den går. Jag menade på att det är en trasig fråga. Du kommer dit du ska, det är ju det som spelar roll. Personen vill ändå promt veta hur långt den går. Jag frågar om hon vet hur långt hennes Golf bensinare går. Det vet hon inte. Men hur långt elbilen går är jäkligt noga trots att hon alltid kommer komma dit hon ska.
Fast jag förstår personen i den frågan. Överallt finns inte ett utbyggt nätverk för laddning och nu när man kört hybrid ett tag upptäcker man att alla stolpar inte heller är i funktion.Henrik Torphammar skrev:Zoomar man ut så är det fortfarande väldigt få som inser och förstår det förträffliga med eldrift. De absolut flesta skulle aldrig våga chansa med så mycket pengar.Oykkh47 skrev:Vem köper en Golf 8 om ID.3 är bättre??
En bekant sökte en pendlarbil och jag föreslog givetvis en elbil. Första frågan är hur långt den går. Jag menade på att det är en trasig fråga. Du kommer dit du ska, det är ju det som spelar roll. Personen vill ändå promt veta hur långt den går. Jag frågar om hon vet hur långt hennes Golf bensinare går. Det vet hon inte. Men hur långt elbilen går är jäkligt noga trots att hon alltid kommer komma dit hon ska.
Jovisst, fast om en bränsletank bara rymde max 10 liter, det var minst 10 mil mellan varje enskild bränsle pump och bränslet var så trögflytande att det i bästa fall tog 40 minuter att fylla tanken till 80% så skulle du nog få motsvarande fråga om fossilbilar.ermase skrev:Haha, hur många gånger har man inte hört den frågan, typ 2 gånger i veckanHenrik Torphammar skrev:Zoomar man ut så är det fortfarande väldigt få som inser och förstår det förträffliga med eldrift. De absolut flesta skulle aldrig våga chansa med så mycket pengar.Oykkh47 skrev:Vem köper en Golf 8 om ID.3 är bättre??
En bekant sökte en pendlarbil och jag föreslog givetvis en elbil. Första frågan är hur långt den går. Jag menade på att det är en trasig fråga. Du kommer dit du ska, det är ju det som spelar roll. Personen vill ändå promt veta hur långt den går. Jag frågar om hon vet hur långt hennes Golf bensinare går. Det vet hon inte. Men hur långt elbilen går är jäkligt noga trots att hon alltid kommer komma dit hon ska.
Nähä.....
Här pratar man om 3 miljoner elbilar/år 2025. Förut har det nämnts 1 miljon. Läste nyligen en artikel (som jag inte hittar nu) där någon från VW pratade om ännu högre mål. Ska de nå de vad det verkar allt högre ställda målen så gäller det nog att se till att investera mer i "egna" fabriker.
Men på ett sätt är detta ganska bra för då kanske de börjar bygga fabriker själv och vi blir inte så beroende av Asien som vi är idag.Walker skrev:Nähä.....![]()
(Varför lyssnar ingen på mig?![]()
)
Tror också att det i förlängningen kan vara bra. Det finns många tvivlare och om en så stor spelare som VW bygger några batterifabriker i Europa och därmed på allvar ställer om till eldrift så måste de andra vakna till ordentligt.chaffis75 skrev:Men på ett sätt är detta ganska bra för då kanske de börjar bygga fabriker själv och vi blir inte så beroende av Asien som vi är idag.
De tråkiga är att detta kommer fördröja elbil övergången i stor skala för finns de inte bilar att köpa så kommer de ju inte hända helt enkelt, alla vill inte köra tesla hur bra den än är.
Mm, when Vw moves the whole industry moves, som VW gubben sade.Laban skrev:Tror också att det i förlängningen kan vara bra. Det finns många tvivlare och om en så stor spelare som VW bygger några batterifabriker i Europa och därmed på allvar ställer om till eldrift så måste de andra vakna till ordentligt.chaffis75 skrev:Men på ett sätt är detta ganska bra för då kanske de börjar bygga fabriker själv och vi blir inte så beroende av Asien som vi är idag.
De tråkiga är att detta kommer fördröja elbil övergången i stor skala för finns de inte bilar att köpa så kommer de ju inte hända helt enkelt, alla vill inte köra tesla hur bra den än är.
De kanske har ändrat sig då Opel Corsa-e går att beställa för under 30.000 euro.frank skrev:Ok till mig sa lokala VW-handlaren att den modell som kommer först och den man köar för är endast 58kWh modellen. De andra skulle komma senare, men de kanske har ändrat på det då.
Går det att beställa några VAG-BEV någonstans i världen med en satt prislapp?Zalman3 skrev:De kanske har ändrat sig då Opel Corsa-e går att beställa för under 30.000 euro.frank skrev:Ok till mig sa lokala VW-handlaren att den modell som kommer först och den man köar för är endast 58kWh modellen. De andra skulle komma senare, men de kanske har ändrat på det då.
VW lovar ju ett pris under 40.000 euro för 58kWh, och under 30.000euro för 45kWh versionen.Headline skrev:Går det att beställa några VAG-BEV någonstans i världen med en satt prislapp?Zalman3 skrev:De kanske har ändrat sig då Opel Corsa-e går att beställa för under 30.000 euro.frank skrev:Ok till mig sa lokala VW-handlaren att den modell som kommer först och den man köar för är endast 58kWh modellen. De andra skulle komma senare, men de kanske har ändrat på det då.
Hur många passar Gte har man sålt och registrerat då enligt dig ?Zalman3 skrev:VW lovar ju ett pris under 40.000 euro för 58kWh, och under 30.000euro för 45kWh versionen.Headline skrev:Går det att beställa några VAG-BEV någonstans i världen med en satt prislapp?Zalman3 skrev:De kanske har ändrat sig då Opel Corsa-e går att beställa för under 30.000 euro.frank skrev:Ok till mig sa lokala VW-handlaren att den modell som kommer först och den man köar för är endast 58kWh modellen. De andra skulle komma senare, men de kanske har ändrat på det då.
Sen kan man ju fråga sig vad VW sysslar med, VW sålde inte NOLL VW Passat GTE plugin under maj månad!
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
De vill verkligen lura på folk diesel och bensinbilar så länge det bara går!
Är det samma typer av celler då? Vad jag har förstått det så ska ID ha påsbatterier liknande de flesta andra elbilar och så kan man inte jämföra i vikt per cell med Tesla. Det intressanta hade varit att veta mängden kobolt per kWh.Laban skrev:Det mesta här är kanske känt men några korta punkter:
Trumbromsar bak. VW menar att det räcker med tanke på att bilen är bakhjulsdriven och att regen då ersätter en del av bromsverkan bak. Verkar rimligt.
45 + 58 kWh packen klarar 100 kW DC, 77 kWh packet 125 kW DC. Med tanke modelltypen måste det anses vara bra nog. Speciellt om laddkurvan är mer i stil med e-Trons. Jag gissar på att så inte är fallet, framtiden lär utvisa.
Skidlucka. Vet inte hur vanliga den typen av resor är med Golf klass bilar men det skadar inte att det finns där.
0.2G regen jämfört med 0.3G för e-Tron. Beror på att den är bakhjulsdriven.
Batteriet i 58 kWh modellen väger ca 400 kg. -90kg för 45 kWh modellen.
10g kobolt/cell jämfört med 2.8g/cell för Model 3. Låter det vara osagt om det gör Teslas celler billigare men är man orolig för kobolt problematiken (VW försäkrar att kobolten utvinns på ett bra sätt) så har Tesla en ganska kraftig fördel.
Precis.vigge50 skrev:Är det samma typer av celler då? Vad jag har förstått det så ska ID ha påsbatterier liknande de flesta andra elbilar och så kan man inte jämföra i vikt per cell med Tesla. Det intressanta hade varit att veta mängden kobolt per kWh.Laban skrev:Det mesta här är kanske känt men några korta punkter:
Trumbromsar bak. VW menar att det räcker med tanke på att bilen är bakhjulsdriven och att regen då ersätter en del av bromsverkan bak. Verkar rimligt.
45 + 58 kWh packen klarar 100 kW DC, 77 kWh packet 125 kW DC. Med tanke modelltypen måste det anses vara bra nog. Speciellt om laddkurvan är mer i stil med e-Trons. Jag gissar på att så inte är fallet, framtiden lär utvisa.
Skidlucka. Vet inte hur vanliga den typen av resor är med Golf klass bilar men det skadar inte att det finns där.
0.2G regen jämfört med 0.3G för e-Tron. Beror på att den är bakhjulsdriven.
Batteriet i 58 kWh modellen väger ca 400 kg. -90kg för 45 kWh modellen.
10g kobolt/cell jämfört med 2.8g/cell för Model 3. Låter det vara osagt om det gör Teslas celler billigare men är man orolig för kobolt problematiken (VW försäkrar att kobolten utvinns på ett bra sätt) så har Tesla en ganska kraftig fördel.
2.8 förekommer även här men de är i %, inte g/cell. Sen hävdar VW att de kommer att halvera andelen kobolt i deras nästa generations celler vilket då ändå skulle vara dubbelt så mycket som Teslas nuvarande, vilket Elon också nämner. Tesla siktar mot nära 0% kobolt i kommande generations celler.Frank Blome, Head of the Center of Excellence for Battery Cells at Volkswagen, noted to the publication that the batteries for the Volkswagen I.D.3 (a car formerly dubbed the ID Neo) contain 12-14% cobalt. In comparison, Tesla has succeeded in reducing the cobalt content of the Model 3’s batteries to just 2.8% as of last year. Tesla has continued its battery research since then, hinting at even lower cobalt levels in the present iterations of its electric sedan.