Sida 29 av 41

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 26 aug 2016 21:46
av sondell
När det tar så lång tid har de nog inte bara problem med att få fram en kabel. Det är väl effektleveransen och stabiliteten på nätet i övrigt som måste fixas också. Har för mig de räknade rätt länge på detta på Kalstad Energi för att inte få svaj på nätet. En supercharger med 8 platser ligger väl på 0.6MW toppinmatningseffekt. Som 55 villor med 16A säkring som maxar och tar ut maxeffekt samtidigt.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 26 aug 2016 21:55
av Andrewas
Hvor mange ladepunkter kommer i Umeå?

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 26 aug 2016 22:03
av sondell
Andrewas skrev:
Hvor mange ladepunkter kommer i Umeå?
Fick inte ut någon mer info idag. Har inte sett själva ritningen. Ska försöka få fram det på måndag. Ska undersöka lite mer även i Örnsköldsvik. Kontakten där har varit väldigt svår att få tag på. Eller vill inte svara... Men tror kanske det finns viktigare platser att fokusera på än att fylla hålet mellan Sundsvall och Umeå. Borde fortsätta norrut först.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 27 aug 2016 08:34
av Monark1954
Örnsköldsvik.
När jag i somras lobbade mot Örnsköldsvik kommun att de skulle öka från max 2 timmar på det enda typ 2 uttaget som finns fick jag veta att kommunen nekat Tesla mark då det inte gick ladda andra bilar på en SuperCharger. Personen nämnde att Tesla fick bygga på företagsmark.
Jag uppfattade det som att OKQ8 var aktuell. Innebär att Tesla åtminstone sonderat möjligheten för Örnsköldsvik.

Sände sen ett antal utbildande länkar för att förklara skillnaden med laddning via typ 2 uttag och bilens inbyggda laddare. Den laddar inte med 22 kW utan allt beror på bilens laddare. Länkade även hur en snabbladdare typ SuperCharger och Chademo drastiskt förkortar laddtiden.
Fick veta att det var få som använt uttaget, tror jag det när det nästan inte räcker med 2 timmar för en modell S med dubbelladdare.
De skulle vänta till Volvo kommer med sina elbilar innan de verkar för mer laddare. Hoppas den inställningen inte påverkar om Tesla sammarbetar med andra och söker bygglov för SuperCharger.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 27 aug 2016 09:20
av LarsL
Vad trött man blir! Återigen en kommun som står ivägen för utbyggnaden.
Väntar på Volvo! Det är sånt här som får mig att aldrig någonsin vilja röra det märket igen. :evil:

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 27 aug 2016 09:57
av danni
Monark1954 skrev:
Örnsköldsvik.
När jag i somras lobbade mot Örnsköldsvik kommun att de skulle öka från max 2 timmar på det enda typ 2 uttaget som finns fick jag veta att kommunen nekat Tesla mark då det inte gick ladda andra bilar på en SuperCharger. Personen nämnde att Tesla fick bygga på företagsmark.
Jag uppfattade det som att OKQ8 var aktuell. Innebär att Tesla åtminstone sonderat möjligheten för Örnsköldsvik.

Sände sen ett antal utbildande länkar för att förklara skillnaden med laddning via typ 2 uttag och bilens inbyggda laddare. Den laddar inte med 22 kW utan allt beror på bilens laddare. Länkade även hur en snabbladdare typ SuperCharger och Chademo drastiskt förkortar laddtiden.
Fick veta att det var få som använt uttaget, tror jag det när det nästan inte räcker med 2 timmar för en modell S med dubbelladdare.
De skulle vänta till Volvo kommer med sina elbilar innan de verkar för mer laddare. Hoppas den inställningen inte påverkar om Tesla sammarbetar med andra och söker bygglov för SuperCharger.
Ah. De ville inte ge mark till Tesla för att de inte vill gynna en enskild tillverkare, men de väntar med att bygga ut laddinfrastruktur till Volvo säljer elbilar. Makes perfect sense.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 27 aug 2016 10:18
av Mickep
Inte alls. tycker att det är ett rimligt åsikt (att enbart tesla-bilar kan ladda är egentligen om man ser samhällsutvecklingen inte bra alls (men det är en diskussion och avtalsaffärer mellan tesla och andra biltillverkare)
Däremot så tycker jag att kommunen kan ge mark avsedda för elbilsladdning där olika leverantörer kan bygga laddstolpar, då kommer man runt problematiken. Finns det ccs, chademo och SuC sida vid sida så kan man detaljplanemässigt se till att inget enskilt företag premieras. (då gör det inget om ex tesla blir först att bygga på platsen då man bör planerat att det finns ytterliga mark i området där andra kan komma in.) längs med greenhighway tex skulle det logiskt kunna finna (och det finns säkert) laddstationer sida vid sida från olika företag och tillverkare. (fast frågan är om tesla vill släppa in andra bilar (även om de betalar för sig, låter som varumärket kan devalveras om det står en massa billiga leaf vid SuC)

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 27 aug 2016 10:33
av 12man
sondell skrev:
När det tar så lång tid har de nog inte bara problem med att få fram en kabel. Det är väl effektleveransen och stabiliteten på nätet i övrigt som måste fixas också. Har för mig de räknade rätt länge på detta på Kalstad Energi för att inte få svaj på nätet. En supercharger med 8 platser ligger väl på 0.6MW toppinmatningseffekt. Som 55 villor med 16A säkring som maxar och tar ut maxeffekt samtidigt.
just av den anledning ringde jag min kommun, hej, kan ni inte se ut en plats som ni vill och kan förse med rejält med eleffekt och där ni vill och kan ha den trafik och det kundunderlag som kommer att bli resultatet, de skulle titta på någon plats i korsningen förbifart stockholm och e4

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 27 aug 2016 12:47
av Haglund
En liten fågel viskade i mitt öra att ansvariga i Borås kommer tipsa Tesla om att de kan upplåta mark åt en superchargerstation i Boråsområdet inom kort. Hoppas att det blir något av med det!

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 27 aug 2016 12:58
av LarsL
Helt rätt Borås!
En Tesla Supercharger gynnar inte bara Tesla det gynnar alla affärer och matställen runt omkring också. Det kommer gynna den kommun som får en laddare och missgynna en utan, speciellt stråket Göteborg-Stockholm.
Det där DDR/70-tals tänket att det ska finnas ett Konsum och ett ICA i varje by håller inte. Nej upplåt plats åt alla som vill sätta upp laddare, det kan inte bli för många.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 27 aug 2016 13:43
av bylund
Att kommuner inte kan reservera åtta platser på Stortorget åt ett visst bilmärke är helt rimligt, men på platser med överskott på parkering torde det vara mer ok.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 27 aug 2016 13:48
av Haglund
Ja, Borås verkar ha fått bra fart vad gäller elbilsinfrastruktusutbyggnationer (grymt ord förresten). Från och med 1 september parkerar vi gratis i hela stan, ansökan om supercharger skall in och "många" laddstationer skall upp i kommunal regi (gissningsvis typ 2).

Det blev nog lite press när någon tipsade Borås Tidning om artikeln här på Teslaklubben i somras. :D

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 27 aug 2016 13:53
av Svenssons
Marken som SuC i Kalmar är på hyrs av Tesla. Kalmar Energi har sedan samarbete med Clever som satt upp snabbladdare bredvid SuC.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 27 aug 2016 16:57
av LarsL
Haglund skrev:
Ja, Borås verkar ha fått bra fart vad gäller elbilsinfrastruktusutbyggnationer (grymt ord förresten). Från och med 1 september parkerar vi gratis i hela stan, ansökan om supercharger skall in och "många" laddstationer skall upp i kommunal regi (gissningsvis typ 2).

Det blev nog lite press när någon tipsade Borås Tidning om artikeln här på Teslaklubben i somras. :D
Intressant vi ska köra till Borås efter jobbet i höst, för barn aktiviteter. Hade varit perfekt med en destinationsladdare i centrala delarna då.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 27 aug 2016 17:52
av Crappy
"Centrala delarna av Borås" :D Du vet hur "stort" Borås är? Gångavstånd från allt
Jag har dålig koll på vilka sorter det är, men det finns en laddare på Statoli kasernvägen, ett par på Ica city knalleland.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 27 aug 2016 18:01
av LarsL
Crappy skrev:
"Centrala delarna av Borås" :D Du vet hur "stort" Borås är? Gångavstånd från allt
Jag har dålig koll på vilka sorter det är, men det finns en laddare på Statoli kasernvägen, ett par på Ica city knalleland.
Nja, inte så praktiskt att parkera på Knalleland och gå till simhallen med tre ungar... Direkt.
Inte jätte lockande att stå på Chademo efter åt heller om man inte måste.

Sen känner jag till Borås ja... Skulle knappast åka med barnen till aktivitet varje engång i veckan efter jobbet med en Leaf annars. :)

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 28 aug 2016 12:04
av Crappy
Nä... Man skäms som Boråsare.
Det finns nog inget vettigt överhuvudtaget. En schuko i närheten av centrum, (P-huset vid högskolan) det är nog allt. Hotellen mitt i centrum verkar inte erbjuda något heller. Pinsamt
Jag vet att det vanligen står en MS parkerad och laddar utanför Restaurang Tugg, men gissar att den är privat.
De pratade om att de skulle sätta upp stolpar vid Borås Energi, men vad jag vet ah det inte kommit upp något.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 28 aug 2016 12:29
av danni
Haglund skrev:
En liten fågel viskade i mitt öra att ansvariga i Borås kommer tipsa Tesla om att de kan upplåta mark åt en superchargerstation i Boråsområdet inom kort. Hoppas att det blir något av med det!
Åh, jag hoppas så innerligt! Det finns flera bra platser längs väg 40 mitt i stan som hade passat bra. Och just Borås hade verkligen behövts, både för såna som mig som bor i Göteborg och ofta åker Jönköping tur och retur och för de som kör Stockholm-Göteborg och inte kan lösa destinationsladdning i Göteborg (man kommer ju inte Ödeshög-Göteborg-Ödeshög på en laddning direkt under normala omständigheter, kanske om man snålkör en P100D).

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 28 aug 2016 12:33
av danni
Crappy skrev:
Nä... Man skäms som Boråsare.
Det finns nog inget vettigt överhuvudtaget. En schuko i närheten av centrum, (P-huset vid högskolan) det är nog allt. Hotellen mitt i centrum verkar inte erbjuda något heller. Pinsamt
Jag vet att det vanligen står en MS parkerad och laddar utanför Restaurang Tugg, men gissar att den är privat.
De pratade om att de skulle sätta upp stolpar vid Borås Energi, men vad jag vet ah det inte kommit upp något.
Jag bodde på Scandic i Borås en gång och de kunde lösa vanlig schuko i garaget. Sen har ju både Clever och Fortum CHAdeMO/CCS-stolpar i Borås, pappa stannar ofta där när han ska till/från Göteborg med sin i3:a. Men det är rätt illa att djurparken inte har en enda stolpe. Det tyckte jag särskilt de två gånger jag var där med vår laddhybrid som vi hade före Teslan. Det går ju få ner förbrukningen på Göteborg-Borås tur och retur rätt rejält om man kan ladda i bägge ändar.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 28 aug 2016 13:09
av LarsL
Crappy skrev:
Nä... Man skäms som Boråsare.
Det finns nog inget vettigt överhuvudtaget. En schuko i närheten av centrum, (P-huset vid högskolan) det är nog allt. Hotellen mitt i centrum verkar inte erbjuda något heller. Pinsamt
Jag vet att det vanligen står en MS parkerad och laddar utanför Restaurang Tugg, men gissar att den är privat.
De pratade om att de skulle sätta upp stolpar vid Borås Energi, men vad jag vet ah det inte kommit upp något.
Precis de har ju ett lokalt elbolag, Borås Energi. Varför kan inte de slänga upp lite stolpar åt sina kunder? De finns inga ursäkter för Borås helt enkelt.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 01 sep 2016 21:01
av bylund
bylund skrev:
sondell skrev:
Hoppas de får en gräddfil då...
Ska vara fastigheten Marknadsplatsen 5:1. Diarienummer BN-2016/01673.
Tidigare protokoll har tagit upp ärenden som inte varit med på föredragningslistan, så det kan ju ha beslutats igår i alla fall.
Nu är protokollet uppe och jag hittar det inte där bland nya punkter. De har valt att skanna en utskrift istället för att lägga upp det hela som text, så jag har inte riktigt sökt igenom det nog. Om någon har tråkigt så har den 155 sidor att leta igenom...
http://www.umea.se/download/18.20690b65 ... tad%29.pdf

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 01 sep 2016 22:38
av Hammar
bylund skrev:
bylund skrev:
sondell skrev:
Hoppas de får en gräddfil då...
Ska vara fastigheten Marknadsplatsen 5:1. Diarienummer BN-2016/01673.
Tidigare protokoll har tagit upp ärenden som inte varit med på föredragningslistan, så det kan ju ha beslutats igår i alla fall.
Nu är protokollet uppe och jag hittar det inte där bland nya punkter. De har valt att skanna en utskrift istället för att lägga upp det hela som text, så jag har inte riktigt sökt igenom det nog. Om någon har tråkigt så har den 155 sidor att leta igenom...
http://www.umea.se/download/18.20690b65 ... tad%29.pdf
Ser inte ut att finnas med i listen med bygglov som var uppe till beslut
Byggloven finns på sidan 4-5, efter detaljplaner och planbesked.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 01 sep 2016 22:54
av Anders77
Gällande Borås.
De på Teknik vet inte om Borås Energi tänkt göra något än.

Däremot har Vattenfall frågat efter möjlighet att få sätta upp stolpar.

Sen tog en MP politiker i sommras och började driva på frågan om laddstruktur i Borås.

Så snart händer det kanske något där med.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 03 sep 2016 17:22
av Mikael Karlberg
Så här ser det ut i Tindered idag. Blir sex stall.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Postat: 03 sep 2016 17:52
av Surfaren
Mikael Karlberg skrev:
Så här ser det ut i Tindered idag. Blir sex stall.
Woohoo, aktivitet! Sveriges mest efterlängtade SuC?. :)