Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Artikel i media

Inlägg av hooked »

https://www.di.se/bil/moderaterna-vill- ... lt-tokigt/

90% av de som reagerar på denna artikel i DI gillar kommentaren :cry:
di.png
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7975
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Diskussionen om politiska partier flyttad till separat tråd:

viewtopic.php?f=29&t=20012&start=30
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 3026
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Artikel i media

Inlägg av Walker »

TiborBlomhall skrev:
Diskussionen om politiska partier flyttad till separat tråd:

viewtopic.php?f=29&t=20012&start=30
Tack.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 797
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Artikel i media

Inlägg av HerrNilsson »

“Tesla has tremendous demand… When you watch the big game this weekend, what you’re going to see is ad after ad for car companies, remember,
@elonmusk does not need to advertise. What does that tell you about demand? It’s off the charts!”—Jim Cramer
https://twitter.com/TeslaNY/status/1223 ... 23073?s=20
Mvh
Nilsson


Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 123
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: Artikel i media

Inlägg av wilfried »

Dansk bildelningtjänst lanserar 100 elbilar i Malmö

I slutet av februari väntas det danska bildelningsbolaget Green Mobility lansera 100 elbilar i Malmö. Rent praktiskt är mobilitetslösningen tänkt att fungera på ungefär samma sätt som för hyrbara elsparkcyklar.

Den danska delningstjänsten har funnits i Köpenhamn sedan 2016, och nu tar Green Mobility klivet över Sundet till Malmö, som tillsammans med Göteborg blir bolagets första lanseringsstäder i Sverige.
Lanseringen av 100 bilar i Malmö uppges vara början på en långsiktig plan, där det danska bolagets målsättning är att utöka sin elbilsflotta i staden till 250 bilar.

Enligt Green Mobility kommer betalningsmodellen för bilhyran dels ta fasta på användning per minut, dels per dygn. Men det är ännu okänt vad minut- respektive dygnskostnaden landar på i kronor och ören.
– Det har vi inte kommit fram till än, det återkommer vi med. Du kommer i alla fall att kunna köra elbilarna även utanför Malmö, men resan måste påbörjas och avslutas inom de givna zonerna i staden, säger Thomas Heltborg Juul.
https://www.sydsvenskan.se/2020-02-06/d ... ar-i-malmo
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

BMW förstår inte, de vill inte, de kan inte. Jag hade sett mig om efter ett annat jobb om jag hade varit anställd där. De kommer nog inte finnas kvar så hemskt länge till.

https://europe.autonews.com/automakers/ ... owertrains
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Artikel i media

Inlägg av filippb »

Jag funderar ändå i samma bana som någon annan uttryckte det så bra här på forumet, att just hybrider behövs som ett första steg mot en ren elbil. Steget är rätt stort just nu och kräver en del förändrat beteende och planering. Detta kan nog kännas riskabelt för många som oroar sig för räckvidd, laddnätverk etc. En hybrid kan sänka tröskeln och skapa intresse för ren elbil som nästa bil.

I en sådan mjuk övergång har BMW, Volvo och alla andra stora tillverkare gott om tid att fundera fram bra elbilar medan de säljer hybrider och skriver av r&d för sina fossila motorer.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Fast det är slöseri med köparnas pengar att gå omvägen via hybrider och det är slöseri med resurser.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

BMWs utvecklingschef som intervjuas här verkar inte tro på elbilar överhuvudtaget. Han är ju helt fullständigt ute och cyklar. För elbilar ser han bara en massa problem, samtidigt tror han att vätgasbilar kommer vara konkurrenskraftiga inom några få år. Diesel och bensinmotorn ser han även i framtiden som den dominerande drivlinan. I ionity gick de bara med för stt de var tvungna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Artikel i media

Inlägg av filippb »

LarsL skrev:
Fast det är slöseri med köparnas pengar att gå omvägen via hybrider och det är slöseri med resurser.
Jo visst kan man se det så men om valet står mellan att köpa ytterligare en fossilbil för att man är för rädd för den totala omställningen så är hybrid ändå ett litet steg åt rätt håll. Då är det mycket mer troligt att bilen efter denna blir en elbil när man har testat ladda och förhoppningsvis gillar det utan att behöva klippa alla band till det välbeprövade.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11220
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
BMW förstår inte, de vill inte, de kan inte. Jag hade sett mig om efter ett annat jobb om jag hade varit anställd där. De kommer nog inte finnas kvar så hemskt länge till.

https://europe.autonews.com/automakers/ ... owertrains
Hoppas man får leva så man får se vilka som klarade sig och vilka som inte gjorde det. Fast å andra sidan, kommer Tyskland att tillåta en enda av sina biltillverkare gå i konkurs?
Erxon
elbilist
Inlägg: 463
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Artikel i media

Inlägg av Erxon »

filippb skrev:
LarsL skrev:
Fast det är slöseri med köparnas pengar att gå omvägen via hybrider och det är slöseri med resurser.
Jo visst kan man se det så men om valet står mellan att köpa ytterligare en fossilbil för att man är för rädd för den totala omställningen så är hybrid ändå ett litet steg åt rätt håll. Då är det mycket mer troligt att bilen efter denna blir en elbil när man har testat ladda och förhoppningsvis gillar det utan att behöva klippa alla band till det välbeprövade.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Är detta med elbilar/plug-inner som med knark?
Man böjar med lite lättare droger och avslutar med tyngre?

Vet inte om jag läst det här tidigare men någon stans har jag läst denna jämförelse...
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4478
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Erxon skrev:
filippb skrev:
LarsL skrev:
Fast det är slöseri med köparnas pengar att gå omvägen via hybrider och det är slöseri med resurser.
Jo visst kan man se det så men om valet står mellan att köpa ytterligare en fossilbil för att man är för rädd för den totala omställningen så är hybrid ändå ett litet steg åt rätt håll. Då är det mycket mer troligt att bilen efter denna blir en elbil när man har testat ladda och förhoppningsvis gillar det utan att behöva klippa alla band till det välbeprövade.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Är detta med elbilar/plug-inner som med knark?
Man böjar med lite lättare droger och avslutar med tyngre?

Vet inte om jag läst det här tidigare men någon stans har jag läst denna jämförelse...
Hade man pratat om plug-in hybrider för 10 år sedan hade det varit ok. Idag tycker jag man ska vara tyst om skiten.
Tycker man ska köra det man har tills det kommer en bil som passar och sedan byta till ren el.
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

Volvo har i tester fått kritik över att deras plug-in hybrider drar igång en bränsledriven värmaren för att klara uppvärmningen i kalla klimat även om föraren endast vill köra korta sträckor och endast på el. Nu svarar Volvo med att de anser det är bättre att dra igång fossilmotorn för att värma kupen än att låta batteriet ta slut snabbt och därmed förkorta den redan korta räckvidden på el. De anser även att detta totalt sätt leder till mindre utsläpp.

Och sen valde svenska regeneringen nyligen att höja gränsen för bonus till stor del för att Volvos laddhybrider ska klara gränserna. Kanske dags att öka batteristorleken något Volvo???

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -kritiken/
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Stevvee »

nek0 skrev:
Erxon skrev:
filippb skrev:
LarsL skrev:
Fast det är slöseri med köparnas pengar att gå omvägen via hybrider och det är slöseri med resurser.
Jo visst kan man se det så men om valet står mellan att köpa ytterligare en fossilbil för att man är för rädd för den totala omställningen så är hybrid ändå ett litet steg åt rätt håll. Då är det mycket mer troligt att bilen efter denna blir en elbil när man har testat ladda och förhoppningsvis gillar det utan att behöva klippa alla band till det välbeprövade.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Är detta med elbilar/plug-inner som med knark?
Man böjar med lite lättare droger och avslutar med tyngre?

Vet inte om jag läst det här tidigare men någon stans har jag läst denna jämförelse...
Hade man pratat om plug-in hybrider för 10 år sedan hade det varit ok. Idag tycker jag man ska vara tyst om skiten.
Tycker man ska köra det man har tills det kommer en bil som passar och sedan byta till ren el.
Varför ?
Utanför teslas nätverk så finns det inte tillräckligt med stolpar för att ladda längs vägen.
Många bor i BRF eller hyres och får inte montera laddbox hemma. Många har inte ens en egen parkering.

En hybrid kan ju sänka det dagliga utsläppet något enormt medans man samtidigt kan åka längre resor utan att behöva planera massa matstopp med risk för kö samt att övergången till EL blir mjuk och förståelsen på vägen ökar.
Och om laddningen är långsam spelar det ingen roll för man är inte beroende utav elen. Tanka och köra fast till en lägre förbrukning.
Har svårt att förstå agget.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

nek0 skrev:
Hade man pratat om plug-in hybrider för 10 år sedan hade det varit ok. Idag tycker jag man ska vara tyst om skiten.
Tycker man ska köra det man har tills det kommer en bil som passar och sedan byta till ren el.
Och där gör du tex helt rätt (nåja) som fortsätter med diesel istället för att gynna tillverkningen av en dålig kompromiss. Den hybriden kostar lika mycket CO2 i tillverkning som batteriet i din kommande elbil.

Om man saknar laddplats så bör man ju lägga pengar och resurser på att rätta till det istället för att slösa dem på en ny hybridbil som ju också behöver laddning för att vara ett vettigt alternativ.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Artikel i media

Inlägg av filippb »

LarsL skrev:
nek0 skrev:
Hade man pratat om plug-in hybrider för 10 år sedan hade det varit ok. Idag tycker jag man ska vara tyst om skiten.
Tycker man ska köra det man har tills det kommer en bil som passar och sedan byta till ren el.
Och där gör du tex helt rätt (nåja) som fortsätter med diesel istället för att gynna tillverkningen av en dålig kompromiss. Den hybriden kostar lika mycket CO2 i tillverkning som batteriet i din kommande elbil.

Om man saknar laddplats så bör man ju lägga pengar och resurser på att rätta till det istället för att slösa dem på en ny hybridbil som ju också behöver laddning för att vara ett vettigt alternativ.
Lite trångsynt att tro att gemene man/kvinna vill lägga resurser på att slåss med sin BRF för att fixa laddstolpe så att man kan byta till ren elbil. Då går man och byter till en Octavia eller V60 istället. Få är beredda att avstå bekvämlighet med gammaldags bil helt enkelt.

Efter att ha pratat med några kollegor som går i bilbytartankar och som undrar om elbil är ett alternativ för dem så måste jag tyvärr ofta avråda då förutsättningarna inte finns och den entusiasmen som krävs för att ha en elbil som enda bilar idag saknas.

Alla har inte ekonomi eller behov av en andra bil och det är tyvärr än så länge långt ifrån enkelt att bara ha en elbil, särskilt om man inte bor i hus och kan ladda hemma.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Men var ska de ladda sin hybrid då? Eller tänker bra ta bonusen och sedan fortsätta köra på bensin? För om de ska köra hybriden på el så måste de ha laddning både hemma och på jobbet.

Om inte medlemmarna i bostadsrättsföreningen engagerar, vem ska göra det då?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

filippb skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:
Hade man pratat om plug-in hybrider för 10 år sedan hade det varit ok. Idag tycker jag man ska vara tyst om skiten.
Tycker man ska köra det man har tills det kommer en bil som passar och sedan byta till ren el.
Och där gör du tex helt rätt (nåja) som fortsätter med diesel istället för att gynna tillverkningen av en dålig kompromiss. Den hybriden kostar lika mycket CO2 i tillverkning som batteriet i din kommande elbil.

Om man saknar laddplats så bör man ju lägga pengar och resurser på att rätta till det istället för att slösa dem på en ny hybridbil som ju också behöver laddning för att vara ett vettigt alternativ.
Lite trångsynt att tro att gemene man/kvinna vill lägga resurser på att slåss med sin BRF för att fixa laddstolpe så att man kan byta till ren elbil. Då går man och byter till en Octavia eller V60 istället. Få är beredda att avstå bekvämlighet med gammaldags bil helt enkelt.

Efter att ha pratat med några kollegor som går i bilbytartankar och som undrar om elbil är ett alternativ för dem så måste jag tyvärr ofta avråda då förutsättningarna inte finns och den entusiasmen som krävs för att ha en elbil som enda bilar idag saknas.

Alla har inte ekonomi eller behov av en andra bil och det är tyvärr än så länge långt ifrån enkelt att bara ha en elbil, särskilt om man inte bor i hus och kan ladda hemma.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Jag har nu kört ca 9500 elbilsmil, och kan fortfarande inte ladda hemma.

Visst, det är inte att rekommendera, man har man en bil med +40 mils räckvidd, då går det faktiskt att klara sig utan hemma laddning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Artikel i media

Inlägg av filippb »

Zalman3 skrev:
filippb skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:
Hade man pratat om plug-in hybrider för 10 år sedan hade det varit ok. Idag tycker jag man ska vara tyst om skiten.
Tycker man ska köra det man har tills det kommer en bil som passar och sedan byta till ren el.
Och där gör du tex helt rätt (nåja) som fortsätter med diesel istället för att gynna tillverkningen av en dålig kompromiss. Den hybriden kostar lika mycket CO2 i tillverkning som batteriet i din kommande elbil.

Om man saknar laddplats så bör man ju lägga pengar och resurser på att rätta till det istället för att slösa dem på en ny hybridbil som ju också behöver laddning för att vara ett vettigt alternativ.
Lite trångsynt att tro att gemene man/kvinna vill lägga resurser på att slåss med sin BRF för att fixa laddstolpe så att man kan byta till ren elbil. Då går man och byter till en Octavia eller V60 istället. Få är beredda att avstå bekvämlighet med gammaldags bil helt enkelt.

Efter att ha pratat med några kollegor som går i bilbytartankar och som undrar om elbil är ett alternativ för dem så måste jag tyvärr ofta avråda då förutsättningarna inte finns och den entusiasmen som krävs för att ha en elbil som enda bilar idag saknas.

Alla har inte ekonomi eller behov av en andra bil och det är tyvärr än så länge långt ifrån enkelt att bara ha en elbil, särskilt om man inte bor i hus och kan ladda hemma.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Jag har nu kört ca 9500 elbilsmil, och kan fortfarande inte ladda hemma.

Visst, det är inte att rekommendera, man har man en bil med +40 mils räckvidd, då går det faktiskt att klara sig utan hemma laddning.
Självklart går det men då måste man vara antingen elbilsentusiast eller miljöaktivist, eller både och. Åter igen, är man inte jätte intresserad av elbilar så är det än så länge för krångligt.

Hybrid i dessa lägen kommer antagligen köras mest på bensin/diesel men då får de iaf prova på att ladda när möjligheten ges (Ica, galleria etc) och förhoppningsvis vilja göra det allt mer med tiden.

Det är just möjligheten att experimentera med laddning samtidigt som man behåller tryggheten med tankning som talar för hybrid, som en inkörsdrog :)

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

vigge50 skrev:
Volvo har i tester fått kritik över att deras plug-in hybrider drar igång en bränsledriven värmaren för att klara uppvärmningen i kalla klimat även om föraren endast vill köra korta sträckor och endast på el. Nu svarar Volvo med att de anser det är bättre att dra igång fossilmotorn för att värma kupen än att låta batteriet ta slut snabbt och därmed förkorta den redan korta räckvidden på el. De anser även att detta totalt sätt leder till mindre utsläpp.

Och sen valde svenska regeneringen nyligen att höja gränsen för bonus till stor del för att Volvos laddhybrider ska klara gränserna. Kanske dags att öka batteristorleken något Volvo???

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -kritiken/
Tänk om Volvo för flera år sedan tagit fram en bil likt Chevy Volt (PHEV) med rätt stort batteri istället för stt dribbla med deras nuvarande greenwashing till PHEV.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

filippb skrev:
Hybrid i dessa lägen kommer antagligen köras mest på bensin/diesel men då får de iaf prova på att ladda när möjligheten ges (Ica, galleria etc) och förhoppningsvis vilja göra det allt mer med tiden.

Det är just möjligheten att experimentera med laddning samtidigt som man behåller tryggheten med tankning som talar för hybrid, som en inkörsdrog :)

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Som sagt har du inte möjlighet till laddning hemma så är ju laddhybriden meningslös. Jag betraktar det nästan som skatte eller bidragsfusk att skaffa laddhybrid i det läget. En elbil är däremot rimligare då man dels inte behöver ladda så ofta och framför allt går det inte att köra på bränsle.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4478
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Stevvee skrev:
nek0 skrev:
Erxon skrev:
filippb skrev:
LarsL skrev:
Fast det är slöseri med köparnas pengar att gå omvägen via hybrider och det är slöseri med resurser.
Jo visst kan man se det så men om valet står mellan att köpa ytterligare en fossilbil för att man är för rädd för den totala omställningen så är hybrid ändå ett litet steg åt rätt håll. Då är det mycket mer troligt att bilen efter denna blir en elbil när man har testat ladda och förhoppningsvis gillar det utan att behöva klippa alla band till det välbeprövade.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Är detta med elbilar/plug-inner som med knark?
Man böjar med lite lättare droger och avslutar med tyngre?

Vet inte om jag läst det här tidigare men någon stans har jag läst denna jämförelse...
Hade man pratat om plug-in hybrider för 10 år sedan hade det varit ok. Idag tycker jag man ska vara tyst om skiten.
Tycker man ska köra det man har tills det kommer en bil som passar och sedan byta till ren el.
Varför ?
Utanför teslas nätverk så finns det inte tillräckligt med stolpar för att ladda längs vägen.
Många bor i BRF eller hyres och får inte montera laddbox hemma. Många har inte ens en egen parkering.

En hybrid kan ju sänka det dagliga utsläppet något enormt medans man samtidigt kan åka längre resor utan att behöva planera massa matstopp med risk för kö samt att övergången till EL blir mjuk och förståelsen på vägen ökar.
Och om laddningen är långsam spelar det ingen roll för man är inte beroende utav elen. Tanka och köra fast till en lägre förbrukning.
Har svårt att förstå agget.
"Utanför teslas nätverk så finns det inte tillräckligt med stolpar för att ladda längs vägen.
Många bor i BRF eller hyres och får inte montera laddbox hemma. Många har inte ens en egen parkering."
Var tänker du då ladda hybriderna då?
Köra runt med 200kg extra kan inte vara så bra för förbrukningen,servicen hela tiden kan inte vara så bra för plånboken heller. Jag ser inget som är bra med hybriderna. Idag kör jag diesel och så fort det finns en elbil som passar mig byter jag till el. Jag kan inte heller ladda där jag bor med det kommer jag att fixa.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Stevvee »

nek0 skrev:
Stevvee skrev:
nek0 skrev:
Erxon skrev:
filippb skrev:
Jo visst kan man se det så men om valet står mellan att köpa ytterligare en fossilbil för att man är för rädd för den totala omställningen så är hybrid ändå ett litet steg åt rätt håll. Då är det mycket mer troligt att bilen efter denna blir en elbil när man har testat ladda och förhoppningsvis gillar det utan att behöva klippa alla band till det välbeprövade.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Är detta med elbilar/plug-inner som med knark?
Man böjar med lite lättare droger och avslutar med tyngre?

Vet inte om jag läst det här tidigare men någon stans har jag läst denna jämförelse...
Hade man pratat om plug-in hybrider för 10 år sedan hade det varit ok. Idag tycker jag man ska vara tyst om skiten.
Tycker man ska köra det man har tills det kommer en bil som passar och sedan byta till ren el.
Varför ?
Utanför teslas nätverk så finns det inte tillräckligt med stolpar för att ladda längs vägen.
Många bor i BRF eller hyres och får inte montera laddbox hemma. Många har inte ens en egen parkering.

En hybrid kan ju sänka det dagliga utsläppet något enormt medans man samtidigt kan åka längre resor utan att behöva planera massa matstopp med risk för kö samt att övergången till EL blir mjuk och förståelsen på vägen ökar.
Och om laddningen är långsam spelar det ingen roll för man är inte beroende utav elen. Tanka och köra fast till en lägre förbrukning.
Har svårt att förstå agget.
"Utanför teslas nätverk så finns det inte tillräckligt med stolpar för att ladda längs vägen.
Många bor i BRF eller hyres och får inte montera laddbox hemma. Många har inte ens en egen parkering."
Var tänker du då ladda hybriderna då?
Köra runt med 200kg extra kan inte vara så bra för förbrukningen,servicen hela tiden kan inte vara så bra för plånboken heller. Jag ser inget som är bra med hybriderna. Idag kör jag diesel och så fort det finns en elbil som passar mig byter jag till el. Jag kan inte heller ladda där jag bor med det kommer jag att fixa.
Är lättare att ta fighten med Brf om man redan har en bil som behöver laddas. Du kan alltså köpa in bilen och få ett bra argument till laddbox utan att vara helt beroende när det gäller laddning.
Min upplevelse är att Brf inte vill ta tag i det just för att behovet inte finns. Ex så finns det 7 st i våran Brf som vill eller kan tänka sig köpa elbil. Men det finns bara en hybrid. Svårt att motivera kostnaden för laddbox när dom pengarna kan användas på andra ställen när behovet inte finns.

Min hybrid har lägre förbrukning än både diesel och bensinvarianten. Trots pendling över 10 mil. Den har även skapat suget efter just elbil samtidigt som sambon också blivit mer accepterande till elbil och är inte lika orolig över det. Så en hybrid behöver inte alltid vara fel. När åkte du 250 mil med din diesel på 50 liter bränsle ?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4478
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Stevvee skrev:
nek0 skrev:
Stevvee skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
Fast det är slöseri med köparnas pengar att gå omvägen via hybrider och det är slöseri med resurser.
Jo visst kan man se det så men om valet står mellan att köpa ytterligare en fossilbil för att man är för rädd för den totala omställningen så är hybrid ändå ett litet steg åt rätt håll. Då är det mycket mer troligt att bilen efter denna blir en elbil när man har testat ladda och förhoppningsvis gillar det utan att behöva klippa alla band till det välbeprövade.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk



Vet inte om jag läst det här tidigare men någon stans har jag läst denna jämförelse...
Hade man pratat om plug-in hybrider för 10 år sedan hade det varit ok. Idag tycker jag man ska vara tyst om skiten.
Tycker man ska köra det man har tills det kommer en bil som passar och sedan byta till ren el.
Varför ?
Utanför teslas nätverk så finns det inte tillräckligt med stolpar för att ladda längs vägen.
Många bor i BRF eller hyres och får inte montera laddbox hemma. Många har inte ens en egen parkering.

En hybrid kan ju sänka det dagliga utsläppet något enormt medans man samtidigt kan åka längre resor utan att behöva planera massa matstopp med risk för kö samt att övergången till EL blir mjuk och förståelsen på vägen ökar.
Och om laddningen är långsam spelar det ingen roll för man är inte beroende utav elen. Tanka och köra fast till en lägre förbrukning.
Har svårt att förstå agget.
"Utanför teslas nätverk så finns det inte tillräckligt med stolpar för att ladda längs vägen.
Många bor i BRF eller hyres och får inte montera laddbox hemma. Många har inte ens en egen parkering."
Var tänker du då ladda hybriderna då?
Köra runt med 200kg extra kan inte vara så bra för förbrukningen,servicen hela tiden kan inte vara så bra för plånboken heller. Jag ser inget som är bra med hybriderna. Idag kör jag diesel och så fort det finns en elbil som passar mig byter jag till el. Jag kan inte heller ladda där jag bor med det kommer jag att fixa.[/quote]

Är lättare att ta fighten med Brf om man redan har en bil som behöver laddas. Du kan alltså köpa in bilen och få ett bra argument till laddbox utan att vara helt beroende när det gäller laddning.
Min upplevelse är att Brf inte vill ta tag i det just för att behovet inte finns. Ex så finns det 7 st i våran Brf som vill eller kan tänka sig köpa elbil. Men det finns bara en hybrid. Svårt att motivera kostnaden för laddbox när dom pengarna kan användas på andra ställen när behovet inte finns.

Min hybrid har lägre förbrukning än både diesel och bensinvarianten. Trots pendling över 10 mil. Den har även skapat suget efter just elbil samtidigt som sambon också blivit mer accepterande till elbil och är inte lika orolig över det. Så en hybrid behöver inte alltid vara fel. När åkte du 250 mil med din diesel på 50 liter bränsle ?[/quote]
Nej har aldrig kört 250mil på en dag det klarar jag inte men 195mil gick bra. Visst din hybrid är snålare , kanske , nej det tror jag inte.... Vet inte vad du vill visa med dina inlägg
Vi kan alltid testa. Är du med? Vi tankar fullt, du laddar din hybrid så kör vi. Jag vill se den hybrid som kommer 250mil på en laddning och en tank.
Sitter själv i styrelsen i vår BRF och vet hur det ser ut. Varför sitter jag i styrelsen? Jo, förra styrelsen ville inte ens prata om elbilar och laddare. Jag har kunnat påverka nuvarande styrelsen och till våren ska jag installera min laddare :lol: . Nu kan alla installera sina laddare hos oss. Allt går om man anstränger sig lite
Skriv svar