90% av de som reagerar på denna artikel i DI gillar kommentaren

Moderator: Redaktion
Tack.TiborBlomhall skrev:
https://twitter.com/TeslaNY/status/1223 ... 23073?s=20“Tesla has tremendous demand… When you watch the big game this weekend, what you’re going to see is ad after ad for car companies, remember,
@elonmusk does not need to advertise. What does that tell you about demand? It’s off the charts!”—Jim Cramer
https://www.sydsvenskan.se/2020-02-06/d ... ar-i-malmoDansk bildelningtjänst lanserar 100 elbilar i Malmö
I slutet av februari väntas det danska bildelningsbolaget Green Mobility lansera 100 elbilar i Malmö. Rent praktiskt är mobilitetslösningen tänkt att fungera på ungefär samma sätt som för hyrbara elsparkcyklar.
Den danska delningstjänsten har funnits i Köpenhamn sedan 2016, och nu tar Green Mobility klivet över Sundet till Malmö, som tillsammans med Göteborg blir bolagets första lanseringsstäder i Sverige.
Lanseringen av 100 bilar i Malmö uppges vara början på en långsiktig plan, där det danska bolagets målsättning är att utöka sin elbilsflotta i staden till 250 bilar.
…
Enligt Green Mobility kommer betalningsmodellen för bilhyran dels ta fasta på användning per minut, dels per dygn. Men det är ännu okänt vad minut- respektive dygnskostnaden landar på i kronor och ören.
– Det har vi inte kommit fram till än, det återkommer vi med. Du kommer i alla fall att kunna köra elbilarna även utanför Malmö, men resan måste påbörjas och avslutas inom de givna zonerna i staden, säger Thomas Heltborg Juul.
Jo visst kan man se det så men om valet står mellan att köpa ytterligare en fossilbil för att man är för rädd för den totala omställningen så är hybrid ändå ett litet steg åt rätt håll. Då är det mycket mer troligt att bilen efter denna blir en elbil när man har testat ladda och förhoppningsvis gillar det utan att behöva klippa alla band till det välbeprövade.LarsL skrev:Fast det är slöseri med köparnas pengar att gå omvägen via hybrider och det är slöseri med resurser.
Hoppas man får leva så man får se vilka som klarade sig och vilka som inte gjorde det. Fast å andra sidan, kommer Tyskland att tillåta en enda av sina biltillverkare gå i konkurs?mati skrev:BMW förstår inte, de vill inte, de kan inte. Jag hade sett mig om efter ett annat jobb om jag hade varit anställd där. De kommer nog inte finnas kvar så hemskt länge till.
https://europe.autonews.com/automakers/ ... owertrains
filippb skrev:Jo visst kan man se det så men om valet står mellan att köpa ytterligare en fossilbil för att man är för rädd för den totala omställningen så är hybrid ändå ett litet steg åt rätt håll. Då är det mycket mer troligt att bilen efter denna blir en elbil när man har testat ladda och förhoppningsvis gillar det utan att behöva klippa alla band till det välbeprövade.LarsL skrev:Fast det är slöseri med köparnas pengar att gå omvägen via hybrider och det är slöseri med resurser.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Hade man pratat om plug-in hybrider för 10 år sedan hade det varit ok. Idag tycker jag man ska vara tyst om skiten.Erxon skrev:filippb skrev:Jo visst kan man se det så men om valet står mellan att köpa ytterligare en fossilbil för att man är för rädd för den totala omställningen så är hybrid ändå ett litet steg åt rätt håll. Då är det mycket mer troligt att bilen efter denna blir en elbil när man har testat ladda och förhoppningsvis gillar det utan att behöva klippa alla band till det välbeprövade.LarsL skrev:Fast det är slöseri med köparnas pengar att gå omvägen via hybrider och det är slöseri med resurser.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Är detta med elbilar/plug-inner som med knark?
Man böjar med lite lättare droger och avslutar med tyngre?
Vet inte om jag läst det här tidigare men någon stans har jag läst denna jämförelse...
Varför ?nek0 skrev:Hade man pratat om plug-in hybrider för 10 år sedan hade det varit ok. Idag tycker jag man ska vara tyst om skiten.Erxon skrev:filippb skrev:Jo visst kan man se det så men om valet står mellan att köpa ytterligare en fossilbil för att man är för rädd för den totala omställningen så är hybrid ändå ett litet steg åt rätt håll. Då är det mycket mer troligt att bilen efter denna blir en elbil när man har testat ladda och förhoppningsvis gillar det utan att behöva klippa alla band till det välbeprövade.LarsL skrev:Fast det är slöseri med köparnas pengar att gå omvägen via hybrider och det är slöseri med resurser.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Är detta med elbilar/plug-inner som med knark?
Man böjar med lite lättare droger och avslutar med tyngre?
Vet inte om jag läst det här tidigare men någon stans har jag läst denna jämförelse...
Tycker man ska köra det man har tills det kommer en bil som passar och sedan byta till ren el.
Och där gör du tex helt rätt (nåja) som fortsätter med diesel istället för att gynna tillverkningen av en dålig kompromiss. Den hybriden kostar lika mycket CO2 i tillverkning som batteriet i din kommande elbil.nek0 skrev:Hade man pratat om plug-in hybrider för 10 år sedan hade det varit ok. Idag tycker jag man ska vara tyst om skiten.
Tycker man ska köra det man har tills det kommer en bil som passar och sedan byta till ren el.
Lite trångsynt att tro att gemene man/kvinna vill lägga resurser på att slåss med sin BRF för att fixa laddstolpe så att man kan byta till ren elbil. Då går man och byter till en Octavia eller V60 istället. Få är beredda att avstå bekvämlighet med gammaldags bil helt enkelt.LarsL skrev:Och där gör du tex helt rätt (nåja) som fortsätter med diesel istället för att gynna tillverkningen av en dålig kompromiss. Den hybriden kostar lika mycket CO2 i tillverkning som batteriet i din kommande elbil.nek0 skrev:Hade man pratat om plug-in hybrider för 10 år sedan hade det varit ok. Idag tycker jag man ska vara tyst om skiten.
Tycker man ska köra det man har tills det kommer en bil som passar och sedan byta till ren el.
Om man saknar laddplats så bör man ju lägga pengar och resurser på att rätta till det istället för att slösa dem på en ny hybridbil som ju också behöver laddning för att vara ett vettigt alternativ.
Jag har nu kört ca 9500 elbilsmil, och kan fortfarande inte ladda hemma.filippb skrev:Lite trångsynt att tro att gemene man/kvinna vill lägga resurser på att slåss med sin BRF för att fixa laddstolpe så att man kan byta till ren elbil. Då går man och byter till en Octavia eller V60 istället. Få är beredda att avstå bekvämlighet med gammaldags bil helt enkelt.LarsL skrev:Och där gör du tex helt rätt (nåja) som fortsätter med diesel istället för att gynna tillverkningen av en dålig kompromiss. Den hybriden kostar lika mycket CO2 i tillverkning som batteriet i din kommande elbil.nek0 skrev:Hade man pratat om plug-in hybrider för 10 år sedan hade det varit ok. Idag tycker jag man ska vara tyst om skiten.
Tycker man ska köra det man har tills det kommer en bil som passar och sedan byta till ren el.
Om man saknar laddplats så bör man ju lägga pengar och resurser på att rätta till det istället för att slösa dem på en ny hybridbil som ju också behöver laddning för att vara ett vettigt alternativ.
Efter att ha pratat med några kollegor som går i bilbytartankar och som undrar om elbil är ett alternativ för dem så måste jag tyvärr ofta avråda då förutsättningarna inte finns och den entusiasmen som krävs för att ha en elbil som enda bilar idag saknas.
Alla har inte ekonomi eller behov av en andra bil och det är tyvärr än så länge långt ifrån enkelt att bara ha en elbil, särskilt om man inte bor i hus och kan ladda hemma.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Självklart går det men då måste man vara antingen elbilsentusiast eller miljöaktivist, eller både och. Åter igen, är man inte jätte intresserad av elbilar så är det än så länge för krångligt.Zalman3 skrev:Jag har nu kört ca 9500 elbilsmil, och kan fortfarande inte ladda hemma.filippb skrev:Lite trångsynt att tro att gemene man/kvinna vill lägga resurser på att slåss med sin BRF för att fixa laddstolpe så att man kan byta till ren elbil. Då går man och byter till en Octavia eller V60 istället. Få är beredda att avstå bekvämlighet med gammaldags bil helt enkelt.LarsL skrev:Och där gör du tex helt rätt (nåja) som fortsätter med diesel istället för att gynna tillverkningen av en dålig kompromiss. Den hybriden kostar lika mycket CO2 i tillverkning som batteriet i din kommande elbil.nek0 skrev:Hade man pratat om plug-in hybrider för 10 år sedan hade det varit ok. Idag tycker jag man ska vara tyst om skiten.
Tycker man ska köra det man har tills det kommer en bil som passar och sedan byta till ren el.
Om man saknar laddplats så bör man ju lägga pengar och resurser på att rätta till det istället för att slösa dem på en ny hybridbil som ju också behöver laddning för att vara ett vettigt alternativ.
Efter att ha pratat med några kollegor som går i bilbytartankar och som undrar om elbil är ett alternativ för dem så måste jag tyvärr ofta avråda då förutsättningarna inte finns och den entusiasmen som krävs för att ha en elbil som enda bilar idag saknas.
Alla har inte ekonomi eller behov av en andra bil och det är tyvärr än så länge långt ifrån enkelt att bara ha en elbil, särskilt om man inte bor i hus och kan ladda hemma.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Visst, det är inte att rekommendera, man har man en bil med +40 mils räckvidd, då går det faktiskt att klara sig utan hemma laddning.
Tänk om Volvo för flera år sedan tagit fram en bil likt Chevy Volt (PHEV) med rätt stort batteri istället för stt dribbla med deras nuvarande greenwashing till PHEV.vigge50 skrev:Volvo har i tester fått kritik över att deras plug-in hybrider drar igång en bränsledriven värmaren för att klara uppvärmningen i kalla klimat även om föraren endast vill köra korta sträckor och endast på el. Nu svarar Volvo med att de anser det är bättre att dra igång fossilmotorn för att värma kupen än att låta batteriet ta slut snabbt och därmed förkorta den redan korta räckvidden på el. De anser även att detta totalt sätt leder till mindre utsläpp.
Och sen valde svenska regeneringen nyligen att höja gränsen för bonus till stor del för att Volvos laddhybrider ska klara gränserna. Kanske dags att öka batteristorleken något Volvo???
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -kritiken/
Som sagt har du inte möjlighet till laddning hemma så är ju laddhybriden meningslös. Jag betraktar det nästan som skatte eller bidragsfusk att skaffa laddhybrid i det läget. En elbil är däremot rimligare då man dels inte behöver ladda så ofta och framför allt går det inte att köra på bränsle.filippb skrev:Hybrid i dessa lägen kommer antagligen köras mest på bensin/diesel men då får de iaf prova på att ladda när möjligheten ges (Ica, galleria etc) och förhoppningsvis vilja göra det allt mer med tiden.
Det är just möjligheten att experimentera med laddning samtidigt som man behåller tryggheten med tankning som talar för hybrid, som en inkörsdrog![]()
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
"Utanför teslas nätverk så finns det inte tillräckligt med stolpar för att ladda längs vägen.Stevvee skrev:Varför ?nek0 skrev:Hade man pratat om plug-in hybrider för 10 år sedan hade det varit ok. Idag tycker jag man ska vara tyst om skiten.Erxon skrev:filippb skrev:Jo visst kan man se det så men om valet står mellan att köpa ytterligare en fossilbil för att man är för rädd för den totala omställningen så är hybrid ändå ett litet steg åt rätt håll. Då är det mycket mer troligt att bilen efter denna blir en elbil när man har testat ladda och förhoppningsvis gillar det utan att behöva klippa alla band till det välbeprövade.LarsL skrev:Fast det är slöseri med köparnas pengar att gå omvägen via hybrider och det är slöseri med resurser.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Är detta med elbilar/plug-inner som med knark?
Man böjar med lite lättare droger och avslutar med tyngre?
Vet inte om jag läst det här tidigare men någon stans har jag läst denna jämförelse...
Tycker man ska köra det man har tills det kommer en bil som passar och sedan byta till ren el.
Utanför teslas nätverk så finns det inte tillräckligt med stolpar för att ladda längs vägen.
Många bor i BRF eller hyres och får inte montera laddbox hemma. Många har inte ens en egen parkering.
En hybrid kan ju sänka det dagliga utsläppet något enormt medans man samtidigt kan åka längre resor utan att behöva planera massa matstopp med risk för kö samt att övergången till EL blir mjuk och förståelsen på vägen ökar.
Och om laddningen är långsam spelar det ingen roll för man är inte beroende utav elen. Tanka och köra fast till en lägre förbrukning.
Har svårt att förstå agget.
Är lättare att ta fighten med Brf om man redan har en bil som behöver laddas. Du kan alltså köpa in bilen och få ett bra argument till laddbox utan att vara helt beroende när det gäller laddning.nek0 skrev:"Utanför teslas nätverk så finns det inte tillräckligt med stolpar för att ladda längs vägen.Stevvee skrev:Varför ?nek0 skrev:Hade man pratat om plug-in hybrider för 10 år sedan hade det varit ok. Idag tycker jag man ska vara tyst om skiten.Erxon skrev:filippb skrev:Jo visst kan man se det så men om valet står mellan att köpa ytterligare en fossilbil för att man är för rädd för den totala omställningen så är hybrid ändå ett litet steg åt rätt håll. Då är det mycket mer troligt att bilen efter denna blir en elbil när man har testat ladda och förhoppningsvis gillar det utan att behöva klippa alla band till det välbeprövade.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Är detta med elbilar/plug-inner som med knark?
Man böjar med lite lättare droger och avslutar med tyngre?
Vet inte om jag läst det här tidigare men någon stans har jag läst denna jämförelse...
Tycker man ska köra det man har tills det kommer en bil som passar och sedan byta till ren el.
Utanför teslas nätverk så finns det inte tillräckligt med stolpar för att ladda längs vägen.
Många bor i BRF eller hyres och får inte montera laddbox hemma. Många har inte ens en egen parkering.
En hybrid kan ju sänka det dagliga utsläppet något enormt medans man samtidigt kan åka längre resor utan att behöva planera massa matstopp med risk för kö samt att övergången till EL blir mjuk och förståelsen på vägen ökar.
Och om laddningen är långsam spelar det ingen roll för man är inte beroende utav elen. Tanka och köra fast till en lägre förbrukning.
Har svårt att förstå agget.
Många bor i BRF eller hyres och får inte montera laddbox hemma. Många har inte ens en egen parkering."
Var tänker du då ladda hybriderna då?
Köra runt med 200kg extra kan inte vara så bra för förbrukningen,servicen hela tiden kan inte vara så bra för plånboken heller. Jag ser inget som är bra med hybriderna. Idag kör jag diesel och så fort det finns en elbil som passar mig byter jag till el. Jag kan inte heller ladda där jag bor med det kommer jag att fixa.
"Utanför teslas nätverk så finns det inte tillräckligt med stolpar för att ladda längs vägen.Stevvee skrev:Varför ?nek0 skrev:Hade man pratat om plug-in hybrider för 10 år sedan hade det varit ok. Idag tycker jag man ska vara tyst om skiten.Stevvee skrev:nek0 skrev:Jo visst kan man se det så men om valet står mellan att köpa ytterligare en fossilbil för att man är för rädd för den totala omställningen så är hybrid ändå ett litet steg åt rätt håll. Då är det mycket mer troligt att bilen efter denna blir en elbil när man har testat ladda och förhoppningsvis gillar det utan att behöva klippa alla band till det välbeprövade.LarsL skrev:Fast det är slöseri med köparnas pengar att gå omvägen via hybrider och det är slöseri med resurser.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Vet inte om jag läst det här tidigare men någon stans har jag läst denna jämförelse...
Tycker man ska köra det man har tills det kommer en bil som passar och sedan byta till ren el.
Utanför teslas nätverk så finns det inte tillräckligt med stolpar för att ladda längs vägen.
Många bor i BRF eller hyres och får inte montera laddbox hemma. Många har inte ens en egen parkering.
En hybrid kan ju sänka det dagliga utsläppet något enormt medans man samtidigt kan åka längre resor utan att behöva planera massa matstopp med risk för kö samt att övergången till EL blir mjuk och förståelsen på vägen ökar.
Och om laddningen är långsam spelar det ingen roll för man är inte beroende utav elen. Tanka och köra fast till en lägre förbrukning.
Har svårt att förstå agget.